ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خطرات یکجانشینی چه هستند؟ میزهای تردمیلی چگونه می توانند در بهبود وضعیت به ما کمک کنند؟

اگر شما در حوزه تکنولوژی کار می کنید یا حتی کارمندی پشت میز نشین هستید، احتمالش زیاد است که در مورد میزهای کار ایستاده که به تردمیل مجهز هستند شنیده باشید. شاید حتی خودتان هم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

اگر شما در حوزه تکنولوژی کار می کنید یا حتی کارمندی پشت میز نشین هستید، احتمالش زیاد است که در مورد میزهای کار ایستاده که به تردمیل مجهز هستند شنیده باشید. شاید حتی خودتان هم از یکی از آنها را استفاده می کنید. چیزی که مدتیست در بسیاری از شرکت ها، دفاتر و خانه ها -خصوصا در آمریکا- شایع و با استقبال روبرو شده است.

اما دلیل این تب و تاب، به نتایج تحقیقات پزشکی مربوط شده که از عواقب بیش از حد یکجا نشینی سخن می گویند. طبق این تحقیقات، نشستن بر روی صندلی در محل کارتان زود تر از سیگار کشیدن، جان شما را خواهد گرفت. ایستادن نیز مشکلات را کاملا مرتفع نمی کند، از این رو با ایده ای تازه به نام میز کار تردمیلی رو به رو شده ایم که در مدت زمانی که فرد مشغول به کار است، به آرامی حدود 16 کیلومتر را طی می کند.

این ایده به شدت در حال رشد بوده به طوری که از شرکت های خصوصی کوچک تا اتاقک های اداری گوگل و اتاق خبر نیویورک تایمز از آن استفاده می کنند.

معنای آن چیزی که اسمش را "کار کردن" می دانیم، کم کم در حال تغییری بزرگ است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو باشید.

مشکل صندلی چیست؟

بزرگ ترین مزیت حرکت به سمت میزهای ایستاده یا میزهای تردمیلی، ننشستن است. در چند سال اخیر مقالات بسیار زیادی در خصوص ضررهای نشستن و مشکل آفرینی های آن منتشر شده اند، تایم و هاروارد از جمله مجلاتی بوده اند که در این خصوص قلم فرسایی کرده اند. چندین کتاب نیز از طرف متخصصین چاقی در این مورد به چاپ رسیده که اهمیت این موضوع را گوشزد می کند. از طرفی هم، افرادی پیدا می شوند که ادعا می کنند بین 8 تا 10 ساعت نشستن در روز، آنقدرها هم وحشتناک نبوده و با 1 ساعت ورزش قابل جبران است. ولی در مجموع، کسی را در جامعه ی پزشکی پیدا نخواهید کرد نشستن را ایده ی خوبی بداند.

مقداری از مطلب از دید پزشکی بدیهی و به راحتی قابل درک است. برای مثال، زمانی که می نشینیم، کالری کمتری از هر نوع فعالیت دیگری (به جز خوابیدن) خواهیم سوزاند. حتی زمانی که کاملا بدون حرکت و به شکل ثابت بایستیم، 50 کالری بیشتر از زمانی که در برابر کامپیوترمان نشسته ایم مصرف می کنیم. این حالات را با زمانی که در روی تردمیل به آرامی راه برویم مقایسه کنید.

150774811

مطالعه ای در سال 2012 در خصوص اثار مخرب نشستن بر سلامتی انجام شد که بر اساس نتایج آن، یکجا نشینی بیش از اندازه، عامل بیش از 6 درصد از امراض قلبی، 7 درصد از مشکلات دیابتی، 10 درصد از سرطان های سینه و روده بزرگ و 9 درصد از مرگ و میرهای زود هنگام است. طبق این نظرات، یکجا نشینی و بی فعالیتی بیش از هر بیماری و مرض دیگری برای اشخاص کشنده است.

بر اساس مطالعه ی تازه تری از سوی روزنامه پزشکی ورزشی بریتانیا، دوری از مشاغلی که شما را برای یک روز کاری روی یک صندلی می نشانند، باعث افزایش تلومرها گشته و عوارض پیری را به تاخیر می اندازد. به شکل واضح و خلاصه تر، هرچقدر بیشتر فعالیت داشته باشید، ظاهر شما برای مدت طولانی تری جوان خواهد ماند.

 میزهای بدون صندلی

اولین پاسخ به حجم بالای نگرانی ها در خصوص مضرات یکجا نشینی، حذف صندلی بود. به ادارات و شرکت های مدرن سر بزنید، احتمالا دست کم یک نفر را خواهید دید که لپ تاپش را روی میزی گذاشته و خود در حالت ایستاده در حال کار است. متاسفانه، ایستادن، به خودی خود نیز مشکلاتی را در بر دارد.

در طول 20 سال اخیر تمرکز ویژه ای به ارگونومی محل کار صورت گرفته است. کارفرمایان و کمپانی ها دریافته اند زمانی که کارمندانشان راحتی بیشتری داشته باشند و انجام کارشان باعث درد نشود، کاراییشان بسیار بیشتر خواهد شد.

185029588

زمانی که می خواهید به میزهای بدون صندلی مهاجرت کنید، چیدمان وسایلتان مهم تر و پر رنگ تر از هر وقت دیگری خواهد شد. تقریبا همه چیز باید از نو تعریف شود، از فاصله و زاویه نمایش کامپیوترتان گرفته تا ارتفاع میز کارتان. جالب است که برخی شرکت های تولید کننده ابزارهای اداری نیز تهیه موارد لازم را برای این نوع از کار کردن فراهم دیده اند.

ایستادن برای بعضی عالیست در حالی که برای بسیاری از افراد، حالتی بسیار خسته کننده دارد. (در صورت داشتن مشکل قلبی، شامل ریسک های فراوان نیز می شود.) تحقیقات اخیر گویای این مسئله اند که بهترین شکل کار کردن، تغییر مداوم حالت بدن بوده و این امر، به اندازه ننشستن بیش از حد، مهم است. از همین رو، میزهایی که قابلیت کم یا زیاد شدن ارتفاع را دارند در حال کسب محبوبیت فراوانی هستند. میزهای مذکور که هم امکان استفاده به صورت نشسته و هم ایستاده را دارند در شرکت هایی که به ارگونومی محل کار حساسیت بالاتری نشان می دهند تبدیل به یک استاندارد شده اند. البته تحقیقات Cornell نیز ایده ی میزهای متحرک را تایید می کند. طبق نتایج این تحقیق، امکان تغییر ارتفاع و در نتیجه تغییر حالت نشستن یا ایستادن کارمندان برای چند مرتبه در روز، بازدهی کار را بالاتر برده و حس نارضایتی را در آنان کمتر می کند.

راه رفتن یا نرفتن؟

با فرض بهتر بودن ایستادن از نشستن، از لحاظ منطقی، راه رفتن مفیدتر از ایستادن است. ایده ی راه رفتن و حرکت داشتن البته به سال 2005 بر می گردد ولی میزهای تردمیلی آخرین ابتکار در این حوزه به شمار رفته و کم کم در کشورهای پیشرفته جایگزین میزهای معمول خواهند شد.

trekdesk_630px

به شکل ساده، تردمیل دستگاهیست که جای دست داشته و در قسمت پایینی، موتور آن باعث گردش نوار می شود ولی اگر به شکل تخصصی تر به مساله نگاه کنیم، اندکی پیچیده تر خواهد بود. بیشتر تردمیل های ارزان که زیر 1000 دلار هم قیمت دارند، به لحاظ نوع طراحی موتور، توانایی حرکت در سرعت پایین و تعداد ساعات بالا را ندارند. بیشتر تردمیل ها برای ورزش و دویدن طراحی شده و میله های دستگیره و کلید های پنل کنترل دارند. پس فرض استفاده از یک تردمیل معمولی را به جای میزهای کار تردمیلی و قرار دادن لپ تاپ بر روی آن را فراموش کنید.

بهترین راه حل خرید یک میز کار تردمیل برای محل کارتان است. این دسته از تردمیل ها حرکتی آرام در کنار یک موتور بسیار قوی دارند. همچنین پنل کنترلشان نیز قابل جدا شدن بوده و به کناره ها سوق پیدا می کند. فضایی که این دستگاه برای کار در اختیارتان میگذارد قابل تنظیم بوده و دارای اجزای نرمی برای استراحت دست است. البته داشتن میزکار تردمیلی هزینه ای حول و حوش 4000 دلار در بر دارد.

61-ufFyqyWL._SL1270_

نکته دیگر در خصوص داشتن چنین محصولی، انتخاب دستگاهی با ارتفاع و اندازه مناسب است. فراموش نکنید که تنها نمی خواهید با ماوس کار و یا با کیبورد تایپ کنید، قصد گذاشتن دستتان بر روی میز برای استراحت و حفظ تعادل را نیز خواهید داشت. پس "چه ارتفاعی برای من مناسب خواهد بود؟" اصلی ترین سوالیست که خریدار چنین محصولی با آن رو به روست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Mohamad Ir@nI
    Mohamad Ir@nI | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    سلام پژمان.اینقد دعوا نکن.خوب نیس.از تو انتظار نداشتم.
    راستی چطور با نسخه ی موبایل با اکانت خودمون نظر بزاریم؟؟؟

  • Amir
    Amir | ۲۰ دی ۱۳۹۳

    باید از شیوه یکجا نشینی به کوچ نشینی روی بیاریم بنظرم :)

  • iBabak
    iBabak | ۲۰ دی ۱۳۹۳

    فقط فکر کن روزی ۸ ساعت ایستاده کار کنی تازه راه هم بخای بری دیگه نه ستون فقراتی میمونه نه زانویی مگه میخوایم قهرمان دو بشیم فکر نکنم قهرمانای دو هم روزی ۸ ساعت تمرین کنن

    درضمن اصلا کارهای گرافیکی ، تایپ هم نمیشه انجام داد
    فقط به درد مطالعه، شنیدن ، تماشا و انتظار برای تمام شدن دانلود ها میخوره

  • Mohammad ch
    Mohammad ch | ۲۰ دی ۱۳۹۳

    نمیشه من موقع کار اگه وایساده باشم هیچ کاری نمیتونم بکنم چند وقت پیش واسه نصب رفته بودم خونه یه بنده خدایی پاور بوک داشت اصلا نمیتونستم سرپا باهاش کار کنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی