ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چشم انداز سامسونگ در مورد مبحث اینترنت اشیاء چیست؟

در سال 2020 میلادی، تک تک محصولات سامسونگ به مقوله «اینترنت اشیاء» خواهند پیوست. اما منظور از این عبارت چیست؟ اینترنت اشیاء موضوعی است که این روزها در نمایشگاه CES 2015 کمتر شرکتی به آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۰:۵۵

در سال 2020 میلادی، تک تک محصولات سامسونگ به مقوله «اینترنت اشیاء» خواهند پیوست. اما منظور از این عبارت چیست؟ اینترنت اشیاء موضوعی است که این روزها در نمایشگاه CES 2015 کمتر شرکتی به آن ورود نمی کند.

حدودا دو سال از زمان مطرح شدن این موضوع در بازار تکنولوژی دنیا می گذرد اما امسال، سامسونگ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فصل های تازه ای را در این حوزه تعریف کند و تا حدودی به ایده اینترنت اشیاء جامه عمل بپوشاند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در زمان مراسم رونمایی از محصولات این کمپانی که پیشتر به اتمام رسید، آقای بی کی یون مدیر عامل سامسونگ به تبیین نقش سامسونگ در حوزه اینترنت اشیاء پرداخت.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Samsungs-imagines-the-Internet-of-Things-CES-2015.mp4"]

در واقع ایده سامسونگ این است که در نهایت تمامی وسایل و اشیاء جهان به یکدیگر متصل شده و با هم سخن می گویند و آن وسیله حتی می تواند یک صندلی ساده باشد که به صورت عادی انتظار دیدن فناوری در آن را ندارید.

تصور سامسونگ این است که در یک سطح مبنا، روزی می رسد که پس از ورود به منزل هدفون های خود را از گوشتان بر می دارید و بلافاصله همان موسیقی ای که در حال گوش دادن به آن بودید به صورت خودکار شروع به پخش شدن خواهد کرد.

اما به اعتقاد سامسونگ داستان به منزل شما ختم نخواهد شد و به فضای خارج از آن نیز امتداد می یابد. برای نمونه زمانی که به یک کیوسک دیجیتالی مراجعه می کنید یا نقشه ای را در یک مرکز خرید می بینید، تلفن همراه شما به صورت خودکار به آن متصل شده و زبان تصویر را به زبان مادری شما تغییر خواهد داد.

اینترنت اشیاء از پتانسل های بالایی برای استفاده برخوردار است و ساختن آینده ای به مراتب هوشمند تر، همان دیدگاهی است که سامسونگ نسبت به این فناوری دارد.

تصور اینکه کلیه وسایل خانه، زندگی و دنیا به یکدیگر متصل می شوند بسیار زیباست با این حال، اجرایی شدن آن مستلزم تلاش بی وقفه توسعه دهندگان است تا موجبات سخن گفتن اشیاء با یکدیگر را فراهم نمایند!

خوشبختانه سامسونگ به تازگی تصمیم گرفته که همه محصولات مبتنی بر این فناوری را باز بگذارد و این بدان معناست که این دستگاه ها محصور در اکوسیستم آن کمپانی نخواهند بود که این مسأله از دیدگاه اقتصادی بسیار جالب توجه است.

اما این ایده در نهایت می تواند به انحصاری شدن محصولات سامسونگ بیانجامد چراکه در این صورت مشتریان مجبورند که برای بهره مند شدن از کلیه مزایای این امکان، همه کالاهای مورد نیاز خود را از سامسونگ خریداری نمایند.

در عوض محصولات سامسونگ که بر اینترنت اشیاء (که تعدادشان هم کم نیست) مبتنی هستند می توانند با هر محصول دیگر پشتیبانی کننده از این فناوری که تقاضای برقراری اتباط را داشته باشد صحبت کنند.

اما ایده برقراری ارتباط میان وسایل و اشیاء مختلف از سوی شرکتی مطرح شده است که می تواند هر چیزی را بسازد و از ماشین های ظرفشویی گرفته تا اسمارت فون ها، همه  همه در سبد کالاهای تولیدی اش قرار دارند.

یون در این رابطه گفت، که بدون این سطح از باز بودن چیزی به نام اینترنت اشیاء دیگر وجود نخواهد داشت چراکه دیگر اشیاء مختلف تناسب و سازگاری لازم را با یکدیگر نخواهند داشت.

البته ناگفته نماند که هنوز هم موانع بسیاری برای عملی شدن این مسأله سر راه سامسونگ قرار دارد. برای مثال، اینکه یک شیء قابلیت اتصال به ابزارهای دیگر را داشته باشد صرفا به معنای آن نیست که می تواند با اشیاء دیگر ارتباط برقرار کند.

روشن است که عاقبت یکی از شرکت های دنیا روشی متداول را برای تعامل این دستگاه ها با یکدیگر ابداع خواهد کرد که با در نظر داشتن امور مختلفی که شرکت ها در تلاش برای انجامش هستند، این کار بسیار دشوار خواهد بود.

سامسونگ راهکار این مسأله را یافته است، اما به نظر می آید که این راه حل موقتی است. پیشنهاد سامسونگ برای اجرایی شدن این ایده SmartThings نام دارد.

این شرکت در ماه اوت گذشته توسط سامسونگ خریداری شد و در واقع نوعی هاب خانگی هوشمند می سازد که نقش یک مترجم را ایفا می کند.

این هاب با استانداردهای مختلفی در حوزه خانه هوشمند سازگاری دارد و می تواند پلی باشد برای تعامل آنها با یکدیگر. در حال حاضر ایده هاب کمپانی SmartThings راهکار خوبی به نظر می آید اما طولی نمی کشد که کارایی خود را از دست بدهد.

 

سامسونگ هنوز هم نگفته که چطور می خواهد با استفاده از راهکار مذکور، از عهده اجرایی کردن این ایده برآید، با این حال، کاری که هم اکنون انجام می دهد آن است که از جایگاه کلیدی SmartThings در مرکز خانه هوشمند استفاده نماید و خدمات خود را حول آن ارائه نماید.

کل کنفرانس مطبوعاتی سامسونگ که چندی پیش تمام شد به مقوله اینترنت اشیاء اختصاص یافت. هیچکس از جزئیات برنامه های سامسونگ خبر ندارد اما روشن است که این کمپانی هم با دیدگاه مشتریان خود در مورد ایجاد جهانی هوشمند از اشیاء متصل به یکدیگر هم عقیده است.

حالا ساموسنگ و دیگر بازیگران اصلی صنعت فناوری باید به تعیین جزئیات این طرح بپردازند تا موجبات عملیاتی شدن اینترنت اشیاء فراهم شود.

mozando.com-ces-banner

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ دی ۱۳۹۳

    ای کاش یک سری قوانین (پروتکل) متحد برای تمام ابزارهای هوشمند مختلف وجود داشت تا نیازی نباشه که همه دستگاه ها رو از یک برند خریداری کنیم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی