ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تبلت

بررسی دیجیاتو: تبلت Dimo D8810

کمتر کسی است که نام دیمو را نشنیده باشد، برندی که از سال ۱۳۹۱ شروع به تولید و مونتاژ تلفن های همراه و محصولات را در ایران آغاز کرد و از آن زمان چندین محصول ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

کمتر کسی است که نام دیمو را نشنیده باشد، برندی که از سال ۱۳۹۱ شروع به تولید و مونتاژ تلفن های همراه و محصولات را در ایران آغاز کرد و از آن زمان چندین محصول شامل تلفن های هوشمند و تبلت های اندرویدی نموده.

محصولاتی که هنوز آنطور که باید مورد استقبال کاربران قرار نگرفته ولی دیمو در تلاش است تا با بهبود کیفیت و عرضه محصولات متنوع اعتماد کاربران ایرانی را به خود جلب کند. اما به هر صورت با توجه به اتهاماتی که پیشتر به این شرکت در رابطه با چینی و وارداتی بودن محصولاتشان زده شده بود، اعتماد مجدد و کامل کمی سخت و با اعتماد سازی متقابل صورت می گیرد.

به هر حال ما امروز تبلت DiMO D8810 را در اختیار داریم و در این مطلب نگاهی به عملکرد این تبلت خواهیم داشت.

با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

IMG_2828

در مورد طراحی اولین نکته ای که به ذهن تان می رسد، شباهت بسیار زیاد این تبلت با iPad Mini است. متاسفانه عدم نوآوری در طراحی این محصول توسط سازنده محترم در این قسمت دیده می شود. این تبلت ۸ اینچی وزنی ۳۱۲ گرمی دارد که در مقایسه با دیگر رقبا از وزن بالایی برخوردار است و همین موضوع به مرور زمان باعث آزار شما خواهد شد.

IMG_2723

بدنه پشت دستگاه از جنس فلز مات ساخته شده که برند دیمو در میانه آن به صورت سندبلاست حکاکی شده است. در بالای همان قسمت هم بخش پلاستیکی جداشونده دیده می شود که در زیر آن درگاه سیم کارت، کارت حافظه و همچنین دوربین قرار دارد.

IMG_2702

اما حین کار کردن با دستگاه و لمس اطراف نمایشگر حس خواهید کرد که شیشه محافظ نسبت به قاب دور دستگاه کمی فرو رفتگی دارد و همین باعث می شود اطراف شیشه به سادگی کثیف شود و به جهت اختلاف ارتفاع حس بدی به انگشتان منتقل کند. اما حاشیه بسیار زیاد اطراف نمایشگر هم نکته منفی دیگری است که در این تبلت وجود دارد.

IMG_2705

استفاده از فلز مات در بدنه پشتی باعث شده که حس جالبی به انگشتان شما منتقل نشود و شاید برخی افراد نسبت به آن اعلام نارضایتی کنند اما در عین حال از ثبت لک و اثر انگشت جلوگیری می شود و در مقابل باید مراقب ضربه و کشیده شدن اجسام تیز به روی آن باشید. چرا که بدنه پشت دستگاه به سادگی دچار خط و خش می شود. از سوی دیگر، استفاده از فلز باعث افزایش نسبی وزن این محصول را نیز با خود به همراه داشته است.

IMG_2883

متاسفانه دکمه های پلاستیکی کنترل صدا که در سمت راست قرار دارند و همچنین پاور که در قسمت فوقانی تبلت دیده می شود، از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به علت فرو رفتگی بسیار، لمسشان حس خوبی را به شما منتقل نخواهد کرد.

IMG_2902

تلاش تیم سازنده به تشبیه این محصول به آیپد مینی در ابعاد هم خود را نشان می دهد. تبلت دی ۸۸۱۰ دارای طول ۲۰۰، عرض ۱۳۵ و ضخامت ۸ میلیمتری بوده که از این نظر هم کاملا هم اندازه آیپد مینی است.

004

در انتها باید بگوییم که تبلت دی ۸۸۱۰ دیمو در یک رنگ سفید به بازار عرضه شده است. همچنین نکته ای که لازم است به آن اشاره ای داشته باشیم، تبلت مذکور در بسته بندی کارخانه ای در اختیار ما قرار گرفته بود اما پس از باز کردن آن دیدیم که لکه هایی در قسمت پلاستیکی و خطوطی در بدنه فلزی دستگاه وجود دارد.

نمایشگر

IMG_2925

تبلت دیمو دی ۸۸۱۰ از یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۸۰۰ پیکسلی برخوردار است. در این ابعاد ما به تراکم 156 پیکسل در هر اینچ می رسیم که برای این سایز نمایشگر کمی نامناسب است. چرا که شما با کمی دقت پیکسل های آیکن ها را می توانید با چشم غیر مسلح ببینید.

IMG_2791

اما به لطف پنل IPS LCD به کار رفته در زوایای مختلف که به نمایشگر دستگاه بنگرید، تقریبا پرش رنگی دیده نمی شود و همچنین روشنایی آن قابل قبول است. اما نحوه نمایش رنگ ها آنچنان به واقعیت نزدیک نیست و کمی بی روح دیده می شود. اما خوشبختانه در زیر نور خورشید به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. نکته منفی دیگر در رابطه با نمایشگر بازتاب نور نسبی شیشه محافظ است و به همین دلیل تقریبا در هر شرابطی شما هاله ای از چهره خود را در صفحه نمایش می بینید.

سخت افزار

1

بخش سخت افزار یکی از مهم ترین قسمت های هر گجتی است. قلب تپنده تبلت دی ۸۸۱۰ دیمو، چیپست مدیاتک مدل MT8389 است که جزو چیپ های ارزان قیمت ARM SoC محسوب می شود. به روی این قطعه یک پردازنده چهار هسته ای ۲۸ نانومتری از نوع Cortex-A7 و همچنین پردازشگر گرافیکی PowerVR SGX 544 قرار دارد همچنین یک گیگابایت رم در کنار این دو قرار داده شده است. پردازنده این چیپست قادر است از ۱.۲ تا ۱.۵ گیگاهرتز توان داشته باشد و همچنین سرعت پردازشگر گرافیکی آن هم به روی ۳۰۰ مگاهرتز تنظیم شده است.

همانطور که گفتیم، چیپ MT8389 جزو موارد ارزان قیمت بازار است که از توان بسیار قدرتمندی برخوردار نیست و سازندگان برای کاسته شدن از قیمت تمام شده محصول خود از آن استفاده می کنند. بنابراین انتظار اجرای بدون مشکل بازی های سنگینی مثل ShadowGun یا Asphalt دور از انصاف است.

IMG_2807

لازم است بدانید که چیپ مورد نظر از مصرف انرژی پایینی هم برخوردار است و در نهایت این تبلت شما را در انجام امور روزمره مثل وب گردی، مطالعه کتاب، مشاهده فیلم (ترجیحا ۷۲۰پی)، انجام بازی های نه چندان سنگین و غیره همراهی خواهد کرد. اما اجرای اپلیکیشن های سنگین یا چندین مورد به صورت همزمان مواردی هستند که شما در تبلت دی ۸۸۱۰ دیمو نخواهید دید.

در مورد فضای داخلی هم باید بگوییم این تبلت دارای ۴ گیگابایت فضا است که از این مقدار، در حدود ۲ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می گیرد که برای یک تبلت رقم بسیار پایینی است. متاسفانه با وجود پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، شما تنها ۱۶ گیگابایت دیگر می توانید به تبلت خود اضافه کنید که در کل باز هم کم محسوب می شود.

نرم افزار

2

در همین ابتدای کار بزرگ ترین نقطه منفی بخش نرم افزار دیمو را باید به آن اشاره کنیم. به این دلیل که اندرویدی که به روی این دستگاه سوار شده، نسخه ۴.۲.۲ است و نسخه قدیمی این سیستم عامل محسوب می شود.

اما خوشبختانه خبری از شخصی سازی های پیچیده و غیر منطقی نیست و ما تقریبا یک اندروید خالص را در اختیار داریم. به همین دلیل، عملکرد دستگاه در بسیاری از بخش ها به نرمی انجام می پذیرد.

اندروید سوار شده در این دستگاه حاوی اپلیکیشن هایی است که در اندروید خالص می بینیم و دیمو تقریبا هیچ دخل و تصرفی در این سیستم عامل نکرده است. اندروید ۴.۲.۲ با ظاهر تبلت به همان شکل که چند سال پیش در تبلت های نکسوسی می دیدیم. یعنی دکمه های لمسی هوم، بازگشت به عقب، مولتی تسکینگ و اسکرین شات در گوشه پایین سمت چپ، نوتیفیکیشن ها در قسمت راست و دکمه اپلیکیشن ها نیز در گوشه بالا سمت راست قرار دارند.

همانطور که گفتیم به دلیل وجود اندروید تقریبا دست نخورده، این تبلت از نظر نرم افزاری هیچ ویژگی خاص و متمایزی نسبت به دیگر محصولات ندارد. این موضوع می تواند برای برخی کاربران رضایت بخش باشد و برای عده ای خیر.

با این وجود این محصول در این بخش خالی از عیب نیست و از مشکلات آن می توان به مواردی همچون: تاخیر در اجرای اپلیکیشن ها و دستورات، استفاده از اندروید منسوخ شده و چرخش بی دلیل صفحه حین کار کردن اشاره کرد.

دوربین

IMG_2845

تبلت دیمو دی ۸۸۱۰ از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۴ میلیمتر و گشودگی f/2.8 بهره می برد. این مشخصات حاکی از آن است که نباید به روی عکاسی با کیفیت بسیار بالا و حرفه ای روی این تبلت حساب کرد. دوربین ۵ مگاپیکسلی این محصول قادر است تصاویر را در حداکثر رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۹۲۰ پیکسل ثبت کند.

IMG_20141210_154024

با نگاهی به نمونه عکس های گرفته شده توسط این دوربین می بینیم که عملکرد تبلت دیمو در این بخش کاملا معمولی و در حد یک محصول میان رده شمرده می شود. تصاویر روح و جلا ندارند و تقریبا در تمامی عکس ها بالانس نور سفید و نویزهای زیاد دیده می شوند. این وضع نامناسب در نور کم و محیط بسته با نبود فلاش LED دو چندان می شود و تقریبا ما از عکاسی با این محصول هیچ لذتی نمی بریم.

IMG_20141210_154215

در مورد فیلم برداری هم وضع به همین منوال است. کیفیت تفاوت چندانی نکرده و اینکه فرمت نهایی فیلم ضبط شده 3gp است. با این حال به دلیل وجود لرزشگیر نرم افزاری EIS شما حین فیلم برداری لرزش چندانی در فیلم خود مشاهده نخواهید کرد. این دوربین می تواند فیلم ها را با کیفیت ۷۲۰ پی و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند که متاسفانه از نظر کیفیت صدا به هیچ وجه قابل قبول نیست.

IMG_20141210_154240

مجددا مثل همیشه در بررسی تبلت های میان رده باید به عرض تان برسانیم که دوربین در تبلت آنچنان فاکتور پر اهمیتی محسوب نمی شود و در مورد دیمو دی ۸۸۱۰ هم باید بگوییم که اگر عکاسی یا فیلم برداری حرفه ای با تبلت برای شما از درجه بالای اهمیت قرار دارد، بهتر است در خرید این محصول تعلل کنید.

باتری

001

تبلت دیمو دی ۸۸۱۰ از یک باتری ۳۷۰۰ میلی آمپری برخوردار است که به نظر مقدار زیادی است. اما ۲ نکته را باید در نظر گرفت و اینکه با یک تبلت ۸ اینچی روبرو هستیم و نه یک تلفن هوشمند ۵ اینچی. طبیعتا مصرف انرژی در محصولات با نمایشگر بزرگ تر بسیار بیشتر از موبایل های هوشمند است.

این محصول در بخش باتری آنچنان جالب عمل نکرد. در یک استفاده مداوم و سنگین این دستگاه تنها در حدود ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام آورد که رقم جالبی به نظر نمی رسد. در یک استفاده معمولی شامل بازی، وب گردی و مکالمه تحت شبکه نسل سوم مخابراتی، ما توانستیم در حدود ۱۰ ساعت این محصول را در اختیار داشته باشیم.

متاسفانه تبلت دیمو دی ۸۸۱۰ در این بخش هم نتوانست رضایت بخش ظاهر شود که یکی از قسمت های مهم هر تبلتی محسوب می شود. پیشنهاد می کنیم در صورتی که این محصول را تهیه فرموده اید، برای ذخیره باتری نور نمایشگر را تا حد امکان پایین نگه داشته و همچنین، از اتصال دائم دستگاه به وای فای، بلوتوث، GPS و همچنین اینترنت نسل سوم و چهارم خودداری فرمایید.

رقبا

 ASUS MeMO Pad 8 ME181C
ASUS MeMO Pad 8 ME181C
  • صفحه نمایش: ۸ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل
  • پردازنده: اینتل اتم Z3745 چهار هسته ای با توان ۱.۳۳ گیگاهرتز
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۱۵.۲ وات ساعت
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: ۶۱۰٫۰۰۰ تومان
Lenovo A8-50
Lenovo A8-50
  • صفحه نمایش: ۸ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل
  • پردازنده: مدیاتک MT8382 چهارهسته ای ۱.۳ گیگاهرتز
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۸/۱۶ گیگابایت
  • دوربین: ۵ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۲۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۲.۲
  • قیمت: ۶۰۵٫۰۰۰ تومان
ASUS MeMO Pad 7 ME170C
ASUS MeMO Pad 7 ME170C
  • صفحه نمایش: ۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۰۲۴ در ۶۰۰ پیکسل
  • پردازنده: اینتل اتم Z2520 دو هسته ای با توان ۱.۲ گیگاهرتز
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۸ گیگابایت
  • دوربین: ۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۱۵ وات ساعت
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: ۳۴۰٫۰۰۰ تومان

جمع بندی

005

همانطور که گفتیم، دیمو با شعار تلفن هوشمند و تبلت ایرانی پا به میدان گذاشت و از همان ابتدای امر با اتهامات زیادی روبرو بود. ما هم قصد باز کردن مجدد این موضوع را نداریم اما اگر فرض را بر این بگیریم که این تبلت، یک محصول کاملا ایرانی یا حتی مونتاژ شده در ایران است، بهتر می بود از نظر کیفیتی کمی بیشتر نسبت به آن دقت می شد و همچنین طراحان، از خلاقیت بیشتری برخوردار می بودند.

IMG_2742

در بحث ظاهر که ما با کپی بدون خلاقیت آیپد مینی روبرو بودیم و در این مورد جای سخنی باقی نیست و در مورد سخت افزار هم باید بگوییم اگر یک استفاده معمولی و نه سنگین داشته باشید، این تبلت مناسب شما خواهد بود. در مورد دوربین هم بارها به این نکته اشاره کرده ایم که عکاسی با تبلت آنچنان معقولانه نیست و در این محصول هم دوربین عملکرد کاملا معمولی از خود به نمایش گذاشت.

IMG_2803

در نهایت مجددا باید عنوان کنیم که این تبلت برای کاربرانی که نیاز به یک محصول ۸ اینچی با پشتیبانی از سیم کارت دارند و از طرفی، استفاده شان در حد امور سنگین نیست، می تواند یک انتخاب معقول باشد.

 نقاط قوت:
  • نمایشگر روشن
  • پشتیبانی از OTG
  • پشتیبانی از سیم کارت
نقاط ضعف:
  • دوربین نا امید کننده
  • سیستم عامل قدیمی
  • باتری ضعیف
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • pouya
    pouya | ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

    آقا بیاین خودمونو گول نزنیم, یه تیکه آشغاله. من خیلی دلم از دیمو پره پولمو الکی حروم کردم واسه یه محصول چینی, الکی گول مشخصاتشو خوردم, پیشنهاد میکنم, خواهش میکنم طرفش نرید اعصابتونو پولتونو الکی هدر ندین.

  • علی
    علی | ۱۷ دی ۱۳۹۳

    واقعاً به عنوان یک ایرانی براتون متأسفم که یک ذره هم غیرت و تعصب ملی ندارید و به جای اینکه از تولید کشورتون حمایت کنید تا بتونه سرپا وایسه و کیفیتشو بالا ببره هرچه میتونید توی سرش میزنید. واقعاً براتون متأسفم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی