ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماشین های مجازی چه هستند و به چه کار می آیند؟

ماشین های مجازی و سرورهای مجازی؛ آیا این دو به یکدیگر مربوط هستند؟ آیا شبکه های خصوصی مجازی نیز از نوع ماشین های مجازی هستند؟ تفاوت بین هاستیگ مجازی، هاستینگ اشتراکی و هاستینگ اختصاصی در ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

ماشین های مجازی و سرورهای مجازی؛ آیا این دو به یکدیگر مربوط هستند؟ آیا شبکه های خصوصی مجازی نیز از نوع ماشین های مجازی هستند؟ تفاوت بین هاستیگ مجازی، هاستینگ اشتراکی و هاستینگ اختصاصی در چیست؟

این ها سوال های مهمی هستند؛ مخصوصا اگر قصد داشته باشید تا یک وب سایت ایجاد کنید و یا یک سرور ریموت برای خود دست و پا کنید.

خوشبختانه بسیار ساده است. حتی می توانیم بگوییم در پایان این نوشته، مطالب کاربردی را راجع به سرورهای مجازی خواهید آموخت.

در ادامه با ما همراه باشید.

ماشین های مجازی

احتمالا عبارت سرورهای مجازی خصوصی یا همان VPS به گوش شما خورده است. برای این که بدانیم VPS چیست، ابتدا باید با ماشین مجازی یا VM آشنا شویم. یک ماشین مجازی از منابع فیزیکی یک کامپیوتر استفاده می کند. این منابع می توانند پردازنده، حافظه رم و یا دیسک های ذخیره سازی باشند. ماشین های مجازی با بهره گیری از این منابع، یک نوعی از کامپیوتر را شبیه سازی می کنند.

برای درک بهتر، کافی است امکان تصویر در تصویر یک تلویزیون را تصور کنید. یک تلویزیون امروزی می تواند همزمان دو تصویر از دو شبکه متفاوت را پخش کند. در حالی این امکان برای شما فراهم می شود که در حال استفاده از یک تلویزیون هستید، اما نتیجه ای که حاصل می شود، دو تصویر همزمان است. پس در این حالت از یک منبع واحد، حداقل دو خروجی دریافت کرده اید. پس یک یا چند ماشین مجازی می تواند درون یک سخت افزار یک کامپیوتر واحد اجرا شود. به عنوان مثال می توان یک ماشین مجازی با سیستم عامل ویندوز را درون یک کامپیوتر که خود نیز از سیستم عامل ویندوز بهره می برد اجرا کرد.

virtual-private-servers-network

این امکان وجود دارد که چندین سیستم عامل را از طریق ماشین های مجازی به واسطه یک سخت افزار واحد اجرا کرد. این دقیقا همان کاری است که شرکت های هاستینگ انجام می دهند. اما این بار تفاوت آن جا است که آن ها به جای کامپیوتر های شخصی از سرور های پر قدرت استفاده می کنند. سرورهایی که هرکدامشان می توانند بیش از 48 هسته پردازشگر و بیش از 1 ترابایت (1000 گیگابایت) حافظه رم داشته باشند. تعداد زیادی از این سرورها در محل هایی به نام مراکز داده (دیتا سنتر) نگه داری می شوند. هر مرکز داده نیز می تواند بیش از صدها و شاید هزاران سرور را درون خود جای دهد. هر کدام از این سرورها نیز توانایی اجرای چندین و شاید صدها ماشین مجازی را دارند.

این ماشین های مجازی می توانند توسط سازمان ها، ادارات و یا حتی افراد استفاده شوند. اگر یک ماشین مجازی اجاره داده شود، اصطلاحا به آن سرور اختصاصی مجازی یا VPS می گویند. پس بنابراین یک VPS یک ماشین مجازی به حساب می آید و فقط نام تجاری به خود گرفته است.

همین جا باید بگوییم که یک VPS هیچ ارتباطی با VPN ندارد. VPN یک شبکه خصوصی مجازی است که توسط سازمان ها استفاده شده، تا دفاتر و یا اشخاص بتوانند به شبکه داخلی شرکت و یا سازمان دسترسی امن داشته و از منابع موجود در همان شبکه استفاده کنند.

دلایل استفاده از VPS

VPS به عنوان یک سرویس به کاربر ارائه می شود. اما دیگر سرویس هایی که در مقابل VPS قرار می گیرند، هاست های اختصاصی و هاست های اشتراکی هستند.

هاست های اختصاصی به صورت کامل در اختیار کاربران قرار می گیرند. به این صورت که مشتری یک سرور کامل را اجاره کرده و آن را در تحت نظارت و استفاده می گیرد. به این ترتیب هیچ کس دیگری به آن سخت افزار دستری نداشته و کنترل کامل سخت افزار در اختیار اجاره کننده است.

درمقابل، هاستینگ اشتراکی بدین معناست که در یک سرور واحد، چندین اپلیکیشن (وب سایت) اجرا شده و چندین مشتری همزمان از سخت افزار استفاده می کنند.

هاست های اختصاصی معمولا از منابع سخت افزاری غنی تری نسبت به VPS بهره برده و البته اجاره آن ها نیز بسیار گران است. درحالی که اجاره هاست های اشتراکی نسبت به هاست های اختصاصی ارزان تر بوده ولی به هیچ عنوان انعطاف پذیری VPS را ندارند.

می توان گفت اجاره یک VPS نیز فقط کمی گران تر از هاست های اشتراکی است. به صورتی که می توان با پرداخت مبلغی حدود 20 هزار تومان در ماه، یک VPS با سیستم عامل ویندوز را اجاره کرد.

راجع به انعطاف پذیری VPS نوشتیم؛ این امر به راحتی قابل اثبات است، چرا که شما تقریبا هر کاری را می توانید با یک ماشین مجازی ویندوزی انجام دهید. می توان از یک VPS به عنوان فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات شخصی استفاده کرده یا حتی سرور یکی از بازی های پرطرفدار مانند Counter Strike را بر روی آن نصب کنید. حتی قادر خواهید بود تا با نصب نرم افزارهای دانلود از شبکه تورت یک VPS را به SeedBox تبدیل کنید. همچنین در حالت بهینه امکان اجرای چندین وب سایت همزمان نیز بر روی VPS مهیا است.

virtual-private-servers-data-center

نکته ای راجع به یک VPS باید در نظر گرفته شود، این است که درصورت استفاده نادرست از آن، کاربر نمی تواند هیچ گونه آسیبی به سرور اصلی (همان که ماشین های مجازی را مدیریت می کند) بزند. به عنوان مثال اگر یک VPS آلوده به ویروس شود، دیگر ماشین های مجازی موجود در سرور در امان خواهند بود و کوچک ترین اختلالی در نحوه سرویس دهی آن ها پیش نخواهد آمد.

یک VPS می تواند به راحتی Reboot شده و یا حتی در عرض چند دقیقه دوباره با یک سیستم عامل "نو" در اختیار کاربر قرار گیرد. تنها نکته ای که باید مدنظر داشت، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات حیاتی است، چرا که آن ها هنگام نصب دوباره سیستم عامل از بین خواهند رفت.

در مورد امنیت ماشین های مجازی یا یک VPS ممکن است این سوال پیش آید که با توجه به این که چندین ماشین مجازی در یک سرور قرار داده می شوند، آیا دسترسی افراد به VPS سایر کاربران امکان پذیر است؟ باید بگوییم، خیر. هر ماشین مجازی به صورت جداگانه از منابع استفاده کرده و دسترسی کاربران به ماشین مجازی فرد دیگری غیر ممکن است.

اما این مهم درصورت استفاده از هاست های اشتراکی کمی متفاوت است. به دلیل قرارگیری اپلیکیشن ها و یا وب سایت ها در کنار همدیگر و مدیریت آن ها توسط نرم افزاری واحد مانند وب سرورها؛ امکان این که دیگر اپلیکیشن ها مورد سو استفاده توسط دیگر کاربران قرار گیرد، وجود دارد.

موارد استفاده از VPS

در ذیل به مواردی خواهیم پرداخت که با استفاده از یک VPS می توانید به آن ها دست پیدا کنید.

اجرای یک وب سایت

این روزها بهترین راه اجرای یک وب سایت از طریق VPS است. دقیقا به همان دلایلی که در بالا ذکر شد. معمولا برای یک VPS منابع اختصاصی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال یک پیتزای کامل را در نظر بگیرید. این پیتزا همان سرور فیزیکی است که ماشین های مجازی از منابع آن استفاده می کنند. این سرور فیزیکی می تواند به هشت قسمت تبدیل شده و هر قسمت به یک ماشین مجازی اختصاص داده شود. پس بنابراین همیشه یک هشتم از منابع یک سرور مختص همان VPS است که مشتری اجاره کرده. اما درخصوص هاست اشتراکی برای یک وب سایت قضیه کمی فرق دارد. شما در آن صورت اختیار کمی در خصوص مدیریت منابع و یا تخصیص آن ها خواهید داشت.

virtual-private-servers-backup

ایجاد یک سرور یا سرویس

شاید یک سازمان، شرکت و یا حتی اشخاص بخواهند برای خود سرویس ایمیل اختصاصی داشته باشند. با استفاده از VPS و نرم افزار سرویس ایمیل می توانید سرور اختصاصی پست الکترونیک خود را داشته و شخصا آن را مدیریت کنید. این راه کار بسیار مورد استقبال شرکت ها قرار گرفته است.

ایجاد یک محیط آزمایشی

با استفاده از یک VPS می توان به آزمایش و اصلاح انواع نرم افزارهای گوناگون پرداخت. اشاره کردیم که اگر اتفاق ناگواری برای یک VPS بیافتد؛ دیگر ماشین های مجازی از این رخداد صدمه ای نخواهند دید. درصورتی که سیستم عامل یک VPS دچار اشکال شود، به راحتی هرچه تمام تر می توان سیستم عامل جدیدی را جایگزین کرد. این در صورتی است که اگر این اتفاق برای یک هاست اختصاصی رخ دهد، نصب و راه اندازی یک سیستم عامل جدید کاری پر دردسر و زمان بر خواهد بود.

در پایان باید بگوییم که موارد بیشماری وجود دارند می توان با کمک یک VPS انجام داد و اگر هنوز موردی به ذهن شما می رسد می توانید آن را در بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • @jgjjg
    @jgjjg | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام. یکی به من یه vpn داده که پروتکلش L2TP psk هست. ایا این بنده خدا میتونه ترافیک منو ببینه؟

  • بهرام
    بهرام | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    سلام دوستان من میخوام با استفاده از VPS یه کلاس مجازی راه اندازی کنم آیا میتونم با نصب برنامه ادوبی کانکت روی VPS اینکارو انجام بدم ممنون میشم اگه کسی در اینمورد اطلاعاتی داره راهنماییم کنه.

  • سایه
    سایه | ۹ آذر ۱۳۹۴

    سلام.مطلبتون عالی بود.ممنون

  • نیکلودئون
    نیکلودئون | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    درود...من سرور نیمه اختصاصی دارم برای بر روی سایت نیکلودئون هستت و باهات کار دانلود و آپلود انجام میدم...واقعا عالیه.... :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی