ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

13 پیش بینی علمی سال 2015 (قسمت دوم-آخر)

روز گذشته بخش نخست مطلبی با موضوع 13 پیش بینی علمی سال 2015 را در دیجیاتو منتشر کردیم و قرار بر این شد که امروز به مرور 6 مورد باقی مانده بپردازیم. در ادامه این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

روز گذشته بخش نخست مطلبی با موضوع 13 پیش بینی علمی سال 2015 را در دیجیاتو منتشر کردیم و قرار بر این شد که امروز به مرور 6 مورد باقی مانده بپردازیم.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

8- جهان به توافق تازه ای برای محدود نمودن اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی زمین خواهد رسید

ccmarch (34 of 38)

در دسامبر سال گذشته و در جریان نشست هایی که میان اعضای سازمان ملل متحد در پاریس برگزار شد، بسترهای مناسب برای محدود نمودن تصاعدات ناشی از گازهای گلخانه ای فراهم شد و طبق تصمیمات اتخاذ شده در جریان مذاکرات مذکور، تلاش ها در این راستا از سال 2020 میلادی آغاز خواهند شد.

ایالات متحده آمریکا و چین، دو کشور بزرگ تولید کننده دی اکسید کربن در دنیا هستند که در راستای دستیابی به توافق در این رابطه، قراردادی را با یکدیگر به امضا رسانده اند.

حال پرسشی که مطرح می شود این است: با توجه به اینکه در بازه های زمانی خاصی از سال سطح غلظت CO2 جو در نیمکره شمالی به رقم 400 ppm می رسد (و این رقم بالاتر از سطح «سالم» 350 ppm است) آیا اقدامات این کشورها می توانند اثر بخش واقع شوند؟

9-تحلیل ژنوم یک انسان 400 هزار ساله و پی بردن به اطلاعاتی پیرامون قدمت اصلاح نژادی

rtr2b3e5

پژوهشگران علم ژن شناسی در تلاشند تا از طریق بقایای یک انسان یافت شده در منطقه Sima de Los Huesos واقع در شمال اسپانیا ترتیب کل ژنوم های آن را پیدا کنند.

هنوز هم عملیاتی بودن این کار مشخص نیست (فرایند تحلیل DNA میتوکندریال که سال پیش انجام گرفت به اندازه کافی دشوار بود) اما انتظار می رود که در صورت تحقق این ادعا، بشر به اطلاعات دقیق تری در مورد ارتباط گونه های انسانی باستان و علل بقای بشر امروزی به عنوان تنها بازمانده آنها دست پیدا کند.

10- بشر به یافتن راهکاری برای توقف HIV نزدیک تر می شود

ایدز همچنان اصلی ترین عامل عفونی مرگ انسان محسوب می شود اما گام های بسیار مهمی در جهت تشخیص و درمان این بیماری برداشته شده و این بدان معناست که دانشمندان به نقطه عطفی در نبرد خود علیه ویروس آن دست خواهند یافت.

پیش بینی می شود که در سال جاری میلادی آزمایشگاه های سیاری با ابعاد یک کوله پشتی ساخته شده و در اختیار کشورهای آفریقایی قرار گیرند. به علاوه داروهای جدیدی نظیر Truvada نیز ساخته شده اند که می توانند از انتقال ویروس HIV به بدن افراد پیشگیری کنند.

سال هاست که دانشمندان برای ساخت واکسنی برای توقف این ویروس مرگبار تلاش می کنند و اخیرا هم اعلام کرده اند که با دستیابی به اطلاعات جدیدی پیرامون پروتئین های HIV یک گام به ساخت این واکسن نزدیک تر شده اند.

11- احتمال ساخته شدن واکسن تب دانگ

skin2

دانگ (یا تب استخوان شکن) همواره هم کشنده نیست اما می تواند بسیار دردناک باشد و جالب است بدانید که نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به آن قرار دارند.

این بیماری سالانه 20 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند و اصلی ترین علت مرگ کودکان در نواحی مشخصی از جهان به شمار می رود.

اما به تازگی واکسنی برای بیماری مذکور تهیه شده است که تا 60 درصد پیشگیری لازم را در برابر موارد متداول این بیماری فراهم می کند و حفاظت 95.5 درصدی را از نوع سخت و کشنده آن در بدن ایجاد می کند. گفتنی است که این واکسن احتمالا تا نیمه دوم سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

12- تحقیقات مهم پیرامون هوش مصنوعی به نخستین نتایج خود خواهند رسید

rtr3elof

زمانی که بشر بتواند هوش مصنوعی در سطح انسانی را ایجاد کند دنیا دیگر اینگونه نخواهد بود و آنگونه که برخی دانشمندان مدعی هستند، چنین روزی آنقدرها هم دور نیست.

در سیاتل آمریکا، موسسه هوش مصنوعی آلن متعلق به پل آلن در نظر دارد که یکی از سه برنامه پیلوت خود به نام Semantec Scholar را در این حوزه آغاز نماید.

هدف از طراحی این برنامه کمک به پژوهشگرانی است که با خیل انبوهی از پژوهش های تازه در دنیای علم روبرو هستند. علاوه بر این نخستین گزارش مربوط به یک پژوهش 100 ساله در مورد هوش مصنوعی نیز تا اواخر امسال منتشر خواهد شد.

در اواخر سال 2014 میلادی، اریک هورویتز مطالعه ای 100 ساله را با هدف بررسی پیامدهای آتی هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد آغاز کرد. تیم تحت سرپرستی او نخستین تحلیل از وضعیت کنونی و آینده هوش مصنوعی را تا اواخر سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

13- نخستین نتایج پروژه های تحقیقاتی کلیدی جهان به دست خواهند آمد

graphene-2

در ایالات متحده آمریکا، موسسه 100 میلیون دلاری علم سلولی آلن به برخی از نخستین نتایج تحقیقات خود که می تواند سنگ بنای حیات را تشکیل دهد، دست خواهد یافت.

در  انگلستان، موسسه ملی گرافین گشایش می یابد و قرار است که فعالیت های آن به مطالعه نوع خاصی از کربن به نام گرافین اختصاص یابد. نتایج این تحقیقات عاقبت می تواند هر چیزی را تغییر دهد (از فناوری پیل سوختی گرفته تا باتری، توان پردازشی و ...)

و در فرانسه نیز تیم هایی، کار ساخت بزرگ ترین رآکتور حرارتی- هسته ای به نام Iter را آغاز خواهند کرد.

شانس یافتن شواهدی دال بر وجود حیات فرازمینی در بالاترین حد خود قرار دارد

martian-sunset-o-de-goursac-curiosity-2013

تا به این جا هر 13 پیش بینی علمی سال جاری میلادی را با شما در میان گذاشتیم اما مسأله مهم دیگری که ذکر آن خالی از لطف نخواهد بود، شواهدی است که تا به امروز در تأیید وجود حیات فرازمینی به دست آمده است.

مورد آخر از آن جهت در لیست ما جای نگرفت که احتمال وقوعش بسیار پایین است، با این همه باز هم شانس آنکه بشر به شواهدی دال بر وجود حیات فرا زمینی در مریخ دست پیدا کند بالاست.

این احتمال نیز به خاطر کشف نشانه هایی از گاز متان مطرح می شود که چندی پیش توسط کاوشگر Curiosity در سیاره مریخ به دست آمد.

اما ارتباط داشتن این گاز با وجود یا انقراض حیات در سیاره مذکور هنوز هم مشخص نیست و نمی توان با حتمیت در مورد آن سخن گفت.

شانس وجود حیات در مریخ بسیار اندک است، با این حال، با در نظر داشتن گاز متان کشف شده توسط کاوشگر مذکور و طرح های فعلی و آتی برای کشف دیگر سیاراتی که ممکن است حاوی آب باشند (یا اینکه در گذشته این ماده را داشته اند)، احتمال کشف گونه خاصی از حیات هنوز هم به قوت خود باقی است و روز به روز تقویت می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • xyz
    xyz | ۲ فروردین ۱۳۹۴

    heil science

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • مسعود
    مسعود | ۲۵ دی ۱۳۹۳

    من كه شك ندارم فرا زميني ها وجود دارن حيف كه نمي تونم اثباتش كنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی