ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاه نزدیک به ویندوز ۱۰ برای تلفن های هوشمند

مایکروسافت روز گذشته اولین پیش نمایش فنی ویندوز ۱۰ برای تلفن های هوشمند را در اختیار کاربران قرار داد اما از قرار معلوم، بسیاری از موبایل های ویندوزی قادر به امتحان کردن نسخه ی معرفی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

مایکروسافت روز گذشته اولین پیش نمایش فنی ویندوز ۱۰ برای تلفن های هوشمند را در اختیار کاربران قرار داد اما از قرار معلوم، بسیاری از موبایل های ویندوزی قادر به امتحان کردن نسخه ی معرفی شده نخواهند بود و صرفا تعداد کمی از دستگاه های موجود می توانند آن را اجرا کنند.

در ادامه قصد داریم تا نگاهی نزدیک داشته باشیم به این نسخه پیش نمایش از ویندوز ۱۰ بر روی موبایل لومیا ۸۳۰، با دیجیاتو همراه باشید.

با Start screen شروع می کنیم، این صفحه ترکیبی است از المان های پیشین و البته جدید و در مجموع با نگاه اول کانسپت مرسوم ویندوز فون را در ذهنتان به ارمغان می آورد. کاشی ها با دو سایز جدید نیز ارائه شده اند؛ یکی دارای سایز بزرگ و دیگری یک کاشی عریض که به اندازه ی دو کاشی کشیده شده است و انعطاف پذیری بیشتری را در طراحی این بخش به نمایش می گذارد.

قسمت تصویر پس زمینه هم دستخوش تغییراتی شده؛ در ویندوز ده کاشی ها اندکی محو تر شده اند و تصویر پس زمینه را می توان در زیر آنها دید و جلوه ای که به این منظور در نظر گرفته شده قدری نسبت به قبل طبیعی تر به نظر می رسد. متاسفانه نحوه نمایش کاشی ها به شکل قدیمی، برای افرادی که طرح پیشین را می پسندیدند، در دسترس نیست.

بخشی که تمام اپلیکیشن ها را به نمایش می گذارد نیز تغییراتی را به خود دیده. اول اینکه دارای تصویر پس زمینه ای کم رنگ و محو شده و دوم، محیطی به نام اپلیکیشن های تازه نصب گشته به آن اضافه شده که هر اپ جدید در آن قرار خواهد گرفت.

با نگه داشتن طولانی مدت انگشت در قسمت all apps یا تمام اپلیکیشن ها متوجه یک تغییر دیگر نیز می شویم. منویی که با اینکار ظاهر می شود، اندازه فونت هایش بزرگتر شده اند و دیگر کل عرض صفحه را پر نمی کند.

در بخش اعلانات و همچنین دسترسی سریع، تجدید نظر های کوچکی به عمل آمده است. اعلانات به شکلی بزرگتر به نمایش در می آیند و در بخش دسترسی سریع، حال می توان تا ۴ اعلان را به صورت همزمان در کنار هم مشاهده کرد (این عدد برای موبایل های مجهز به نمایشگر بزرگتر به پنج نیز خواهد رسید). در مجموع این بخش به درستی کار نمی کند و هنوز باگ های قابل توجهی در آن وجود دارند.

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ برای تلفن های هوشمند این امکان را فراهم می آورند تا اپلیکیشن های فراگیر با تغییراتی مختصر بر روی ابزارهای مختلف مانند موبایل، کامپیوتر، تبلت و حتی کنسول بازی ایکس باکس به اجرا درآیند.

در حالی که هسته اصلی سیستم عامل مایکروسافت آماده ی پذیرش این اپلیکیشن ها است اما هنوز خود اپ ها برای این منظور آماده نشده اند. اپ یا قسمت Settings یکی از مواردی است که جز دسته ی فراگیر (Universal) محسوب می شود و البته جز اولین نمونه هاییست که می توانیم به آزمایش آن بپردازیم.

همواره یکی از ضعیف ترین قسمت ها در ویندوز فون، بخش یا همان اپلیکیشن تنظیمات بوده است که لیستی از گزینه ها را بدون هیچ ترتیب خاصی در مقابل کاربران قرار داده و گاها باعث سردرگمی آنها می شود. در نسخه جدید این مشکل با تعریف گروه بندی هایی اولیه و کلی و سپس قرار دادن گزینه های مرتبط در هر یک از این گروه ها تا حد زیادی مرتفع گشته است.

گروه های اولیه تعریف شده مفهوم و کاربردشان کاملاً واضح است ولی وقتی وارد هر یک از آنها می شویم هنوز با گزینه های متعدد و نامرتب بسیاری مواجه هستیم. البته نباید از خاطر برد که با یک نسخه ی پیش نمایش اولیه طرفیم که جای کار بسیاری دارد و احتمالاً این دسته بندی ها در آینده بهبود خواهند یافت.

بسیاری از گزینه ها در این قسمت صرفا از ویندوز فون ۸ به ویندوز ۱۰، بدون هیچ تغییری منتقل گشته اند. کاملا مشخص است که بخش هایی نیز هنوز باید اصلاح شوند، برای مثال قسمت مربوط به تنظیمات کورتانا دارای طرح بندی هایی زشت و البته ناتمام است.

کورتانا هم یک اپلیکیشن فراگیر دیگر به حساب می آید و در نگاه اول، قابلیت هایش با چیزی که در ویندوزفون ۸ ارائه شد تفاوتی ندارد. اما به نوع فعالیت هایش که بنگریم، متوجه تفاوت عملکردش خواهیم شد.

کورتانا واقعا بهینه تر شده است؛ کافیست شماره یک پرواز را جستجو کرده تا نتیجه های مرتبط را به اطلاع شما برساند. سفارشی کردن اطلاعات که برایتان به تصویر کشیده می شود نیز، یکی دیگر از قابلیت های جدید این دستیار صوتی است. هر نتیجه دارای بخش سه نقطه یا « "..." » است که توسط آن می توانید به دستیار دیجیتالی مذکور بفهمانید که علاقه ای به این نتیجه ی جستجو ندارید.

یکپارچکی کورتانا با سایر بخش های سیستم عامل مایکروسافت و عملکردش در اجرای دستورات رضایتبخش است و البته فعلا در این نسخه ظاهراً دستیار مورد بحث از قالب یا تم رنگی انتخابی کاربر پیروی نمی کند و به رنگ هایی از پیش تعریف شده بسنده کرده است.

windows10-5-1

هنوز نمی توان تمام امکانات مربوط به کیبرد را مشاهده کرد اما تغییرات بصری قابل دیدن هستند؛ دکمه های شیفت و backspace با رنگ هایی دیگر از کلید های الفبایی متمایز شده اند. با پایین نگه داشتن دکمه ی نقطه یا همان دات، کلیدهای جهت نمایی ظاهر شده که با استفاده از آنها می توانید نشانگر تایپ بر روی صفحه را در جهت های دلخواه و مابین متون جا به جا نمایید.

File Explorer اپلیکیشن مقیم جدیدی است که توسط آن قادر خواهید بود در میان فایل های تان در تلفن همراه به گشت و گذار بپردازید. حدس زده می شود با نصب یک کارت حافظه جانبی بر روی موبایل، با کمک اپ یاد شده بتوانیم به انتقال فایل ها از روی این کارت به حافظه اصلی و بلعکس نیز بپردازیم.

یکی دیگر از اپلیکیشن های فراگیر موجود در این نسخه، Photos است که به شدت به آنچه در پیش نمایش ویندوز ۱۰ در نسخه دسکتاپ دیدیم شباهت دارد.‌ (البته این مسئله، یکی از اصلی ترین خواص اپ های فراگیر است) اپلیکیشن یاد شده دارای قابلیت ویرایش ساده ی تصاویر نیز بوده و برخی از اطلاعات مرتبط به متادیتاهای عکس ها را نیز به نمایش می گذارد. بخش تنظیمات مرتبط به این اپ تا حد زیادی با سایر تنظیماتی که در دیگر قسمت های سیستم عامل مشاهده کرده ایم تفاوت دارد.

این نسخه بدون شک چیزی نخواهد بود که در محصول نهایی خواهیم دید و بخش های بسیاری از آن ناتمام یا بدون بروز رسانی باقی مانده اند. اپلیکیشن جدید آفیس را در میان آن نمی بینیم و خبری هم از اسکایپ و قابلیت SMS یکپارچه شده با آن نیست. همانگونه که قبلا نیز گفته شد، نسخه مورد بحث از ویندوز ۱۰ بر روی تمام تلفن های تحت این پلتفرم قابل اجرا نیست و برای امتحانش کردنش، دست کم به یک لومیا ۶۳۵ احتیاج دارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • محمد
    محمد | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    اشغاله فقط اندروید

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • ali از کرمانشاه
    ali از کرمانشاه | ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

    با درود
    ما وینفونی های غیربرند لومیا گناه داریم
    ...مثل اینکه هنوز تبعیض نژادی برقراره
    من HTC 8x دارم تازه واسش اپ دیت اومده ،،حالا میترسم اگه htc one m8 for wp بخرم و همین حکایت تکرار شه
    این کمپانی HTC یار غار نیست و نشون داده رفیق نیمه راهه

  • سیدحمید
    سیدحمید | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    تو فروم موبایلستان بر و بچ رو 1520 نصب و تجربیاتشون رو گذاشتن.
    اموزشش هم هست. البته با یسری تغییر در ریجستری.
    http://forum.mobilestan.net/showthread.php?t=350506

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    تا وقتی که مایکروسافت برای ویندوزفون برنامه تهیه نکنه همه ی این ویژگی ها یک درصد هم ارزش نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی