ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک ساعت هوشمند کارآمد به چه خصوصیاتی نیاز دارد؟

در حالی که لبخندی عریض روی صورت داشت، با ساعتی سفید بر دست و گام هایی استوار، بر روی صحنه قدم می زد. سپس گفت: «این شخصی ترین محصولیست که تا به حال تولید کرده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در حالی که لبخندی عریض روی صورت داشت، با ساعتی سفید بر دست و گام هایی استوار، بر روی صحنه قدم می زد. سپس گفت: «این شخصی ترین محصولیست که تا به حال تولید کرده ایم.»

کوک به صراحت توضیح داد که چگونه این محصول، چیزی بیشتر از یک بند و نمایشگری لمسی با قابلیت سفارشی کردن است. وی از لمس دیجیتالی سخن گفت و عنوان کرد که چگونه چنین گجتی می تواند قابلیت هایی بالاتر از صحبت کردن داشته باشد: «شیوه های شگرفی برای ارتباط با تکنولوژی وجود دارد که بعضا به جای انجام شدن، نادیده گرفته شده اند.»

بهترین کاری که اولین نسخه ی ساعت اپل برایتان انجام خواهد داد این است که نقش یک اپلیکیشن پیام رسانی گران قیمت را بازی کند. بگذارید همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم؛ زمانی که این محصول در آوریل معرفی گردد، قابلیت های یک گجت مخصوص به پایش سلامتی را نخواهد داشت، اپلیکیشن های بسیاری هم برایش موجود نخواهند بود، از سوی دیگر از طول حیات یک هفته ای هم خبری نیست و به شما اجازه نخواهد داد آیفون خود را در منزل گذاشته و صرفا از اپل واچ برای مکالمه و امور اینچنینی بهره گیرید. خلاصه اینکه سرنوشت پوشدنی ها را، ساعت اپل تعیین نخواهد کرد.

البته این سخنان به معنای عدم موفقیتش در فروش نیستد، اما فروش بالایش را احتمالا قابلیت هایی نظیر بازخورد های لرزشی و امکان فرستادن ضربان قلب برای شخص دیگر، تضمین خواهند کرد.

این قابلیت ها هوشمندانه طراحی گشته اند و بسیار قدرتمند تر از چیزی هستند که فکر می کنیم، هر چند شاید حتی برای خود اپل و یا هر سازنده ی دیگری، کمترین اهمیت را داشته باشند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم، به تاریخچه ی این محصولات نه چندان پر طرفدار و سپس ساعت اپل که گفته می شود می آید تا در این راه انقلابی به پا کند، نگاهی بیاندازیم.

 زمانی که در مورد پیشگامان اسمارت واچ ها سخن می گوییم (برای مثال ساعت مچی Penny در سریال کاراگاه گجت یا آن محصول هیبریدی که با نام ساعت، قابلیت تلویزیون شدن هم داشت و بر دست George Jetson بسته می شد) در واقع به یاد «ارتباط» برقرار کردن می افتیم.

Jetstons

به نوعی، سازندگان گجت های فعلی که در تبلیغاتشان هم از این شخصیت های کارتونی و سینمایی استفاده کرده اند، همین ارتباط را هم به درستی در محصولاتشان نگانجانده اند. هر کدام از این محصولات در فیلم و کارتون های علمی تخیلی برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن ساخته شده بود اما ساعت های هوشمند امروزی به جای ایجاد چنین قابلیتی، به ما التماس می کنند که بر نمایشگر هایشان انگشت کشیده و از قابلیت لمسی بودنشان لذت ببریم.

سامسونگ Galaxy Gear در تبلیغاتش، با نماهایی از کارتون های کودکی و استفاده از آثار با ارزش سینمایی در ژانر علمی- تخیلی، دل کاربران را برد و به آنها یادآور شد این دستگاه می تواند تماس تلفنی بر قرار کند،‌ اما نگفت تنها زمانی این قابلیت مهیاست که تلفن همراه نیز در شعاع دسترسی این ساعت و اتصالش به آن قرار گیرد. در اصل، این ساعت در زمینه برقراری تماس های تلفنی صرفا اندکی پیشرفته تر از یک هدست بلوتوث بود. رقبای Gear، مانند Moto 360، Pebble و سایر ساعت های هوشمند به طور کلی همین قابلیت را هم دارا نبوده و سازندگان تصمیمی مبنی بر حذف کامل این امکان در این محصولات گرفتند.

البته تصمیم آنها را نمی تواند غیر منطقی خواند، چه کسی می خواهد ساعتش را بر روی گوشش بگذاد و به حرف ی طرف مقابل گوش کند، سپس آن را بر روی دهانش بگذارد و حرف بزند و... - این اتفاقات را برای یک مکالمه ی بالای ۱۰ دقیقه ای تصور کنید.

star-trek-the-motion-picture-wrist-communicator-4

اما «ارتباط» بحثی بزرگ تر از صرفا تماس های تلفنی است و می تواند اولین قابلیت کارآمد ساعت های هوشمند باشد؛ چیزی که باعث می شود دیدگاهمان از جنبه ی صرفا شوخی و سرگرمی در این گجت ها، به کاربردی ضرروی تبدیل شود.

بهترین کاری که ساعت اپل برایتان انجام خواهد داد این است که نقش یک اپلیکیشن پیام رسانی گران قیمت را بازی کند.

آنچنان که تحقیقات گویا هستند، بسیاری از کاربران از ایده ی ضربه زدن بر روی نمایشگر ساعت و رسیدن یک اعلان یا همان نوتیفیکیشن به دست شخص دوم، بسیار هیجان زده هستند. اگرچه شاید اندکی کودکانه به نظر برسد اما حتی بسیاری گفته اند که ایده ی طراحی شخصی اموجی ها را دوست دارند. فیدبک های لرزشی گویا مهمترین نوآوری اپل واچ هستند، چیزی که شاید اگر چند سال پیش می شنیدید، به آن خنده تان می گرفت؛ اما در هر صورت، می توان گفت خلاقیت در بحث «ارتباط» در گوشه گوشه ی این اسمارت واچ به کار گرفته شده است.

همانند ابزار های پوشیدنی با قابلیت Android Wear، ساعت اپل هم می تواند با سیری اش، به فرستادن ایمیل یا پیامک مشغول شود؛ حتی ابزاری جالب در پلتفرم این محصول قرار گرفته که حدس می زند شما چگونه تمایل به جواب دادن به نوتیفیکیشن خود را دارید. اما به نظر ما مهم ترین قابلیت این ساعت، امکان واکی-تاکی آن است که حتی کلیدی فیزیکی هم برایش طرحی گشته که باز هم نشان از توجه این شرکت به امر ارتباط و اهمیتش در تولید یک ساعت هوشمند دارد. می توانید از این کلید استفاده کرده تا به راحتی برای دوستانتان پیام های صوتی بگذارید که همین امر را می توان ارتقایی بسیار خوب برای نسل قدیمی پیام های صوتی دانست.

گویا اپل به درک این موضوع رسیده که برای دستیابی به سودی میلیونی، باید از خلاقیت استفاده کند و چه خلاقیتی بهتر از آوردن اولین قابلیت هایی که در فیلم ها و کارتون های علمی-تخیلی دیده ایم؟

از ساعت اپل به عنوان آرمانشهر پوشیدنی ها یاد می شود اما گمان می کنیم این محصول نخواهد توانست به آنچه وعده می دهد، جامه ی عمل بپوشاند.

تمام قابلیت های نامرده را در کنار سخت افزار جدید اپل و سپس پشتیبانی نرم افزاری اش از محصولات خود قرار دهید؛ ادغام شدن قابلیت های پیام رسان هایی مانند فیسبوک، واتزاپ، وایبر، اسنپ چت با این ساعت به خوبی قابل تصور است. اپل خود iMessage را دارد اما صرفا کاربران ای دیوایس ها قادر به استفاده از این سرویس هستند، پس نمی توان گفت این پیام رسان در ارائه خدمات چندان موفق بوده است؛ اما با ادغام قابلیت های تمام پیام رسان های نام برده، این کمپانی می تواند به مرکز توجهات در امر پیام رسانی بدل گردد و بالاترین فروش را برای محصولش رقم زند. همان ساعتی که گویا آمده تا ضربان قلبتان را به دیگری یادآور شود.

og_connect

عمر باتری نهایتا یک روزه ی اپل واچ به چشم کاربران نخواهد آمد.

از ساعت اپل به عنوان آرمانشهر پوشیدنی ها یاد می شود اما گمان می کنیم این محصول نخواهد توانست به آنچه وعده می دهد، جامه ی عمل بپوشاند. کوک از سیری و قابلیت هایش در اجرای فرامین صوتی می گوید اما همانگونه که بسیاری از ما با این قابلیت کار کرده ایم، می دانیم که تکنولوژی به کار رفته در دستیار های صوتی (حتی با لهجه ی غلیط آمریکایی) هنوز به هیچ عنوان به آن جایی نرسیده که بتواند کاربران را از لمس کردن نمایشگر ها بی نیاز سازد.

همانگونه که اشاره کردیم، فناوری های بسیاری در این ساعت اپل به کار رفته اند که به «ارتباط» با سایرین، آن هم با شیوه هایی نوین و جذاب، کمک می کنند، این روش ها کاربران را به خود معتاد خواهند کرد و باعث خواهند شد تا عمر باتری نهایتا یک روزه ی اپل واچ دیگر به چشمتان نیاید،‌بلکه با لبخندی بر لب آن را به شارژر اش وصل کنید و در نهایت نیز به دوستانشان توصیه کنند تا آن را بخرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • Sohfalp560
    Sohfalp560 | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    این درسته که این ساعتها کمی بدردنخور هستن و تا وقتی که سیم‌کارت نخورن و قابلیت مکالمه نداشته باشن،مثل اولین تبلتها میمونن که تافته‌جدابافته بنظر میومدن! البته اینها نیازمند گوشیها هستن!!بازار خیلی جالبیه که اپل‌واچ برای عقب نیفتادن از قافله زود معرفی کرد و هنوز عرضه نکرده شاید فقط برای این که احتمالا کامل نشده!!! و تا چندوقت دیگه اینها گوشیهای زیر چهاراینچ رو به عاقبتی دچار میکنه که برای تبلتهای هفت هشت اینچی درحال‌اتفاقه! ولی ای‌کاش این مشکل باتری زودتر حل شه چون من آدمی نیستم که عینکم همش تو چشمم باشه و برای همین الان هم تو چشمم نیست!!!! چون من خواب و بیدارشدنم یهوییه و شاید فقط برای همین از پبل شدیدا خوشم میاد.

  • SamanSJ
    SamanSJ | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    یک عدد آقای ARIA مفقود شده بی زحمت پیدا کردین بفرستین بره عکس های پست تی وی های سامسونگ رو ببینه که من فرستادم
    باشد که طرفداران سرشناس و نامی سونی اعتبار خودشون رو مثل اون برند مرحوم به حراج نذارن
    خیلی خودجوش و یهویی این آقا مفقود شدن :/

  • امیر پارسا
    امیر پارسا | ۵ اسفند ۱۳۹۳

    و مورد مهم اینه که بنظر من واچ ها باید جوری دیزاین بشند که مدت زمانی بیشتری دوام داشته باشند
    نه اینکه شبیه اسمارت فون ها دو ساله ما بخاطر ضعف باطری و کارایی مجبور به تعویضشون هستیم
    فلسفه ساعت به دوامش بوده همیشه
    چون قدرت سخت افزاری انچنانی هم لازم ندارند و مثلا با باطری قابل تعویض اینکار ممکنه
    وگرنه من اصلا حاضر نیستم سالی یه ساعت هوشمند بخرم!

    • سوتابایت
      سوتابایت | ۵ اسفند ۱۳۹۳

      قبلا هیچ کس حاضر نبود سالی یه تلفن بخره !
      نیازش به وجود میاد!
      ۳۵۰ تا هر سال زیاد زیاد نیست!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی