ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا غول های فناوری شرق آسیا می توانند در CES 2015 شگفتی ساز شوند؟

شرکت های کمتر شناخته شده چینی معمولا در نمایشگاه CES مورد توجه رسانه ها قرار نمی گیرند. اما اگر به فعالیت سالانه این کمپانی ها دقت بیشتری نشان دهید، در خواهید یافت که جالب ترین گجت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

شرکت های کمتر شناخته شده چینی معمولا در نمایشگاه CES مورد توجه رسانه ها قرار نمی گیرند. اما اگر به فعالیت سالانه این کمپانی ها دقت بیشتری نشان دهید، در خواهید یافت که جالب ترین گجت های سال از سوی آنها عرضه می شوند.

برندهایی نظیر ایسوس و لنوو دو نمونه از این شرکت ها هستند که یا گروه جدیدی از محصولات را رونمایی می کنند یا اینکه فناوری های فعلی را وارد عرصه های جدیدی می کنند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این دو برند چشم اندازهای جدیدی را در بازار پی سی های ترکیبی ترسیم نموده و اغلب تمایل دارند که مرزهای جدیدی را در بازار اسمارت فون ها، ابزارهای پوشیدنی و تلویزیون های هوشمند تعریف کنند.

از این رو بر آن شدیم تا پیش از آغاز نمایشگاه CES امسال برآوردی از گجت های احتمالی ارائه شونده از سوی این نام های چینی داشته باشیم.

نخست بگذارید نگاهی گذرا به تاریخچه برگزاری این نمایشگاه داشته باشیم.

نگاهی به گذشته

تا همین چند سال پیش، اصحاب رسانه با نادیده گرفتن برندهای چینی شرکت کننده در نمایشگاه CES، چیز زیادی را از دست نمی دادند.

در آن زمان برندهای بزرگی مانند ایسر، ایسوس و لنوو بیشتر تمایل داشتند که به جای تعریف استانداردهای جدید، بر تعداد پی سی ها و لوازم جانبی خود بیافزایند و با دستی پر در این نمایشگاه حاضر شوند.

در عین حال، نام های دیگری نظیر هوآوی، TCL و ZTE حرف های زیادی برای گفتن نداشتند و صرفا به رونمایی از چند گجت دوست داشتنی نظیر تلفن های همراه و پلیرهای بلو ری بسنده می کردند.

اما باید بدانید که بخش اعظمی از فعالیت های این شرکت ها در حوزه تکنولوژی و ساخت محصولاتی چون هات اسپات های وای فای در پشت صحنه انجام می گرفت.

این شرکت ها علیرغم اهمیت بالایشان در قیاس با نام های بزرگ تری چون سامسونگ و سونی با تلویزیون های غول پیکر و دیگر سخت افزارهای چشم گیرشان، مورد توجه قرار نمی گرفتند.

lenovo-ideapad-u1-hybrid-630

اما حوالی سال های 2010 و 2011 اتفاق جالب به خصوص در حوزه موبایل رخ داد. اسمارت فون ها، کتاب های هوشمند (لپ تاپ های بهره مند از سیستم عامل موبایل) و تبلت ها به شدت رواج یافتند و شرکت های چینی هم که می خواستند از رقبا پرآوازه خود عقب نمانند به آن پیوستند.

ایسوس با عرضه چهار تبلت از سری Eee در نمایشگاه CES 2011 به این عرصه وارد شد و ایسر و هوآوی هم به جمع تولیدکنندگان دستگاه های اندرویدی پیوستند.

لنوو از گروه تولیدکنندگان پی سی خارج شد و اسمارت بوک Skylight و تبلت ترکیبی U1 را عرضه کرد. کمپانی TCL با عرضه آلکاتل وان تاچ نام خود را در صنعت اسمارت فون ها مطرح کرد و هایسنس هم نشان داد که توان رقابت با نام های مطرح صنعت تلویزیون را دارد.

شاید این شرکت های چینی حتی با عرضه محصولات یاد شده هم نتوانستند گوی سبقت را از نام های بزرگ CES بربایند اما موفق شدند که توجه کاربران را به خود جلب نمایند.

در واقع با عرضه این محصولات، برندهای چینی به اهمیتی بیش تر از سابق دست پیدا کردند. طولی نکشید که لپ تاپ های سری یوگا لنوو به لاس وگاس راه پیدا کردند و امروز این کمپانی در تلاش است تا با ساخت آل این وان های 4K نام خود را بیش از پیش در این صنعت مطرح نماید.

هوآوی و ZTE تمامی محصولات مهم خود را در مراسم های دیگر رونمایی می کردند اما حالا CES را فرصتی مناسب برای پرده برداری از بزرگ ترین محصولاتشان می دانند.

و برای ایسوس، CES فرصتی بسیار مناسب خواهد بود تا گجت های مختلف (از پی سی های ترکیبی دوآل بوت گرفته تا اسمارت فون های اصلاح شده) خود را در معرض دید عموم قرار دهد. با توجه به مطالب ذکر شده به نظر می رسد که کم توجهی به این شرکت ها به معنای از دست دادن بخش مهمی از این نمایشگاه باشد.

مسیر پیش رو

CES 2014

نمایشگاه امسال چگونه خواهد بود؟ این مسأله تا حد زیادی به این مسأله بستگی دارد که موضوع صحبت ما چه شرکتی خواهد بود. بزرگ ترین ستاره های این نمایشگاه ایسوس و لنوو بوده اند که هر دوی آنها بیشتر روی شکل نهایی محصول تمرکز داشته اند.

استفان بیکر از تحلیلگران این صنعت در این رابطه گفت که ایسوس هیچگاه از ورود به عرصه های جدید و ارائه مدل های مفهومی بیم نداشته است.

او در این رابطه گفت: «اگر قرار باشد که شرکتی با ارائه یک محصول تازه، دست کم بتواند باعث جلب توجه کاربران شود، ایسوس می تواند یکی از این شرکت ها باشد.»

لنوو کمتر دست به خرق عادت می زند اما تردیدی نیست که با عرضه یکی از لپ تاپ های سری یوگا می تواند باعث جلب توجه شما شود.

از طرفی نمی توان انتظار داشت که این کمپانی کار چندان جالب توجهی را روی مجصولات موتورولا انجام دهد. بیکر و دیگر تحلیلگران روی این مسأله اتفاق نظر دارند که متحول نمودن این برند آمریکایی برای این کمپانی هنوز بیش از اندازه زود است و باید همچنان منتظر ماند.

همچنین انتظار نمی رود که هوآوی یا زی تی ای برای مطرح کردن نام خود در لاس وگاس دست به کار خارق العاده ای بزنند.

جان داوسون تحلیلگر ارشد Jackdaw در این رابطه گفت که این دو کمپانی معمولا اسمارت فون های قدرتمندی را رونمایی می کنند که هیچگاه به آمریکا راه پیدا نمی کند و در واقع هر دوی آنها به این کار عادت دارند.

او در ادامه گفت که هر دوی این شرکت ها سال هاست که به کاربران آمریکایی وعده داده اند محصولی با سیم کارت دائمی را از طریق یکی از شرکت های مخابراتی مهم آن کشور ارائه خواهند کرد و تا به امروز هم به وعده خود عمل نکرده اند و شاید تبلت های ارائه شده توسط این کمپانی ها از شانس بیشتری برای حضور در بازار ایالات متحده آمریکا برخوردار باشد.

کن دالنی تحلیلگر گارتنر پیش بینی کرده است که در نمایشگاه امسال شاهد رونمایی محصولاتی مشابه به سورفیس باشیم که در واقع دنباله سری تبلت های کیبوردی مایکروسافت خواهند بود.

داوسن در ادامه می گوید: پی سی های ترکیبی نظیر تبلت های قابل تبدیل همچنان در این نمایشگاه به چشم خواهند خورد و این در حالی است که احتمال ایجاد هر نوع تغییر قابل ملاحظه در آنها بعید به نظر می رسد.

اما بیکر پیش بینی کرده است که شرکت های پی سی محور مانند ایسر، ایسوس و لنوو در نمایشگاه امسال به عرضه لپ تاپ های ارزان قیمت ویندوزی بپردازند و مصمم هستند که جایگزین های جدیدی را برای کروم بوک ها و تبلت های میان قیمت ارائه دهند.

علاوه بر این احتمال می رود که شاهد سیل انبوهی از تبلت های ویندوزی کوچک و همچنین مدل های پایین رده بزرگ تر باشیم. بی تردید، پی سی های مبتنی بر پردازنده جدید اینتل موسوم به سری Broadwell هم در  اغلب غرفه های به چشم خواهند خورد.

IMG_1573

ابزارهای پوشیدنی بخش دیگری از محصولات ارائه شده در نمایشگاه CES هستند. اگر 2011 را سال رونمایی از تبلت های الگوگیرنده از آی پد بخوانیم، 2015 را می توان سال عرضه اسمارت واچ ها و دستبند های تناسب اندام کمپانی های چینی دانست که در واقع پاسخی است به عرضه ساعت های هوشمند از سوی نام های بزرگ این صنعت یعنی اپل، سامسونگ و بسیاری دیگر.

اینکه این برندهای چینی آمادگی لازم برای حضور در چنین بازارهایی را دارند یا خیر مسأله دیگری است. اما به زعم بیکر، محصولاتی که از سوی این شرکت ها عرضه خواهند شد عموما از نوع مفهومی هستند که با طراحی و تکنولوژی های مختلف ارائه خواهند شد چراکه این شرکت ها می دانند در صورت عرضه این محصولات انتظارات کاربران برای ارائه اپلیکیشن ها و امکانات مختلف نیز مطرح خواهد شد و این حوزه ای است که شرکت های مذکور تخصصی در آن ندارد.

حال این سوال مطرح می شود که چرا چنین شرکت هایی باید انرژی خود را صرف ساخت سخت افزاری نمایند که بدون اپلیکیشن مناسب فاقد کاربری لازم خواهد بود.

برخی از بخش های نمایشگاه CES احتمالا همچون گذشته باقی خواهند ماند و برای نمونه باز هم شاهد ارائه تلویزیون های بزرگ تر و پیشرفته تر از سوی برندی مانند هایسنس و البته رونمایی از تبلت های ارزان قیمت خواهیم بود.

با این همه، نمی توان کمپانی های چینی را نادیده گرفت و شانس اینکه دست کم یکی از آنها محصولی فوق العاده را عرضه کند بسیار بالاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی