ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: HTC Nexus 9

حدود 5 سال از عرضه اولین دستگاه نکسوس توسط گوگل می گذرد. هم اکنون این نام برای بسیاری از کاربران آشنا بوده و البته آن هایی که طرفدار دستگاه هایی با اندورید خالص هستند، هر ساله انتظار ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

حدود 5 سال از عرضه اولین دستگاه نکسوس توسط گوگل می گذرد. هم اکنون این نام برای بسیاری از کاربران آشنا بوده و البته آن هایی که طرفدار دستگاه هایی با اندورید خالص هستند، هر ساله انتظار نکسوسی جدید را می کشند.

عرضه نکسوس فقط به تلفن های هوشمند محدود نبوده و تاکنون تبلت هایی نیز تحت این برند به بازار عرضه گشته اند. هربار یک شرکت یا تولید کننده ای بخصوص، وظیفه ساخت نکسوس را به عهده می گیرد. سامسونگ، ال جی و ایسوس؛ شرکت های نام آشنایی هستند که قبلا گوگل سفارش تولید نکسوس را به آن ها داده است. اما امسال، موتورولا وظیفه تولید تلفن هوشمند نکسوس را به عهده گرفته و اچ تی سی نیز مشغول عرضه تبلت نکسوس به بازار است.

نکسوس ۹ اکنون به دیجیاتو آمده تا نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد. اگر دوست دارید بیشتر با این دستگاه آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

نکسوس 9 همانطور که از نامش پیداست، قد و قواره ای 9 اینچی دارد. قبلا گوگل اقدام به عرضه نکسوس 7 (توسط ایسوس) و نکسوس 10 (توسط سامسونگ) کرده و اینبار قصد دارد تا با ارائه تبلتی با اندازه ای متفاوت، خلا بین آن دو را پر کند.

نام نکسوس با سادگی گره خورده است. در این برند خبری از سنسور اثر انگشت، دوربین های سه بعدی و یا قلم های پر زرق و برق نیست. آنچه که در این سری اهمیت دارد، اجرای آخرین و به روز ترین نسخه سیستم عامل اندروید است.

نکسوس 9 نیز از این قائده مستثنی نبوده و این تبلت علاوه بر اجرای آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید موسوم به آب نبات چوبی، سخت افزاری مثال زدنی را نیز درون خود جای داده است.

مدت زیادی است که جدالی میان تبلت های اندرویدی و  آیپد در گرفته است. تقریبا هر تبلتی که تولید می شود، نسبت به آیپد سنجیده شده و گویی این تبلت، تبدیل به خط کشی برای ارزیابی دیگران گشته است. در این بین، گوگل تلاش می کرد تا از این هیاهو کمی دور باشد. این شرکت با عرضه نکسوس ۷ و ۱۰ تلاش کرد تا نحوه ساخت تبلت های ارزان، اما با کیفیت را، به دیگر شرکت ها آموزش دهد. اکنون که آن ماموریت با موفقیت به پایان رسیده، نوبت شروع جدالی دیگر است.

حالا گوگل آمده تا با نکسوس 9 رقیبی جدی برای آیپد باشد. مخصوصا که این بار صفحه نمایش نکسوس 9 از تناسبت 4:3 برخوردار است و این دقیقا نکته ای است که تبلت های ساخت اپل از آن بهره مند هستند.

البته گوگل برای ورود به این کارزار، خود را به خوبی آماده کرده است. ارائه قیمتی رقابتی، صفحه نمایشی با رزولوشن مناسب، و استفاده از یکی از قدرتمند ترین چیپست های ساخت Nvidia، مواردی هستند که این شرکت برای رقابت برگزیده است.

 

طراحی

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

اچ تی سی تلاش کرده تا همان زبان طراحی تلفن هوشمند نکسوس 5 ساخت ال جی را در تبلت سفارشی گوگل پیاده سازی کند. همان گوشه های گرد و همان جنس پلاستیک پشت بدنه؛ هر دو ما را به یاد طرحی میاندازد که قبلا با آن آشنا بودیم. اما اینبار، این نوار فلزی تراش خورده در قسمت قاب بدنه است که تفاوت و البته جلوه خاصی را برای این تبلت به وجود آورده.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

درنگاه اول، این تبلت ظاهری مینیمالیستی داشته و البته حس گران قیمت بودن را نیز به کاربر القا می کند. نکسوس 9 به واسطه طراحی اش بسیار خوش دست است. هنگامی که این تبلت در دستان شما قرار بگیرد، گوشه های خمیده احساس راحتی را به شما منتقل خواهند کرد.

وزن نکسوس 9 به 425 گرم رسیده و از این حیث بیش از 10 گرم سبک تر از آیپد ایر 2 بوده، اما به مراتب از آیپد مینی 3 سنگین تر است.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

بدنه پلاستیکی مات پشت دستگاه، از جنس مطلوبی ساخته شده و می توانیم بگوییم نوع مواد به کار رفته در آن، دستگاه را خوش دست تر کرده است. این بدنه در سه رنگ صدفی، بژ و مشکی ارائه گشته است. در حقیقت استفاده از این پلاستیک، امکان لیز خوردن تبلت از میان دست ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در قسمت مرکزی این بخش لوگوی Nexus خود نمایی کرده و در بالا نیز دوربین و فلش LED قرار گرفته است. بخشی از لنز دوربین نکسوس 9 کمی از بدنه بیرون آمده که این امر می تواند احتمال آسیب پذیری لنز دوربین را به شدت افزایش دهد.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

نوار اطراف بدنه، شیب دار بوده و به سمت نمایشگر منعطف گشته است. قطر این نوار باعث شده تا ضخامت نکسوس به 7.8 میلیمتر رسیده و بسیار ضخیم تر از آیپد ایر 6.1 میلیمتری باشد. اگر تبلت را عمودی در دست بگیریم، در سمت راست بدنه و بر روی این نوار، دکمه پاور و کنترل صدا قرار داده شده است. اما برخلاف جنس پشت دستگاه و قاب فلزی، این دکمه ها از جنس مرغوبی ساخته نشده و محل قرارگیری آن ها باعث شده تا دسترسی به این دو دکمه، راحت نباشد.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

ورودی هدفون در قسمت بالایی و ورودی microUSB نیز در پایین قاب این تبلت جای گرفته اند. اما در قسمت روی این دستگاه، درست همانجایی که صفحه نمایش جا خوش کرده است، مطابق طراحی نکسوس 7، شاهد حاشیه های زیادی در قسمت های بالا و پایین نمایشگر هستیم. البته این میزان کمتر از مقدار حاشیه نکسوس 7 بوده، اما با این حال باعث شده تا بدنه دستگاه کشیده تر از آیپد مینی باشد.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

در انتهای بالا و پایین نمایشگر، درست در محلی که منتهی به قاب می شود، اسپیکر های اچ تی سی قرار داده شده اند. باید بگوییم محل قرارگیری این اسپیکر ها، مناسب بوده و صدای تولیدی توسط این تلبت، مستقیم به سمت کاربر هدایت می شود.

 

نمایشگر

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

اچ تی سی نمایشگری با رزولوشن 2048 در 1536 را برای نکسوس 9 درنظر گرفته است. با توجه به سایز 8.9 اینچی دیسپلی، در هر اینچ 281 پیکسل درکنار هم قرار داده شده اند. چگالی پیکسل ها اگر چه زیاد نیست، اما آن ها را نمی توان بدون ذره بین تشخیص داد. این مقدار در مقاسیه با تبلت سامسونگ Galaxy Tab S با 359 پیکسل در هر اینچ، رقمی پایین است و شاید بهتر بود تا گوگل نمایشگری بهتری را برای دردانه اش در نظر می گرفت.

پنل نمایشگر نکسوس 9 نیز از نوع IPS بوده و از زاویه دید مطلوبی بهره می برد. البته باز هم در مقام مقایسه با تبلت های سامسونگ و بهره مندی آن ها از پنل AMOLED، نکسوس 9 در این قسمت نیز مغلوب همتای اندرویدی اش گشته است.

نکسوس ۹ علیرغم اینکه از رزولوشنی مشابه با آیپد بهره می برد، اما در نمایش رنگ ها به هیچ نمی تواند طراوت تبلت اپل را از خود نشان دهد. رنگ ها در این دستگاه بی روح به تصویر کشیده می شوند و از شادابی چندانی برخوردار نیستند.

رنگ سیاه در نمایشگر نکسوس ۹ از عمق چندان بالایی برخوردار نیست. هنگامی که تصویری کاملا سیاه بر روی نمایشگر نقش ببندد، این موضوع به وضوح مشخص می گردد. افت فاحش بخش های سیاه تصویر و تمایل آن به سفیدی در حاشیه های نمایشگر، از جمله مواردی هستند که حرف ما را تایید می کنند.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

در نهایت اگر بخواهیم به عملکرد نکسوس ۹ در زیر نور مستقیم آفتاب اشاره ای داشته باشیم، باید بگوییم که HTC در این بخش نیز نتوانسته انتظارات را به خوبی برآورده کند. نمایشگر نکسوس ۹ در محیط های بسته به ظاهر بسیار پر نور ظاهر می شود، اما وقتی که به فضای باز می رود، خوانایی چندان بالایی را به نمایش نمی گذارد.

اشتباه نکنید، با وجود تمام نقاط ضعفی که به آن ها اشاره کردیم، نکسوس ۹ از نمایشگر خوبی بهره می برد؛ اما میزان کیفیت آن برای تبلت های ارزان قیمت تر مورد قبول است و نه دستگاهی که قصد دارد با آیپد به رقابت بپردازد.

دوربین

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

8 مگاپیکسل حداکثر دقتی است که دوربین نکسوس 9 گوگل با آن به شکار تصاویر می رود. لنز این تبلت با گشادگی f/2.4 قادر به ثبت تصاویری با رنگ های واقعی و بسیار زنده است. عملکرد این دوربین درمحیط های کم نور و بدون کمک از فلش نیز کاملا متوسط ارزیابی شده و میزان قابل توجهی نویز در عکس ها قابل مشاهده است.

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

فوکوس خودکار بر روی سوژه های نزدیک به کندی صورت پذیرفته و دوربین در اکثر موارد قادر به تنظیم فاصله کانونی نیست. به همین علت کاربر مجبور می شود تا فوکوس را به صورت دستی انجام دهد؛ موضوعی که زمان ثبت عکس را بسیار بالا می برد.

البته نگران این زمان نباشید، چرا که نکسوس ۹ در ثبت تصاویر نیز به کندی هرچه تمام تر عمل می کند و در همان تجربه اول عکاسی این پیغام را به شما می دهد که نباید چندان روی دوربین آن حساب کنید.

معمولا بر روی دوربین اکثر تبلت ها نمی شود حساب خاصی باز کرد. نکسوس 9 دوربینی در حد تلفن های هوشمند ندارد، اما کیفیت تصاویر آن از بسیاری تبلت های دیگر مناسب تر است.

نکسوس 9 در قسمت ضبط ویدئو نیز عملکری مناسب را از خود به جای گذاشته و می تواند فیلم هایی با حداکثر رزولوشن 1080p را تولید نماید. دوربین جلویی نکسوس 9 نیز از 1.6 مگاپیکسل دقت بهره برده و برای مصارف روزانه، همچون تماس های تصویری مناسب است.

سخت افزار

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

برگ برنده نکسوس 9 نسبت به رقبایش در سخت افزار این تبلت نهفته است. آخرین تبلت گوگل، جزو اولین سری تبلت هایی است که با پردازنده 64 بیتی Denver با دو هسته 2.3 گیگاهرتزی و 2 گیگابایت حافظه رم عرضه گشته است. این پردازنده درون چیپست Nvidia Tegra K1 قرار داشته و پردازنده گرافیک Kepler DX1 با 192 هسته آن را همراهی می کند. بی شک، نکسوس 9 یکی از سریع ترین تبلت هایی است که به بازار عرضه شده و می توان ادعا کرد که اجرای بسیار روان اندورید 5 بر روی آن، شما را به وجد خواهد آورد.

این تبلت ساخت اچی تی سی، کاملا مناسب اجرای گرافیک سنگین بوده و به راحتی و سرعت هرچه تمام تر، پر جزئیات ترین بازی ها را بدون کوکچترین اختلالی اجرا خواهد کرد.

performance_compare

نکسوس 9 تاکنون توانسته در بالاترین رده تبلت هایی با کارایی گرافیک بالا قرار بگیرد. ما نیز این مهم را آزمایش کرده و به نتیجه خیره کننده ای رسیدیم. این تبلت در بنچمارک OS Basemark II توانست به امتیاز 1353 دست یافته و در تست آنتوتو نیز رقم 53639 را از خود به جای گذاشته و با فاصله بسیار زیادی از Galaxy Note 4 با (آن تعداد پردازنده) قرار بگیرد. همچنین نکسوس 9 در آزمایش گرافیک Base Mark X نیز به عدد قابل قبول 37974 دست پیدا کرد.

Screenshot_2015-01-15-13-14-16

نکته عجیب در مورد نکسوس ۹ این است که علیرغم برخورداری دستگاه از سخت افزاری قدرتمند، گاهی اوقات اپلیکیشن ها به زمان زیادی برای Load احتیاج دارند و مکث های قابل توجهی را از خود بر جای می گذارند. این دستگاه همچنین در شرایطی که تحت فشار باشد، رابطه عاشقانه ای را با گرما برقرار می نماید و حسابی داغ می کند.

برای اتصالات شبکه این تبلت با چیپ وای فای پرسرعت ac عرضه گشته و بلوتوث نسخه 4.1 به همراه NFC نیز درون آن گنجانده شده است. همچنین گوگل آخرین تبلت خود را در مدل های وای فای و یا 4G LTE عرضه کرده است.

نکسوس 9 به لحاظ فضای ذخیره سازی در دو مدل 16 گیگ و 32 گیگ عرضه شده و حدود 3 گیگابایت از این فضا سهم سیستم عامل خواهد بود. این تبلت گوگل نیز به مانند همتایان خود (نکسوس 7 و 10) از امکان داشتن فضای اضافه توسط microSD بی بهره است.

تلفن های هوشمند اچ تی سی به داشتن اسپیکرهای قدرتمند مشهور است. نکسوس 9 ساخت اچ تی سی نیز تا حدودی از این قابلیت بهره برده است. اسپیکرهای اچ تی سی در این تبلت قادر به تولید صدایی با حجم متوسط و تفکیکی عالی هستند. اما از آن جهت که اندروید خالص بر روی نکسوس 9 قرار گرفته، این تبلت از نرم افزار بهینه سازی و درایورهای خاص مخصوص صدا بی بهره است. به همین دلیل نکسوس 9 چه در هنگام پخش موسیقی و چه در هنگام پخش فیلم، صدایی با اکولایزر ثابت را پخش می کند.

قابلیت جدید دیگری که آخرین نکسوس نسبت به پیشینیان خود دارد، امکان روشن شدن تبلت با استفاده از دوبار ضربه به سطح نمایشگر است. با این تغییرات به نظر می رسد که گوگل قصد دارد تا از لاک اندروید خالص و البته سخت افزار خالص تر محصولات خود بیرون آمده و قابلیت هایی کاربردی و البته پر طرفدار را به سری نکسوس خود اضافه کند.

نرم افزار

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

نکسوس 9 اولین تبلت اندرویدی است که با سیستم عامل آب نبات چوبی عرضه گشته. مهم ترین تغییری که این سیستم عامل به خود دیده، باز طراحی رابط کاربری و ارائه سبکی جدید تحت عنوان Material Design است. همچنین بهبودهای نرم افزاری اعمال گشته در این سیستم عامل، باعث شده تا نسخه 5 اندروید علاوه بر بهره بردن از قابلیت 64 بیتی، با سخت افزارهای جدید نیز کاملا سازگار باشد. دقیقا یکی از اهداف ارائه نکسوس 9 با چنین سخت افزاری به همراه نسخه 5 اندروید نیز همین است.

os_1

تغییرات کلی دربخش قفل صفحه نمایش، دسترسی سریع به تنظیمات و منوی جدید آخرین اپلیکیشن های استفاده شده، از جمله بهبودها در نسخه 5 اندروید هستند. هم اکنون نوتیفیکیشن ها قادرند تا در صفحه نمایش قفل شده نیز به اجرا درامده و یا از همان جا حذف شوند. البته گوگل در این قسمت محافظت از حریم خصوصی کاربران را نیز درنظر گرفته و امکان سفارشی سازی نوتیفیکیشن ها را در این قسمت اضافه کرده است. به طور مثال، درصورت دریافت پیامک، هنگامی که صفحه نمایش قفل باشد، قسمتی از پیام دریافت شده نمایش داده می شود. با امکان سفارشی می توان این حالت را به کلی خاموش کرده و یا آن را به اعلان عادی دریافت پیامک تبدیل کرد.

Screenshot_2015-01-15-15-27-37

منوی دسترسی به تنظیمات سریع در این نسخه از سیستم عامل نیز متحول شده و هم اکنون به صورت کارت های مخصوص گوگل نمایش داده خواهند شد. همچنین اگر این نوار دو بار به پایین کشیده شود، امکان دسترسی به تنظیمات نور صفحه نمایش، وای فای و بلوتوث و همچنین بخش جدید چراغ قوه و دیگر امکانات دسترسی داشت. همینطور درصورت فعال سازی هات اسپات جهت به اشتراک گذاشتن اینترنت، آیکون خاموش و یا روشن کردن قابلیت فوق در این بخش نمایان خواهد شد.

در این نسخه از اندروید، اپلیکیشن ایمیل با اپلیکیشن جمیل ادغام شده و هم اکنون جیمیل در اندروید قابلیت پشتیبانی از حساب های کاربری IMAP و سرویس Exchange را نیز به همراه خواهد داشت.

تقویم جدید در اندروید آب نبات چوبی نیز دگرگون گشته و کمی هوشمند تر شده است. به این ترتیب که درصورت ایجاد قرار ملاقات با پزشک یا تنظیم یاداور زمان پرواز؛ پوسته های گرافیکی مرتبط به این قرارها به نمایش در خواهند آمد.

Screenshot_2015-01-15-15-27-48

از زمان ارائه اندروید نسخه 4.2 قابلیت استفاده چندین حساب کاربری به این سیستم عامل اضافه شده بود. حال این قابلیت در اندروید 5 بهبود پیدا کرده و حساب کاربری میهمان نیز به این سیستم عامل اضافه گشته است. به این ترتیب درصورتی که نیاز بود تا تبلت خود را برای مدت کوتاهی در اختیار شخص ثالث قرار دهید، می توانید بدون نگرانی از مشاهده داده های شخصی خود، تبلت خود را به اشتراک بگذارید.

اما نکته ای که درمورد این سیستم عامل جدید به نظر می رسد، تمرکز بر روی بهبود آن برای تلفن های هوشمند و نه تبلت ها ست. در برخی از موارد، فضاهای آزاد اپلیکیشن ها و آیکون های کوچک در این اندازه از صفحه نمایش آزار دهنده بوده و بهتر است تا گوگل تغییراتی مرتبط با گرافیک را برای تبلت ها اعمال کند. دقیقا همان نکته ای که اپل در iOS برروی تبلت ها اعمال کرده است.

باتری

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

نکسوس 9 به همراه باتری 6700 میلی آمپری عرضه گشته و طبق اعلام گوگل، این میزان باتری تا 10 ساعت تبلت را روشن نگاه خواهد داشت. با توجه به مدل وای فای که در اختیار ما بود، میزان باتری تبلت را اندازه گیری کردیم. در حالت استفاده عادی و گشت و گذار در اینترنت، بازی و مشاهده ویدئو، نکسوس 9 توانست با 50 درصد نور صفحه نمایش، کمی بیش از 6 ساعت را دوام بیاورد.

درصورت استفاده عادی مانند مشاهده صفحات وب، مطالعه کتاب و کمی بازی سبک، باتری تبلت گوگل می تواند شما را مجموعا تا 8 ساعت همراهی کند.

اما نکته قابل توجه درخصوص باتری نکسوس 9، میزان زمان معطلی برای شارژ آن است. باید بگوییم شارژ این دستگاه تا حدی کند بوده و برای شارژ کامل باتری آن باید کمی بیش از 3 ساعت زمان را درنظر بگیرید. اگر این تبلت از تکنولوژی شارژ سریع مشابه آن که اچ تی سی در سری تلفن های هوشمند M8 و یا E8 خود بهره می برد؛ شاید نکسوس 9 هیچ ضعفی در این قسمت نداشت.

 

رقبا

اپل ایپد مینی 3  Wi-Fi
اپل آیپد مینی 3  Wi-Fi
  • پردازنده: دو هسته ای 1.3 گیگاهرتز
  • حافظه رم: 1 گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی: از 16 تا 128 گیگابایت
  • چیپست: Apple A7
  • رزولوشن: 2048 در 1536
  • تعداد پیکسل در هر اینچ: 324
  • ظرفیت باتری: 6470 میلی آمپر

 

اپل آیپد ایر 2 Wi-Fi
اپل آیپد ایر 2 Wi-Fi
  • پردازنده: سه هسته ای 1.5 گیگاهرتز
  • حافظه رم: 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی: 16 گیگابایت
  • چیپست: Apple A8X
  • رزولوشن: 2048 در 1536
  • تعداد پیکسل در هر اینچ: 264
  • ظرفیت باتری: 8600 میلی آمپر
  • قیمت: 1/1830/000 تومان در آل دیجیتال

 

جمع بندی

تبلت نکسوس 9 nexus 9 google htc tablet

درست است که نکسوس 9 در زمره تبلت های خاص قرار نمی گیرد، اما با توجه به قیمت آن می تواند انتخاب مناسبی باشد. امسال گوگل با خوش شانسی همراه بود، زیرا اپل آنطور که کاربرانش انتظار داشتند، تغییر و بهبود چندانی برای آیپدهایش درنظر نگرفته بود. حال نکسوس 9 گوگل این فرصت را دارد تا به این واسطه بخشی از بازار آیپد را تصرف نماید. اگر صادق باشیم، بسیاری از شرکت ها با محصولاتشان و تبلت هایشان به جنگ آیپد رفته و در اکثر موارد مغلوب شده اند. حال اینبار باید ببینیم که امار فروش نکسوس 9 چطور خواهد بود.

نکسوس 9 هم اکنون با قیمت یک میلیون و چهارصد و پنج هزار تومان در بازار ایران به فروش می رسد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (71 مورد)
  • شیدا
    شیدا | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    قیمتش چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی