ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ های مدیا تک؛ مغز متفکر تلفن های هوشمند مقرون به صرفه در آینده

مدیاتک امیدوار است که در آینده نزدیک بر روش تصمیم گیری شما در خرید اسمارت فون ها تأثیر بگذارد. این چیپست ساز تایوانی که بر بازار تلفن های همراه اقتصادی و میان رده چین حکم رانی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

مدیاتک امیدوار است که در آینده نزدیک بر روش تصمیم گیری شما در خرید اسمارت فون ها تأثیر بگذارد.

این چیپست ساز تایوانی که بر بازار تلفن های همراه اقتصادی و میان رده چین حکم رانی می کند، قصد دارد محصولات مقرون به صرفه را در نظر مشتریان جذاب تر نموده و به یکی از بازیگران اصلی موبایل در دنیا بدل شود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در سال گذشته میلادی، این شرکت دفاتری را در هند و فنلاند افتتاح کرد اما شاید مهم ترین و چالش برانگیزترین هدف تازه آن ایالات متحده آمریکا باشد.

این برند که به دنبال مطرح نمودن نام خود در بازار ایالات متحده آمریکاست سال گذشته دفتری را در سن دیگو باز کرد که در واقع موطن بزرگ ترین تولید کننده چیپست موبایل در دنیا یعنی کوآلکام محسوب می شود.

مدیران مدیاتک در نمایشگاه CES 2015 که اوایل ماه جاری میلادی در لاس وگاس برگزار شد، اعلام کردند که برنامه های بزرگی برای این کشور دارند و اگر بتوانند در آمریکای شمالی به موفقیت دست پیدا کنند قادر خواهند بود در هر جایی پیروز شوند.

اChing-Jiang Hsieh رئیس کمپانی مورد بحث طی مصاحبه ای در جریان این نمایشگاه اظهار داشت که اگر بخواهید جهانی ترین بازیگر در بازار موبایل دنیا باشید باید بتوانید چیپ های تولیدی خود را در آمریکای شمالی به فروش برسانید.

در حال حاضر مدیا تک با بیشترین فاصله از رقیب خود یعنی کوآلکام در جایگاه دوم تولیدکنندگان چیپست دنیا قرار دارد، هرچند که تاکنون نام های بسیاری از جمله اینتل تلاش کرده اند که از سهم بازار کوآلکام بکاهند اما تلاش هایشان کمترین موفقیت را به دنبال داشته است.

اگر این چیپست ساز تایوانی بتواند جای پایی را در ایالات متحده آمریکا که در واقع خانه حریف است از آن خود نماید، رقابت را برای رقیبش سخت تر خواهد کرد. به این ترتیب همچنین زمانی که حرف از موبایل های مقرون به صرف تر به میان می آید طیف انتخاب ها برای کاربران گسترده تر خواهد شد.

اما مسیر درازی پیش روی این شرکت قرار دارد.

جان ایرنسن

جان ایرنسن

ایالات متحده آمریکا فرصتی مناسب برای مدیاتک است اما خارج نمودن کوآلکام از دور، چالشی بسیار بزرگ برای آنها خواهد بود.

در حال حاضر، تلفن های هوشمند پیشرفته اپل و سامسونگ بخش اعظمی از بازار اسمارت فون ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارند و این در حالی است که آی فون های اپل از چیپست های اپل و کوآلکام بهره می برند و پرچمداران سامسونگ نیز همراه با چیپست های کوآلکام عرضه می گردند.

حال مدیران مدیاتک به دنبال نوعی کاتالیزور برای تغییر در ایالات متحده آمریکا هستند و قصد دارند که سیستم سوبسیدی اپراتورهای مخابراتی آن کشور را به پرداخت ماهیانه تغییر دهند.

با این روش قیمت اسمارت فون های ارائه شده از سوی اپراتورها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. برای مثال هزینه در اختیار گرفتن آی فون 6 در این کشور که قیمت پایه آن برابر با 650 دلار است با این تغییر قطعا بالاتر خواهد رفت و ممکن است که برخی از مشتریان را مجاب نماید تا به دنبال گزینه های ارزان تری باشند.

کم نیستند شرکت های تولید کننده اسمارت فونی که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند و چندی است که تقاضای مشتریان نیز برای خرید محصولات مقرون به صرفه افزایش یافته.

برای نمونه کمپانی مایکروسافت در اوایل همین ماه مدل های لومیا 532 و لومیا 435 را رونمایی کرد که هر دویشان در حالت بدون قرار داد کمتر از 100 دلار قیمت دارند.

Moto G محصول موتورولا نیز کمتر از 200 دلار برای خریداران آب می خورد و این در حالی است که شرکت هایی نظیر ZTE و آلکاتل به ساخت تلفن های مقرون به صرفه شهرت دارند.

اما نام مدیاتک به ندرت در ایالات متحده آمریکا مطرح شده و از اعتبار کمتری در این کشور پهناور برخوردار است. با این همه، این کمپانی تا به امروز تنها از T-Mobile مجوز دریافت کرده و در تعداد انگشت شماری از تلفن های کمتر شناخته شده ای نظیر Alcatel OneTouch Fierce، Evolve و Evolve 2 مورد استفاده قرار گرفته است.

جان ایرنسن مدیر تحقیقات گارتنر در این رابطه اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا برای آنها نوعی فرصت محسوب می شود، با این حال تردیدی نخواهد بود که کنار زدن کوآلکام چالشی بسیار بزرگ برایشان خواهد بود.

وی افزود، تولید کنندگان اسمارت فون مدت هاست که به دنبال جایگزینی برای چیپست های کوآلکام هستند و این فرصت می تواند روزنه امیدی برای مدیاتک محسوب شود.

براساس گزارشات، پیشرفت های اخیر مدیا تک حتی عرصه را بر اینتل نیز تنگ تر کرده. گفته می شود که سانتا کلارایی ها قصد دارند این چیپست ساز تایوانی را (که ارزش آن در حدود 28 میلیارد دلار برآورد شده) خریداری کرده و از این طریق حضور پر رنگ تری در بازار موبایل داشته باشند.

اما مدیران مدیا تک اعلام کرده اند که هم اکنون هیچگونه مذاکره ای برای فروش این شرکت با اینتل در جریان نیست و آنها همچنان به عنوان یک کمپانی مستقل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اینتل نیز از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.

هجوم مدیا تک به بازار موبایل

مدیاتک در سال 1997 میلادی به عنوان یکی از شرکت های تابعه United Microelectronics فعالیت خود را آغاز نمود و چیپ های تولیدی اش را برای استفاده در تلویزیون های دیجیتالی، درایوهای سی دی و پلیرهای DVD روانه بازار کرد.

طولی نکشید که گوگل به یکی از مشتریان همیشگی چیپ های تلویزیونی و صوتی آن بدل شد. این شرکت در حدود 10 سال قبل به بازار ابزارهای موبایل راه یافت و حالا این حوزه بزرگ ترین بخش از فروش آن را تشکیل می دهد.

از آن زمان به بعد، مدیا تک به جایگاه مهمی در چین دست پیدا کرد و تلفن های اقتصادی شرکت هایی بومی نظیر شیائومی، Oppo و آلکاتل و همچنین برند تثبیت شده ای نظیر ZTE همراه با تراشه های تولیدی آن وارد بازار شدند.

طلوع این اسمارت فون های اقتصادی اتفاق بسیار خوبی برای کسب و کار مدیا تک محسوب می شد. در سه ماهه آخر سال 2014، میزان فروش این شرکت برابر با 1.8 میلیارد دلار اعلام شد که رشدی 47 درصدی را نشان می داد و سود حاصل از فروش آن نیز 58 درصد بیشتر شده بود.

در مقابل، فروش سه ماهه آخر کوآلکام با رشدی سه درصدی در حدود 6.7 میلیارد دلار بود و سود حاصل از فروشش نیز افزایشی 26 درصدی را تجربه کرد.

همزمان با تلاش تولید کنندگان تلفن های همراه در چین برای گسترش دادن کسب و کار خود و فعالیت در آنسوی مرزهای این کشور، مدیاتک هم فرصت می یابد تا در کنار آنها رشد یابد.

با این همه، کل فروش این شرکت همچنان از آسیا ناشی می شود و به همین دلیل اگر مدیاتک امید دارد که بتواند حضور جدی تری در این بازار داشته باشد باید بازارهای تازه ای را برای عرضه محصولاتش بیابد.

هم اکنون این کمپانی تلاش دارد تا گواهینامه های لازم را از Verizon و AT&T دریافت نماید که در واقع بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده آمریکا هستند و در صورت موفقیت، اسمارت فون های بهره مند از چیپست های آن فرایند دشوار تست این اپراتورها را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

به گفته Mohit Bhushan رئیس توسعه تجارت مدیاتک در ایالات متحده آمریکا این کمپانی امید دارد تا از اواخر سال جاری میلادی یا سال آینده محصولات خود را در قالب اسمارت فون های جدیدی به شبکه خدمات این دو اپراتور وارد نماید.

وی در ادامه گفت، که کمپانی متبوعش تا رسیدن به این هدف فاصله زیادی ندارد و تمایل کاربران به حذف سوبسید تلفن های همراه در ایالات متحده آمریکا نیز به نفع آنها بوده و رسیدن به این اهداف را برایشان راحت تر خواهد کرد.

رقابت بر سر قیمت نقش بسیار مهمی در رشد شرکت های فعال در آمریکا دارد، با این حال، مدیران مدیاتک تأکید کردند که بودجه بیشتری را صرف توسعه و تحقیق می کنند تا چیپست های تولیدی شان توان رقابت با محصولات کوآلکام را داشته باشند.

Hsieh همچنین از برنامه های مدیاتک برای جلب توجه مشتریان خبر داد که به لطف تجربه طولانی آن در بازار تلویزیون محقق خواهد شد و می تواند در نهایت منجر به بهبود امکانات ویدئویی تلفن های اقتصادی شود.

با این همه، وی تأیید کرد که چیپ های مدرن تولیدی شرکت او هنوز هم چندین سال عقب تر از محصولات کوآلکام هستند و به همین دلیل هم مدیاتک فرایند توسعه محصولاتش را تسریع بخشیده تا از این طریق به رقیب خود برسد.

این کمپانی بودجه بخش توسعه و تحقیق خود را به 19 درصد فروشش در سال 2013 رساند که نسبت به سال 2006 رشدی 8 درصدی را نشان می دهد.

تحلیلگر گارتنر در ادامه صحبت های خود اظهار داشت که مدیاتک در تلاش است تا برخی از ایرادات موجود در محصولاتش را مرتفع نماید و از این طریق چیپ های تولید اش را در بازار ایالات متحده آمریکا جذاب تر نماید.

کوآلکام به دنبال بازار چین

نمایی از غرفه کوآلکام در CES 2015  نمایی از غرفه کوآلکام در CES 2015 نمایی از غرفه کوآلکام در CES 2015 نمایی از غرفه کوآلکام در CES 2015 نمایی از غرفه کوآلکام در CES 2015

در عین حال که مدیاتک تلاش دارد با تولید چیپست های پیشرفته نامش را در بازار محصولات با کیفیت و گران تر مطرح نماید کوآلکام نیز با امید به چالش کشیدن کسب و کار رقیب تایوانی اش در بازارهای نوظهور، تولید محصولات اقتصادی تر را در دستور کار خود قرار داده است.

اما در حال حاضر، به خاطر تلاش هایی که در جهت رفع انحصارگرایی در این منطقه جریان دارد، کوآلکام با چالش های عدیده ای روبروست.

Hsieh در مورد علاقمندی کوآلکام به بازار چیپ های اقتصادی اظهار داشت که شرکتش می تواند محصولاتی با امکانات بهتر و البته قیمت پایین تر را ارائه دهد.

اما راج تالوری مدیر محصولات کوآلکام با این گفته مخالفت کرد و در مورد قطعات اقتصادی شرکتش اظهار داشت: فکر می کنم که ما بی نهایت رقابتی عمل می کنیم و تا به امروز طرح های خوبی را نیز ارائه کرده ایم. بنابراین باور دارم که مشتریان محصولات ما را دوست دارند.»

تالوری اظهار داشت که در بازار ایالات متحده آمریکا مشتریان، انتظارات بالایی در مورد اسمارت فون های خود دارند. آنها به دنبال باتری های با دوام با سرعت شارژ بالا، امکانات صوتی و تصویری و همچنین نمایشگرهای باکیفیت هستند.

او ادامه داد که عملکرد محصولات کوآلکام (از مدل های پیشرفته تا انواع اقتصادی) در این حوزه بسیار خوب بوده و به جای عرضه یک چیپ ارزان قیمت به دنبال ارائه محصولی «با کیفیت خوب» است.

تالوری همچنین گفت که تجربه کاربر همان چیزی است که در نهایت منجر به فروش تلفن های همراه می شود و این همان فاکتوری است که ما زمان زیادی را روی آن صرف می کنیم.

انتطار می رود که سال های آتی نقشی کلیدی را برای مدیاتک داشته باشند چراکه این کمپانی تمام تلاش خود را در جهت تثبیت نامش در ایالات متحده آمریکا و دیگر نقاط دنیا به کار گرفته است.

Bhushan نیز در این رابطه گفت که ظهور تلفن های مقرون به صرفه با امکانات عالی در ایالات متحده آمریکا «احساس خواهد شد». هر چند که این اتفاق یک شبه رخ نمی دهد و مستلزم گذر زمان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • saeed
    saeed | ۷ بهمن ۱۳۹۳

    هر کی مدیا تک خرید ناراضی بود در ماه چندنفر مراجع میکنن به مغازه ما بعد برسی متوجه پردازنده ضعیفه مدیا تک میشیم

  • saeed
    saeed | ۷ بهمن ۱۳۹۳

    واقعا چیپ بدرد نخوری هست کوالاکوام یه چیز دیگه هس بعد یه مدت مدیا تک کندی تو پردازنده داره

  • اصغر
    اصغر | ۶ بهمن ۱۳۹۳

    گوشی من شیائومیه، note، و پردازندش مدیاتکه،هشت هستهای 1.7 گیگاهرتر، و خیلی ازش راضیم و cpu نه داغ میکنه نه اذیت میکنه و بازی های گرافیک بالا را هم پردازش میکنه. توی antutu نمره 32500 را میده
    گوشیه خانومم htc one max با cpu چهار هسته ای 1.7 کوالم و نمره antutu 28500 را میده.
    من گوشیم را از چین با دلار 3300 تومن 670 تومن خریدم و خانومم از ایران 1200 تومن خرید.
    البته این دو با هم قابل مقایسه نیستند ولی cpu هاشون چرا، پس از روی تعصب نظر ندهید.

  • محمد.ع
    محمد.ع | ۵ بهمن ۱۳۹۳

    محصولات جدید مدیا تک خیلی عالی شدن و روزبه روز هم داره پیشرفت میکنه
    پردازنده های جدیدش خیلی بهینه هم کار میکنن حتی برتری هایی هم نسبت به کوالکام دارند مثلا تو گوشی sp سونی که پردازنده کوالکام داره از 1 گیگ رم کلا 850 مگ در دسترسه ولی تو یه گوشی دیگه با همین مشخصات فقط با چیپ مدیاتک از 1 گیگ رم تقریبا 990 مگ در دسترسه تازه مصرف باتریش هم کم تره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی