ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راه هایی ساده برای بهبود سرعت و کیفیت شبکه وای فای

احتمال اینکه شما در حال حاضر این مطلب را از طریق اینترنت بی سیم خانه یا محل کارتان مطالعه کنید بسیار بالاست. در این صورت احتمالا بارها شده که از عملکرد آن ناراضی بوده اید. ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۲ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

احتمال اینکه شما در حال حاضر این مطلب را از طریق اینترنت بی سیم خانه یا محل کارتان مطالعه کنید بسیار بالاست. در این صورت احتمالا بارها شده که از عملکرد آن ناراضی بوده اید. بخشی از این عدم رضایت به سرعت شبکه بی سیم در محل بر می گردد. اما این امکان وجود دارد که با اعمال کارهایی ساده این وضعیت را بهبود بخشید.

می توان گفت امواج وای فای ماهیت فیزیکی دارند و در صورتی که این مطلب را پیش از این در دیجیاتو دیده باشید، می دانید که قدرت انتشار این امواج می تواند به واسطه دیوارها، اشیاء و حتی بدن خودمان کم و زیاد شود.

با این مقدمه، در ادامه راه هایی برای بهبود سرعت وای فای پیشنهاد شده که توصیه می شود آنها را از دست ندهید.

۱- مودم یا روتر را در مرکز خانه قرار دهید.

قرار دادن روتر در گوشه های خانه یا نزدیک پنجره بخش اعظمی از سیگنال ارسالی از سوی آن را هدر می دهد و این موجب عدم دسترسی به سیگنال آن در تمام بخش های خانه خواهد شد. بهتر است که نقطه ای در مرکز خانه را انتخاب کنید و مودم را روتر را در آنجا قرار دهید. اگر پریز تلفن یا کابل شبکه برای جابجایی روتر کوتاه است یک نسخه بلند را جایگزین کنید. مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

۲- تا حد ممکن روتر را در جایی مرتفع نصب کنید.

2-176520387_a2bccf2b05_o

دو دلیل عمده برای اینکه روتر نباید روی زمین قرار بگیرد، وجود دارد. یکی از آنها این است که سیگنال منتشره تمایل به انتشار به سمت پایین دارد. و دلیل دوم نیز این است که ممکن است اشیای بیشتری جلوی انتشار سیگنال آن را بگیرند.

در نتیجه متخصصان پیشنهاد می کنند که روتر را حداقل در فاصله ۳۰ سانتی متری زمین قرار دهید. حتی بد نیست اگر روی میز کار یا در قفسه کتابخانه باشد. اما بهترین کار نصب آن روی دیوار است. اغلب مودم ها و روترها قابلیت نصب روی دیوار را دارند. و بدیهی‌ست که اگر بتوانید ظاهر خوبی به سیم های آن بدهید هر چه آن را بالاتر نصب کنید، عملکرد بهتری خواهد داشت.

۳- بهتر است مودم وای فای یا روتر را در اتاقی بگذارید که معمولا در آنجا مشغول استفاده از اینترنت هستید.

بدون در نظر گرفتن اینکه روتر کجای اتاق و در چه وضعیتی باشد، اگر آن را در جایی از اتاق کارتان بگذارید قطعا با مشکلی در آن اتاق مواجه نخواهید شد. در مجموع حالت ایده آل این است که نزدیک ترین فاصله ممکن را خصوصا در معرض دید مستقیم نسبت به مودم داشته باشید تا امکان بروز مشکل به حداقل برسد.

البته در صورت قرار دادن مودم در یک اتاق از خانه، احتمال اینکه دسترسی به وای فای در سایر بخش ها و اتاق های خانه مشکل ساز شود وجود دارد.

۴- روتر را در جایی معرض دید قرار دهید.

4-shutterstock_42492280.0

همانطور که گفته شد، سیگنال های منتشره در معرض اشیاء یا حتی بافت مواد مختلف ممکن است تضعیف شوند. پس قرار دادن مودم در جایی که در دید مستقیم باشد بیشترین تاثیر مثبت را روی بهبود کیفیت وای فای خواهد داشت.

امواج رادیویی در فضا حرکت می کنند و بیشترین دسترسی به آنها به صورت مستقیم و بدون مانع ممکن است.

۵- روتر را از ابزارهای الکترونیک و ارتباطی دیگر دور نگه دارید.

کلیه ابزارهای الکترونیک و خصوصا ابزارهایی مانند تلویزیون، مایکروفر، تلفن بی سیم و ... روی کیفیت سیگنال وای فای تاثیر منفی دارند. بهتر است که مودم یا روتر را در جایی دور از این ابزارها قرار دهید. این مساله باعث کاهش تداخل امواج و افزایش کیفیت سیگنال دریافتی خواهد شد.

همچنین اشیایی مانند آینه و کابینت آشپزخانه که از حجم زیادی فلز در آنها استفاده شده می توانند تاثیر منفی روی عملکرد انتشار امواج توسط روتر داشته باشند.

۶- آنتن های روتر را عمودی نگه دارید.

3-shutterstock_231310276.0

قرار دادن آنتن های روتر در حالت عمودی باعث انتشار بهتر سیگنال می شود. به زبان دیگر آنتن هایی با سیگنال عمودی امواج را به صورت افقی انتشار داده و در نتیجه مساحت بیشتری را پوشش می دهند. اما در صورتی که روتر را روی دیوار نصب کرده اید آنتن ها را در امتداد روتر و نه به حالت عموم به آن تنظیم کنید.

۷- میزان قدرت انتشار سیگنال روترتان را اندازه بگیرید.

اپلیکیشن های زیادی مانند Cloudcheck یا Amped's Wi-Fi Analytics وجود دارند که اجازه می دهند تصویری از انتشار امواج وای فای در خانه برای خود بسازید و متوجه شوید امواج در کدام بخش ها ضعیف ترند. این به شما کمک می کند که نقطه بهتری را به عنوان جایگاه روتر در خانه انتخاب کنید.

۸- پیکربندی بهتری را در بخش نرم افزار روتر اعمال کنید.

در برخی موارد نرم افزارها یا تکنیک های نرم افزاری خاصی برای بهبود کیفیت امواج وای فای وجود داشته و کاربردی هستند.

برای اعمال تنظیمات مناسب نرم افزاری، باید آدرس آی پی خاصی را در مرورگر کامپیوتر خود باز کنید تا به تنظیمات دسترسی پیدا کنید. این آدرس معمولا در زیر مودم یا روتر نوشته می شوند یا با جستجوی مدل آن در اینترنت میتوانید آن را بیابید.

در مناطق شلوغ که تراکم جمعیتی بالاست ممکن است تداخل فرکانس امواج موجب ضعف در دریافت سیگنال شود. در تنظیمات ذکر شده می توانید با تغییر فرکانس و کانال مربوط به سیگنال های خروجی، بهبودی چشمگیر در کیفیت وای فای ایجاد کنید.

روترهای قدیمی از ۱۴ فرکانس (از ۱ تا ۱۴) بهره می برند که اعداد ۱، ۶ و ۱۱ معمولا گزینه هایی بهتر هستند.

گزینه بعدی، ارتقاء نرم افزار روتر است که Firmware نامیده می شود. این مساله البته برای تمامی روترها قابل بررسی نیست اما ممکن است در صورتی که از روتری قدیم استفاده می کنید، کارخانه سازنده نسخه جدیدی برای ارتقاء نرم افزار آن ارائه کرده باشد. با مراجعه به سایت سازنده این مورد را تحقیق و نسبت به اعمال آن اقدام کنید.

۹- بررسی کنید که کیفیت اینترنت مربوط به خدمات دهی سرویس دهنده اینترنت تان نباشد.

یک راه ساده برای تشخیص کارایی مطلوب یا نامطلوب مودم، بررسی تست سرعت اینترنت است. در صورت امکان این تست سرعت را از طریق بی سیم و همچنین با اتصال کابل به کامپیوتر بررسی کنید. تفاوت سرعت نباید فاحش باشد.

در صورتی که اختلاف زیادی بین دو آزمایش (با کابل و با وای فای) مشاهده نکردید و سرعت اینترنت با چیزی که باید باشد متفاوت بود، مشکل احتمالا از سرویس دهنده اینترنت است. در غیر این صورت و چنانچه تست سرعت با وای فای سرعتی کمتر از تست سرعت با کابل داشت، موارد بالا را برای بهبود وضعیت امتحان کنید.

۱۰- اگر هیچیک از روش های بالا نتیجه نداد، روتری جدید بخرید.

در صورتی که وضعیت آزاردهنده عدم پایداری شبکه بی سیم با امتحان کردن تمامی روش های بالا نتیجه نداد، مشکل به احتمال بسیار زیاد مربوط به خود روتر است. در این صورت می توانید با خرید آنتن های مخصوص توان خروجی آن را افزایش دهید و چنانچه باز هم تغییری حاصل نشد احتمالا خرید یک دستگاه Repeater یا یک روتر جدید ضرورت پیدا می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • فرزاد
    فرزاد | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    روش ۱۰ خیلی باحال بود?

  • ارباب
    ارباب | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    سلام سرعت مودم من خیلی پایین هستش من سرعت 1 مگابایت میگیرم اما در حقیقت با آی دی ام سرعتم 10 کیلوبایت هستش مشکل دقیقا چیه؟

  • Nazir
    Nazir | ۹ فروردین ۱۳۹۵

    اینا همش حرفه بخدا من مودمم دقیق روی زمینه (هی میگین باید باید روی زمین قرار نگیره)...1مگه....سرعته دانلودش شبانه 750 کیلوبایت ثابته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی