ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین ربات ها را به کنترل مغز انسان در می آورند

به نظر می رسد که کم کم به روزگاری که تا همین چند وقت پیش از آن تحت عنوان "آینده دور" یاد می کردیم نزدیک شده ایم. محققین با موفقیت توانسته اند که اعمال و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۰

به نظر می رسد که کم کم به روزگاری که تا همین چند وقت پیش از آن تحت عنوان "آینده دور" یاد می کردیم نزدیک شده ایم. محققین با موفقیت توانسته اند که اعمال و حرکات یک کرم حلقوی با نام سینورابدیتیس الگانس را از طریق برنامه ای کامپیوتری ثبت کرده و آن ها را به یک ربات لگویی ارائه دهند.

این ربات، تمام حرکات کرم را که براساس فعالیت نورونی اش صورت گرفته را حالا در ابعادی چند صد برابری پیاده می کند. در ادامه توضیحات بیشتر و همچنین ویدیویی از این پژوهش را می توانید مشاهده کنید.

c-elegans-connectome_2

در تئوری، تمام فعالیت های مغزی انسان و جانوارن، دارای سیگنال های الکتریکی است که همگی قابل دریافت توسط دستگاه های مختلف هستند. بنابراین پیاده کردن نقشه فعالیت مغز امکان پذیر است. از آنجایی که همه این سیگنال ها الکتریکی هستند، می توان آن ها را دیجیتالی و ذخیره نمود. این اطلاعات که حالا به صورت 0 و 1 های دیجیتالی در آمده اند از طریق نرم افزارهای مخصوص قابل مشاهده هستند.

گروهی از دانشمندان در پروژه تحقیقاتی Open Worm گرد هم آمده اند و تصمیم گرفته اند که این مسئله را در مقیاسی کوچک عملی کنند. مقیاسی به کوچکی کرم حلقوی سینورابدیتیس الگانس که ضخامتی کمتر از یک میلی متر دارد. کرم سی.الگانس، مجموعا 302 عصب دارد و تحت کنترل گرفتن آن ها نسبتا آسان خواهد بود. نرم افزاری مخصوص، تمام عصب ها را شناسایی کرده و پیام الکتریکی شان را به کدهای دیجیتالی تبدیل می کند.

این اطلاعات مستقیما در اختیار ربات قرار می گیرند و ربات به شبیه سازی رفتار کرم می پردازد. تصور کنید بتوان در آینده ربات های غول پیکری ساخت که از کیلومترها دورتر توسط مغز انسان کنترل می شوند. باید نسل جدیدی از فیلم های هالیوودی را شاهد باشیم تا درک بهتری از این واقعه داشته باشیم.

البته، سال ها زمان خواهد برد تا محققین بتوانند چنین فرآیندی را میان انسان و ربات برقرار کنند، چرا که 302 نورون یک کرم حلقوی 1 میلی متری قابل قیاس با انسان و سیستم عصبی پیچیده اش نیست. آینده به همان اندازه که هیجان انگیز است می تواند ویران کننده و وحشت برانگیز هم باشد.

در زیر می توانید بخشی از فعالیت های کرم در بدن ربات و البته درون نرم افزار تبدیل عصب به فرمان حرکتی را ببینید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/CElegans+Neurorobotics.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • EBI
    EBI | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    من هم امشب جغد شدم لطفا خبر بعدی !

    • دانیال
      دانیال | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

      بزن قدش :-)

  • kasra
    kasra | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    اين فيلم من ربات هستم داره به حقيقت نزديك ميشه ...

  • کارگردان
    کارگردان | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    بی ربط:
    الان با یک وبسایت آشنا شدم برای آموزش زبان انگلیسی… شیوه هم اینه که به صورت چهار گزینه ای ازت کلمه می پرسه اما نکته جالب اینجاست که برای هر سوالی که درست جواب بدید ۱۰ تا دونه برنج توسط سازمان جهانی غذا به گرسنه های جهان کمک میشه…
    یعنی خدا پدرمادر کسی که این ایده رو داده بیامرزه….
    گفتم شاید کسی بخواد استفاده کنه…موفق باشید
    http://freerice.com

مطالب پیشنهادی