ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ چگونه به سلطان CES بدل شد و چه آینده ای در انتظارش است؟

سامسونگ یکی از شرکت کنندگان همیشگی نمایشگاه CES  است که این عرصه بزرگ جهانی را بهترین فرصت برای نمایش جدیدترین محصولاتش می داند و امسال هم طبق سنوات گذشته در آن حضور می یابد. حالا سامسونگ بعد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

سامسونگ یکی از شرکت کنندگان همیشگی نمایشگاه CES  است که این عرصه بزرگ جهانی را بهترین فرصت برای نمایش جدیدترین محصولاتش می داند و امسال هم طبق سنوات گذشته در آن حضور می یابد.

حالا سامسونگ بعد از چندین دهه به سلطان بلامنازع این نمایشگاه بدل شده است. این کم‍پانی بزرگ ترین مراسم های رسانه ای دنیا را برگزار می کند که حضور در آنها برای هر کسی هم آسان نیست.

بی کی یون، مدیر عامل سامسونگ در نظر دارد که خبرسازترین کم‍پانی شرکت کننده در نمایشگاه امسال باشد و باید بگوییم که سامسونگ یکی از معدود غول های فناوری دنیاست که پس از ترک نام های بزرگی چون مایکروسافت و دیگران همچنان جایگاه خود را برای حضور در CES حفظ نموده است.

شکوه امروز سامسونگ نشان از پیشرفت قابل توجه آن در صنعت موبایل دنیا دارد و این موضوع همچنین نمونه ای عینی از فرمول سامسونگ برای موفقیت است: زمان، پول و استمرار رمز موفقیت.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تلویزیون های سیاه و سفید سامسونگ

نگاهی به گذشته

سامسونگ الکترونیکس که در زمینه تولید فناوری های مصرفی فعالیت می کند، زیرمجموعه سامسونگ 76 ساله است که در سال 1969 میلادی پای به عرصه وجود نهاد.

در واقع زمانی که نام سامسونگ به میان می آید منظور همان سامسونگ الکترونیکس است (لازم به ذکر است که کمپانی مادر در کسب و کارهای دیگری نظیر بیمه و پتروشیمی نیز فعالیت دارد).

این کمپانی فعالیت خود در بازار محصولات الکترونیکی خانگی را با تولید تلویزیون های سیاه و سفید و یخچال در طول دهه 70 میلادی آغاز کرد و طولی نکشید که در حوزه های دیگری هم دست به کار شد.

پس از مدت کوتاهی تلویزیون های رنگی سامسونگ و کمی بعد مایکروویوهای آن روانه بازار شدند. سامسونگ همچنین دست به کار صادرات کالاهای تولیدی خود شد و در سال 1978 و در حالی که سودای صادرات بین المللی را در سر می پروراند، نخستین محموله از کالاهای خود را به آمریکا ارسال کرد.

شرکت مذکور در سال 1988 میلادی با واحد تولیدکننده نیمه رسانای کمپانی مادر الحاق شد و راه را برای تبدیل شدن به غول تولید کننده چیپ دنیا (آنچه که امروز شاهدش هستیم) هموار نمود.

نمایشگاه CES به جای آنکه محلی برای رونمایی نخستین محصولات این کمپانی باشد بیشتر حکم یک سرگرمی را برای سامسونگ داشت که در آن به نمایش قدرت خود در حوزه فناوری های مصرفی می پرداخت.

این کمپانی که مانند بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فناوری امید داشت که به اوج شکوفایی خود برسد، در نمایشگاه CES حضور پیدا می کرد و از جمله نام های آشنای این نمایشگاه بود که محصولات خود شامل VCR، تلویزیون و کامپیوترهای دسکتاپی را در معرض دید عموم قرار می داد.

در سال 1989 میلادی، سامسونگ نخستین تلویزیون 20 میلیون رنگ خود را تولید کرد و چند سال قبل از آن هم با تولید باریک ترین دستگاه ضبط ویدیوی دنیا که تنها 4 میلی متر ضخامت داشت نام خود را بر سر زبان ها انداخت.

در طول آن دهه، سامسونگ جهش های پیوسته ای را در صنعت حافظه تجربه کرد- این کمپانی سومین نام  مطرح دنیا بود که به فناوری تولید DRAM های 64 کیلوبایتی دست پیدا کرد و در سال 1984 هم موفق به ساخت نخستین چیپ DRAM دویست و پنجاه و شش کیلو بایتی دنیا شد.

در دهه 90 میلادی، سامسونگ همچنان سردمدار صنعت حافظه دنیا بود و موفق به کسب عنوان نخستین کمپانی تولید کننده چیپ های رم 64، 256 و 512 مگابایتی جهان شد.

در سال 1992 میلادی، این کمپانی کره ای به بزرگ ترین تولید کننده چیپ در دنیا بدل شد و موفقیتی دیگر را در کارنامه درخشان خود به ثبت رساند.

محصولات سامسونگ در دهه 70
محصولات سامسونگ در دهه 1970 میلادی

سامسونگ تا پایان دهه 90 میلادی همچنان به تولید گجت های مصرفی خود ادامه داد و در سال 1997 میلادی 10 محصول مختلف آن شامل یک DVD Player، مانیتور کامپیوتر و دستگاه فکس موفق به دریافت جایزه نوآوری از نمایشگاه CES شدند.

اما در واقع حدود یک دهه ای می شد که سامسونگ تمام اهتمام خود را به کار بسته بود تا نامش را به عنوان یکی از غول های این صنعت در سطح جهانی مطرح نماید.

سامسونگ در کنار محصولات مبتکرانه خود در بازار حافظه دنیا در دیگر حوزه ها نیز حضور پررنگی داشت و در سال 1995 میلادی موفق به ارائه نخستین پنل LCD جهان شد و اولین نمایشگر 30 اینچی اش را هم در سال 1997 میلادی روانه بازار کرد و تا سال 1998 میلادی هم به برترین تولید کننده LCD بازار بدل شد.

در آن زمان، نمایشگرهای LCD مانند امروز مرسوم و متداول نشده بودند، اما تردیدی نیست که با حضور یافتن این نمایشگرها در تمامی حوزه های زندگی بشر، این موفقیت سامسونگ را در جایگاه بسیار خوبی قرار داد.

عصر HDTV

سامسونگ از جمله نام های آشنای نمایشگاه CES محسوب می شد اما رقابت سختی که پس از سال 2000 میلادی میان شرکت های بزرگ دنیا در بازار HDTV رخ داد باعث شد که این کمپانی به سلاحی قدرتمند برای مقابله با رقبایش در این حوزه دست پیدا کند: تلویزیون های غول پیکر با رزولوشنی فراتر از آنچه ما در خانه هایمان تجربه کرده ایم.

در دهه 2000 میلادی، سامسونگ هم مانند سایر تولید کنندگان تلویزیون دنیا، طیف گسترده ای از انواع تلویزیون های HD را در نمایشگاه های CES در معرض دید عموم قرار داد که از آن جمله می توان به انواع LCD، پلاسما و دستگاه های DLP اشاره نمود.

تلویزیون های HD از جمله فناوری های جدید و البته ایدآل بودند که در نمایشگاه CES توجه بسیاری را به خود جلب کردند. این تلویزیون ها در واقع نوعی فناوری نادر به شمار می رفتند که تا سال ها در زمره بخش های پرطرفدار این نمایشگاه باقی ماندند.

این فناوری همچنین به قدری پویا و متغیر بود که همه ساله حرف های زیادی برای گفتن داشت و جنگیدن با خیل عظیم بازدیدکنندگانی که برای تماشای آنها صف می کشیدند، واقعا ارزشش را داشت.

پیش بینی های سامسونگ برای حضور در بازار LCD دنیا با موفقیتی قابل توجه به انتهای راه رسید. حالا دیگر این کمپانی یکی از پیشروان تولید تلویزیون های HD است و حتی برای تلویزیون، کامپیوتر و ابزارهای موبایل دیگر برندهای دنیا هم پنل می سازد.

حتی سونی هم قراردادی را با سامسونگ به امضا رساند که به موجب آن یک شرکت مشترک با نام S-LCD در سال 2006 میلادی متولد شد تا از بابت تأمین پنل های بزرگ LCD اطمینان کافی وجود داشته باشد.

عاقبت در سال 2011 میلادی سامسونگ سهم سونی را خریداری کرد و کمی بعد هم واحد جداگانه ای را برای ساخت نمایشگرهای موبایل خود راه اندازی کرد.

حالا بیشتر از یک دهه از درخشش سامسونگ در حوزه تولید نمایشگرهای HD می گذرد و به نظر نمی رسد که به این زودی ها تحول چشمگیری را در این صنعت شاهد باشیم.

بعد از عرضه تلویزیون های سه بعدی، حالا تمرکز شرکت های فعال در این نمایشگاه روی نمایشگرهای 4K، اسمارت تی وی ها و دیگر محصولات جدید (مانند تلویزیون خمیده OLED سامسونگ با قابلیت تغییر شکل که در تصویر بالا می بینید) معطوف شده است.

امروز دستگاه های 4K قیمتی مقرون به صرفه دارند و حتی کمپانی هایی مانند Netflix و آمازون هم محتوی سازگار با این نمایشگرها را عرضه می کنند، اما باید منتظر ماند و دید که سامسونگ برای مجاب کردن مشتریان خود در کنار گذاشتن تلویزیون های HD کنونی و خرید مدل های 4K چه حربه ای را در پیش می گیرد.

در ماه ژانویه گذشته (حدودا یک سال پیش) سامسونگ یک تلویزیون 8K را رونمایی کرد. شفافیت این تلویزیون به قدری بالا بود که در زمان تماشا گویی از پنجره به بیرون نگاه می کردید.

شاید این فناوری هیچگاه به خانه های ما راه پیدا نکند اما امید می رود که عاقبت در سینماها شاهد استفاده از آن باشیم.

تکامل در حوزه موبایل

پیش از ورود آی فون به بازارهای جهانی، سامسونگ از جمله بازیگران مهم صنعت موبایل دنیا بود، اما با رونق بازار اسمارت فون ها این کمپانی فرصت یافت تا کلیه قطعات هوشمند تولیدی اش را در قالب یک محصول روانه بازار کند.

و البته این کار به سامسونگ کمک کرد تا پردازنده های مورد نیاز گوشی آی فون (که تا مدل A7 در گوشی iPhone 5s مورد استفاده قرار گرفت) را برای اپل تولید نماید.

این کمپانی موفق کره ای با تخصصی که در حوزه ساخت انواع LCD، چیپ های حافظه و انواع پردازنده پیدا کرده بود در جایگاه به مراتب بهتری نسبت به سایر نام های مطرح این حوزه قرار گرفت و از صلاحیت بیشتری برای تولید یک رقیب همه فن حریف برای آی فون برخوردار بود.

سامسونگ با معرفی گوشی Galaxy S در ماه مارس 2010 بر همگان روشن ساخت که می خواهد نامی بزرگ در صنعت موبایل دنیا باشد. البته لازم است یادآور شویم که این گوشی نخستین بار در کنفرانس CTIA همان سال رونمایی شد نه CES.

اما Galaxy S و در واقع تمامی مدل های پس از آن، بخش اعظمی از قدرت نمایی سامسونگ در نمایشگاه CES را تشکیل می دادند و نقطه اتکاء سامسونگ برای رویارویی با رقبایش بودند.

در واقع، این نمایشگاه به جای آنکه محلی برای رونمایی محصولات جدید سامسونگ باشد، به نوعی سرگرمی برای آن شباهت داشت که از آن برای عرض اندام  در حوزه فناوری های مصرفی استفاده می کرد.

گوشی Galaxy A5

تلفن هوشمند Galaxy S کالایی بسیار محبوب در زمان خود محسوب می شد با این حال برنامه بزرگ سامسونگ برای در اختیار گرفتن صنعت موبایل دنیا در اصل در سال 2011 میلادی و با تولید Galaxy S II کلید خورد.

این محصول سریع تر و پرتوان تر بود و استراتژی سامسونگ برای عرضه آن توسط چندین شرکت مخابراتی در ایالات متحده آمریکا را تعریف می کرد.

ساخت Galaxy S II همچنین سامسونگ را در صدر جدول تولید کنندگان موبایلدر اوایل سال 2012 میلادی قرار داد و باعث نزول نوکیا شد.

در سال بعد مدل دیگری از این محصول با نام Galaxy S III ارائه شد و امکانات در نظر گرفته شده برای آن در حدی بود که به راحتی در سر خط خبرها جای بگیرد.

این موبایل دارای یک نمایشگر 4.8 اینچی بود در حالی که آی فون همچنان با همان نمایشگر 3.5 اینچی اش ارائه می شد. علاوه بر این، دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این موبایل هم به گونه ای بود که از سایر محصولات اندرویدی موجود در بازار بهتر بود.

شاید مهم ترین نکته در موفقیت Galaxy S III بازاریابی موفق آن بود. در واقع Galaxy S III یک موبایل اندرویدی بسیار قدرتمند بود که هم مورد توجه کاربران قرار گرفته بود و هم اینکه در آن روزها، کمتر محصولی مانند آن در بازار یافت می شد.

هر کسی که از سال 2011 میلادی در نمایشگاه CES شرکت کرده باشد می پذیرد که از آن زمان تا کنون سامسونگ رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. پس از آن سال، دنیای فناوری آموخت که باید از هر رخداد برگزار شده توسط سامسونگ انتظار عرضه محصولی عجیب را داشته باشد.

همین مسأله باعث شد که بر جمعیت طرفداران حضور در کنفرانس های مطبوعاتی سامسونگ هم افزوده شود و به تبع آن، حضور در این مراسم ها نیز برای علاقمندان دشوارتر می شد.

سال به سال بر جمعیت طرفداران حضور در کنفرانس های مطبوعاتی سامسونگ افزوده شد و به تبع آن حضور در این مراسم ها نیز دشوارتر!

هم سامسونگ و هم انجمن کالاهای الکترونیکی مصرفی (که مسئولیت برگزاری CES را بر عهده دارد) علاقه ای به صحبت کردن در مورد کنفرانس های مطبوعاتی این کمپانی ندارند اما آنگونه که شاهدان عینی می گویند، غرفه این کمپانی کره ای در نمایشگاه CES همواره یکی از شلوغ ترین هاست.

علاوه بر این سامسونگ یکی از بزرگ ترین غرفه ها را هم دارد که مملو از کالاهای تولیدی آن شامل گوشی های تلفن، تبلت ها، تلویزیون های غول پیکر و همچنین فناوری هایی است که تا به حال چشم ما به آنها روشن نشده است.

سونی یکی از معدود رقبای سامسونگ است که که غرفه آن از لحاظ ابعاد با رقیبش برابری می کند منتها تراکم کالاهای به نمایش گذاشته شده در غرفه آن به اندازه سامسونگ زیاد نیست.

البته زمانی که شرکت های دیگر CES را ترک می کنند سامسونگ خوشحال می شود. مایکروسافت یکی از شرکت هایی است که حضور در این مراسم را کنار گذاشته و از سال 2012 تاکنون در آن غرفه ای نداشته است.

باید در نظر داشت که حتی اگر این شرکت ها در CES حاضر باشند هم دیگر کمپانی های حاضر سعی در تضعیف نمودن آنها خواهند داشت و تلاش می کنند تا بازدید کنندگان را از اطراف غرفه آنها پراکنده کنند.

شاید بهتر آن باشد که به دور از جنون CES که این روزها بر بازار محصولات الکترونیکی و رسانه ها حکم فرماست به مطرح نمودن این اخبار بپردازیم زیرا اگر شرکت ها بتوانند رسانه ها را به محیط کنترل شده خود دعوت کنند نتیجه بهتری را کسب خواهند کرد.

سامسونگ یکی از معدود کمپانی هایی است که می تواند این کار را به طور همزمان انجام دهد.

مدیر عامل سامسونگ
آقای بی کی یون مدیر عامل و رئیس سامسونگ

مسیر پیش رو

سامسونگ همچنان بر تخت پادشاهی خود در بازار موبایل تکیه زده و با وجود آنکه سهمش از بازار این محصولات در ماه های اخیر کاهش قابل توجهی را تجربه کرده همچنان از جایگاه خوبی در این صنعت برخوردار است.

اما کمپانی های چینی نظیر هوآوی (که از حاضران CES است) و شیائومی (که در نمایشگاه امسال شرکت نخواهد کرد) مهم ترین تهدید برای سامسونگ محسوب می شوند.

این دو کمپانی تلفن های قدرتمندی را با قیمت باورنکردنی و مقرون به صرفه تولید می کنند و این کاریست که تا بحال سامسونگ موفق به انجامش نشده است.

اما سامسونگ چشم اندازی فراتر از موبایل را پیش روی خود می بیند. آقای یون مدیر عامل این شرکت اعلام کرده که حضورش در CES  امسال روی اینترنت اشیاء تمرکز خواهد داشت.

در ماه اوت گذشته سامسونگ کمپانی SmartThings را که در زمینه اینترنت اشیاء فعالیت دارد خریداری کرد و به همین دلیل احتمال می رود که موفقیت های قبلی خود در حوزه موبایل و دستگاه های قابل اتصال به اینترنت را بار دیگر هم تکرار کند.

فناوری اینترنت اشیاء نیز درست مانند HDTVها یکی از همان مواردی به حساب می آید که سال هاست ذهن برگزارکنندگان این نمایشگاه و شرکت کنندگانش را به خود مشغول کرده است. با این حال برخلاف تلویزیون های HD مشخص نیست که چرا مصرف کنندگان عامه به ابزارهای متصل به اینترنت نیاز خواهند داشت.

چالشی که به نظر می رسد پیش روی سامسونگ و دیگر شرکت های فعال در زمینه اینترنت اشیاء وجود داشته باشد این است که راهی را برای جذاب تر کردن هر چه بیشتر این فناوری برای کاربران پیدا کنند. Nest و Quirky دو شرکتی هستند که نخستین محصولات بهره مند از این فناوری را به کاربران علاقمند فروخته اند.

اما این کار صرفا با تولید یک گوشی زیبا با ظاهری جذاب امکان پذیر نخواهد بود و لازم است که سامسونگ قابلیت هایی به مراتب بشتر و قابل توجه تر برای محصولات خود در نظر بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • سامان
    سامان | ۲ دی ۱۳۹۳

    محصولات سامسونگ واسه طبقه متوسط قیمت مناسبی دارن و کیفیتشونم قابب قبوله....تقلیدم بکنه از اپل من قبولش دارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی