ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی جدید مایکروسافت اعلام شد؛ رشد فروش لومیا و اکس باکس

مایکروسافت به تازگی گزارش سه ماهه دوم سال مالی 2015 در خصوص درآمدهای خود را منتشر نموده که سود ناخالص 26.5 میلیاردی را نشان می دهد. از این مقدار، رقم 5.6 میلیارد دلار، درآمد خالص (سود ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۶

مایکروسافت به تازگی گزارش سه ماهه دوم سال مالی 2015 در خصوص درآمدهای خود را منتشر نموده که سود ناخالص 26.5 میلیاردی را نشان می دهد. از این مقدار، رقم 5.6 میلیارد دلار، درآمد خالص (سود ویژه) این غول نرم افزاری بوده است.

در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، مایکروسافت رشد درآمدی 8 درصدی را تجربه کرده و این در حالیست که درآمد خالص یا سود ویژه این کمپانی 10 درصد کمتر گشته است. مایکروسافت در این خصوص ابراز می کند که مبلغ 243 میلیون دلار صرف مخارج بازسازی و بخشی از این مبلغ نیز هزینه های ادغام با نوکیا را تشکیل داده اند.

از سوی دیگر سرفس و لومیا در کنار سرویس های ابری و سرور های کمپانی مذکور رشد بیشتری به دست آورده اند. در زمانی که مایکروسافت در تلاش است تا مرکز سودآوری های خود را از ویندوز به سرویس های دیگر تغییر دهد، سرویس های ابری و سرورهای قدرتمندش در این زمینه قادر به کمک رسانی به سزایی بوده و اندکی از ضررهای مربوط به پایین آمدن درآمد فروش ویندوز را هم جبران می نمایند.

این موضوع از این جهت نیز مورد اهمیت قرار دارد که ردموندی ها در تلاشند تا از این دوره گذر کرده و در نهایت حاصل تلاش های خود را برای ویندوز 10، بر روی کامپیوتر های شخصی، تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند ببینند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

حال وارد سه ماهه دوم فروش سرفس پرو 3 شده ایم و سودآوری این محصول 24 درصد بیشتر از همین مقطع زمانی در سال گذشته شده است که رقمی برابر با 1.1 میلیارد دلار سودآوری را بر روی کاغذ نشان می دهد.

این که دقیقا چه تعداد سرفس به فروش رسیده، سوالیست که مایکروسافت همچنان جوابش را در اختیار رسانه ها قرار نداده است، اما رشد دوباره ی فروش این محصول و سودآوری بیشتر آن برای سازنده اش هم باعث تعجب شده است. در سه ماهه اول، کمپانی مورد بحث خبر از افزایش فروش 127 درصدی این محصول را داده بود که حاصل آن سودی برابر با 908 میلیون دلار گشته بود.

infograph

اوضاع فروش اکس باکس در ایالات متحده بهتر شده و مایکروسافتی ها در حال بازپس گیری جایگاه های خود از سونی و PlayStation 4 هستند. مجموع فروش اکس باکس وان و 360 رقمی معادل 6.6 میلیون واحد تا 31 دسامبر سال 2014 بوده که این رقم در برابر میزان فروش سال گذشته که عددی برابر با 7.4 میلیون واحد بود شاهد کاهش است. البته همانگونه که گفتیم این آمار مربوط به فروش هر دو نوع اکس باکس بوده و اگر مایکروسافت آمار فروش One را به تنهایی اعلام می کرد، بی شک می توانستیم شاهد افزایش چشم گیر فروش آن به خاطر کاهش موقتی قیمتش باشیم.

حال مایکروسافت قیمت Xbox One بدون Kinect را به شکل دائمی کاهش داده و آن را به رقم 349 دلار رسانده است. قطعا این کاهش قیمت ها در درآمدزایی اکس باکس برای ردموندی ها موثر بوده اند. این محصول سال به سال کاهشی 20 درصدی در فروش را تجربه کرده است. این کمپانی یادآور می شود که این کاهش فروش در اکس باکس 360 باعث کم شدن آمار فروش کلی اکس باکس شده؛ لازم به ذکر است که کمپانی مورد بحث از میزان فروش Xbox One های خود نیز سخنی به میان نیاورده و آماری که ارائه داده صرفا مربوط به تعداد فروش Xbox One به همراه Xbox 360 است.

بازار کامپیوترهای شخصی مثل سابق برای مایکروسافت پول ساز نیست.

به نظر می رسد بازار کامپیوتر های شخصی پس از رکودی دو ساله، حال دوباره آماده تاخ و تاز است، اگر چه این موضوع همچنان نیاز به اندکی زمان دارد. سود تولید کننده ی ویندوز تا 13 درصد کاهش پیدا کرده که مایکروسافت عامل این موضوع را بازار کامپیوترهای تجاری و لایسنس های ارزان قیمت تر برای دستگاه های ساخته شده که صرفاً هدفشان جذب دانشجویان است می داند.

بیشتر کسب و کار هایی که از ویندوز استفاده می کنند، نیازی به آپدیت های که مایکروسافت برای ویندوز ارائه می دهد نداشته و برای مثال از ویندوز اکس پی به طور مستقیم به ویندوز 8 مهاجرت نمی نمایند که این خود باعث کاهش به سزای حاشیه سود ردموندی ها شده است. مایکروسافت در حال تلاش فراوانیست تا مشتریان خود را که از ویندوز 7 و اکس پی استفاده می کنند قانع کند تا ارتقا به ویندوز 10 به نفع آنها است.

کمپانی مورد بحث تلاش دارد تا با استفاده از حالت Continuum، به بازار لپ تاپ - تبلت های یا همان محصولات هیبریدی حمله برده و با استفاده از این امکان، به راحتی و به شکلی هوشمندانه، بهره گیری از کیبرد و ماوس را در تبلت ها رواج دهد. از سوی دیگر این کمپانی تعادلی مناسب در بازگرداندن کلید استارت در ویندوز به دست آورده است. البته هنوز برای نسخه نهایی چند ماهی صبر لازم است تا در نهایت ببینیم که آیا ویندوز 10 به رشد فروش کامپیوترهای شخصی کمکی خواهد نمود یا خیر ولی پیش بینی های کنونی در این زمینه بسیار مثبت هستند.

مایکروسافت این موضوع را روشن کرده که سرویس های خود را بر روی اندروید و iOS نیز عرضه خواهد کرد اما همچنان باید تلاش خود را بر روی جلو بردن پلتفرم و سخت افزار تلفن های همراه خود متمرکز سازد.

windowsphonestock1_640

زمانی که صحبت از تلفن های لومیا به میان می آید، بیشتر به یاد موبایل هایی اقتصادی می افتیم که پرچمداری نیز در بینشان دیده نمی شود؛ البته این رویه سودآوری بدی هم برای این کمپانی نداشته است. در سه ماهه اخیر، مایکروسافت 10.5 میلیون تلفن لومیا به فروش رسانده که این مقدار در بازه زمانی مشابه در سال گذشته رقمی برابر با 8.2 میلیون دستگاه بود. این رشد 28 درصدی برای یک سازنده تلفن همراه بسیار هیجان انگیز بوده و دقیقا همان چیزیست که برند لومیا و ویندوزفون احتیاج دارند. البته این موضوع هزینه هایی هم برای مایکروسافتی ها داشته: سقوط 61 درصدی درآمد حاصل شده از ویندوز فون. کمپانی یاد شده، فسخ قرارداد تجاری خود با نوکیا برای بهره گیری از ویندوزفون را عامل این موضوع می داند.

همانگونه که انتظار می رود، سرورها و سرویس های ابری همچنان با قدرت جلو می روند، سودآوری سرورهای مایکروسافتی در بازه زمانی مورد بحث به 9 درصد رشد دست یافته و این در حالیست که سرویس ابری این کمپانی به رشد خیره کننده ی 116 درصدی رسید و عامل هایش نیز Office 365، Azure و Dynamics CRM هستند.

مشترکین آفیس 365 حال به تعداد 9.2 میلیون نفر رسیده اند که این تعداد در سال گذشته به 3.5 میلیون نفر می رسیدند. هرچند، سودی که از جیب مصرف کنندگان آفیس به مایکروسافت می رسید تا 25 درصد کاهش را نشان می دهد. مایکروسافت عامل این موضوع را نیز انتقال به سرویس های ابری دانسته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی