ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه تلسکوپ جهانی مایکروسافت اپن سورس می شود

کمپانی مایکروسافت طی چند روز گذشته اعلام کرد که پروژه تلسکوپ جهانی خود را به صورت اپن سورس در خواهد آورد. این پروژه که به اختصار WWT خوانده می شود در سال 2007 میلادی و به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

کمپانی مایکروسافت طی چند روز گذشته اعلام کرد که پروژه تلسکوپ جهانی خود را به صورت اپن سورس در خواهد آورد. این پروژه که به اختصار WWT خوانده می شود در سال 2007 میلادی و به عنوان یک برنامه سازمانی مشترک آغاز به کار کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

هدف از اجرای این پروژه ایجاد «تصویری یکپارچه و رایگان از کهکشان است که امکان دسترسی کاربران به تصاویر چند طیفی مرتبط به همین موضوع را فراهم می کند و این در حالی است که همه این اطلاعات از نشریات علمی و پایگاه های تحقیقاتی آنلاین دنیا بدست آمده است.»

اما با شنیدن نام این پروژه، این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفت که آیا مایکروسافت برنامه ای فضایی را دنبال می کند؟ کمپانی مورد بحث نیز برای روشن تر شدن داستان تصمیم گرفت که دسترسی به سورس برنامه اش را برای همگان آزاد کند.

مهم ترین مزیت اقدام اخیر مایکروسافت آن خواهد بود که گستره مأموریت اصلی برنامه تلسکوپ جهانی آن وسیع تر خواهد شد و در نهایت به کشف راه های جدیدی برای استفاده از این اطلاعات در پروژه های آموزشی می انجامد.

با توجه به ادعای مایکروسافت در مورد این برنامه بر آن شدیم تا این اپلیکیشن را دانلود کرده و از نزدیک با امکانات آن آشنا شویم.

Spirit-Panorama-640x332

نظر نهایی: این برنامه بسیار فوق العاده بوده و حاوی دستورالعمل هایی در مورد موضوعات مختلف است. منوهای متنی بسیار زیبایی برای آن در نظر گرفته شده که هر یکی قابلیتی خاص را به نمایش می گذارند.

با کلیک راست روی یک صورت فلکی، کهکشان یا سیاره می توانید به پایگاه های داده ای مختلف (از ویکی پدیا گرفته تا دایره المعارف های تخصصی در حوزه ستاره شناسی) در مورد آن دسترسی پیدا کنید.

مایکروسافت ابراز امیدواری کرده که این تورهای آموزشی و توانایی برنامه در روایت داستان پیرامون موضوعات مختلفی چون سیارات در نهایت بتواند مبنای دستاورهای علمی آینده قرار گیرد.

اپن سورس نمودن این برنامه از سوی مایکروسافت اقدامی دیگر است که در راستای بهبود عملکرد محصولات آن با سایر سیستم عامل ها و جوامع کاربری صورت می گیرد.

در اواخر سال گذشته میلادی بود که خبر اپن سورس شدن .NET که در واقع چهارچوب اصلی برنامه های ساخته شده برای محصولات ویندوزی محسوب می شود از سوی مایکروسافت منتشر شد.

حال این کمپانی اعلام کرده که در حال ساخت یک مجموعه آفیس برای اندروید و iOS است و به نظر می رسد که نادلا در روند مایکروسافت تغییر ایجاد کرده است و به جای ایجاد یک اکوسیستم بسته، قصد دارد تا با ارائه اپلیکیشن های محبوب خود برای سایر پلتفرم ها، شمار بیشتری از کاربران را با خود همراه نماید.

هنوز برای اظهار نظر در مورد آینده پروژه تلسکوپ جهانی مایکروسافت زود است اما اگر دوست دارید که عکس های فوق العاده ای از مریخ ببینید کافی است نگاهی به گالری تصاویر سیارات این برنامه بیاندازید یا سفری سه بعدی داشته باشید به منظومه شمسی.

این برنامه از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی قابل اجرا خواهد بود و چنانچه تمایل به دریافت جدیدترین جزئیات و آپدیت های آن داشه باشید می توانید هم اکنون با نسخه آنلاینش کار کنید.

مشخص نیست که نسخه اپن سورس این برنامه چه زمانی منتشر خواهد شد اما مایکروسافت باید پیش از انجام هر کاری کد برنامه و امکانات مختلف آن را تکمیل نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    خیلی خوبه که مایکروسافت روی آورده به اپن سورس. واقعا باید قدر ساتیا نادلا رو دونست.

  • Rasool Entertainment
    Rasool Entertainment | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    خیلی خوبه که مایکروسافت داره متوجه میشه که پیشرفت توی اپن سورسه. نه کلوزسورس.
    توی اپن سورس می تونی خودت رو به اوج برسونی ولی توی کلوز سورس باید دنباله روی کارای دیگران باشی.
    وقتی یه چیزی دست چند نفر افتاد = دست چند تا ذهن خلاق افتاد
    هرچی تعداد ذهن روی یه موضوعی متمرکز بشن، پیشرفت خیلی سریع تر و بهتره
    مزیت اپن سورس همینه.

    • Rasool Entertainment
      Rasool Entertainment | ۲۱ دی ۱۳۹۳

      اپن سورس حتی بدون حمایت مالی و فقط با جمع چند ذهن خلاق می تونه پیشرفت کنه.
      کلوز سورس با حمایت مالی (اونم میلیاردی) ولی با ذهن های معدود، بازم یه جای کاریش می لنگه (مثل ماشین حساب ویندوز که یه رادیکال - عدد خودش رو نمی تونه حساب کنه)
      خیلی خوشحالم که مایکروسافت داره عاقل میشه. این نادلا واقعا کار درستی می کنه.
      هرچند من آزادی رو بیشتر از سورس باز ترجیح میدم. ولی همینم غنیمته :)

  • زنده یاد بابای بره
    زنده یاد بابای بره | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    دیجیاتو اگر کنفرانس دو هفته دیگه ماکروسافت رو پوشش زنده ندی... که نمیدی :|
    هیچی ولش کن :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی