ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه یک ساعت هوشمند چینی توانست در بارسلون غوغا کند؟

هوآوی را در ایران، بیشتر با نام یک تولید کننده ی تلفن همراه می شناسیم اما در اصل شرکتیست عظیم الجثه که بیشتر درآمد خود را از فروش تجهیزات مربوط به شبکه و زیرساخت ها بدست ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

هوآوی را در ایران، بیشتر با نام یک تولید کننده ی تلفن همراه می شناسیم اما در اصل شرکتیست عظیم الجثه که بیشتر درآمد خود را از فروش تجهیزات مربوط به شبکه و زیرساخت ها بدست می آورد؛ تصور کنید یک کمپانی که با چنین محصولات زمختی سرو کار داشته، حالا آمده و در کنگره جهانی موبایل ساعتی پوشیدنی معرفی می کند که بیشتر سازندگان را انگشت به دهان گذاشته است.

«ساعت هوآوی»، محصولی با صفحه نمایش گرد است که در نگاه اول، به جای یک ساعت هوشمند جدید نظیر Moto 360 و یا LG G Watch R، شما را به یاد یک ساعت معمولی و کلاسیک می اندازد. یک هفته قبل از رویداد اپل و آخرین جزییات مربوط به ساعت این شرکت، این کمپانی چینی آمده و محصولی را ارائه کرده که بیش از هر ساعت دیگری شما را به یاد «ساعت» می اندازد.

توسعه و تولید چنین محصولی زمانی با ارزش تر می شود که می دانیم این شرکت تا به حال بیشتر به ساخت تجهیزات سازمانی مشغول بوده؛ هرچند، هوآوی در چند سال اخیر سعی کرده تا توجه مصرف کنندگان را به خود جلب نماید اما بدیهیست که در بازارهای بزرگی نظیر ایالات متحده، ناموفق بوده است. حالا فرصتی دست داده تا این شرکت به شکلی ویژه، توجه های بیشتری را به خود جلب کند و این ساعت زیبا هم، به این مساله کمک شایان ذکری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت هوآوی، آقای Richard Yu می گوید: «ما در تلاشیم تا خود را به برندی تبدیل کنیم که علاقه مندان مد هم به ما توجه نشان دهند. ما می خواهیم تصور جدیدی از خود، در اذهان عمومی ایجاد کنیم.»

او همچنین معتقد است برندی نظیر شائومی در حد و اندازه های مقایسه شدن با هوآوی نیست؛ وی بر این باور است که شیائومی برندی بی ارزش بوده و صرفا کاربران دسته پایین به سراغ آن می روند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با نظرات جالب آقای Yu و همچنین ساعت هوشمند هوآوی آشنا شویم.

DSCF1171.0

توسعه ی ساعت هوآوی زیر نظر فردی به نام Ben Norton صورت گرفته؛ وی از پیشکسوتان طراحی این محصولات بوده و طراحی برای Fossil در آمریکا و برندهایی نظیر Emporio Armani در سوئیس را در رزومه ی کاری خویش دارد.

نورتون می گوید: : «فرصتی دست تا پا به عرصه ی طراحی اسمارت واچ ها بگذارم؛ مدتی بود که ایده ای را با همکارانم در میان گذاشته بودم و آن هم این بود که ساعتی هوشمند بسازم که در نگاه اول، کاربر گمان کند دارد به یک ساعت سنتی می نگرد. ما بر این باوریم که مشتری ساعتی را می خواهد که حس واقعی یک ساعت را به وی بدهد.»

به نظر می رسد Yu به شکل تمام قد از ایده ی نورتون حمایت کرده و با صراحت خاص خودش می گوید: «سامسونگ ساعت های هوشمندش را ارائه کرده اما طراحی آنها بسیار زشت است و کسی تمایلی به خریدشان ندارد.» وی که به ساعت ساخت کمپانی خود بسیار می بالد، در خصوص ساعت اپل می گوید: «خوب است، بد نیست! اما حس سنتی و کلاسیک در آن دیده نمی شود. طراحی ما بسیار متفاوت تر بوده و افراد بیشتری این گونه از ساعت ها را دوست دارند. مردم حس خاص و وفادارانه ای به محصولات کلاسیک دارند.»

Yu: ساعت سامسونگ زشت است، ساعت اپل بد نیست!

اندکی سخت است تصور کنیم که مردم همواره به اشیای سنتی عشق خواهند ورزید. ساعت ها جزیی از تکنولوژی هستند و کاربردی واحد و مشخص دارند؛ از سوی دیگر، این دسته از محصولات می توانند حس لوکس بودن را نیز به همراه بیاورند. ساعت هوآوی حس خرید محصولی لوکس را به شما نمی دهد؛ اما وظیفه ی خود را، همانگونه که مدیر این شرکت هم عنوان می کند، به خوبی انجام داده و در نگاه اول شما را به یاد یک ساعت کلاسیک می اندازد.

نورتون می گوید: «این ساعتیست که می توانید در هر حالتی و با هر لباسی از آن استفاده کنید؛ مهم نیست که کت و شلوار بر تن دارد یا یک تی شرت. این موضوع نتیجه ی طراحی با دقت است و به راحتی می توان گفت Moto 360 و یا Pebble چنین قابلیتی را ندارند؛ آنها هنوز نتوانسته اند قابلیت های مورد نیاز «گاه شمار»ی در محدوده ی قیمتی خود را به ارمغان آورند.» اما برای ساعت هوآوی قضیه اندکی متفاوت است؛ می توان گفت از بر دست کردن این محصول چینی، حس بدی نخواهید. استیل ضد خش و نمایشگر با شیشه ای از جنس یاقوت کبود ارزش های زیادی به این محصول افزوده اند.

16474881077-38e980b0ba-k-1

Yu می گوید: «اگر یک ساعت حس کم ارزش بودن محصول را به کاربران القا کند، کسی از آن استفاده نخواهد کرد.»  او هنوز قیمتی را برا ساعت خود اعلام نکرده؛ اما هم او و هم نورتون می گویند که قیمت این گجت بسیار معقولانه خواهد بود. ساعت مورد بحث در ماه ژوئن به بازار عرضه می گردد و مدیر عامل هوآوی می گوید تا آن زمان با دقت فروش ساعت اپل را دنبال خواهد کرد. او می افزاید که علاقه دارد تا نسخه هایی از این ساعت را با متریالی گران تر مانند طلای ۱۸ یا ۲۴ عیار بسازد و آنها را به عنوان محصولاتی لوکس به فروش برساند.

یکی از عناصر بسیار مهم در طراحی یک ساعت، اندازه ی آن است و نورتون، طراح ساعت مورد بحث، معتقد است با طراحی یک گجت پوشیدنی، با اندازه ای نامناسب، طیف بسیار گسترده ای از مشتریان را از دست خواهید داد. وی معتقد است قطر ۴۲ میلی متری، اندازه ای مرسوم است که در ساعت های کلاسیک کمپانی هایی نظیر CK و Omega نیز به کار می رود.

نورتون همچنین می گوید نوع طراحی تصاویر مجازی در پس زمینه ی ساعت های هوشمند، نقش بسیار مهمی در جذب کاربران دارتد. هوآوی بیش از ۴۰ تصویر برای ساعت خود آماده دارد که همین نکته می تواند باعث فروش بالای آن شود. این طراح می گوید: «قاب دور ساعت بخش بسیار مهمی است و تصاویر نیز با توجه به کیفیت بالای نمایشگر، به شکل بسیار خوبی نمایش داده می شوند.»

ساعت هوآوی بر مبتای پلتفرم اندروید Wear پایه گذاری شده و آنطور که در خبر ها آمده، تا بحال ۷۲۰.۰۰۰ گجت پوشیدنی از این پلتفرم استفاده کرده اند. طراحی، بخش مهمی است اما ابتدا باید مردم را قانع کرد تا به سراغ پوشیدنی های الکتریکی بروند. بسیاری معتقدند ساعت اپل می تواند همان کاری که آیپاد، آیفون و آیپد انجام دادند را انجام دهد و آگاهی و توجه مردم را به سوی گجت های پوشیدنی ها بالا ببرد. اما تولیدکنندگان پوشیدنی های مبتنی بر اندروید Wear، مانند سامسونگ، موتورولا و هوآوی هم تمام تلاش خود را کرده اند و توجه های بسیاری را در گذشته ی نزدیک به این دسته از محصولات جلب نموده اند.

16062470293-794647b99e-k-1

در مجموع، ساعت هوآوی توانسته توجه های بیشتری را به سوی این کمپانی جلب نماید و همین موضوع نیز حتی بر فروش تلفن های همراه نیز بی تاثیر نخواهد بود. حتی اگر این ساعت فروش خوبی نداشته باشد، می توان گفت برای شرکتی که تا به حال، کارش ساخت روتر و توسعه ی برج های مخابراتی بوده، چنین ساعتی، با این سطح از زیبایی در طراحی صنعتی، یک شاهکار هنری محسوب می گردد. بسیاری گمان می برند هوآوی در بازار ایالات متحده شانسی نخواهد داشت. اما نمایش و عرض اندام چینی ها در کنگره ی جهانی موبایل، خبرهایی دیگر به همراه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • farhadas
    farhadas | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

    من که معتقدم ساعتایه هوشمند تا چند ساله دیگه از بین میرن و به جای اون موبایلایی میاد که برای حمل به شکل ساعت گرد میشه و دور مچ می پیچه و در اینده ای نزدیک بتونه حتی ابعاده اون تغییر کنه و بزرگ و کوچیک بشه . یعنی همزمان موبایل و تبلت و ساعت و همراهت داری و بصورت انلاین به کلیه اطلاعاتت دسترسی داری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی