ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر اتفاقات پیرامون تلفن های هوشمند پرچمدار عرضه شده در سال ۲۰۱۴ (قسمت دوم – آخر)

شب گذشته مروری داشتیم بر تعدادی از تلفن های هوشمند پرچمدار مطرحی که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمدند و سپس به شگفتی ها و اخبار جالبی که در پیرامون آنها وجود داشت پرداختیم. در ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

شب گذشته مروری داشتیم بر تعدادی از تلفن های هوشمند پرچمدار مطرحی که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمدند و سپس به شگفتی ها و اخبار جالبی که در پیرامون آنها وجود داشت پرداختیم. در قسمت قبلی از موفقیت های وان پلاس وان، شایعات بیش از حد، عرضه ی iOS8 و اندروید آب نبات چوبی، ضعف های طراحی آیفون ۶ پلاس و... صحبت کردیم.

و امشب نیز قصد داریم به ادامه ی این مباحث بپردازیم و سایر شگفتی های مرتبط به پرچمداران عرصه ی تلفن های هوشمند در سال جاری را مرور کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

بازگشت به عقب و گشودن درها توسط HTC

desire-eye

اگر تصور کنیم HTC One M8 هیچ جای شگفتی آنچنانی برای ما نگذاشته بود، وجود یک مورد در نهایت باعث تعجب ما شد و آن، عدم اعتنا به شکایات کاربران در رابطه با دوربین UltraPixel به کار رفته در M7 است. اگر بازخوردهای پرچمدار پیشین اچ تی سی، یعنی One (یا M7) را جستجو کنید، خواهید دید که اکثر کاربران معتقدند این محصول یکی از زیباترین و بهترین تلفن های هوشمند اندرویدی است اما دوربین ۴ مگاپیکسلی UltraPixel آن، می توانست بهتر باشد. در واقع کاربران به دنبال دوربینی با مگاپیکسل بالاتر بودند و اچ تی سی تلاش کرد با UltraPixel این باور را از بین ببرد. اما باز هم تایوانی ها ثابت کردند که مگاپیکسل های بیشتر هنوز هم می توانند یکی از فاکتور های مهم محسوب شود.

اگر چه اچ تی سی زمان طراحی و ساخت وان ام ۸ به شکایات مردم توجهی نداشت، در مورد پرچمدار بعدی اش، یعنی دیزایر آی (که به تلفن هوشمند سلفی هم معروف است) این اشتباه را تکرار نکرد. این بار اچ تی سی UltraPixel را رها کرده و نه تنها یک، بلکه دو دوربین ۱۳ مگاپیکسلی را در جلو و عقب دستگاه قرار داده است.

بسیاری بر این باورند که دیزایر آی یک "پرچمدار لب مرز" است چرا که بدنه از آلومینیوم به پلاستیک تقلیل یافته و همچنین از نظر سخت افزاری -به غیر از دوربین- بهبود چندانی نسبت به قبل نداشته. اما با این حال دیزایر آی یک تجربه کاربری عالی را به همراه یک مقاومت نسبتا خوب در برابر آب را به کاربر اعطا می کند.

بسیاری از مردم امیدوار بودند اچ تی سی نیاز کاربران را این بار حس کند و این اتفاق هم رخ داد. تصاویر سلفی امروزه جایگاه بسیار ویژه ای نزد مردم پیدا کرده و اوضاع چنان پیش رفت که دیکشنری آکسفورد کلمه "سلفی - Selfie" را به عنوان لغت سال در ۲۰۱۲ معرفی کرد. به همین جهت، کاربران به دنبال تلفن های هوشمندی بودند که از دوربین قدرتمندی در جلو برخوردار باشد. حال این امیدواری وجود دارد که اچ تی سی از دیزایر آی یاد گرفته باشد و پرچمدار بعدی خود را با دوربین های باز هم بزرگتری عرضه کند. هرچند شایعات هم می گویند که One M9 از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی بهره می برد.

یکی دیگر از شگفتی هایی که در رابطه اچ تی سی وجود دارد، باز شدن درب های اپلیکیشن انحصاری این شرکت، مثل Zoe برای دیگر تلفن های هوشمند است که به سرعت هم اتفاق افتاد. اچ تی سی همزمان با معرفی One M8 اعلام کرد که قصد دارد اپلیکیشن Zoe را برای تمام تلفن های هوشمند اندرویدی عرضه کند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که یک کمپانی، اپلیکیشنی که فقط برای محصولات خودش آماده کرده را به دیگر کاربران نیز ببخشد.

Zoe یکی از بهترین اپلیکیشن های ساخت کلیپ های ویدیویی از عکس است و عرضه عمومی آن باعث خوشحالی کاربران شد. همین امید برای Blinkfeed هم وجود داشت که متاسفانه محقق نشد. البته شاید یکی از دلایلی که ما Zoe را برای تمام دستگاه ها دیدیم، عرضه دوربین عجیب Re از اچ تی سی است. هرآنچه که هست، این حرکت امیدبخش اچ تی سی فعلا متوقف شده و هنوز از برنامه این شرکت برای عرضه محصولات انحصاری اش برای دیگر دستگاه ها خبری در دست نیست.

نکسوس ۶ یک پرچمدار واقعی

n6-lead

زمانی که نکسوس ۶ قرار بود معرفی شود تقریباً دیگر شور و هیجانی برای سخت افزار به کار رفته در آن وجود نداشت، زیرا منابع نزدیک به موتورولا اطلاعاتی بسیار دقیق را در مورد این تلفن هوشمند منتشر کرده بودند. از همین جهت همگان می دانستند که قرار است با یک نسخه بزرگتر و قدری تقویت شده ی موتو ایکس ۲۰۱۴ روبرو شوند که البته نسخه ی جدید اندروید خالص را نیز اجرا خواهند نمود.

تنها موردی که تا روز آخر در رابطه با آن بحث وجود داشت عرضه ی این موبایل با نمایشگری تقریباً ۶ اینچی بود و بسیاری معتقد بودند گوگل محصولی در قامت یک پرچمدار که قیمتی قابل توجه داشته باشد را به بازار ارائه نخواهد کرد و این مسئله را خلاف سیاست های پیشین اعمال شده در رابطه با خط تولید محصولات نکسوس می دانستند.

بخواهیم صادق باشیم قیمت موبایل مورد بحث بیشتر از جزئیات سخت افزاری و نرم افزاریش کاربران را شگفت زده کرد. البته شاید این مسئله و حتی اعتقاد به اینکه سیاست گوگل بر ارائه ی تلفن های هوشمند با قیمت مناسب است ناشی از ضعف حافظه ی تاریخی کاربران باشد، زیرا در بین ۶ موبایلی که تحت عنوان نکسوس به بازار آمده اند به غیر از نکسوس ۴ و نکسوس ۵ باقی آنها (که شامل نکسوس وان، نکسوس S، گلکسی نکسوس و نکسوس ۶ می شود) همگی قیمتی تقریباً برابر با پرچمدارهای زمان خود داشتند.

nexus-6

نکسوس وان تلاشی از جانب گوگل بود تا ببیند می تواند در زمینه ی تولید و فروش تلفن هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشد و یا خیر. پس از اینکه کمپانی مذکور به خودباوری رسید با این هدف که تلفن های بیشتری بفروشد و محصولش را کاربران بیشتری بشناسند از اپراتورهای متعدد مخابراتی مانند ورایزن، T-Mobile و.. برای عرضه نکسوس S کمک گرفت و سپس این سیاست را به شکل جدی تری در مورد گلکسی نکسوس هم اعمال کرد.

همراهی اپراتورها خصوصاً کمپانی مانند ورایزن در ارائه نکسوس به کاربران، مشکلات قابل توجهی و مهمی را پدید آورد. این اپراتورها در به روز رسانی تلفن هوشمندی که قرار بود از سایر محصولات اندرویدی سریعتر آپدیت شود به دلایل مختلف اختلال ایجاد می کردند و در نهایت گوگل از تصمیم خود عقب نشینی کرد و بنا را بر این گذاشت تا نکسوس های بعدی که شامل نسخه ی چهارم و پنجم می شد را به تنهایی در پلی استور عرضه نماید.

از آنجایی که بر مبنای اراده ی جدید گوگل امکان تهیه این محصولات (نکسوس  ۴ و ۵) تحت قرار دادهای مخابراتی وجود نداشت، لذا اهالی مانتین ویو تصمیم گرفتند با کم کردن از برخی از مشخصات سخت افزاری محصولاتی با قیمتی مناسب تر را در پلی استور خود ارائه نمایند تا بدین طریق کاربران را کماکان مشتاق خرید آنها نگه دارند.

قیمت پایین تر، فروش مستقیم از طریق خود گوگل و البته اندروید خالص همگی فاکتورهایی بودند که سبب شدند نه تنها نکسوس ۴ و ۵ از محبوبیتشان کاسته نشود بلکه بازهم افراد بیشتری تمایل به خرید آنها نشان دهند.

اما گوگل اکنون یکبار دیگر تمایل به این مسئله داشته تا نسخه ی جدیدی از اندروید خالص خود را که تغییراتی بنیادین در آن صورت گرفته را در قامت یک پرچمدار عرضه کند و لذا از همین رو مجدداً اپراتورهای مخابراتی به همراهی با این کمپانی فراخوانده شده اند.

البته برخی دیگر از منابع خبری بر اساس آمارهایی که ارائه کرده اند و نظر سنجی های که صورت داده اند در مورد محبوبیت نکسوس ۶ شک دارند و معتقدند گوگل فبلتی را ارائه نموده که از نظر ابعاد هنوز هم برای بسیاری از کاربران پذیرفته نیست.

محبوبیت فبلت ها هر روز در حال افزایش است، اما آنها را نمی توان هنوز به عنوان فرم فکتور نهایی دانست و شاید همین امر سبب شود آخرین تلفن هوشمند کمپانی ساکن مانتین ویو فروشی مانند گذشته را تجربه نکند. البته همین اقدام گوگل ممکن است گامی باشد تا عموم کاربران رفته رفته فبلت ها را راحت تر بپذیرند و به انها روی بیاورند. باید منتظر بمانیم تا زمان وضعیت این مسئله را مشخص کند.

آمازون در چه اندیشه ای بود؟

jeff-bezos-amazon-fire-phone-ap

تا به اکنون همه ی تلفن های هوشمندی که مورد اشاره واقع شدند عناصری برای ایجاد شگفتی در کاربران داشتند و می توانیم از همه ی آنها به عنوان محصولاتی کارآمد و کاربر پسند یاد نموده و به سادگی به دیگران توصیه شان کنیم.

اما در بین همه ی آنها دو پرچمدار حضور داشتند که توصیه کردنشان به دیگران بسیار دشوار بود و البته نحوه ای که کاربران را شگفت زده کردند بسیار متفاوت. این دو محصول عبارت بودند از فایر فون از آمازون و پاسپورت از بلک بری.

واضح بود که آمازون تمایل داشته است یک تلفن هوشمند با عنوان فایرفون ساخته و عرضه نماید ولی راستش، قابلیت ها، قیمت و حتی رابط کاربری این محصول همگی تعجب بر انگیز بودند. در واقع کمپانی مذکور پس از مشاهده موفقیت عمومی تبلتش که نام کیندل فایر را یدک می کشد در یک جمع بندی کلی به این نتیجه رسیده بود که احتمالاً می تواند تجربه ای مشابه را در رابطه با تلفن های هوشمند به دست آورد، که البته امروز و به شکلی قاطع می توان گفت جف بزوس و همراهانش کاملاً اشتباه می کردند.

کیندل فایر به دو علت به محصولی موفق بدل شد: اول اکوسیستم محتوایی منحصر به فردی که آمازون برایش فراهم آورده بود و دوم قیمت بسیار مقرون به صرفه اش. با چنین شرایطی تبلتی که شاید ضعف های بسیاری داشت توانست به موفقیتی باور نکردنی دست یابد، چون عملاً عموم کاربران آن را برای خواندن کتاب، دیدن ویدئو، گوش دادن موسیقی و مرور وب تهیه می کردند و لذا محتوایی که آمازون برای کیندل فایر ارائه می کرد کافی بود تا آن را بدل به محصولی سود آور و استثنائی نماید.

اما نکته در اینجا بود فاکتورهایی که عامل موفقیت تبلت مذکور شدند برای به موفقیت رساندن موبایلی مانند فایر فون کفایت نمی کردند. کاربران کارهایی بیشتر از آنچه با تبلت خود انجام می دهند را از تلفن های هوشمندشان انتظار دارند.

قابلیت های سه بعدی که ادعا می شد در این موبایل گنجانده شده اند بیشتر تبلیغاتی بوده و عملکرد درستی نداشتند. همچنین امکان جستجوی ویژه ی محصولات موسوم به Firefly نیز چندان کارآمد پیاده سازی نشده بود و دلیل قانع کننده ای برای خرید فایرفون محسوب نمی گشت.

آمازون کمی پس از عرضه ی تلفن هوشمندش قیمت آن را یکی از دلایل اصلی شکست این محصول عنوان کرد. ولی واقعیت اینجاست که هیچ یک از برنامه ریزی ها و اهدافی که برای موبایل مذکور در نظر گرفته شده بودند منطقی به نظر نمی رسیدند و همین امر سبب شد کمپانی تولید کننده در سه ماهه ی سوم سال جاری ضرری قابل توجه را تجربه کند، هر چند که در روزهای اخیر آمازون اعلام نموده شکست پیشنش در عرصه ی تلفن های هوشمند سبب عقب نشینی آنها در این بازار نمی شود.

بلک بری و تلاشی دیگر با عنوان پاسپورت

blackberry-passport1

شاید بتوانیم بلک بری پاسپورت را بزرگترین شگفتی ساز در بین تلفن های هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۴ بدانیم. تلفن هوشمندی که از نظر سخت افزاری پدیده ی عجیبی بود، شکل و ابعاد ظاهریش بر مبنای ابعاد یک گذرنامه ی واقعی در نظر گرفته شده بودند و البته سعی داشت با بازنگری در صفحه کلید خود طرفداران و هوادارن قدیمی کمپانی تولید کننده اش را به نوستالژی بیاندازد.

این محصول عجیب در بازار فروشی خوب را برای بلک بری بحران زده به همراه داشت و گزارشی که در ماه نوامبر و تنها یک ماه پس از عرضه ی پاسپورت انتشار یافته بود حکایت از این می کرد که شرکت کانادایی مورد بحث توانسته ظرف سی روز ششصد هزار عدد از آن را به مشتریان متقاضی تحویل دهد، که برای این کمپانی رقمی مطلوب به حساب می آمد.

پاسپورت اگرچه به یک پدیده ی محبوب عمومی در بین کاربران بدل نشده ولی نقطه ی امیدی محسوب می گردد در میان همه ی رنج هایی که بلک بری در سال های اخیر متحمل گشته است، و شاید بر مبنای آن این کمپانی بتواند باز هم در آینده مانند سال های خوش گذشته در بین اهالی کسب و کار به موفقیتی چشم گیر دست یابد.

هنوز بسیار زود است که بخواهیم در مورد آینده ی بلک بری قضاوت کنیم ولی نشانه هایی که پس از عرضه ی آخرین پرچمدارش قابل رویت است نشانه هایی مثبت هستند و اگر همین روند ادامه یابد احتمالاً آنها مجدداً بر روی پاهای خود استوار می گردند.

از شگفتی های ۲۰۱۵ چه خبر؟

2015

دورنمای سال ۲۰۱۵ بدین گونه است که نمی توانیم از تلفن های هوشمند پرچمدار انتظار شگفتی چندانی را داشته باشیم اما در سال آینده احتمالاً ابزارهای پوشیدنی بسیاری ما را به حیرت خواهند انداخت. در هنگام نگارش این مقاله تقریباً ۴ ماه با زمان عرضه ی ساعت اپل فاصله داریم و تیم کوک تاکید کرده که اطلاعات همگی مان در مورد این محصول بسیار ناقص است و هنوز جای زیادی برای به هیجان آمدن وجود دارد.

البته شاید در عرصه ی تلفن های هوشمند هم اگر قدری خوش بین باشیم اتفاقات مثبتی رخ دهد، مثلاً گفته می شود سامسونگ در طراحی گلکسی S6 طی پروژه ای با عنوان پروژه ی صفر به صورت کامل بازنگری کرده است و یا حتی صحبت از ارائه ی محصولاتی با صفحات نمایش خمیده نیز به میان آمده است.

ممکن است در تکنولوژی های مرتبط به مکان یابی در موبایل ها نیز تحولات قابل توجهی به وجود آید و شاهد ارائه ی سرویس هایی بسیار دقیق تر در این رابطه باشیم، هر چند این احتمال وجود دارد که شاید هنوز کاربران آمادگی پذیرش خدمات و سرویس هایی دقیق تر در این راستا را نداشته باشند و این امر سبب نگرانی آنها گردد.

یکی از اتفاقات و رویدادهای مهم سال جاری ارائه ی نسخه های جدید دو پلتفرم پیشتاز موبایل، یعنی اندروید و iOS بود. مایکروسافت سال آینده قصد دارد ویندوز ۱۰ را به تلفن های هوشمند بیاورد، هنوز چند و چون این مسئله مشخص نیست و فقط پیرامونش حدس و گمان هایی وجود دارد، ولی عده ای بر این باور هستند که شاید یکی از بزرگترین شگفتی های آینده متعلق به پلتفرم موبایل ردموندی ها باشد و عاقبت تلاش های مایکروسافت برای تصاحب سهمی بیشتر از بازار موبایل به ثمر بنشیند.

این شرکت برای اولین بار قصد دارد تجربه ای مشترک بین پلتفرم موبایل و دسکتاپش را به کاربران هدیه نماید و بسیاری برای مشاهده و لمس این تجربه لحظه شماری می کنند، باید منتظر ماند و دید ۲۰۱۵ متعلق به کدام کمپانی و کدام محصول خواهد بود. نظر شما در این رابطه چیست؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • آرش
    آرش | ۳۰ آذر ۱۳۹۳

    یه نگاهی به مشخصات موتورولا دروید توربو بنوازید. انقلابی تو سال 2015 وجود ن خواهد داشت چون موتورولا با این گوشی کار بقیه کمپانی ها رو سخت کرده.این گوشی تا آخر 2015 قوی ترین گوشی بازار باقی میمونه.چون تمام مزیت های پرچمدار ها رو یکجا تو یه گوشی جمع کرده....فقط حیف که ظاهرش زیاد جذاب نیست.ولی با اینکه 2.800 پوشه وقتی بخری مقدونی که حداقل تا یه سال هیچ گوشی رو دستش تولید نمیشه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی