ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا نمایشگاه CES 2015 بیش از همیشه برای سونی اهمیت دارد؟

کمتر از یک ماه دیگر تا شروع نمایشگاه CES ۲۰۱۵ زمان باقیست، نمایشگاهی که هر ساله در شهر لاس وگاس برگزار می شود و در آن کمپانی های فعال در عرصه ی تکنولوژی سعی می ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

کمتر از یک ماه دیگر تا شروع نمایشگاه CES ۲۰۱۵ زمان باقیست، نمایشگاهی که هر ساله در شهر لاس وگاس برگزار می شود و در آن کمپانی های فعال در عرصه ی تکنولوژی سعی می کنند آخرین محصولات و دستاوردهای خود را به عموم عرضه نمایند.

سونی یکی از شرکت هایی است که در این نمایشگاه برای سال های متمادی حضور داشته، آنها حتی در دورانی که CES در فصل زمستان در وگاس برگزار می شد و در تابستان به شیکاگو می رفت هم حرف های زیادی برای گفتن داشتند و در طول دهه های گذشته همواره محصولات جدید سخت افزاری این برند ژاپنی برای خبرنگاران شگفتی آور بوده اند.

دهه ی هفتاد دوربین های فیلمبرداری با قابلیت بهره گیری از فیلم های Beta برای خود ستاره ای درخشان محسوب می شدند، در اواخر دهه ی هشتاد و اواسط دهه ی نود شاهد رستاخیز Vaio و محصولات مرتبط به آن بودیم و به واقع غرفه ی سونی در نمایشگاه CES زادگاه تکنولوژی های بسیاری بوده که تحولی قابل توجه را در زندگی روزمره کاربران پدید آورده اند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

snes-playstation

اگر به نمایشگاه CES در تابستان ۱۹۹۱ برگردیم، شاهد خواهیم بود که اولاف اولافسون نقشه راه سونی برای پلی استیشن را توضیح می دهد و صحبت از همکاری بین شرکت خود و نینتندو به میان می آورد که بر مبنای آن قرار است بازی ها و محصولی مشترک و بر اساس سوپر دیسک ها به بازار بیایند.

اما یک روز بعد از این اعلام نینتندو که هراس داشت تا در آینده امتیاز بهره گیری از استاندارد مشترک تازه تعریف شده به انحصار سونی درآید از قرارداد پا پس می کشد. این شرکت همتای ژاپنی خودش را تنها می گذارد و به سراغ فیلیپس می رود تا گجتی دیگر و وابسته به CD-ROM را معرفی نماید.

اگر اهل دنیای گیم باشید حتماً به خاطر دارید عدم وفاداری نینتندو به عهدش عاقبت خوشی برای این شرکت نداشت، ولی سونی کمی بعد کنسول ۳۲ بیتی پلی استیشن را رونمایی می کند محصولی که در دنیای سرگرمی های چند رسانه ای تحولی بسیار عظیم پدید می آورد.

sonymdend

بعد از آن سونی فرمت مینی دیسک را عرضه می نماید و سعی می کند آن را در بین عموم رواج دهد. در سال های بعدی شرکت مذکور توجه خودش را معطوف تولید تلویزیون ها، سینماهای خانگی، ابزارهای سرگرمی چند رسانه ای مختلف و تلفن های هوشمند می کند.

اما اگر از اواسط دهه ی نود تا به امروز روند حرکتی این کمپانی را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که ماشین ابداعات و اختراعاتش تا حدی کند شده و در بازه هایی از زمان غروری که آنها نسبت به برند خوش نامشان داشته اند سبب گشته تا از رقبا جا بمانند. هر چند که خط تولید های سونی هر سال تلاش می کنند تا گجت هایی جدید عرضه کنند ولی مدتی است که خبری از یک محصول انقلابی که دنیای تکنولوژی مانند گذشته تحت تاثیر آن قرار بگیرد نبوده است.

در بازه ای از زمان این غول دنیای تکنولوژی توجه اش به شدت معطوف پروژه هایی جانبی مانند سگ رباتیک AIBO شده بود، پس از آن تلاش می کرد گجت دیگری با عنوان Mylo (مخفف My Life Online) را ارائه کرده و جا بیاندازد که این تلاش نیز هرگز موفقیت آمیز نبود، بعد خط تولید تلفن های هوشمند اکسپریا از راه رسیدند که بالا و پایین های بسیاری را تجربه نمودند و البته نباید از یاد برد سونی همزمان بازارهای مختلفی از جمله عکاسی دیجیتالی را با دوربین هایی مانند Cyber-shot T1 مورد هدف قرار داده بود و همین امر سبب می شد به درستی بر روی هیچ موضوعی تمرکز نداشته باشد.

aibo-flickr

متاسفانه در حال حاضر مابین بخش های زیان ده سونی و سود آور آن شکافی قابل توجه وجود دارد که سبب گشته تعادل در این شرکت برهم بخورد و تحلیل گران معتقدند غول تکنولوژی ژاپنی لازم است هر چه سریعتر در ساختار خودش اصلاح پدید آورد. این نکته را سونی هم به خوبی متوجه شده و از همین رو تصمیم گرفته تا در سال آینده بر روی بخش هایی مانند پلی استیشن که بیشترین پتانسیل رشد را دارا هستند متمرکز گردد و نمایشگاه CES ۲۰۱۵ نقطه ی آغازی است برای نمایش خروجی های اولیه ی این تصمیم.

راه پیش رو

xperia-ces

سونی به خوبی می داند آینده ی درخشانی در پیش روی محصولات مبتنی بر موبایل است، پس در اولین گام تلاش کرده تا فلسفه ای که سابق بر این در بخش مرتبط به تلفن های هوشمند خود دنبال می کرده را مورد تجدید نظر قرار دهد.

بر اساس همین تجدید نظر در سال آینده قرار است تعداد مدل های تلفن های هوشمند تولیدی کاهش یابند، البته تنوع محصولات سونی در این زمینه هرگز به پای سامسونگ نمی رسیده، ولی این شرکت درک کرده است که بازار در حال حاضر هیچ جایی برای آزمون و خطا ندارد و باید در آن تا سر حد ممکن قاطع عمل کرد.

شواهد و شایعات نشان می دهند به احتمال زیاد در CES امسال اصلی ترین پرچمدار موبایل سونی یعنی اکسپریا Z4 رونمایی خواهد شد، محصولی که برخی منابع خبر از مجهز بودنش به نمایشگر ۵.۲ اینچی و چیپست اسنپدراگون ۸۰۵ می دهند و برخی دیگر معتقدند آن را با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی و اسنپدراگون ۸۱۰ خواهیم دید.

یکی از راه های دیگر موفقیت سونی در ابزارهای پوشیدنی خلاصه می گردد و از همین رو SmartBand می تواند در لاس وگاس حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد. ساعت هوشمند سونی اسمارت واچ ۳ نیز مدت کوتاهی است وارد بازار شده ولی همین یکی دو هفته ی پیش شاهد محصولی دیگر در همین رابطه بودیم که در بند و نمایشگرش از e-paper استفاده شده بود و این نشان می دهد کمپانی مورد بحث تلاش دارد تا نسل جدیدی از محصولات پوشیدنی را ارائه و بازار را با آنها محک بزند. چنانچه آنها شناخت مناسبی از کمبودهای کنونی گجت های پوشیدنی به دست آورده باشند می توانند با همین رویه رفته رفته از سایر رقبای خود در این زمینه فاصله ی قابل توجهی بگیرند.

Jan Dawson یکی از مدیران موسسه ی تحلیلی آماری Jackdaw در همین رابطه می گوید: "موتورولا کمی قبل گفت برای موفقیت الزامی نیست تا ساعت های هوشمند را با تلفن های هوشمند گره بزنیم و به نظر می آید از این فرضیه به خوبی استقبال شد و تصور می شود این طرز فکر مسیر آینده ی سونی را نیز مشخص کرده باشد. خصوصاً که این شیوه می تواند از شکست خوردن محصولات پوشیدنی برند مذکور در بازارهایی مانند ایالات متحده که از تلفن های هوشمند آنها استقبال خوبی نکرده جلوگیری نماید."

slide_0004

علاوه بر همه ی موارد پیش تر ذکر شده سونی احتمال دارد طی چند هفته ی آینده چندین تلویزیون جدید UHD را معرفی نماید و این محصولات جدید نیز می توانند در تغییر آینده ی این کمپانی ژاپنی نقشی موثر داشته باشند. بازار تلویزیون های Ultra HD رفته رفته در حال رونق گرفتن است، حجم محتوا و شبکه های قابل مشاهده بر روی آنها بیشتر گشته و البته از همه مهم تر قیمت خود این محصولات نیز به ارقام معقول تری نزدیک شده اند.

در جمعه ی سیاه (Black Friday) سال جاری برخی از مدلهای UHD تلویزیون های سامسونگ با قیمتی زیر ۱۰۰۰ دلار عرضه شدند و مشتریان بسیاری در این روز اقدام به خرید آنها کردند، لذا سرمایه گذاری سونی در این بخش حیاتی خواهد بود و می تواند چندین سال سودآوری را برای آنها تضمین کند. البته این شرکت نیم نگاهی هم به پلتفرم اندروید TV دارد و مسلماً از محک زدن محصولات بر اساس آن نیز دست نخواهد کشید، خصوصاً که کمپانی مذکور در بحث یاد شده به صورت مستقیم قراردادهای همکاری را نیز با گوگل منعقد نموده است.

morpheus

بعد از همه ی مواردی که اشاره شد نوبت می رسد به پولساز ترین بخش سونی یعنی پلی استیشن. مسلماً در نمایشگاه CES امسال یک محصول جدید با عنوان پلی استیشن ۵ معرفی نخواهد شد ولی به روز رسانی های نرم افزاری، ارائه بازی ها و قابلیت های جدید همگی موارد محتملی هستند.

از همه ی اینها که بگذریم احتمال دارد پروژه ی مورفیوس سونی در زمینه ی واقعیت مجازی و هدست مرتبطی که نمونه های اولیه بازی متعددی برای آن توسعه داده شده  به یکباره از درب وارد شوند و برای همگی شگفتی پدید آورند. البته همکاری های سامسونگ و Oculus در ماه های اخیر نیز خود به اندازه ی کافی برای این کمپانی ژاپنی تحریک کننده بوده اند که شاید تلاشی تازه در این زمینه را آغاز کرده باشد.

همانطور که اشاره شد تا آغاز CES زمان زیادی باقی نمانده و این نمایشگاه می تواند امسال برای سونی سرنوشت ساز باشد. محصولاتی که کمپانی مذکور در لاس وگاس معرفی خواهد کرد شاید سرآغازی باشند بر رهبری مجددش بر عرصه ی دنیای تکنولوژی و شاید چالش ها و دردسرهای بیشتری را پدید آورده و این نام بزرگ را بازهم زمین گیر تر نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • افشین
    افشین | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    سلام.ببخشید که سونی در سالهای اخیر نوآوری نداشته!!!
    تلویزیونهای oled که خودش انقلابی بوده در این صنعت و پنلهای انعطاف پذیرش که اصلا ابداع سونی نبوده دوست عزیز.محصول ازین انقلابیتر؟!
    جالبه بیشتر مردم فکر میکنن ابداع ال جی هستش پنلهای olef.
    در کل هنوز که هنوزه از هیچ جهت کمپانیی نمیتونه با سونی از هر لحاظ رقابت کنه.فقط جای تاسف داره مردم آکاهی ندارن و اهل تحقیق نیستن و فقط به تبلیغات سرتاپا دروغ توجه میکنن،اما این تبلیغاتو تخریب برندی مثل سونی موقتاً کار میکنه و بازار در نهایت سمتو سوی درست خودشو پیدا میکنه.
    ضمناً فراموش نکنیم که سونی هفت سال پیش اولین ساعت هوشمندشو تولید کرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی