ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا دانشمندان مشغول پرورش استخوان در ایستگاه بین المللی فضایی هستند؟

فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی با کمک دانشمندانی از زمین، در حال انجام آزمایش جالبی بوده و در تلاش برای پرورش استخوان در فضا، جهت جایگزین کردن آنها با استخوان های تحلیل رفته هستند. گروهی 40 ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی با کمک دانشمندانی از زمین، در حال انجام آزمایش جالبی بوده و در تلاش برای پرورش استخوان در فضا، جهت جایگزین کردن آنها با استخوان های تحلیل رفته هستند.

گروهی 40 تایی از جانوران جونده (بیشتر موش های آزمایشگاهی) برای مقطع زمانی دو ماه، در این ایستگاه جهت انجام آزمایشات به سر خواهند برد و دانشمندان مولکولی که باعث رشد و تقویت استخوان ها می شود را در محیط بی وزنی و جاذبه ی صفر (microgravity) بر روی موش ها امتحان خواهند نمود. جاذبه ی صفر زمانی صورت می گیرد که یک موش یا شیء به شکل معلق و آزاد، بدون سقوط در هوا باقی بماند. این حالت به دانشمندان امکان تغییر در ساختار استخوان ها و سیستم های اورگانی را داده که این تغییرات در زمین حاصل نمی گردند. در ادامه با ما همراه باشید.

فضای میکروگرانشی یا جاذبه ی صفر برای تحقیق در زمینه استخوان ها بسیار مفید بوده و دلیل این امر نیز به پایین کشیده شدن بالانس کلسیم در این فضاست. بالانس کلسیم یک استخوان با توجه به مقدار کلسیم جذب شده و از دست رفته تغییر پذیر بوده که به علت اقامت بیش از حد افراد و موش ها در فضا، به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

Microgravity

دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ملقب به UCLA عهده دار این آزمایش است. آنها در تلاش برای امتحان مولکول استخوان سازی به نام NELL-1 هستند.  NELL-1 وظیفه ی هدایت کردن سلول های بنیادی استخوان ساز را بر عهده می گیرد که موظف به جلوگیری از پوسیدگی استخوان نیز هستند. این سلول های بنیادی دارای عملکرد کاملا مشخصی نیستند ولی قادر به استفاده برای رشد سلول های خاص دیگر (مانند استخوان ها) هستند.

در آزمایشی که قبلا نیز بر روی موش ها صورت گرفته بود NELL-1 باعث احیاء استخوان ها در این جانوران شده بود. این مولکول همچنین قبلا در گوسفند ها امتحان شده که باعث افزایش حجم استخوان ها و در نتیجه تراکم بیشتر آن ها گشته بود.

دانشمندان امیدوارند آزمایشات اخیر ایده های بهتری برای جلوگیری از تحلیل استخوان به آنها بدهد. بزرگ ترین علت تحلیل رفتن استخوان ها osteoporosis یا بیماری پوکی استخوان است که در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر در ایالات متحده با این مشکل دست به گریبانند. این بیماری به دلیل ضعف بیش از حد استخوان ها مشخص می شود و توده استخوانی را کاهش داده و احتمال شکستگی این اعضا در برابر ضربات بسیار بیشتر می شود.

تحلیل رفتن استخوان ها از سوی دیگر برای خود فضانورادن نیز مشکلی جدی محسوب گشته و باعث می شود تا پرواز های بلند مدت در محیط های میکروگرانشی به شدت زیر سوال باشند. فضانواردان مانند افراد عادی قادر به قدم زدن هم نبوده و این موضوعات همگی دست به دست هم داده تا بدن آنها مانند سایرین امکان ساخت توده های استخوانی را نداشته باشد.

خدمه ی پرواز فضایی در 6 شش روز هفته و هر روز به مدت 2.5 ساعت به ورزش مشغول شده تا از تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری به عمل آوردند. هرچند که این میزان از ورزش، مشکل فضانوردان را به شکل کامل پوشش نخواهد داد اما دانشمندان در تلاشند تا پس از به سرانجام رساندن این تحقیقات، راه های جدیدی یافته تا هم سلامت فضانوردان را در سفرهای فضایی طولانی تضمین کرده هم به افراد بسیاری که در زمین با مشکل پوکی استخوان دست و پنجه نرم می کنند را درمان نمایند.

vox
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • امیر
    امیر | ۶ بهمن ۱۳۹۳

    با تشکر از اینکه مطالب بروز علمی اینچنینی را هم پوشش میدید

    ولی متأسفانه ترجمه اخبار علمیتون خیلی جالب نیست

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۶ بهمن ۱۳۹۳

    چرا دانشمندان مشغول پرورش استخوان در ایستگاه بین المللی فضایی هستند؟

    پاسخ : برای آبگوشت آخر هفته هاشون ...!

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۶ بهمن ۱۳۹۳

    امیدوارم این علم اونقد پیشرفت کنه که کارهایی که تو زمین با توجه به جوش امکان پذیر نیست اونجا بشه انجام داد چه خوبه که ۱۰۰ سال هم که داشته باشی هنوز استخونت سالم باشه

  • steve
    steve | ۶ بهمن ۱۳۹۳

    ممنون مطلب خوبي بود اميدوارن تو اين زمينه موفق بشن منم خيلي دوست دارم درباره فضا و كهكشان ها بيشتر بدونم لطفا مطالبي در اين مورد هم بزارين------ديگه چيكار كنم ديگه بدون ديجياتو طاقت نياورده مث اينكه نظر قبلي هم كه گفتم من ميرم اون قسمتش سانسور شده:) ميدونم خيلي تند رفتم ولي خدايي حق بعضي از كاربرا نبود كه بلاك بشن.به اميد پيشرفت زياد ديجياتو سعي م رو ميكنم كه تا اخرش باشم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی