ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدل عرضه ویندوز تغییر کرد: ویندوز به عنوان سرویس

مایکروسافت تصمیم گرفته تا مدل عرضه ویندوز 10 را تغییر داده و آن را به عنوان سرویس به کاربران عرضه کند. ردموند اخیرا سیاست انتشار انواع نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را تغییر داده ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

مایکروسافت تصمیم گرفته تا مدل عرضه ویندوز 10 را تغییر داده و آن را به عنوان سرویس به کاربران عرضه کند. ردموند اخیرا سیاست انتشار انواع نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را تغییر داده و مدل ارائه آن ها را به رایانش ابری نزدیک کرده است.

با دیجیاتو همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر نحوه ی ارائه آخرین نسخه سیستم عامل مایکروسافت.

مدتی بود که زمزمه های تغییر سیاست مایکروسافت بر نحوه عرضه ویندوز به گوش می رسید. حال این شرکت تصمیم گرفته تا نسخه 10 سیستم عاملش را به صورت سرویس (Windows-as-a-Service) به کاربران ارائه کند.

در بحث رایانش ابری، مفاهیمی همچون نرم افزار به عنوان سرویس (Software-as-a-Service) و مشابه آن وجود دارد. اگر با این مفاهیم آشنایی ندارید، باید بگوییم که به طور مثال، شما نیاز به نرم افزار آفیس برای مدت زمانی خاص دارید. حال برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود تا بسته کامل این نرم افزار را خریداری نمایید. در عوض، مایکروسافت از شما می خواهد که بازه زمانی استفاده خود را مشخص کرده و این نرم افزار را به صورت ساعتی، روزانه و یا سالیانه به شما اجاره خواهد داد. به این ترتیب شما به اندازه زمانی که از این نرم افزار استفاده کنید، هزینه خواهید پرداخت.

اجازه دهید تا این مدل را کمی بیشتر باز کرده و مفهوم آن را با یک مثال ساده به پیش ببریم. آیا شما برای تامین برق مورد نیاز ساختمان خود اقدام به خرید ژنراتور های گران قیمت می کنید؟ درصورتی که شرکت برق منطقه تان می تواند این منبع را به عنوان سرویس ماهیانه به شما ارائه داده و بابت آن قبض صادر کند. این دقیقا همان مفهوم عرضه خدمات به صورت زمانی یا میزان استفاده در ازای دریافت پول است. مدلی که این روزها بسیار کاربردی شده و استفاده از انواع سرویس را مقرون به صرفه کرده است.

حال به سراغ ویندوز برگردیم. از هم اکنون شما برای دریافت ویندوز 10 کافی است تا در سایت مایکروسافت ثبت نام کرده و نسخه ای از ویندوز 10 را دریافت کنید. این نسخه قابلیت به روز رسانی داشته و کمی با مدل به روز رسانی نسخه های دیگر ویندوز تفاوت خواهد داشت. به این ترتیب که قابلیت های ویندوز 10 به مرور از راه رسیده و نسخه سیستم عامل شما به روز خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است نرم افزاری جانبی جدیدی برای ویندوز عرضه و سیستم عامل شما به صورت خودکار می تواند آن اپلیکیشن را درون خود نصب کند. حال این اپلیکیشن می تواند نرم افزار آنتی ویروس جدید یا مرورگری متفاوت از طرف مایکروسافت باشد.

تفاوت اصلی ویندوز 10 با نسخه های قدیمی تر در این خواهد بود که نسخه این ویندوز ارتقا پیدا نکرده و فقط عدد ساخت آن (Build Number) تغییر خواهد کرد. با توجه به این سیاست، نسخه 10.1 یا بالاتر از این ویندوز ارائه نخواهد شد.

به این ترتیب اگر کامپیوتر، تبلت و یا تلفن هوشمندی با ویندوز 10 خریداری کنید، نسخه این سیستم عامل تغییر پیدا نکرده ولی نرم افزارها و قابلیت های جدید از طریق مایکروسافت به آن تزیق می شوند.

تری مایرسون

تری مایرسون

ما ویژگی ها و قابلیت های جدید را به ویندوز به صورت مستمر اضافه کرده و آن ها را به صورت بسته های به روز رسان ارائه خواهیم کرد. به این ترتیب ویندوز تبدیل به بزرگترین پلتفرم تحت اینترنت خواهد شد.

این تغییرات برای ما کاربران چقدر هزینه دارد؟

درحال حاضر می دانیم که تا یکسال نخست، ویندوز 7، 8، 8.1 و ویندوز فون به رایگان به ویندوز 10 ارتقا پیدا خواهد کرد. به نظر می رسد مایکروسافت از مدل قیمت گذاری آفیس 365 استفاده کرده و ویندوز 10 را به صورت اشتراک سالیانه ارائه دهد. همچنین محتمل است که با یک بار خرید این سیستم عامل، بتوان تا یکسال آن را بر روی انواع سخت افزار از جمله کامپیوترهای شخصی، تبلت ها و تلفن های هوشند در اختیار داشته باشد.

مایکروسافت تا کنون قیمت این سرویس (ویندوز 10) را مشخص نکرده است و البته مدل ارائه آن نیز در مرحله حدس و گمان است. با این حال، سوال مهمتری که مطرح می شود این است که نحوه فروش و استفاده شرکت های عریض و طویل از ویندوز چطور خواهد بود. این شرکت ها تا کنون لایسنس های گروهی برای این سیستم عامل خریداری می کردند و اکنون احتمالا مایکروسافت برنامه متفاوتی برای آنها خواهد داشت.

به علاوه؛ هم اکنون در شرکت ها مرسوم است که بسته های ویندوز سفارشی سازی شده، برای کامپیوترهای کسب و کار درنظر گرفته شده و هر به روز رسانی قبل از انتشار دورن سازمانی، آزمایش و بررسی می شوند.

حال نحوه ارائه ویندوز 10 این فرایند را به کل دگرگون نموده و مشخص نیست تا کسب کار به سراغ ویندوز 10 خواهد رفت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (70 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • امین خان
    امین خان | ۴ بهمن ۱۳۹۳

    من بازم اون سوال مبهم رفع نشد.
    مثلا نمیشه وقتی به رایگان گرفتیش همون بمونه؟ یعنی شاید یکی دلش نخواست پول بده ویندوز بخره؟

  • Rasool Entertainment
    Rasool Entertainment | ۴ بهمن ۱۳۹۳

    کلا مایکروسافت یه حرکتی زد همه موندن جریان چیه :)
    امشب کنفرانس رو گذاشتم دانلود بشه. ببینم توی کنفرانس چیزی میگن راجب به این قضیه یا نه.
    اونوخ یعنی اخرین ورژن ویندوز همین 10 هست و از این به بعد غلطان آپدیت میشه؟
    از اونجایی که گفته بیلدش تغییر می کنه پس دیگه اسم ویندوز تغییر نمی کنه. فکر کنم کلا از این به بعد بهش بگن ویندوز (دیگه حتی 10 هم نگن) و فقط اون بیلده واسه خودش روزا آپدیت بشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی