ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحلیلی بر علل سهم کم آبنبات چوبی در میان نسخه های مختلف اندروید

داشبورد گوگل وظیفه ی بررسی نسخه های اندروید در حال استفاده را بر عهده دارد و در این میان و از زمان عرضه نسخه جدید، گویا اثری از وجود اندروید آبنبات چوبی میان دستگاه های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

داشبورد گوگل وظیفه ی بررسی نسخه های اندروید در حال استفاده را بر عهده دارد و در این میان و از زمان عرضه نسخه جدید، گویا اثری از وجود اندروید آبنبات چوبی میان دستگاه های این پلتفرم دیده نشده. نسخه ی جدید پر استفاده ترین پلتفرم همراه در تمام جهان ، حتی بر روی یک دهم درصد از دستگاه های اندرویدی هم نصب نگشته است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این نسخه در ژوئن 2014 و در میان کنفرانس سالانه I/O ی گوگل معرفی شد. کد منبع این آپدیت در سوم نوامبر و به روز رسانی اصلی به صورت OTA آن نیز از 12 نوامبر گذشته، برای برخی از نکسوس های خود گوگل در دسترس بود. از همان زمان به بعد بود که کمپانی های پرطرفدار نیز به فکر افتاده و سامسونگ به عنوان پیش قدم، تعدادی از محصولات رده بالای خود را در اروپا به این آپدیت به روزرسانی کرد و پس از آن نیز ال جی و موتورولا شروع به بروزرسانی پرچمدارهایشان کرده و سپس سونی در بیانیه ای اعلام داشت بیشتر دستگاه های خانواده اکسپریا را به این نسخه آپدیت خواهد نمود.

بعد از این ها، انتظار دارید آبنبات چوبی گوگل هرچند کم، خودی نشان داده که هنوز این اتفاق نیوفتاده است. از آنجایی که داشبورد گوگل نسخه ای از اندروید را که سهمی کمتر از یک دهم درصد میان دستگاه های این پلتفرم داشته باشد را نشان نمی دهد، پر واضح است که این نسخه هنوز به این مقدار ناچیز نیز نرسیده است.

lollipop-dead-graph

تا یک هفته ی منتهی به پنجم ژانویه، از میان نسخه های اندروید موجود بر روی تمام دستگاه های متصل به گوگل پلی، کیت کت با سهمی برابر با 39.1% پیشتاز بوده است. به شکل خنده داری، این نسخه (کیت کت) در مقایسه با آبنبات چوبی و در 4 هفته پس از ارائه اش، سهمی برابر با 1.1% را از آن خود نموده بود.

سوال مهم اینجاست که چرا نسخه ی جدید، دستاوردی کمتر از یک دهم کیت کت را داشته است؟ پس از ارائه هر نسخه، گوگل رابطه مستقیمی با مشتریان نداشته و هر نسخه جدید اجبارا توسط سازنده ی آن تلفن هوشمند به روز رسانی می شود. سازنده ها به اندروید دریافتی از گوگل، سروشکل دلخواه را داده، پس از آن نیز نسخه ی جدید را در اختیار سرویس دهنده های مخابراتی قرار داده تا بر روی تلفن های مورد نظر تست گشته و مجوز های لازم را دریافت نماید، و در نهایت به صورت آنلاین و یا از طریق خود خدمات دهندگان مخابراتی آن را به استفاده کنندگان تلفن های مورد نظر ارسال می کنند.

به دلایل نامعلومی، سازندگان تلفن همراه در برابر آپدیت های اخیر گوگل ایستادگی کرده و شاید علت این موضوع، نیاز به زمان برای به روز رسانی خود و اپلیکیشن های انحصاریشان با "متریال دیزاین" گوگل باشد. شاید هم کسری بودجه در میان بوده و یا مشکلات مهندسی در همسان سازی آبنبات چوبی با ظاهر دلخواه هر شرکت باعث اتلاف وقت گشته است. ولی یک مسله کاملا مشخص بوده و آن نیز تمایل سازندگان به فروش تلفن های همراه جدید با آبنبات چوبیست نه آپدیت مجانی تلفن های قدیمی تر که مشخصا برایشان هیچ سودآوری نیز ندارد.

جدا از تمام این مسائل، ارائه ی اندروید از طرف خود گوگل نیز به روانی انجام نمی گیرد. در حالی که تبلیغات  گسترده ای در خصوص استفاده از اندروید 5 و قابلیت هایش از سوی گوگل بر سر مصرف کنندگان سرازیر شده، ولی تا به حال دو آپدیت جهت مشکلات و باگ های نسخه 5 منتشر گشته و در نهایت شاید شاهد استفاده ی مصرف گنندگان از نسخه ی 5.1 تا انتهای سال جاری باشیم.

در صفحه ی دیگری از دفتر پلتفرم ها به اپل می رسیم که نسخه ی 8 آن در حال اجرا بر روی بیشتر از 70 درصد محصولاتش است. سهم نسخه 8 پس از فقط 29 روز از عرضه اش توسط اپل به 48.8% رسید و iOS نسخه 7 را که سهمی برابر با 47.2% داشت را پشت سر گذاشت.

lollipop_ui_feature

انتظارمان این است که نسخه 5 اندروید تا میانه ی سال جاری بر روی تعداد قابل توجهی از تلفن های همراه در حال تاختن باشد. تا آن زمان نیز پرچمداران زیادی از سوی کمپانی های مختلف معرفی شده که قطعا از این نسخه استفاده خواهند برد و همه این ها در نهایت باعث افزایش چشمگیر سهم اندروید 5 در مقایسه با سهم فعلی اش خواهد بود.

متاسفانه این اعداد و ارقام نشانگر مشکلات بزرگی در اکوسیستم اندروید هستند. مشکل اصلی اینجاست که این پلتفرم به شدت محبوب، نمی تواند بروزرسانی های خود را به دست مصرف کنندگانش برساند. گوگل از تغییراتش در طراحی، رابط کاربری یک پارچه و طراحی هوشمندش سخن می گوید ولی زمانی که بیش از یک سال طول کشد تا نسخه ای پایدار از این تغییرات به دست مصرف کننده برسد، نشانگر این موضوع است که اندروید همیشه از موج تکنولوژی عقب خواهد ماند. سازندگان می توانند با استفاده از آپدیت های OTA و آنلاین پچ های امنیتی ارائه کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند، ولی زمانی که نسخه های جدید با وصله های امنیتی در دسامبر معرفی شده و در ژوئن به دست کاربر برسد، در اصل گوگل و تولید کنندگان تلفن همراه 7 ماه به هکر ها فرصت برای استفاده از حفره های امنیتی موجود را داده اند.

قدم های کوچکی نیز در راه حل کردن این مشکلات برداشته شده اند. برای مثال، پروژه ی Android One دیدگاه های بسیار وسیعی داشته و سعی در حل تمامی مشکلات با ارائه ی اندروید خالص برای کلیه محصولات را دارد. با استفاده از آن رابط کاربری سازنده مورد نظرتان را از دست داده و از اندروید با ظاهری ساده ولی به روز استفاده خواهید برد. البته این پروژه فعلا در دست توسعه است.

متاسفانه مشکلات متعددی که اکوسیستم اندروید با آن ها دست و پنجه نرم می کند، از نیاز به تاییده ی ارگان های مختلف تا فاصله ی بسیار زیاد بین معرفی تا عرضه، آن چیزیست که خود گوگل ساخته و باعثش است. ارائه آپدیت های نرم افزاری با سرعت پایین و سپس عرضه ی آن ها با سرعتی کندتر، چیزی نیستند که در دنیای موبایل امروز که سرعتی بسیار زیاد دارد قابل قبول باشند. گوگل در خصوص به روز رسانی اندروید با مشکلات فروانی رو به روست و به نظر نمی رسد تغییر سازنده ای را حداقل در آینده ی نزدیک شاهد باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • mehrdad
    mehrdad | ۲۳ دی ۱۳۹۳

    دلیل اصلی دیر ارائه شدن آپدیت اندرود ال اینه که از لحاظ برنامه نویسی تغییرات زیادی داره یکم سرچ کنید می فهمید
    یکی دیگه اش هم اینه که شرکت های بزرگ مثل سامسونگ و ال جی می خوان سیستم عامل های اختصاصی خودشون رو بالا بیارن اینطوری با ارائه آپدیت دیر می خوان به نوعی تبلیغ منفی برای اندروید انجام بدن

  • Behnam
    Behnam | ۲۳ دی ۱۳۹۳

    ابنبات چوبى هزارتا رنگ داره، كدوم رنگش رو منظورته؟؟!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی