ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تام وارن: من از ویندوز فون دست کشیده ام

تام وارن یکی از نویسندگان فعال حوزه ی تکنولوژی و بنیانگذار وب سایت WinRumor محسوب می شود که در حال حاضر در وب سایت The Verge فعالیت دارد. وی اخیراً و در اظهار نظری گفته ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۵

تام وارن یکی از نویسندگان فعال حوزه ی تکنولوژی و بنیانگذار وب سایت WinRumor محسوب می شود که در حال حاضر در وب سایت The Verge فعالیت دارد. وی اخیراً و در اظهار نظری گفته که از سیستم عامل ویندوز فون و پلتفرم موبایل مایکروسافت فعلا قطع امید کرده و دلایل خود در این زمینه را نیز عنوان داشته است. آنچه در ادامه می خوانید خلاصه ایست از اظهار نظر ها و مسائلی که سبب شده فردی مانند تام وارن تصمیم بگیرد که استفاده از تلفن های هوشمند مایکروسافتی را کنار بگذارد.

باید اعترافی بنمایم: من به این موضوع که صاحب یک آیفون شش هستم افتخار می کنم و تقریباً در تمام مواقع در حال استفاده از آن به سر می برم. راستش اوضاع از ابتدا اینگونه نبود و از زمان معرفی ویندوز فون در سال ۲۰۱۰ سعی می کردم با تلفن های هوشمند تحت این پلتفرم نیز کار کنم هر چند که عاقبت به این نتیجه رسیدم این تلاش بیهوده است و به صورت کامل به سراغ iOS بازگشتم.

در وب سایت The Verge مسئولیت کارشناسی سرویس ها و محصولات مایکروسافت بر عهده ی من است و به شخصه فردی به حساب می آیم که در طول سال های اخیر مرتباً از هر سه پلتفرم ویندوز فون، اندروید و iOS به منظور بررسی اپلیکیشن های مختلف استفاده کرده ام، اما امروز با قاطعیت می گویم که دیگر از مایکروسافت و پلتفرم موبایلش دست کشیده ام و در حال حاضر امیدی به آن ندارم.

این موضوع تنها نظر شخص من نیست، "اد بات" یکی از دوستان دیگر من که در زمینه ی تکنولوژی و در وبسایت ZDNet مطلب می نویسد نیز عقیده ای مشابه دارد. مایکروسافت با تمرکز بر روی سیستم عامل های موبایل دیگر مانند اندروید و iOS کاربران خودش را تا حدی فراموش کرده، این شرکت اگرچه تغییراتی جدی را با به روز رسانی های ۸.۱ ویندوز فون پدید آورده ولی هنوز هم پلتفرمش نقص های و کمبودهای مهمی دارد و اگر می خواهید مانند سایر پلتفرم ها از آن استفاده نمایید باید بازهم صبر کنید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت از جریان توسعه ی اپلیکیشن ها برای پلتفرم خودش جا مانده و در حالی که کاربرانش به آمار پانصد هزار اپلیکیشن موجود در استور این شرکت استناد می کنند در یک نگاه کلی متوجه عدم حضور بسیاری از اپ های کلیدی iOS و اندروید خواهید شد و حتی برخی موارد که در این فروشگاه حضور دارند فاقد کارایی و امکانات مشابهی که در سایر پلتفرمها عرضه می کنند هستند.

اینستاگرام مثال خوبی در این زمینه محسوب می شود، اپلیکیشن مذکور حدود یکسال پیش برای ویندوز فون عرضه گشت و در زمان ارائه فاقد قابلیت ضبط و به انتشار گذاری ویدئو بود. متاسفانه این اپ هنوز که هنوز است به روز رسانی نشده و در پلتفرم مایکروسافت خبری از امکانات جدیدی که برای آن در سایر پلتفرمهای موبایل عرضه شده نیست. نکته ی جالب اینجاست وقتی ردموندی ها اکانتی برای تبلیغ محصولات خود در شبکه ی اینستاگرام ایجاد کردند اولین پست هایشان حاوی ویدئو بود و این سئوال مطرح می شود که آیا آنها برای ارسال این ویدئو ها بر روی اینستاگرام از پلتفرمی به غیر از ویندوز فون استفاده کرده اند؟

من همیشه به خاطر کمبود اپلیکیشن های ویندوز فون در عذاب بوده ام و زمانی که مایکروسافت تلاش کرد این کمبود را از بین ببرد مشکل دیگری با عنوان اپ های فراموش شده و یا مرده پیش آمد که از مسئله ی اول نیز بدتر و آزار دهنده تر بودند.

اپ های مهم و کلیدی در بسیاری از مواقع برای مدت های طولانی به حال خود رها شده و خبری از به روز رسانی آنها نیست.

توسعه دهندگان پذیرفته اند که اپلیکیشن های بیشتری را به ویندوز فون بیاورند، اما اپ های مهم و کلیدی در بسیاری از مواقع برای مدت های طولانی به حال خود رها شده و خبری از به روز رسانی آنها نیست که این خود یک مشکل بزرگ محسوب می گردد.

برای مثال اپلیکیشن توییتر به صورت بسیار مستمر در پلتفرم هایی مانند iOS و اندروید به روز رسانی می گردد ولی هنوز بسیاری از قابلیت های آن به ویندوز فون نیامده اند. برای اینکه بهتر متوجه شوید این عدم آپدیت چقدر آزار دهنده است به جام جهانی فوتبال که کمی قبل تر و در سال جاری برگزار شد اشاره می کنم. در آن زمان من از یک موبایل تحت ویندوز فون استفاده می کردم و در حالیکه همه ی دوستانم از بخش ویژه ی جام جهانی در اپ توییتر و قابلیت استفاده از پرچم های گوناگون صحبت می کردند اپلیکیشن رسمی ارائه شده برای پلتفرم مایکروسافت فاقد این امکانات بود.

در آیفون اپلیکیشن Dark Sky به صورت بسیار منظم و در مواقعی که احتمال می رود هوا بارانی شود از طریق نوتیفیکیشن کاربران را آگاه می سازد و یا Slack و Trello ابزارهایی هستند که همکارانم در Verge از آنها برای ارتباط با یکدیگر استفاده می نمایند، اما هیچ خبری از این سه اپ کاربردی در پلتفرم ویندوز فون نیست.

در شهر لندن جایی که من در آن زندگی می کنم، اپلیکیشن Citymapper ابزاری بسیار کاربردی برای مسیریابی از طریق خدمات حمل و نقل عمومی محسوب می شود، این ابزار واقعاً برای فردی همانند من که مسافرت های درون شهری بسیاری برای ملاقات دوستان و برگزاری قرارهای کاری انجام می دهم ضروری محسوب می شود. در اصل بدون Citymapper در بسیاری مواقع به خاطر عدم آشنایی با مسیر مقصدم مجبور می شوم از تاکسی با هزینه ای به مراتب گران تر استفاده نمایم و خوب همانطور که می توانید حدس بزنید در ویندوز فون باز هم خبری از آن نیست.

جای خالی اسنپ چت و البته Tinder نیز به شدت احساس می شود، اگرچه من دائماً از این دو اپ استفاده نمی کنم ولی با توجه به اینکه بسیاری از دوستانم از آنها بهره می گیرند حضورشان بر روی موبایلم اهمیت دارد و برای در ارتباط بودن با دیگران به آنها نیاز دارم.

6tag1_640

در ویندوز فون تلاش می شود عدم حضور اپهای رسمی توسط اپلیکیشن های شخص ثالث پوشش داده شوند، ولی تا به امروز این راه حل چندان موثر و مفید نبوده است. بسیاری از اپ های شخص ثالث در حین استفاده دچار مشکل (کرش)‌ می شوند و یا وقتی رسماً قابلیتی به یک سرویس اضافه می گردد اپ متفرقه ای که برای آن عرضه شده مدت زیادی طول می کشد تا به روز رسانی گردد و امکان تازه ی مورد بحث در آن قابل استفاده شود.

توسعه دهندگان خلاق و توانمند بیشتر انرژی خود را صرف از بین بردن شکاف اپلیکیشنی بین پلتفرم مایکروسافت با سایر پلتفرمها می کنند.

Rudy Huyn یکی از توسعه دهندگانیست که نقشی بسیار جدی در ارائه ی اپلیکیشن های شخص ثالثی که در بالا به آنها اشاره شد ایفا می نماید، محصولاتی که او تا کنون عرضه کرده بسیار کاربردی و موفق بوده اند تا جایی که مایکروسافت نیز از وی با عنوان یک توسعه دهنده ی پر شور و شوق و البته خلاق پلتفرم موبایلش یاد کرده است.

اما توسعه دهنده ای در حد Hyun که توانایی های بسیاری دارد همه ی انرژی و وقتش به جای اینکه در زمینه ی خلق اپلیکیشن های تازه و بدیع به کار رود در حال صرف شدن برای پر کردن شکاف اپلیکیشنی مایکروسافت با سایر پلتفرم های موبایل خرج می گردد و مسلماً این نیز یکی دیگر از دلایلیست که در فروشگاه ویندوز فون بسیار کمتر شاهد ظهور اپ های منحصر به فرد هستیم.

از همه ی اینها که بگذریم قسمت بد ماجرا در اینجاست که اپلیکیشن های خود مایکروسافت برای پلتفرمهایی مانند اندروید و iOS قبل از پلتفرم موبایل خود این شرکت ارائه می شوند و این امر برای من و بسیاری از کاربران دیگر قابل درک نیست.

از بحث سخت افزار که خارج شویم همواره عدم وجود یک تلفن هوشمند پرچمدار ویندوز فونی که همپای سایر محصولات در پلتفرم های دیگر باشد برای من اذیت کننده بوده است. One M8 دوربین دلربایی ندارد، لومیا ۹۳۰ از نظر وزن تا حدی نامناسب به حساب می آید و بدون تعارف لومیا ۱۵۲۰ را از نظر ابعاد زیاد نمی پسندم و به عقیده ی من قدری بزرگ است.

به زبان ساده بگویم خلا تلفن هوشمندی که ظاهری جذاب در کنار دوربین خوب به همراه ابعاد و وزن مناسب داشته باشد به شدت احساس می شود و به نظر می رسد مایکروسافت بدون توجه به این موضوع همه ی تمرکز خود را به محصولات میان رده و اقتصادی معطوف کرده است.

mclaren.0

البته نمی توانم منکر دوست داشتنی بودن ویندوز فون بشوم و هنوز هم در من علاقه ای وافر نسبت به این پلتفرم وجود دارد، هر چند قابلیت های جدید با تاخیر زیادی به این سیستم عامل می آیند ولی در پس هر قابلیت مشخصاً برنامه ریزی و تفکری عمیق وجود داشته است.

ویندوز فون به گونه ای مهندسی شده تا اطمینان حاصل گردد می تواند بر روی گستره ای وسیع از سخت افزارها کارایی قابل قبولی را ارائه نماید، مسئله ای که اندروید در پیاده سازی آن تا حدی چالش داشته و هنوز هم نتوانسته ان را به صورت کامل برطرف نماید.

در مورد پلتفرم موبایل مایکروسافت نکات دوست داشتنی بسیاری وجود دارند ولی مسئله اینجاست که انقلاب اپلیکیشن ها در حال تغییر دادن دنیاست و این اپ ها به پاشنه ی آشیل ویندوز فون بدل شده اند.

آیا ویندوز ۱۰ می تواند شرایط را تغییر دهد؟

شاید در حال حاضر به سراغ آیفون بازگشته باشم ولی من تجربه ی ناخوشایندی از هسته ی ویندوزفون نداشته ام و در صورتیکه پرچمداری قدرتمند و جذاب بر مبنای این پلتفرم ارائه شود و مسئله ی کمبود اپ نیز برطرف گردد ممکن است از اولین افرادی باشم که بازهم بخواهم این پلتفرم را تجربه کنم.

ویندوز ۱۰ ممکن است این خواسته را برآورده نماید و یا شاید مایکروسافت راه حل بلک بری را در پیش گیرد و امکان اجرای اپ های اندرویدی را بر روی ویندوز فون آتی فراهم آورد که البته امیدوارم اینطور نباشد و این شرکت بتواند به شکاف اپلیکیشنی یکبار برای همیشه و از طریقی درست خاتمه دهد. زمان تنها عنصریست که پاسخ پرسش بالا را خواهد داد و امیدوارم این پاسخ دلنشین و خوشایند باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (117 مورد)
  • حسین
    حسین | ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

    من الان یهlumia535گرفتم که نسبت به سیصدتومنی که واسش دادم فوقالعادس تتها مشکلش تا الان اینترت همراه بوده که اونم بیشتر به خاطر کم کاری همراه اوله اولین تفاوت بزرگش با بقیه زیبایی محیط ویندوزفونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی