ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به مناسبت تولد ۶۰ سالگی استیو جابز؛ اگر نابغه بزرگ زنده بود ساختار فعلی اپل چه تغییراتی داشت؟

در چهار سال اخیر و پس از مرگ تاسف بار استیو جابز، تقریبا هر تصمیمی که توسط اپل اتخاذ شده، زیر سایه ی این سوال بوده است که «اگر جابز زنده بود چگونه در این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

در چهار سال اخیر و پس از مرگ تاسف بار استیو جابز، تقریبا هر تصمیمی که توسط اپل اتخاذ شده، زیر سایه ی این سوال بوده است که «اگر جابز زنده بود چگونه در این مورد تصمیم می گرفت؟»

سوال بدی نیست؛ اگر استیو جابز امروز مدیریت مقر اصلی اپل در کوپرتینو را در دست داشت، آیا تصمیماتی متفاوت از آنچه امروز شاهدش هستیم، گرفته می شدند؟ برای مثال، iOS 7 را در نظر بگیرید که در مقایسه با iOS 6 دچار دگرگونی های بسیاری به لحاظ طراحی های نرم افزاری زمان جابز شده بود. آیا جابز اجازه ی چنین کاری را می داد؟ آیا تا به این حد از تغییر را شاهد بودیم؟ به نظر می رسد مسیری که امروز اپل در آن قدم بر می دارد، چیزی نیست که جابز برای کمپانی اش در نظر گرفته بود. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از این سوالات را با هم مرور کنیم.

آیا اگر جابز زنده بود، حالا تلویزیون های اپل در منازل طرفداران این برند قرار گرفته بودند؟ استیو سال ها پیش گفته بود که بالاخره فهمیده است چگونه می توان تلویزیون موفقی ساخت.

والتر آیزاکسون در کتاب زندگی نامه ی جابز می نویسد:

والتر آیزاکسون  نویسنده زندگینامه جابز

والتر آیزاکسون نویسنده زندگینامه جابز

او تمایل بسیاری داشت تا تحولی را که در تلفن های هوشمند، کامپیوتر ها و پخش کننده های موسیقی انجام داده بود را با تلویزیون ها تکرار نماید. او به من گفت: «دلم می خواهد تلویزیونی بسازم که سادگی در استفاده را فریاد زده و با تمام آی دیوایس های دیگر توسط iCloud سینک شود. بعد از این کار، دیگر کاربران مجبور نخواهند بود با ریموت کنترل های پیچیده ی DVD Player ها و شبکه های کابلی کار کنند. تلویزیونی که من خواهم ساخت، ساده ترین رابط کاربری را به همراه خواهد داشت.»

آیا استیو با زورگویی های خاصش به زیردستان خود، می توانست این محصول را تا به امروز وارد بازار کند؟

آیا در سلول های ذهنتان می گنجد مردی که در مورد اندازه ی نمایشگر موبایل ها می گفت: «انگشت شصت باید به همه ی نقاط صفحه نمایش موبایل برسد» حال نه تنها به ساخت یک آیفون ۴.۷ اینچی، بلکه به ساخته شدن Plus با ۵.۵ اینچ رضایت دهد؟ احتمالا جواب شما هم منفیست، پس به سوالی جالب تر می رسیم: اگر اندازه ی صفحه نمایش رشد نمی کرد، آیفون امروز چگونه می خواست با رقبایش مبارزه کند؟

استیو جابز: دلم می خواهد تلویزیونی بسازم که سادگی در استفاده را فریاد بزند.

در ماه های اخیر و پس از معرفی ساعت اپل، بسیار برایتان در مورد این محصول نوشتیم. اگر جابز زنده بود، شاهد معرفی چنین محصولی بودیم یا شاید رونمایی از دسته ای جدید از محصولات، کمپانی مورد بحث را به طور کامل به مسیر دیگری سوق می داد؟ ماشین اپل چطور؟ پیشتر در خصوص علاقه ی بسیار جابز به تولید یک خودرو هم برایتان نوشته ایم، اگر جابز در میان ما بود، کار بر روی این خودرو زودتر شروع شده بود؟ اگر بیماری انرژی وی را تحلیل نداده بود، آیا حال اپل به پایین دست خود می نگریست و تسلا را می دید؟

فرهنگ سازمانی اپل چطور؛ اخیرا گام های مثبت بسیاری از سوی اپل برای حفظ محیط زیست برداشته شده که یکی از آنها، سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلاری این شرکت در زمینه مزرعه های خورشیدیست. آیا جابز دست به انجام چنین کاری می زد؟ بهتر است به جواب این سوالات اندکی فکر کنیم و سپس به سراغ مدیر جدید با ارزش ترین شرکت جهان برویم.

Screen Shot 1393-12-06 at 6.28.26 PM

روز گذشته اگرچه تغییری در وبسایت اپل شاهد نبودیم اما تیم کوک دست کم یک توئیت در گرامی داشت یاد جابز، در اکانت رسمی خود فرستاد. پس از مرگ استیو تا به امروز، بسیاری از کاربران و اهالی رسانه همواره در پی مقایسه ی مدیر قدیم و جدید اپل بر آمده اند؛ اما این مساله باعث نشده تا تیم کوک امضا و مهر شخصی خود را بر این کمپانی نکوبد.

اگرچه جابز به کوک هشدار داده بود که در تصمیماتش هیچگاه به سندرم «اگر جابز بود چه می کرد؟» دچار نشود، اما کوک در حقیقت نشان داده که فردی باهوش و مستقل است. تا جایی که یکی از معتمد ترین و وفادارترین یاران جابز، به نام اسکات فروستال را بدون هیچ تردیدی اخراج کرد. کوک ثابت کرده که در شرایط بحرانی، قادر به گرفتن تصمیماتی دشوار و البته مهم است.

steve-jobs-doug-menuez

زمانی که جابز از دنیا رفت، بسیاری این سوال را می پرسیدند که آیا این کمپانی می تواند راه موفقیت آمیزی که تا به اینجای کار طی کرده را پیش ببرد؟ دسته ای هم که پنداری از آینده آمده بودند، قاطعانه می گفتند که پس از رفتن موسس این شرکت، اپل «کلاه خود» خود را از دست داده و در اندک زمانی، از هم خواهد پاشید.

حال چند سال از نبود نابغه ی بزرگ می گذرد اما می توان جوابی قاطع تر به این سوال داد: بله؛ اپل حالا به اندازه مجموع ارزش مایکروسافت و گوگل می ارزد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فوق العاده دوس داشتنی.این خییییلی خوبه که بدون توجه به حرف ونظر کلیشه ای آدمای دیگه کاریو انجام بدی که به درستیش ایمان داری.اینکه انقد خودتو قبول داشته باشی وایمان داشته باشی به درستی کارت عالیه واقعا.روحش شاد.

  • TROOL
    TROOL | ۷ اسفند ۱۳۹۳

    نابغه ای که تموم شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی