ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج روش برای کنترل از راه دور رایانه با استفاده از قابلیت Wake On LAN

آیا تا به حال دوست داشته اید رایانه خود را از راه دور روشن کنید؟ و اینگونه تا زمانی که به منزل برسید رایانه کاملا روشن شده و آماده استفاده باشد؟ یا برنامه زمان بندی ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۷ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

آیا تا به حال دوست داشته اید رایانه خود را از راه دور روشن کنید؟ و اینگونه تا زمانی که به منزل برسید رایانه کاملا روشن شده و آماده استفاده باشد؟ یا برنامه زمان بندی ای تعیین کنید که رایانه های محل کار شما خودشان به صورت خودکار روشن یا خاموش شوند و در مصرف انرژی تا آنجا که می شود صرفه جویی کنید؟ شما می توانید اینکار و موارد بیشتری را با استفاده از نرم افزارهایی و با استفاده از قابلیتی که Wake On LAN نامیده شده، انجام دهید.

Wake On LAN یا به اختصار WoL پروتکلی است که می توان با استفاده از آن کارهای زیادی انجام داد مانند: روشن کردن شبکه (PoL)، آماده به کار کردن راه دور (Remote Wake-Up). کارکرد واقعی این پروتکل مشخص است؛ هدف آن روشن کردن یا آماده به کار کردن یک رایانه از راه دور و با استفاده از یک شبکه محلی است.

پروتکل یاد شده بسته های اطلاعاتی را به شبکه مورد نظر شما ارسال می کند و شامل آدرس MAC رایانه ای است که می خواهید آن را به حالت آماده به کار درآورید. اگر رایانه با این قابلیت سازگاری داشته باشد، قادر به دریافت بسته اطلاعاتی ارسال شده خواهد بود.

حتی اگر سیستم در حالت آماده به کار نباشد، هنگامی که پیام را دریافت کند به حالت آماده به کار خواهد رفت. و حال به قسمت هیجان انگیز کار میرسیم. بسیاری از توسعه دهندگان این قابلیت های پایه ای را به صورت نرم افزارهایی کاربردی درآورده اند که در این مطلب می خواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

AquilaTech’s Wake On LAN

1

اگر شما به دنبال امکانات پایه ای Wake On LAN هستید، امکاناتی که نرم افزار AquilaTech ارائه می دهد احتملا گزینه مورد نظر شماست. شما قادر به کنترل از راه دور سیستم خود خواهید بود و می توانید آن را به حالت آماده بکار درآورده یا خاموش کنید. حتی می توانید انجام این کارها را طبق برنامه زمان بندی شده ای برای آینده تنظیم کنید.

نرم افزار یاد شده به شما اجازه می دهد تا تعیین کنید رایانه شما چگونه و چه موقع به حالت آماده به کار درآید؛ این نرم افزار امکانات هوشمندی مانند روشن شدن متناوب را ارائه می دهد که به صرفه جویی مصرف انرژی در شبکه های بزرگ کمک می کند. خیالتان را راحت کنیم؛ این نرم افزار ابزاری کاربردی برای شبکه شما می تواند باشد و علاوه بر این ها رایگان است.

WakeOnLan Tool 2

2

اگر به دنبال این هستید که چه کارهایی می توانید با استفاده از قابلیت Wake On LAN انجام دهید، احتمالا به دنبال برنامه ای هستید که با داشتن اختیارات فراوان بتواند شبکه شما را متناسب با نیازهایتان پیکربندی نماید. نرم افزار WakeOnLan Tool 2 که توسط شرکت Marko Oette ساخته شده می تواند اینکار را انجام دهد. همچنین این نرم افزار رابط کاربری خوبی دارد و فاقد شلوغی های سردرگم کننده است.

از آنجایی که حتی کاربران تازه کار نیز می توانند کار با این نرم افزار را سریعا یاد گرفته و به آسانی از آن استفاده کنند، مشخص است که نرم افزار یاد شده توسط کاربران حرفه ای ساخته شده. WakeOnLan Tool 2 نرم افزاری است برای کسانی که می خواهند به راحتی رایانه خود را از راه دور روشن و خاموش نمایند. در نهایت نرم افزارهای کنترل راه دور مانند VNC یا ابزارهای ترمینال مانند MSTSC و یا PuTTY را می توان با این برنامه نصب و کنترل نمود.

AMP WinOFF

3

به دنبال یک برنامه کاربردی برای استفاده از تکنولوژی Wake On LAN هستید؟ این برنامه می تواند رایانه شما را هنگامی که دانلود مشخصی را تمام کرد به صورت خودکار خاموش کند.

نرم افزار AMP WiinOFF می تواند دانلود های فعال شبکه شما را تشخصی دهد و بنابر این هنگامی که دانلود به اتمام برسد به صورت خودکار سیستم را خاموش خواهد کرد. حتی می توانید اینکار را با شرایط دیگری هم ترکیب کنید. برای مثال اگر می خواهید این اتفاق فقط در پایان روز روی دهد، می توانید تعیین نمایید که خاموش شدن خودکار پس از اتمام دانلود، فقط در ساعات مشخصی از روز فعال باشد.

TeamViewer

4

اگر به دنبال نرم افزاری برای استفاده از Wake On LAN هستید که تمام امکانات را یکجا فراهم کند، به نظر سخت می رسد بتوانید برنامه ای شبیه به TeamViewer را بیابید. تمام امکانات پایه ای که انتظار دارید در این برنامه وجود دارد مانند روشن و خاموش کردن رایانه از راه دور یا حتی کنترل راه دور دسکتاپ، اما نرم افزار یاد شده دارای امکاناتی است که به شما امکان کنترل کامل شبکه را از راه دور می دهد. می توانید فایل ها را انتقال دهید، از راه دور پرینت بگیرید و حتی می توانید قرار ملاقات ها و ارائه های آنلاین را میزبانی کنید.

البته ممکن چنین حجم کنترلی کمی نگران کننده باشید اما امکانات ارائه شده توسط این نرم افزار باعث می شود هیچگاه احساس بدی نداشته باشید و این بخشی از درخواست تجدید نظر برای این بسته کاربردی است. تمام کارها در این نرم افزار بسیار مشخص و در دسترس هستند. TeamViewer ابزاری مناسب برای محیط های اداری است زیرا به شما امکان می دهد تعداد زیادی سیستم را کنترل نمایید. با اینکه امکانات این برنامه زیاد است اما هرکسی پس از مدت کوتاهی با محیط آن به خوبی آشنا خواهد شد.

VoiceWake Lite

5

برای استفاده از قابلیت Wake On LAN اپلیکیشن های زیادی وجود دارند. اما اینکار می تواند با راحتی بیشتری انجام شود، خصوصا اگر با تلفن همراه شما صورت پذیرد و می توانید به همان راحتی که رایانه شخصی خود را کنترل می کنید، سیستم های محل کار خود را نیز از این طریق کنترل نمایید، اپلیکیشن VoiceWake دقیقا برای اینکار ساخته شده و به کمک آن می توانید با یک رابط کاربری روان و به وسیله تلفن هوشمند خود، رایانه تان را از راه دور روشن کنید.

از آنجایی که یکی از کاربردی ترین امکانات این اپلیکیشن با دستیار صوتی کورتانا صورت می پذیرد برای استفاده از آن نیاز به یک موبایل مجهز به سیستم عامل ویندوزفون ۸.۱ دارید. Wake On LAN را به آسانی بر روی سیستم مورد نظرتان تنظیم کرده و اطمینان حاصل کتید مواردی که در اپلیکیشن قید شده را در روتر خود تنظیم نموده اید. حالا خاموش کردن رایانه شما توسط تلفن هوشمندتان بسیار آسان خواهد بود. کافیست به تلفن هوشمند خود بگویید اینکار را انجام دهد. البته این امکان ساده ای است اما هنگامی که از رایانه خود دور باشید اهمیت بیشتری پیدا می کند.

MUO
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Artmis
    Artmis | ۲ فروردین ۱۳۹۴

    سلام.ببخشید بچه ها سوالی داشتم.چطور میشه از اینترنت سیستمی که دارای اینترنت وایمکس هست روی گوشی اندروید استفاده کرد؟البته از راه دور منظورم هستش.یعنی بدونه وایفای. تشکر

  • مهدی
    مهدی | ۲۹ آذر ۱۳۹۳

    wol همانطور که گفته شد برای بیدار کردن (نه روشن کردن!!) کامپیوتر از طریق شبکه استفاده میشود. پس کامپیوتر شما باید خواب (یا همان sleep) باشد.
    و نکته دیگر اینکه کامپیوتر باید آی پی ولید (IP valid) داشته باشد. البته من از این برنامه ها استفاده نکردم شاید با نصب آنها در هر دو کامپیوتر کار آی پی ولید رو انجام بدن. بدون آی پی ولید باید از طریق مودم NAT بشن و این داستانها...
    Team viewer برای کنترل کامپیوتر از راه دوره چه ربطی به wol داره آخه!
    و نکته آخر اینکه اگر کامپیوتر خود را در حالت sleep قرار بدین به امید wol هر کسی میتواند این کار را انجام دهد ینی از کسی رمزی چیزی خواسته نمیشود پس حواستان باشد.

  • Hossein Za
    Hossein Za | ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    دوستان به نظرمیاد دیجیاتو این خبر رو پوشش نداده درسته؟
    http://www.digikala.com/News/News-5365
    "احتمال معرفی نسخه ی 5.1 در فوریه"
    لطفا زحمتش رو بکشید ممنون

  • Sajed
    Sajed | ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    دیجیاتو خبر آپدیت گسترده ی دنیم یادت نره

  • کارگردان
    کارگردان | ۲۷ آذر ۱۳۹۳

    کاربرد تیم ویور رو وقتی می فهمی که یک کار ساده رو دو ساعت واسه یک بنده خدایی پشت تلفن توضیح می دی بعدش میگه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دیدم که دارم میگم دی:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی