ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هدست واقعیت مجازی Gear VR با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه شد

با گذشت ۱۹ سال از عرضه ی Virtual Boy، کنسول و هدستی که بر مبنای واقعیت مجازی بنیان گذاشته شده بود، امروز مجدداً شاهد ارائه ی محصولی جدید در این زمینه و تحت عنوان Gear VR ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

با گذشت ۱۹ سال از عرضه ی Virtual Boy، کنسول و هدستی که بر مبنای واقعیت مجازی بنیان گذاشته شده بود، امروز مجدداً شاهد ارائه ی محصولی جدید در این زمینه و تحت عنوان Gear VR از سامسونگ هستیم و البته امید داریم اینبار این گجت جدید بتواند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

هدست مذکور متکی به تلفن هوشمند گلکسی نوت ۴ بوده و با قرار گرفتن این تلفن موبایل در آن به عنوان نمایشگر اصلی سعی می کند دنیایی غیر واقعی را برای شما واقعی جلوه دهد و البته کمپانی تولید کننده با دقت و جدیت عبارت "Innovator Edition" (نسخه ی ویژه مبتکرین)  را بر رویش درج کرده تا به همگان یادآوری کند محصول ارائه شده هنوز هم از نظر فنی بتا محسوب می گردد و جای کار و تکامل دارد.

از همین رو و با وجود اینکه Gear VR بهترین هدست واقعیت مجازی موجود به حساب می آید ولی کماکان نیک دی کارلو، مدیر بخش واقعیت مجازی سامسونگ، توضیح می دهد: "هر چند تصورمان بر این است گجتی بسیار شگفت انگیز را ارائه کرده ایم، اما تلاش داریم تا پیرامون آن جنجال بیهوده و بزرگنمایی بی مورد صورت نپذیرد".

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Gear VR حاصل همکاری مشترک دو کمپانی سامسونگ و Oculus است، نکته در اینجاست که تا پیش از این Oculus به تنهایی توانسته بود صد هزار عدد از نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی Rift خود را به فروش برساند و حالا امید دارد با همراهی شریک کره ای به موفقیتی به مراتب بزرگتر دست یابد.

نسل دوم هدست Rift نیز از گلکسی نوت ۳ به عنوان نمایشگر بهره می برد و اکنون Gear VR یکی از سنسورهای دنبال کردن حرکات که قبلاً در اولین کیت توسعه ی Rift‌ عرضه شده بود را به کار گرفته و طراحی رابط کاربری آن نیز به صورت کامل به Oculus واگذار گشته تا این شرکت ضمن بهره گیری از تجربه های پیشنش فرصت به دست آوردن تجربه های جدید برای محصولات آتی خود، مانند نسل بعدی هدست Rift را نیز دارا باشد.

در صورتی که این هدست را تهیه نمایید در ابتدای استفاده از آن می توانید گشت و گذاری در منظومه ی شمسی داشته باشید و یا یک بازی ویژه تحت عنوان Darknet که مضمونی در رابطه با هک کردن و موارد مشابه از این دارد را تجربه کنید.

در حالیکه هدست Rift اتصالاتی از طریق کابل داشت و تمرکز اصلیش بر ارائه ی یک تجربه ی گیمینگ خوب بود، Gear VR سعی کرده یک ابزار مبتنی بر موبایل کارآمد باشد که عموم کاربران بخواهند آن را امتحان نمایند.

دی کارلو در همین رابطه توضیح می دهد: "اگر Gear VR صرفا برای اهداف بازی طراحی می شد شاید موفقیتش تضمین شده بود ولی بخشی از کاری که ما انجام می دهیم ارائه تجربه ی واقعیت مجازی به شکل ها و فرم های گوناگون است و امیدواریم با گذشت زمان در این زمینه نیز تکامل پیدا کنیم." از همین رو هدست واقعیت مجازی مورد بحث می تواند ویدئوهایی ۳۶۰ درجه را به نمایش بگذارد و به صورت آزمایشی به ضبط این نوع ویدئوها نیز بپردازد.

در حال حاضر به دلیل آماده نبودن پلتفرم فروش محتوا و اپلیکیشن ها از جانب Oculus بیشتر محتوا و سایر موارد مشابه ارائه شده برای هدست Gear VR رایگان است ولی به زودی و در اوایل ۲۰۱۵ توسعه دهندگان می توانند اپها وسایر محتوای تولیدی خود را به عموم عرضه کرده و آنها را به فروش برسانند.

DarknetScreenshot6.0

در حالی که ایده ی اولیه Gear VR و همینطور هدفش جذب قشر وسیعی از کاربران به حساب می آید، اما این محصول با قیمت ۱۹۹ دلار فعلا به تنها یک مدل تلفن هوشمند یعنی گلکسی نوت ۴ از سامسونگ محدود شده است و البته اگر بخواهید می توانید گیم پدی که به صورت ویژه برای آن عرضه شده را نیز با صرف ۵۰ دلار هزینه ی بیشتر تهیه نمایید. تنها برخی از بازی های که تا به حال ارائه شده اند نیازمند این گیم پد هستند و الباقی از طریق خود هدست نیز قابل استفاده اند.

دی کارلو در اظهار نظری دیگر گفته است نمی توان به قطع مشخص کردن نسخه های بعدی و به روز شده ی Gear VR قیمتشان با نسخه ی کنونی برابری خواهد کرد یا خیر، خصوصاً که ممکن است تکنولوژی های جدیدی به منظور تکاملشان به آنها افزوده شود.

بخشی از ایده ی مطرح شده در مورد Gear VR‌ این است که در آینده رایگان ارائه گردد و در اصل به عنوان یک ابزار جانبی برای برخی از تلفن های هوشمند و به همراه آنها به کاربران عرضه شود، امید بر این است درآمد زایی اصلی هدست مذکور از طریق محتوای ارائه شده برای آن باشد.

Gear VR در میدان واقعیت مجازی تنها نیست و رقبایی نیز برای آن وجود دارند، گوگل پیش از این تلاش هایی را در این عرصه داشته و هدست Zeiss VR One نیز گزینه ای است که این روزها نامش زیاد شنیده می شود.

ما نمی خواهیم یک تجربه بد کاربری از واقعیت مجازی رواج یابد، زیرا این امر سبب می شود با بهبود تکنولوژی در این زمینه دیگر کاربران تمایلی به آزمودنش نداشته باشند و به کل از آن روی برگردانند.

مکس کوهن، مدیر بخش موبایل Oculus، در اظهار نظری در همین رابطه می گوید: "ما همواره از رقابت استقبال می کنیم، اگر چه نباید از یاد برد از آنجایی که در حال حاضر هدف اصلی ما فروش بیشتر نیست پس عملاً رقابت با مفهوم تجاری هم وجود ندارد و در اصل همه ی حاضران در این عرصه سعی می کنند در زمینه ی تکنولوژی رقابت کرده و تجربه ای بهتر از واقعیت مجازی را ارائه کنند. ما نمی خواهیم یک تجربه بد کاربری از واقعیت مجازی رواج یابد، زیرا این امر سبب می شود با بهبود تکنولوژی در این زمینه دیگر کاربران تمایلی به آزمودنش نداشته باشند و به کل از آن روی برگردانند."

متاسفانه با وجود همه ی پیشرفت ها هنوز هم ضعف های قابل توجهی در محصول به دست آمده از تلاش Oculus و سامسونگ وجود دارد، هدست Gear VR بر مبنای رابط کاربری پیاده سازی شده برای آن در هر چشمی خود به کاربر رزلوشنی معادل ۱۲۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را ارائه می کند و با وجود رزلوشن قابل قبول و کیفیت بالای نمایشگر گلکسی نوت ۴، بازهم خواندن برخی از متون توسط این هدست دشوار است.

همچنین کوهن و دی کارلو هر دو تصدیق می کنند گیم پد طراحی شده برای گجت مذکور بهترین شیوه ی کنترلی ارائه شده نیست و هنوز جای کار بسیاری دارد. آنها معتقدند شاید در آینده تکنولوژی های کنترلی مبتنی بر حرکت، مانند آنچه امروز Leap Motion عرضه می کند بتوانند جایگاه بهتری را برای خود در عرصه واقعیت مجازی بیابند.

تا چند ماه پیش سامسونگ و Oculus‌ هیچ یک حاضر نبودند در مورد آینده تجاری Gear VR اظهار نظری بکنند اما حالا به نظر می رسد با عرضه ی نسخه ی Innovation از این محصول آینده ی آن روشن تر و واضح تر شده باشد. گجت مورد بحث قرار است از طریق وب سایت سامسونگ و همینطور وب سایت اپراتور مخابراتی AT & T به فروش برسد و البته احتمالاً به زودی و بر مبنای گفته های دی کارلو کاربران امکان خرید آن از طریق فروشگاه های معمول فیزیکی را نیز خواهند داشت.

هم اکنون نیز در ۱۰ کیوسک موجود در فروشگاه های آمریکا امکان خرید Gear VR‌ وجود دارد و وب سایت خود Oculus‌ نیز آن را به علاقه مندان می فروشد.

Oculus در حالیکه فیلم سازان، توسعه دهندگان و فعالان عرصه بازی های کامپیوتری را به تامین محتوا برای هدستش تشویق می کند، در سوی دیگر تلاش دارد تا با سایر تولید کنندگان تلفن های هوشمند نیز وارد همکاری شده و هدست های مشابه بیشتری را برای علاقه مندان به برندهای مختلف موبایل عرضه نماید. باید دید با سیاست های کنونی آیا تکنولوژی واقعیت مجازی در آینده به موفقیت تجاری عظیم دست می یابد و یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    حالا نوت 4 خریدم به اینم فکر میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی