ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل در آینده ی نزدیک چه تاثیراتی بر زندگیمان خواهد گذاشت؟

در مورد Google X چیزی شنیده اید؟ آزمایشگاهی تخصصی که در محوطه ی مقر اصلی گوگل بنا شده و تیمی از دانشمندان و کار آفرینان در آن برای پیشرفت های شگرف تکنولوژی فعالیت می کنند. در خصوص ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

در مورد Google X چیزی شنیده اید؟ آزمایشگاهی تخصصی که در محوطه ی مقر اصلی گوگل بنا شده و تیمی از دانشمندان و کار آفرینان در آن برای پیشرفت های شگرف تکنولوژی فعالیت می کنند. در خصوص پیشرفت هایی صحبت می کنیم که شما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی می اندازند.

منظور از تاسیس X همین بوده. ولی واقعیت این است که اگرچه کارمندان گوگل را بهترین ها تشکیل می دهند، ولی همین بهترین ها همچنان انسان هستند. به این زودی ها خبری از سفینه های فضایی که در فیلم Interstellar دیدیم و یا ماشین های زمان نخواهد بود ولی نمی توان گفت دستاورد های این تیم تاثیرگذار نیستند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با چند پروژه از گوگل که در چند سال آینده بر زندگیمان اثری قابل توجه خواهند گذاشت آشنا شویم.

تحویل سریع کالا

پهپاد ها در صف جلوی لبه ی تکنولوژی یکه تازی می کنند. این محصولات به قدری جذاب و مفید هستند که چندین صنعت جهانی را دگرگون خواهند کرد. تحویل سریع کالاهای خریداری شده را می توان یکی از کاربردهای اخیر آنها نام برد.

به جای اینکه انتظار باربری های هوایی و دریایی و یا زمینی را بکشید، چه می شد اگر یک پهپاد به سادگی و به سرعت کالای شما را درب منزلتان تحویل می داد؟ حتما قبلا نیز شنیده بودید که آمازون در حال انجام چنین کاریست ولی آیا خبر داشتید گوگل نیز دست به کار شده و نام این پروژه را Wing گذاشته است؟ پیش از آنکه لقب کپی برداری را به گوگل بدهید بهتر است بدانید که توسعه ی Wing یک سال قبل از پرده برداری آمازون از Prime Air در حال انجام بود. به هر حال، چیزی که قطعیت دارد استفاده از پهپادها در صعنت حمل و نقل کالا در آینده ای نزدیک خواهد بود.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Introducing-Project-Wing.mp4"]

در حال حاضر، تحویل کالا در مقیاسی گسترده توسط پهپادها در استرالیا انجام می گیرد. پهپاد ها در تمام مدت انتقال هوایی در آسمان بوده و به هیچ وجه به دلایل امنیتی پایین نمی آیند. هنگام تحویل نیز به واسطه یک طناب، کالا پایین آمده و پس از رسیدن آن به زمین، طناب دوباره جمع شده و سپس پهپاد به خانه بر می گردد. هدف نهایی در استفاده از این ابزار برای تحویل کالا، رساندن زمان تحویل به یک الی دو دقیقه در شهر هاست.

تلفن های هوشمند ماژولار

یکی از بهترین خصوصیات کامپیوترهای رو میزی قابلیت تعویض سخت افزار آنهاست. اگر هر یک از قطعات کفاف کارتان را نمی دهد، به راحتی آن را ارتقاء داده و با کیفیت کار بالاتری رو به رو خواهید شد. از طرفی هیچکدام از تلفن های هوشمند گران قیمت مان اینچنین امکانی ندارند ولی به لطف گوگل، شاید با چنین تلفنی رو به رو شویم.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Googles-Project-Ara-Reinventing-the-smartphone-with-building-blocks.mp4"]

پروژه ی Ara از همین کمپانی، چنین هدفی را دنبال کرده و در صدد تولید تلفن های هوشمند ماژولار بوده که در کنار سادگی، مقرون به صرفه نیز هستند. این تلفن شامل ساختاری چند تکه بوده که از ماژول های مختلفی تشکیل می شود که به راحتی قابل تعویض خواهند بود. زمانی که سخت افزار جدیدی برای تلفن همراه معرفی می شود دیگر نیاز نخواهد بود تا تلفن خود را دور انداخته و در پی خرید نمونه جدیدش باشید. صرفا قطعه مورد نظر خود را خریداری کزده و آن را جایگزین قطعه قبلی نمایید.

به گفته ی مجله تایم، اولین نسل از این دسته تلفن های همراه در چهار ماه اول سال جاری به بازار عرضه گشته و نام آن نیز به احتمال زیاد grayphone خواهد بود. گفته می شود مدل خالی این محصول (بدون هر گونه ماژول) اتیکت قیمتی برابر با 50 دلار خواهد داشت.

خودرو های بدون راننده

خبر خودروهای بدون راننده گوگل را حتما بارها شنیده اید. زمانی که این محصول شگفت انگیز آماده تولید انبوه شود به طور قطع اثرات مثبت به سزایی بر روی کلیه جامعه خواهد گذاشت زیرا ما انسان ها رانندگان محتاطی نیستیم.

انسان ها دارای اشتباهات فراوان، لغزش در تصمیم گیری، احساسات ناپایدار و مشکلات دیگری هستند که رانندگی را برای خود و دیگران بسیار خطرناک می کنند. از طرف دیگر، خودروهای بدون راننده مشکل کم خوابی نخواهند داشت، حواسشان پرت نخواهد شد، از قوانین ترافیکی پیروی خواهند کرد و عکس العمل بسیار سریعی نیز خواهند داشت.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/A-First-Drive.mp4"]

خودروهای مستقل از راننده برای محیط زیست هم بسیار عالی هستند. آینده ی نزدیکی را متصور باشید که این خودرو ها بیشتر حجم جاده ها را تشکیل داده و با یکدیگر جهت حرکتی راحت تر و بهینه تر در تماس باشند.

دیگر خبری از اتلاف انرژی به دلیل گم شدن شما در مسیر نخواهد بود. ترافیک های طولانی به دلیل تعویض لاین های بی دلیل رانندگان وجود نخواهد داشت. تصادفات به میزان زیادی کاهش یافته و به همین دلیل می توان خودروها رو از اجزای سبک تر ساخت تا مصرف سوخت و هزینه تولیدشان نیز کاهش یابد. تمام این تکنولوژی های یاد شده را با خودروهای الکتریکی در حال ساخت ترکیب کنید. نظرتان در مورد نتیجه چیست؟

هنوز با این سناریو چند سالی فاصله داریم ولی تمام موارد ذکر شده به هیچ عنوان غیر قابل تصور نیستند. البته ابتدا باید مشکلات حقوقی و امنیتی مربوط به خودرو های بدون راننده حل شده و سپس به فکر توسعه تکنولوژی آن و آوردنش به خیابان ها باشیم.

انقلابی در بهداشت و درمان

گوگل ترسی از دواندن ریشه هایش به خارج از زمین تبلیغات، تکنولوژی اینترنت و گجت ها ندارد. سال گذشته اعلام شد که آن ها کمپانی جدیدی به نام Calico تاسیس نموده اند که به شکل تخصصی در خدمت بیوتکنولوژی است.

Calico رویاهای بزرگی در سر می پروراند. زمان تاسیس این کمپانی شایعات فراوانی پیرامون "جلوگیری از مرگ" توسط آن شکل گرفت. حال آن ها صرفا تمرکزشان را بر روی همکاری با Big Pharma قرار داده اند و در تلاشند برای امراضی مانند سرطان، آلزایمر و ... درمانی بیابند.

google-innovations-healthcare

گوگل به جز تاسیس Calico، خواب های دیگری هم برای مشکلات بهداشتی دیده. گوگل گلس را به یاد می آورید؟ این محصول به علت های مختلف هنوز میان خریداران جایی باز نکرده ولی حداقل در یک زمینه میتوان از کاربرد آن مطمئن بود:  استفاده ی پزشکان از این محصول.

یک همکار نرم افزاری آلمانی به نام SAP SE، اپلیکیشنی برای گلس ساخته که میتواند عینک گوگل را به سیستم اطلاعات بیمارستان وصل کرده و به دکتر ها اجازه دهد پرونده پزشکی بیمار خود را در کسری از ثانیه در مقابل چشمانشان داشته باشند. معایناتی که بر روی بیمار اعمال می گردد نیز بعدا به فایل های پزشکی وی اضافه می شوند. از مزایای استفاده از این محصول برای پزشکان می توان به عدم نیاز به استفاده با دست، قابل حمل بودن و پذیرش دستورات صوتی نام برد. قابلیت هایی که برای پزشکانی که بیشتر اوقات سرشان بسیار شلوغ است، کاربرد بسزایی خواهند داشت.

همچنین Google Contact Lens یا لنزهای چشمی گوگل را فراموش نکنید. این لنزها دارای سنسوری هستند که میزان گلوکز را در اشک کاربر تشخیص می دهند. هدف از تولید این محصول جلوگیری از دیابت و ثابت نگه داشتن میزان قند در خون فرد است.

برای گوگل آماده اید؟

بسیاری از نفوذ گوگل در زندگی هایشان خشنود نبوده و دور آن را به طور کلی خط کشیده اند. برای این دسته از افراد، مواردی که در بالا ذکر کردیم نمونه ای از دلایل آنها هستند که این کمپانی بیش از حد بزرگ و قدرتمند شده است. ولی اکثرمان تمایل دارم ببینیم محدودیت های زندگیمان چگونه توسط چنین شرکتی که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارد کمرنگ خواهند شد.

شما چگونه در خصوص این 4 پروژه فکر می کنید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • سهیل
    سهیل | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    گوگل اینکاره نیست. به همون موتور جستجو و سرویس ایمیلش بچسبه بهتره!!!

  • Behnam
    Behnam | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    بابا گوگل هم خوبه، همين الان هم تاثيرش تو زندگى امروزى رو به واضح مىبينيم ، گرچه من كلاً با سياستهاش ميونه اى ندارم ولى شده از موتور جستجوش كسى بهره نبرده باشه مگه!؟ ( كمه كم حداقل) حالا شماره ١ شدن در اينده مدتهاست كه هدف اين بچه غول تكنولوژيه"

  • سینتی سایزر
    سینتی سایزر | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    همین الانش کم تاثیر گذار نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی