ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رابطه ی اپل و سامسونگ در تولید آیفون بعدی تا چه حد نزدیک خواهد شد؟

پیشتر در مورد سازنده ی احتمالی چیپست های A9 اپل که قاعدتا در آیفون ۷ به کار خواهند رفت صحبت کرده بودیم. در خبر های گذشته آمده بود که سامسونگ در حال کار بر روی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

پیشتر در مورد سازنده ی احتمالی چیپست های A9 اپل که قاعدتا در آیفون ۷ به کار خواهند رفت صحبت کرده بودیم. در خبر های گذشته آمده بود که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه های ابتدایی این چیپست بوده و طبق آخرین اطلاعات رسیده، اینگونه به نظر می رسد که سازنده ی کره ای وظیفه ساخت درصد بسیار بالایی از حجم مورد نیاز اپل را بر عهده گرفته است.

یکی از امتیاز های سامسونگ در زمینه ساخت چیپ، دستیابی مرموزش به فناوری ۱۴ نانومتریست. این تکنولوژی به سازنده اجازه می دهد تا در فضایی کمتر، تزانزیستورهای بیشتری قرار دهد و در عین حال باعث کاهش مصرف انرژی نیز می گردد. توضیحی در همین حد کافیست تا مجذوب فناوری ۱۴ نانومتری شویم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اپل، سابق بر این نیز تجربه همکاری با دوستان کره ای خود را در آیفون های بسیاری دارد اما در محصول سال گذشته اش، ترجیح داد تا این همکاری را به حداقل رسانده و وظیفه ی تولید اکثریت چیپ های A8 را به سازنده ای تایوانی به نام TSMC بسپارد. تحلیلگران بر این باورند که شرکت تایوانی در آن زمان هفتاد درصد از نیاز A8 های اپل را تامین کرد و صرفا ۳۰ درصد باقی مانده به کره ای ها رسید.

ار آنجایی که شاید ساکنین کوپرتینو طبق رسوم خود،  در سپتامبر ۲۰۱۵ آیفون بعدی را معرفی نمایند، دور از انتظار نیست اگر متصور باشیم هم اکنون تیم کوک و یارانش سخت در حال کار بر روی طراحی اجزای داخلی و خارجی این محصولند. حال، زمانیست که تصمیمات نهایی در خصوص تامین کنندگان گرفته می شوند. اندازه چیپست A9 برای اپل مهم بوده و در طراحی آن نیز تاثیر خواهد داشت، این شرکت نیازمند تامین کنندگان شخص ثالثی است که بتوانند از پس استاندارد های کیفیتی بالایش بر آیند.

اما گلکسی های ریز و درشت سامسونگ در تلاشند تا با آیفون رقابت کنند؛ این موضوع باعث می گردد تا در نگاه اول همکاری این دو شرکت بزرگ تعجب آور باشد. ااینگونه به نظر می رسد که در سامسونگ این دو قطب (ساختن چیپ برای سایر شرکت ها - بخش تلفن همراه) از هم کاملا جدا هستند. در حالی که بخش موبایل سامسونگ با خونریزی پولی مواجه گشته،‌ بخش صنعتی نیمه رسانا این شرکت که تامین سایر قطعات دیگر کمپانی ها را بر عهده دارد در حال سود دهی قابل توجهی است.

chip-a9-apple

تیم کوک عادت دارد تا از بازار گسترده ی تامین کنندگان همانند اسلحه ای استراتژیک بهره گیرد

حال نکته در اینجاست که اپل در چیپ بعدی قصد استفاده از چه فناوری را دارد؟ اگر جواب به این سوال چیپ های ۱۴ نانومتری باشد و اپل واقعا بخواهد چیپ A9 را با تکنولوژی مذکور طراحی کرده و سپس به دست سازنده بسپارد، قطعا انتخابی به جز سامسونگ که تنها تامین کننده ایست که دارای فناوری مورد بحث است، ندارد. سابق بر این اپل تولید پردازنده هایش را به دو یا سه کمپانی مختلف می سپرد و قدرت کم یا زیاد کردن سهم هر کدام از تولید را نیز در دست داشت. اما حال چگونه تصمیم به یک همکاری تنگاتنگ تر از همیشه را با رقیب دیرینه اش گرفته است؟

با توجه به اینکه تیم کوک عادت دارد تا از بازار گسترده ی تامین کنندگان همانند اسلحه ای استراتژیک بهره گیرد، با تصمیمات اخیرش اهرم بالا یا پایین شدن اقتصاد شرکتش را در صورت همکاری با سامسونگ در اختیار گرفته است. این همکاری پتانسیل مشکل ساز شدن بسیار بالایی برای هر دو شرکت داشته و بهتر است مزایای حرکت به سوی چیپست های ۱۴ نانومتری برای اپل انقدر با اهمیت باشد که اقدام به چنین ریسکی کند. 

حال که A9 به خطوط تولید نزدیک می شود، نکته جالب ماجرا اینجاست که سامسونگ توسط یکی از طراحی های اپل به سودی بالا دست خواهد یافت. فعلا، هر دو کمپانی در خصوص همکاری تازه ی خود نظری نداده و سکوت اختیار کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • ضعیف قلب
    ضعیف قلب | ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

    سامسونگ و با وجود این بحران مالی باید دست به هر کاری برای افزایش سود و درآمد کنه

  • Chester
    Chester | ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

    دقیقا ما هم همین نظر رو برای شما و دوستانتون داریم که با منطق کلا بیگانه هستین. شبیه ربات میمونید. تعریف از مایکی + تعریف از اپل منفی.
    گنجایش منطقتون در همین حد هستش.
    دقیقا باید مثل خودتون باهاتون صحبت کرد.

    • opda511
      opda511 | ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

      قربون خدا ... یه اپلی بی منطق حالا دیگه به دیگرون میگه بی منطق

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی