ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۷ مهارت ضروری رهبری جهت ایجاد اعتماد

به نظر ما، هیچ چیز بیشتر از نبود حس اعتماد نسبت به رهبران یک سازمان، برای آن مضر نیست. اعتماد در عین بی ثبات بودن، نیازمند تلاشی فراوان برای توسعه و نگاه داشتن است و ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

به نظر ما، هیچ چیز بیشتر از نبود حس اعتماد نسبت به رهبران یک سازمان، برای آن مضر نیست. اعتماد در عین بی ثبات بودن، نیازمند تلاشی فراوان برای توسعه و نگاه داشتن است و به راحتی نابود می شود.

ایجاد اعتماد ممکن است سخت و طاقت فرسا جلوه کند، اما غیر ممکن است. توسعه این احساس باید از بالاترین مراتب یک سازمان شروع شود.

در ادامه مطلب، می توانید ۷ نکته و مهارت ضروری جهت ایجاد اعتماد را مطالعه کنید.

به توانایی های خود باور داشته باشید

مدیرانی که به توانایی های خود باور نداشته یا برای دلیلی به جز شایستگی انتخاب شده اند، همیشه دست کم گرفته می شوند. و ترس پیدا شدن فردی بهتر از آنها، وجودشان را فرا می گیرد. چنین رهبری نمی تواند به کارمندان خود اعتماد کند و الهام بخش اطمینان در بین آنان باشد.

همیشه حقیقت را بگویید

رهبران مورد اعتماد، همیشه حقیقت را به زبان می آورند؛ حتی زمانیکه دروغ گفتن یا گذر کردن از واقعیت های تلخ ساده تر باشد. چنین افرادی، حتی زمانیکه احتمال کمی برای شناسایی حقیقت وجود دارد نیز از به زبان آوردن آن طفره نمی روند. نویسنده این مطلب، درباره ایمیلی صحبت کرده که فرستنده در آن از او عذرخواهی کرده است. او با خواندن ایمیل متوجه می شود  که مدت ها قبل از فردی که بدون اجازه وی، از کتابش در دانشگاه استفاده کرد بود، دریافت کرده سخن به میان آورده است. در حالیکه کوچک ترین احتمالی وجود نداشت که او متوجه این موضوع شد، فرد یاد شده ایمیلی جهت عذرخواهی برای وی فرستاده بود.

کار درست را انجام دهید

یکی از ساده ترین راه های نابود کردن اعتماد نسبت به یک مدیر، انجام کاری است که به نفع او بوده یا آسان تر است. در این صورت، دیدگاهی نادرست بین کارمندان سازمان به وجود می آید که در آن، منافع خود نسبت به منافع مجموعه مقدم شمرده می شود. انجام کار درست، یعنی انجام سخت ترین کار، حتی وقتی خطراتی شخصی برای شما در پی داشته باشد. چنین مدیرانی، در ثابت قدمی و درست کاری، الگوی دیگران اند.

روی حرفتان بایستید

دیگر راه ایجاد بی اعتمادی، تحویل دادن پیام هایی متفاوت، به افراد مختلف است. در این صورت، کارکنان سازمان احساس می کنند مدیرشان در حال سوء استفاده از آن ها، جهت رشد و پیشرفت شخصی است. حس اعتماد و اطمینان تنها زمانی به وجود می آید که کارکنان بدانند مدیرشان برای همه افراد، پیامی یکسان خواهد داشت.

اطلاعاتی دقیق را در بازه های زمانی مشخص به اشتراک بگذارید

عدم وجود اطلاعات دقیق، عاملی برای پخش شدن شایعات است. برخی مواقع، شایعات تصویر ذهنی بدتری نسبت به حقیقت در ذهن افراد ایجاد می کنند. عدم انتقال اطلاعات صحیح به کارکنان، این حس را در آنان ایجاد می کند که اعتماد کافی برای دانستن حقیقت، از طرف شما نسبت به آن ها وجود ندارد. و این موضوع نیز باعث توجه بیشتر چنین افرادی به شایعات نادرست می شود.

دیدگاه ها و ارزش ها را به صورت یکپارچه مشخص و رعایت کنید

یکی دیگر راه های سریع از بین بردن اعتماد،‌ وجود قوانینی خاص برای مدیر یک سازمان، و قوانینی متفاوت برای کارکنان است. اگر ارزش هایی توسط مدیریت سازمان توسعه داده شده، پیش از ابلاغ دیگران، باید توسط خود مسئولین اجرا شود.

با همه یکسان رفتار کرده و به دیگران اعتبار دهید

یکی از بزرگ ترین مشکلات فضای کاری، رفتار غیر یکسان و تبعیض قائل شدن میان کارکنان است. عادلانه رفتار کردن با همه و اعتبار بخشیدن به افراد لایق، یکی از سخت ترین وظایف رهبران است. همه ما سلیقه ای منحصر به فرد داریم و ممکن است افراد مختلفی در نظرمان، شایسته تر بیایند. یکی از چالش های دنیای مدیریت، نگرشی فرا تر از منافع شخصی و اندیشیدن درباره مزایایی است که هر فرد برای سازمان به همراه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Guney
    Guney | ۲۳ دی ۱۳۹۳

    همیشه حقیقت را بگویید راهش همینه

  • A.R.T
    A.R.T | ۹ دی ۱۳۹۳

    "ایجاد اعتماد ممکن است سخت و طاقت فرسا جلوه کند، اما غیر ممکن است."
    است؟! غیر ممکن 'نیست'!
    تصحیح بشه لطفا: است---» نیست
    دیجیاتو پیشنهاد میکنم ی ویراستار استخدام کن.

  • ihope
    ihope | ۹ دی ۱۳۹۳

    دوستان ميخوام مك اير بخرم اگه كسي اطلاعات خوبي داره لطف كنه اددم كنه براي راهنمايي
    ٠٩١٢٧٩١٤٥٧٤

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی