ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تأثیر گوشی های تاچ بر مغز
علمی

تایپ از طریق انگشت شست، مغز انسان را تغییر می دهد

براساس پژوهشی که توسط موسسه نورواینفورمتیکز دانشگاه زوریخ انجام شده، اسمارت فون ها در حال تغییر دادن مغز بشر امروز هستند. این تحقیق نشان می دهد، با تغییر گرایش کاربران در استفاده از تلفن های تاچ به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰

براساس پژوهشی که توسط موسسه نورواینفورمتیکز دانشگاه زوریخ انجام شده، اسمارت فون ها در حال تغییر دادن مغز بشر امروز هستند.

این تحقیق نشان می دهد، با تغییر گرایش کاربران در استفاده از تلفن های تاچ به جای دکمه ای، بخش هایی از مغز آنها که با شست هایشان در ارتباط است نیز به خاطر افزایش فعالیت های تایپی تغییر می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به طور خلاصه، زمانی که ما از اسمارت فون ها استفاده می کنیم فعالیت آن بخش از مغز که با شست هایمان در ارتباط است هم بیشتر می شود اما این واکنش تنها در کاربرانی رخ می دهد که از گوشی های موبایل دارای نمایشگر تاچ یا لمسی استفاده می کنند. در این تحقیق آمده است:

تناوب استفاده از اسمارت فون ها فعالیت غشایی (Cortical Activity) مغز را تحت تأثیر قرار می دهد. هرچه افراد مورد آزمایش در این تحقیق در یک بازه زمانی 10 روزه بیشتر از تلفن همراه استفاده کرده بودند، بر میزان سیگنال های ورودی به مغز آنها هم افزوده شده بود.

پژوهشگران این موسسه 37 فرد راست دست را که 26 نفرشان از گوشی های تاچ و مابقی از انواع دکمه ای استفاده می کردند را مورد بررسی قرار دادند.

پس از اتمام این پژوهش، آنها دریافتند که فعالیت غشایی مغز در نواحی مرتبط با کنترل انگشت شست در کاربران تلفن های تاچ به مراتب بیشتر است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش مشابهت زیادی به تحقیق دیگری دارد که روی نوازندگان ویولون انجام گرفته و براساس آن هرچه عملکرد فرد در نواختن ساز بهتر می شود فعالیت های مغز او نیز بیشتر می شود.

اما آیا نتیجه این تحقیق بیانگر آن است که با استفاده هرچه بیشتر از گوشی های تاچ مغز ما هم عملکردی خارق العاده می یابد؟ احتمالا خیر، اما تردیدی نیست که کار کردن با اشیاء مختلف بر نحوه تفکر ما اثر می گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • امیرم... میفهمی؟؟؟ امیر...
    امیرم... میفهمی؟؟؟ امیر... | ۶ دی ۱۳۹۳

    الان این خوبه یا بد؟

  • Ali.M.Sh
    Ali.M.Sh | ۶ دی ۱۳۹۳

    من انقدر شستام بزرگه بخوام با شست تايپ كنم بايد ١٠ بار برگردم و درست كنم متن را!

  • Rasool Entertainment
    Rasool Entertainment | ۶ دی ۱۳۹۳

    یه سوال؟
    خب الان چه فرقی میکنه روی تاچ انگشت شستت رو حرکت بدی یا روی گوشی های کیبورد دار؟؟ در هر صورت انگشت شست برای تایپ کردن استفاده میشه
    همین الان که دارم اینو می نویسم (PC) انگشت شست دست راستم میاد روی اسپیس. پس فرقی نداره که روی کیبورد فیزیکی تایپ کنیم یا روی کیبورد تاچ.
    یعنی قرار گرفتن انگشت شست روی پنل لمسی (مثلا به خاطر نوع ماده ی پنل لمسی یا شیشه ای) منظورشونه؟؟ یا استفاده شدن از سطح انگشت شست روی پنل؟؟
    اگه منظورشون دومی باشه پس فرقی نداره سطح زیر انگشت چی باشه. فیزیکی باشه یا لمسی. ولی اگه منظورشون جمله ی اوله که خب من حرفی ندارم دیگه! :)

  • معین-زروان
    معین-زروان | ۶ دی ۱۳۹۳

    جالبه واقعا!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی