ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مطالعه یا مرور وب روی موبایل و تبلت عامل اختلال خواب هستند

اگر به کتاب خواندن قبل از خواب عادت دارید بهتر است که از کتاب های کاغذی به جای تبلت و حتی کتابخوان استفاده کنید. چرا که محققان می گویند نور صفحه نمایش ابزارهای الکترونیک عاملی ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۵ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۵

اگر به کتاب خواندن قبل از خواب عادت دارید بهتر است که از کتاب های کاغذی به جای تبلت و حتی کتابخوان استفاده کنید. چرا که محققان می گویند نور صفحه نمایش ابزارهای الکترونیک عاملی برای اختلال خواب شبانه است.

نشانه های علمی ای وجود دارند که نشان می دهند نور ابزارهایی مثل تبلت و موبایل می تواند عامل ایجاد اختلال در خواب شبانه شوند. چیزی که می تواند نهایتا بروز مشکلات و بیماری های بدتری را نصیب مان کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

نتایج فوق از تحقیقات انجام شده در Harvard Medical School که در ژورنال علمی PNAS منتشر شده، از الگوی خواب ۱۲ داوطلب دریافت شده است.

در این تحقیق هر شخص ۱۰ دقیقه قبل از خواب به مطالعه کتابی پرداخته است که طی یک دوره ۱۰ روزه نیمی از روزها از طریق آیپد و پنج روز دیگر را از طریق نسخه چاپی کتاب دنبال کرده اند. در نتیجه این بررسی مشخص شد مطالعه کتاب از طریق ابزاری مثل آیپد در ۱۰ دقیقه قبل از خواب منجر به تاخیر ۱۰ دقیقه ای در خواب رفتن و تاخیری دیگر در ورود به حالت REM در آنها شده است. اما زمانی که کتاب مذکور از طریق نسخه چاپی خوانده شده بود، هورمون خواب (ملاتونین) پیش از خواب ترشح شده و افزایش کیفی خواب را منتج میشده است.

در این تحقیق تاثیر منفی نور مصنوعی بر خواب افرادی که از کتابخوان ها و آیپد استفاده کرده اند محرز شده است. طبق گفته نویسنده تحقیق پروفسور چارلز زایسلر: 'نوری که از اغلب کتابخوان ها [و تبلت ها] ساطح می شود مستقیم به چشم ما میرسد در حالی که نور ساطع شده از صفحات کتاب های چاپی یا ابزارهایی مثل کیندل (در صورت خاموش بودن نور پس زمینه)، نوری غیرمستقیم است که از طریق انعکاس در صفحات کتاب به چشم میرسد.' او اضافه می کند که اختلال خواب می تواند عامل بروز مشکلات دیگری در سلامت افراد شود که چاقی، دیابت، نارسایی قلبی و حتی سرطان از جمله آنها هستند.

خواب ناسالم و ناقص با میزان استفاده ما از ابزارهای الکترونیک مرتبط است.

نور مصنوعی می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد ساعت طبیعی بدن شود که طی میلیون ها سال و بر اساس تاریکی شب و روشنایی روز تکامل یافته. اما نور آبی لامپ های فلورسنت و ال ای دی ابزارهای دیجیتال و الکترونیک به طور جدی می تواند برای عملکرد طبیعی بدن ما مضر باشد.

محققان مرکز پزشکی هاروارد همچنین نور خروجی تمامی ابزارهای دیجیتال -مانند آیپد، کیندل و سایر موبایل ها و تبلت ها و کتابخوان ها- را بدون استثنا یا تبعیض قائل شدن، مضر محسوب کرده و سالم ترین راه مطالعه [حداقل در ساعات قبل از خواب] را مطالعه کتاب های چاپی توصیه کرده اند.

برای مطالعه جزئیات بیشتر در خصوص این تحقیق به این مقاله در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۶ دی ۱۳۹۳

    ولی اون دستگاهی که عکسشو اول مطلب گذاشتید اصلا نوری از خودش نمیده!
    پس ضرری نداره...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی