ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معایف استفاده از تلفن همراه
علمی

آیا استفاده از تلفن همراه باعث بروز سرطان می شود؟

برای همه ما پیش می آید که علیرغم اطلاع داشتن از مضراتی که یک فعالیت ممکن است برایمان داشته باشد باز هم آن را انجام دهیم. بسیاری از فعالیت های روزمره ما برای سلامتی مان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

برای همه ما پیش می آید که علیرغم اطلاع داشتن از مضراتی که یک فعالیت ممکن است برایمان داشته باشد باز هم آن را انجام دهیم.

بسیاری از فعالیت های روزمره ما برای سلامتی مان مضر هستند و متأسفانه ما نیز آسیب پذیری شان را به جان می خریم. تلفن همراه یکی از مواردی است که هنوز هم اتفاق نظری در رابطه با خطرناک بودن یا نبودن آن وجود ندارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

بارها پیش آمده که شنیده ایم دستگاه های موبایل برای سلامتی مان مضر هستند و این ابزارهای کوچکی که در جیب هایمان قرار می دهیم حتی می توانند منجر به بروز سرطان شوند.

اما علیرغم این هشدارها، باز هم از آنها استفاده می کنیم و حتی گاهی اوقات ساعت ها با موبایل خود صحبت می کنیم. آیا لازم است که دولت ها درباره خطرات استفاده از این ابزارهای همراه هشدار دهند یا اینکه حتی پای را فراتر نهاده و استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کنند؟

پاسخ این مسأله به میزان زیادی به منبع مورد اعتماد شما بستگی دارد. گزارشاتی که از سوی دانشمندان، کارشناسان پزشکی و بسیاری دیگر منتشر می شود همگی حکایت از خطرناک بودن تلفن های همراه دارد.

اما چندی است که جوامع پزشکی دنیا اعلام کرده اند جایی برای نگرانی در این رابطه نیست و کاربران نباید از خطرات تلفن های همراه بترسند.

بحث بر سر خطر داشتن یا بی خطر بودن تلفن های همراه مربوط به دوران اخیر نمی شود و از زمانی که تلفن ها در قالب شکل بیسیم به بازار ارائه شدند، این موضوع نیز بازار داغی پیدا کرده است.

اما مشکل اینجاست که به سختی می توان به گزارشات پزشکی منتشر شده در این رابطه توجه کرد و تناقضات فاحشی که میان آنها مشاهده می شود باعث دلزدگی بسیاری از کاربران برای رسیدن به نتیجه واحد در این رابطه شده است.

این روزها کاربران کمتر به اخبار منتشره در این رابطه توجه می کنند و اگر هم یکی از آنها جالب به نظر برسد اغلب توسط فردی نوشته می شود که از صلاحیت و دانش کافی برای انجام آن پژوهش برخوردار نبوده است.

حتما شما هم خواهید پذیرفت که تلفن های همراه به عضوی جدا نشدنی از زندگی امروزی مان تبدیل شده اند و شاید به همین خاطر باشد که کمتر به اخبار منتشره در این باره توجه نشان می دهیم و تا زمانی که دلیلی موثق دال بر خطرناک بودن آنها ارائه نشود قطعا حاضر به کنار گذاشتن شان نخواهیم بود.

در این بخش در نظر داریم نگاهی گذرا داشته باشیم به تاریخچه جالب تحقیقات پزشکی انجام شده در مورد تلفن های همراه و بخصوص مواردی را از نظر بگذرانیم که گجت های دوست داشتنی مان را از هرگونه خطر مبرا می کنند.

در دسامبر 2014 (یعنی ماهی که در آن به سر می بریم) دانشگاه منچستر نتایج تحقیقی را منتشر کرد که بر اساس آن میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن های همراه و کابل های برق هیچگونه خطری برای سلامتی انسان ندارند.

براساس این تحقیق، این میادین هیچگونه تأثیری بر نوع خاصی از پروتئین های بدن انسان (موسوم به Flavorprotein) ندارند و این در حالی است که پیشتر تصور می شد این میادین باعث بروز مشکلات ناخوشایندی در بدن انسان می شوند. بگذارید کمی به عقب باز گردیم.

در ابتدای سال 2014 میلادی جزئیات مربوط به یک پژوهش 11 ساله منتشر شد که بر اساس آن هیچگونه شواهدی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان به خاطر استفاده از تلفن های همراه یافت نشد.

در آغاز سال 2013 هم پژوهشی مشابه توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام گرفت که بر اساس آن استفاده از تلفن های همراه ارتباطی با بروز علائم تومور مغزی، مننژیوم یا سرطان های غیر مرتبط با سیستم عصبی مرکزی ندارد. گفتنی است که این تحقیق روی بیش از 700 هزار نفرد فرد داوطلب انجام گرفت.

خطرات استفاده از تلفن همراه
آیا استفاده از تلفن همراه می تواند منجر به بروز سرطان شود؟ آنها که مطمئن نیستند از اسپیکر استفاده می کنند.

براساس پژوهش دیگری که در سال 2012 در اسکاندیناوی انجام شد، هیچگونه مدرکی دال بر تغییر در روند ایجاد تومورهای مغزی ظرف 20 سال اخیر به وجود نیامده است.

تحقیق دیگری هم در یک بازه زمانی 18ساله روی 350 هزار فرد داوطلب در دانمارک صورت گرفت و نتایج آن در سال 2011 به انتشار رسید که براساس آن میزان خطر ابتلا به تومورهای مغزی در کاربران تلفن های همراه تفاوتی با افراد عادی ندارد.

انجمن سرطان آمریکا یکی دیگر از نهادهای علمی است که تحقیقاتی را در این رابطه انجام داده است. بر پایه پژوهش انجام گرفته توسط این نهاد تلفن های همراه ایمن هستند و در اثبات گفته خود نیز به دیگر پژوهش های انجام گرفته در این رابطه که نتیجه یکسانی داشته اند اشاره می کند.

تلفن های همراه مضر هستند!

تقریبا هر پژوهشی که در رابطه با خطرات تلفن های همراه انجام می شود نشان از بی خطر بودن آنها دارد و به همین دلیل است که بسیاری نسبت به خطرات احتمالی این ابزارها مجاب نمی شوند، با این حال تحقیقات دیگری هم انجام شده که درست عکس این مسأله را نشان می دهد.

در سال 2011 سازمان بهداشت جهانی تلفن های همراه را از لحاظ خطرناک بودن برای سلامت در رده سرب، دود ناشی از احتراق موتورها و کلوروفوم قرار داد.

در همان سال، مطالعه دیگری در ایالات متحده آمریکا انجام شد که نشان می داد افزایش تومورهای مغزی و استفاده از تلفن های همراه با یکدیگر ارتباط دارند و اهمیت این موضوع هم به قدری است که باید در ساخت مدل های آتی در نظر گرفته شود.

در اواسط سال 2014 میلادی، نتایج پژوهشی در فرانسه منتشر شد که براساس آن افرادی که برای مدت دست کم 15 ساعت در ماه از تلفن همراه استفاده می کردند، از شانس بیشتری برای ابتلا به تومور مغزی برخوردار بودند.

اگر از جامعه علمی خارج شویم، اوضاع کمی دلهره آورتر خواهد شد و مقالاتی را خواهید یافت که در آنها، تلفن های همراه با سیگار مقایسه شده اند یا در برخی موارد با گفته های پزشکانی روبرو خواهید شد که در رابطه با استفاده از تلفن همراه به کاربران هشدار می دهند.

علاوه بر این مستندات، وبسایت هایی هم وجود دارند که نشان می دهند شرکت های مخابراتی در حال سرپوش گذاشتن بر خطرات و مضرات استفاده از تلفن همراه هستند.

همچون اتومبیل ها، مزایای تلفن های همراه بیشتر از معایب شان است

مطالب ذکر شده تا اینجا تنها نمونه های کمی از پژوهش های انجام گرفته شده در این رابطه است و شما می توانید ساعت ها در رابطه با این موضوع فضای وب را زیر و رو کنید و بیشتر با جنبه های مختلف آن آشنا شوید.

در هر صورت اگر معتقدید که استفاده از تلفن های همراه برای سلامتی تان مضر است می توانید با خرید قاب های 50 دلاری برای موبایل خود تا حدودی از اثرات مضر پرتوهای متصاعد شده از آنها بکاهید و در کنار آن ملاتونین و روی بیشتری را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

با این همه، برای بقیه ما که این موضوع را باور نداریم، تلفنی که در جیب مان است فرقی با اتومبیل مان ندارد و خطرناک بودن آن اهمیتی برای ما ندارد زیرا مزایای آن بیشتر از معایبش است.

استفاده از تلفن های همراه می تواند به تدریج باعث مرگ ما شود؛ اما روشن است که مزایای استفاده از این ابزارها به مراتب بیشتر از معایبش است.

در پایان باید بگوییم که تلفن های همراه حتی در میان 10 عامل اصلی خطرناک برای سلامت انسان هم قرار ندارند. امروز موبایل به عضوی از خانواده ما بدل شده و پیامک هایی که با استفاده از آنها ارسال می شود حتی اگر حکم طاعون را داشته باشد باز هم نمی توان از آنها گذشت.

جامعه پزشکی می تواند همچنان به انجام مطالعات خود در این رابطه ادامه دهد اما روشن است که بسیاری از مردم دیگر به اینگونه تحقیقات توجهی نشان نمی دهند و علت هم احتمالا مزایای بیشمارشی است که تلفن های همراه برای زندگی بشر امروز داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • s 47 27
    s 47 27 | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    بله بازم سوال داشتین بپرسین

  • علیرضا بنی اسد
    علیرضا بنی اسد | ۸ دی ۱۳۹۳

    با سلام خدمت دوستان محترم
    توضیحا باید عرض کنم که نوع پروتئین ذکر شده flower protein است نه flavor. تغییر حالت در این پروتئین زمینه ساز ابتلا به انواع مختلف سرطان است.

  • Mohammad ch
    Mohammad ch | ۷ دی ۱۳۹۳

    سلام ميدونم جاش نیست ولی من میخوام
    Html 5. و کد نویسی رو یاد بگیرم قبلاً html. رو یاد گرفتم ولی آموزشی برای html5 و کد نویسی پیدا نکردم اگه دوستان پیشنهادی دارند لطفا راهنماییم کنند

  • Parsa_P
    Parsa_P | ۷ دی ۱۳۹۳

    لطفا در مورد پارازیت های ارسالی روی ماهواره ها هم مطلب بزارید فک کنم اونا از هر چیزی بدتر باشند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی