ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات هایی که توسط ویدئوهای یوتوب آموزش می بینند؛ هوش مصنوعی تا کجا پیش خواهد رفت؟

این روزها هر چیزی را می توان از محیط اینترنت آموخت. به خصوص اگر به سراغ ویدئوهای یوتوب بروید، با بانکی جامع از مطالب آموزشی رو به رو خواهید شد؛ از بستن گره کروات گرفته تا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

این روزها هر چیزی را می توان از محیط اینترنت آموخت. به خصوص اگر به سراغ ویدئوهای یوتوب بروید، با بانکی جامع از مطالب آموزشی رو به رو خواهید شد؛ از بستن گره کروات گرفته تا باز کردن درب نوشابه با یک تکه کاغذ. اما گویا در این اواخر تنها انسان ها نبوده اند که از این ویدئوها بهره برده اند.

محققین دانشگاه Maryland موفق به برنامه ریزی رباتی شده اند که قادر است مهارت های اولیه آشپزی را توسط دیدن ویدئوهای مذکور فرا گیرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

محققان رباتی به نام Baxter را توسعه داده اند که حاصل باز اندیشی در دانش رباتیک است. باکستر به جهت ایمنی بالایش در مراوده با افراد و همچنین آسانی استفاده از آن، بسیار مشهور است. کاربران این محصول قادرند تا تنها با استفاده از حرکت دادن دست هایش، آن را برنامه ریزی نمایند. این ربات به حدی باهوش است که متوجه تغییر محیط خود شده به سرعت خود را به محیط جدید تطبیق می دهد.

نکته در اینجاست نرم افزار پیش فرض باکستر انقدر ها هم هوشمند طراحی نشده بود تا بتواند یک ویدئو را درک کند ولی با همکاری تیم محققان داشگاه Maryland، این امر نیز محقق گشت و حال ربات مذکور قادر است تا با دیدن و نگریستن به ویدئو های آموزشی، اشیا و نحوه کار با آن ها را فرا گیرد. افعالی که عملی را توصیف می کنند نقش تعیین کننده ای در یادگیری باکستر دارند، این ربات پس از مشاهده یک ویدئوی آموزشی، مراحل آن را بدون هر گونه مداخله انسانی تکرار می کند.

رضا قنادان، مدیر برنامه های DARPA در این خصوص می گوید: «این پیشرفت در هوش مصنوعی ربات ها این امکان را به آنها می دهد تا به شکل مداوم، یادگیری های خود را تکمیل تر نمایند. این مسئله در آینده تاثیر بسزایی بر امر تعلیم و آموزش خواهد داشت. به جای انجام پروسه هایی زمان بر که هزینه هایی هم بالا دارند مانند نوشتن کدهای مختلف جهت برنامه ریزی ربات ها برای انجام دادن امور، آنها می توانند به سادگی و با نظاره کردن ویدئوهای آموزشی، خود به این مهم دست یابند و از سوی دیگر هزینه و زمان کمتری در روش یاد شده صرف خواهد شد. ربات هایی که این آموزش ها را دیده و قادر به انجام کاری شده اند، به راحتی می توانند این دانش را با سایر ربات ها به اشتراک بگذراند.»

موسسه دولتی DARPA که کمک های مالی مربوط به این پروژه را بر عهده داشته، اهداف بلند پروازانه تری در سر دارد. آنها قصد دارند تا از باکستر برای انجام تعمیرات نظامی و امور مربوط به تدارکات استفاده کنند. فعلا این ربات به امور پخت و پز وارد شده و شاید به زودی زود برای شستن ظرف ها نیز آمادگی لازم را پیدا نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • musi_ameri
    musi_ameri | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

    فیلم های قتل و آدم کشی هم توی اینترنت زیاده ، اونها رو ببینه هم یاد میگیره !

  • آریا
    آریا | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

    باز هم DARPA

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی