ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چهار روش نوآوری برای خلق موقعیت های بیشتر

صحبت کردن در مورد نوآوری آسان به نظر می رسد. این موضوع احتمالا یکی از اهداف کلیدی سازمان و یا یکی از رسالت های ذکر شده در اظهارنامه شرکت شما است. اما عمل به آن ...

نگار کامران‌فرد
نوشته شده توسط نگار کامران‌فرد | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

صحبت کردن در مورد نوآوری آسان به نظر می رسد. این موضوع احتمالا یکی از اهداف کلیدی سازمان و یا یکی از رسالت های ذکر شده در اظهارنامه شرکت شما است. اما عمل به آن چندان هم آسان نیست.

سخت تر از خود نوآوری تبدیل آن به عادتی است که در کارهای روزانه جریان داشته باشد. نویسنده این مطلب در جایگاه یک مشاور و کارآفرین اخیراً نگاهی داشته به کتابی با همین موضوع به اسم «محدودیت زیبا». به طور خلاصه این کتاب به شما می آموزد چگونه محدودیت های خود اعم از زمان، منابع، بودجه و هرچیز دیگری را در مسیر نوآوری به خدمت گیرید. ساده به نظر می رسد، در خیلی از موارد هم همینطور است.

بعد از خواندن و الهام گرفتن از این کتاب، چهار روش آسان تقویت حس خلاقیت و نوآوری را برای به کارگیری در سال پیش رو توسط نویسنده این مطلب به شما پیشنهاد داده شده است.

در ادامه با دیجیاتو باشید و برگردان این نکات به فارسی را مطالعه کنید.

۱. «نمی توان» را به «می توان اگر ...» تبدیل کنید.

همه ما هنگام مواجه با مشکلات حس می‌کنیم فلج شده ایم. اگر موقع رانندگی یک بلوک سیمانی جلوی خود ببینید طبیعی است که تسلیم شوید و بقیه راه را پیاده بروید. اما دفعه بعد در مورد آن فکر می کنید و می گویید «ما نمیتوانیم رد شویم چون ...»، حالا سعی کنید به جای این جمله بگویید «ما می توانیم رد شویم اگر ...».

به طور مثال برای کسب و کار جدیدمان که به تازگی تولید محتوای آن شروع شده، ظاهرا به لشگری از نویسندگان با استعداد نیاز داریم. احتمالا به سرعت موجی از نا امیدی با جمله «ما نمی توانیم چون پول کافی نداریم» در ذهنمان شکل خواهد گرفت. اما این جمله کمکی به ما نمی کند. پس به سراغ گزینه های موجود می رویم. مواردی مانند: «ما می توانیم اگر... استعدادهای تازه کار و مشتاق را بیابیم و به عنوان کارآموز بپذیریم» و یا « ما می توانیم اگر... آنها را با دورنمای اهداف مجله آشنا سازیم و دعوتشان کنیم که در این ماجراجویی هیجان انگیز با ما همراه شوند.»

ساده است، نه؟ ما اکنون پنج نویسنده با استعداد در تیم داریم و به سرعت در حال عضوگیری هستیم.

در نمونه ای دیگر Leura Spielman که برای ساخت اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی خود (Laurel & Wolf) بودجه ای در اختیار نداشت بعد از کمی تفکر با روش «می توانیم اگر ...» به این نتیجه رسید که اصلا نیازی به ساخت اپلیکیشن نیست. او می توانست نتایج، بازخوردها و اطلاعاتی که نیاز داشت را با یک پرسشنامه تحقیقی ساده به دست آورد. از این طریق او توانست به یک طرح توجیهی کلی برسد و سرمایه بیشتری جذب کند.

۲. ابزار  کار خود را به دست آورید.

مفهوم مالکیت در حال منسوخ شدن و جایگزینی با اقتصاد مشارکتی است. شرکت هایی مانند Zipcar ،Netflix ،Songza به طور اشتراکی یک باند فرود را اجاره می دهند، و دراپ باکس مفهوم مالکیت را به ورطه فراموشی می کشاند. بهتر است این مدل تفکر را نیز در مورد منابع و دارایی های خود در نظر گیرید. به جای فکر کردن به سرمایه ای که خود در اختیار دارید بررسی کنید و ببینید به چه سرمایه های دیگری می توانید دسترسی بیابید.

با این روش ناگهان دنیای اطراف شما گسترش می یابد. آیا در اطرافتان کسی دارای نیروی کار انسانی، توزیع کننده یا منابعی است که شما بتوانید از آن استفاده کنید؟

به عنوان مثال در سال 2008 ColaLife ایده ای نجات بخش در زمینه پزشکی و بهداشت برای قسمتی از آفریقا داشت، اما فقط معطل نیروی انسانی مورد نیاز مانده بود. این شرکت کوکاکولا را به عنوان شریکی که تمام امکانات مورد نیاز آنها را در اختیار داشت شناسایی کرد. سپس با ساخت یک کمپین تبلیغاتی با لشگری ده هزار نفری از اعضا  به دنبال این ایده رفت و در نهایت کوکاکولا را متقاعد ساخت تا اجازه استفاده از زنجیره توزیعش را به این شرکت بدهد.

۳. به سراغ غیر ممکن ها بروید.

در زمینه نوآوری، به طور عجیب و مرموزی پرسیدن سوال درمورد غیر ممکن ها کارآمدتر از پرسیدن سوالات سخت است. این دسته از سوالات به مقیاس آرزوها و بلندپروازی ما طعنه می زنند و با راه انداختن موتور خلاقیت، ذهنمان را به حالت «حل مسئله» در می آورند.

Dee Daa رستورانی تایلندی در نیویورک است، آنها باید تعریف غذای خود را به گوش دنیا می رساندند، اما هنوز توان پرداخت هزینه تبلیغ در رسانه های سنتی را نداشتند. آنها پرسیدند «چگونه میتوانیم کار خود را به گونه ای انجام دهیم که به اندازه تبلیغ رسانه ای توجهات را جلب کند؟ » این تیم در جواب این سوال بر روی بسته بندی غذاها تمرکز کرد و با الهام از بسته های سنتی و رنگارنگ تایلند، پکیجی منحصر به فرد و قابل توجه به اسم Pinto خلق کرد که در حال حاضر ارزشمندترین دارایی برند Dee Daa است.

۴. برای خود محدودیت ایجاد کنید.

همیشه نمی توان از محدودیت ها گذر کرد. در بخشی از زندگی کاری خود این مسئله را به خوبی درک می کنیم. این موضوع چالشی است که موجب حرکت کندتر و خلاقیت کمتر در برابر مشکلات می شود.

راه حل چیست؟ برای خود محدودیت ایجاد کنید. درست خواندید، به طور عمد زمان، بودجه یا منابع خود را محدود کنید. من در حال حاضر مشغول پیش تولید یک مجموعه پادکست هستم. هر هفته میدیدم که وظایف مربوط به این پیش تولید از لیست کارهایم جا می ماند و به لیست هفته بعد منتقل می شود. پس تصمیم گرفتم برای خود محدودیت ایجاد کنم و هر روز پانزده دقیقه از وقت خود را به پیش برد این هدف اختصاص دهم. مطمئنا در طول روز پانزده دقیقه وقت دارم تا بر روی هدفم سرمایه گذاری کنم. در مدت پنج روز بیشتر از کل پنج هفته قبل پیشرفت کردم و از آنجایی که پیشرفت موجب حرکت بیشتر می شود اکنون در نقطه اوج به انجام رساندن هدفم قرار دارم.


خب، حالا شما این چهار روش آسان را برای شروع بازی در اختیار دارید. از همه مهمتر به خاطر داشته باشید که نوآوری یک عادت است، هرچقدر بیشتر تمرین کنید آسانتر می شود. دفعه بعد که با بلوکی سیمانی مواجه شدید به خود اجازه دهید حس ناامیدی و حتی تسلیم شدن را بچشید، اما پس از آن برای غلبه بر مشکل آماده شوید  و محدودیت ها را در آغوش گیرید. «محدودیت زیبا» ممکن است ترکیبی متناقض به نظر رسد اما در دل خود مبارزه طلبی و زکاوت را جای داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • مهدی
    مهدی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    اولی رو انجام دادم و در حال تکمیل شدنه

    دومی رو زیاد تحلیل نکردم ببینم منظورش چیه (اگه شما تحلیل کردین منم متوجه کنین!!!)

    سومی هم فعلاً انجام ندادم (بخاطر افکارات منفی که در دوران کودکی بهمون یاد دادن و از جامعه اطرافمون شنیدیم) چون جراتش رو هنوز ایجاد نکردم ولی در حال تمرین هستم و موفق میشم :)

    چهارمی هم که کلاً منم نخوام از هر سمتی که نیگا کنی میبینی چاره ای جز تو محدودیت موندن نداری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی