ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خرید چاپگرهای سه بعدی چه زمانی برای مصارف خانگی بصرفه است؟

قطعا همه ما از دستگاهی که بتواند هر شیء سه بعدی ای را بسازد، استقبال می کنیم. در حال حاضر چاپگرهای سه بعدی ای وجود دارند که قابلیت ساخت اشیاء مورد نظرمان از پلاستیک یا ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۵ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

قطعا همه ما از دستگاهی که بتواند هر شیء سه بعدی ای را بسازد، استقبال می کنیم. در حال حاضر چاپگرهای سه بعدی ای وجود دارند که قابلیت ساخت اشیاء مورد نظرمان از پلاستیک یا مواد دیگر را دارند، و این ابزارها هر روز با کاهش بیشتر قیمت مواجه می شوند.

در چند سال اخیر توجه زیادی به چاپگرهای سه بعدی شده. اما هدف شرکت های تولید کننده های اینگونه چاپگرها این است که این ابزار در همه خانه ها هم وجود داشته باشد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بدانیم این ایده آل در این برهه تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

قیمت چاپگرهای سه بعدی چقدر است؟

در اینجا قیمت عامل بسیار مهمی است. قیمت این دستگاه ها معمولا چند هزار دلار است! اما همانطور که گفتیم روز به روز قیمت آنها کمتر می شود. هم اکنون بهترین چاپگر سه بعدی ای که می توانید از فروشگاه آمازون بخرید، ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

البته از آنجایی که ما کار با این محصول را تجربه نکرده ایم، نمی توانیم در مورد کیفیت آن صحبت کنیم ولی از لحاظ قیمت، مثال خوبی برای چاپگرهای سه بعدی ارزان است.

اگر به دنبال خرید یک چاپگر سه بعدی از برند معروف تری هستید، باید پول بیشتری هم بپردازید. ارزانترین و کوچکترین چاپگر سه بعدی شرکت MakerBot که Replicator Mini نام دارد، در حال حاضر با قیمت ۱۳۷۵ دلار بفروش می رسد. این قیمت نسبت به قیمت های چند هزار دلاری سالهای اخیر این شرکت بسیار ارزانتر است، اما با این حال باز هم برای استفاده معمول در خانه ها نسبتا گران است.

چاپگرهای سه بعدی برای نمونه سازی فوق العاده اند

چاپگرهای سه بعدی فقط برای سرگرمی نیستند و شرکت ها و افرادی که نیاز به نمونه سازی ها و طراحی های سریع دارند، می توانند طرح سه بعدی شیء مورد نظرشان را به این دستگاه ها بدهند تا با سرعتی بیشتر یک نمونه واقعی از آن طرح توسط چاپگر سه بعدی تولید شود. اگر در کسب و کار شما هم نیاز به چنین مواردی هست می توانید یکی از این محصولات را بخرید.

در این مطلب قصد داریم به جای صحبت در مورد شرکت ها، در خصوص کاربران خانگی که از این پرینترها استفاده می کنند صحبت کنیم. همانطور که اشاره شد، شرکت های تولید کننده چاپگرهای سه بعدی می خواهند این فناوری در همه خانه ها وجود داشته باشد، اما آیا واقعا شما باید چنین دستگاهی را خریداری کنید؟

650x487x3d-printer-and-laptop.jpg.pagespeed.ic.O4yBj_na9h

چاپ های سه بعدی

چاپگر سه بعدی دستگاهی است که ابتدا طرح سه بعدی شیء مورد نظر را باید به آن داد و پس از آن دستگاه یاد شده یک نمونه فیزیکی از طرح داده شده را با مواد اولیه مخصوص، تولید خواهد کرد. این محصول اساسا یک جعبه است که دارای بخشی فوقانی است و لایه های پلاستیک را روی یکدیگر قرار می دهد. پلاستیک، داغ و جامد بوده و در سه زاویه، طرح مورد نظر را به صورت فیزیکی تولید می کند.

چاپگر های سه بعدی قابلیت تولید انواع مختلف اسباب بازی ها، قطعات وسایل بازی و مواردی از این قبیل را دارند. به ویژه این دستگاه ها می توانند اشیاء مختلفی که به صورت روزمره از آنها استفاده می کنیم را هم تولید کنند، مانند لوازم ساده آشپزخانه.

هم اکنون حتی کفش های سه بعدی هم تولید شده اند. هر چند که ما هنوز دقیقا مطمئن نیستیم اینگونه کفش ها چقدر راحت و مناسب هستند. برای استفاده از چاپگرهای سه بعدی باید علاوه بر خرید خود این دستگاه، مواد اولیه آن را هم خریداری کنید که عموما نوعی پلاستیک است و حکم جوهر در چاپگرهای کاغذی را دارد. البته در برخی از چاپگرهای سه بعدی از مواد دیگری هم به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

چاپگرهای سه بعدی برایتان جذاب هستند؟ شما نیاز به چنین دستگاهی ندارید!

اگر تا پیش از این هیچ وقت نخواسته اید یک شیء سه بعدی بسازید، احتمالا چاپگر سه بعدی به کار شما نمی آید. برای ورود به دنیای چاپ سه بعدی در واقع نیازی به خرید یک چاپگر سه بعدی نیست. قبل از خرید چنین محصولی می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • چاپ سه بعدی با سرویس هایی که محصوص این کار ایجاد شده اند: Shapeways و نیز وب سایت های مشابه، به شما اجازه می دهند از میان طرح های موجود یکی را برای چاپ سه بعدی برگزینید. همچنین امکان آپلود و پرینت گرفتن از مدل های طراحی شده توسط شما هم وجود دارد و پس از انتخاب طرح برای ساخت محصول نهایی، باید هزینه ای را پرداخت نمایید. اگر خیلی هم پیش می آید که نیاز به چاپ سه بعدی اشیاء داشته باشید، استفاده از این روش به جای خرید یک چاپگر سه بعدی بسیار به صرفه است.
  • چاپگرهای سه بعدی پرداخت به ازای استفاده: اگر شما به ندرت نیاز به ارسال یک فکس یا چاپ یک سند متنی دارید، قطعا به جای خرید دستگاه فکس یا چاپگر متنی، ترجیح می دهید به یکی از فروشگاه های نزدیک محل زندگیتان که اینکار را انجام می دهند مراجعه نمایید. این مورد برای چاپگرهای سه بعدی هم به همین منوال است و امروزه در برخی فروشگاه ها روش پرداخت به ازای استفاده را ارائه می گردد. شرکت Staples در برخی از فروشگاه ها در حال ایجاد مراکز چاپ سه بعدی است. همانگونه که استفاده از چاپگرهای سه بعدی در خانه ها در حال افزایش است، استفاده از این فناوری در مراکز مختلف به طور وسیع تری در حال گسترش است تا مردم بتوانند بدون نیاز به خرید چنین دستگاه هایی، از آنها استفاده کنند.

اگر چاپ سه بعدی برایتان جذاب است می توانید طرح های موجود را بررسی نمایید، آنها را مطابق میل خود ویرایش کنید یا حتی طرح مخصوص خود را ایجاد کرده و با استفاده از چاپگرهای سه بعدی دیگران آن را به صورت فیزیکی بسازید. اما اگر علاقمند به ایجاد اشیاء مختلف هستد احتمالا باید یک چاپگر سه بعدی برای خود تهیه کنید. اگر هیچ طرح یا ایده خاصی برای ساخت ندارید، بهتر است از خرید این محصول صرف نظر کنید و به این صورت پول زیادی را صرفه جویی نمایید.

650x487x3d-printed-objects-from-shapeways.jpg.pagespeed.ic.2Kjd5UypjT

شما با چاپگر سه بعدی دقیقا چه کاری انجام خواهید داد؟

چاپگرهای سه بعدی امروزی همانند آنچه در فیلم های علمی-تخیلی مانند Star Trek دیده اید نیستند. شما نمی توانید با استفاده از آنها یک پیتزا آماده کنید یا لپ تاپ جدیدی برای خود بسازید، اما می توانید قطعات و وسایل کوچک پلاستیکی را با آنها تولید کنید. در اکثر چاپگرهای سه بعدی کنونی، مدل ساخته شده به جای اینکه چند رنگ باشد، عمدتا تک رنگ خواهد بود. به طور بالقوه شما می توانید از پلاستیک سفید رنگ برای ساخت طرح های سه بعدی خود توسط چاپگرهای سه بعدی استفاده کنید و پس از تولید، آن را به دلخواه خود رنگ نمایید، و البته برای این منظور قطعا باید کار بیشتری بر روی طرح ساخته شده خود انجام دهید.

پس اگر قصد خرید یک چاپگر سه بعدی را دارید، این سوال را از خود بپرسید که واقعا می خواهید با آن چه بسازید؟ می توانید قبل از اقدام به خرید، از سایت های مرتبط با چاپگرهای سه بعدی نظیر Thingiverse دیدن کنید. بدین ترتیب مدل هایی که سایر افراد با استفاده از این فناوری ساخته اند را مشاهده می کنید. و چنانچه موردی توجه شما را جلب کرد، می توانید آن سفارش دهید.

این ایده که در هر خانه دستگاهی وجود داشته باشد که با آن بتوان اشیاء ساده پلاستیکی را ساخت جذاب است ولی تا به حال به صورت فراگیر در سراسر جهان شاهد آن نیستم. چاپگرهای سه بعدی قیمت بالایی دارند و ساختن مدل های مختلف با استفاده از این فناوری -حتی مدل های ساده- چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد. ضمن اینکه باید مبلغی را هم که برای خرید ماده اولیه این دستگاه ها می پردازید در نظر داشته باشید.

موردی که ممکن است استفاده از چاپگرهای سه بعدی را گسترش دهد، اسکنر های سه بعدی هستند. با استفاده از این ابزارها می توان یک شیء فیزیکی را اسکن نموده و مدل آن را با کمک چاپگرهای سه بعدی تولید کرد. شرکت MakerBot محصولی به نام Digitizer ساخته که دقیقا همین کار را انجام می دهد. قیمت این محصول ۷۹۹ دلار است.

این فناوری به کاربران خانگی اجازه می دهد تا به راحتی طرح مدل های سه بعدی را ایجاد و آنها را تولید نمایند. اما هنوز زمان زیادی مانده تا شاهد دستگاه های مقرون به صرفه در این زمینه باشیم.

650x430x3d-printer-creating-a-turtle-out-of-plastic.jpg.pagespeed.ic.1zQ0WrPfB1

ما هم مانند شما علاقمندیم تا شاهد روزی باشیم که در هر خانه یک چاپگر سه بعدی وجود داشته باشد و همه بتوانند مدل های سه بعدی مختلف و دلخواه خود را به راحتی بسازند. اما باید قبول کرد که برای رسیدن به یک فناوری ایده آل باید بهبودهای فراوانی بر روی چاپگرهای سه بعدی کنونی صورت پذیرد.

قطعا همه گیک ها تشنه بررسی و استفاده از محصولات و تکنولوژی های روز هستند ولی در نهایت باید بدانید با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، خود شما هستید که می توانید تشخیص دهید واقعا به یک چاپگر سه بعدی نیاز دارید یا خیر.

همانطور که قبلا در دیجیاتو اعلام کردیم ایران نیز توانسته چاپگرهای سه بعدی مقرون بصرفه تری را نسبت به مدل های خارجی تولید نماید، پس می توان امیدوار بود که طی سال های آینده بتوان با قیمتی مناسب این دستگاه را خریداری نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • فرزاد
    فرزاد | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    خیلی گرونه لامصب

  • نیما
    نیما | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    من دارم همه چی میشه دیرست کرد حتی خوراکی

  • mohammad
    mohammad | ۴ مهر ۱۳۹۴

    سلام اینو از کجا باید بخرم

  • amir
    amir | ۱ خرداد ۱۳۹۴

    به نظرم تا چند سال دیگه داخل جهیزه دخترا حتما باید باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی