ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با کشف فسیل 2.8 میلیون ساله، به حقایق جدیدی از پیشینه انسان پی بردند

یکی از بخش های پازل فسیل ها با کشف استخوان فک تکمیل شد. این فسیل نشان می دهد که بشر، چگونه از استرالوپیتکوس (Australopithecus یا همان انسان های اولیه)، به انسان های هوشمند و مدرن امروزی ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

یکی از بخش های پازل فسیل ها با کشف استخوان فک تکمیل شد. این فسیل نشان می دهد که بشر، چگونه از استرالوپیتکوس (Australopithecus یا همان انسان های اولیه)، به انسان های هوشمند و مدرن امروزی (هومو ساپین) تکامل پیدا کرده است.

آرواره پایینی این فسیل که تنها دارای 5 دندان است، به زمان اولین انسان ها یعنی 2.8 میلیون سال پیش بر می گردد که از قدیمی ترین فسیل کشف شده مربوط به هومو هابلیس (انسانی که از دست برای کار با ابزار استفاده می کرد) نیز حداقل 400 هزار سال قدیمی تر است.

پروفسور بیل کیمبل (Bill Kimbel)، رئیس موسسه انسان شناسی دانشگاه Arizona State درباره کشف این فسیل گفت: «این فسیل یک نمونه عالی از فسیل های تکاملی در دوره ای پر اهمیت از تکامل انسان است،» او اضافه کرد: «این فسیل تکه ای کوچک از پازلی است که دری به روی سوالات و تحقیقات جدید باز می کند.»

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته هنوز دقیقاً مشخص نشده که این فسیل به چه گونه ای تعلق دارد اما دیرینه شناسان اطمینان دارند که به خانواده انسان ها، یعنی هومو (Homo) مربوط است. از ویژگی های این گونه می توان دو پا بودن، دستانی مناسب برای ساختن و کار کردن با ابزار و مغزی بزرگ را برشمرد.

شاخص ترین ویژگی این آرواره، اندازه و شکل دندان ها هستند. دکتر برایان ویلمور (Brian Villmoare)، از دانشگاه نوادا که عضوی از تیم بازدید کننده فسیل بوده گفته: «ویژگی های این فسیل که به وضوح آن را به گونه انسان در 2.8 میلیون سال پیش پیوند می زند، به ما کمک می کند تا بتوانیم دوره انتقال گونه انسان را محدود در نظر بگیریم و پیشنهاد کنیم که تکامل، نسبتاً سریع رخ داده است.»

در حقیقت با یافتن فسیل های بسیار قدیمی انسان، می توان به زمان پیدایش او پی برد و با مشخص کردن بازه زمانی پیداش تا پایان تکامل، دوره انتقال او از وضعیت ابتدایی به انسان کامل را مشخص کرد. اینطور می توان مدت زمان رخ دادن تکامل را تخمین زد. با توجه به زمانی که این فسیل اکنون برای ما رقم زده است، به نظر می رسد انسان تا مدت زیادی به همان صورت اولیه بوده و تکامل او تقریباً به صورت ناگهانی و سریع رخ داده است.

oldestfossilethiopia01_89189_990x742

از این فسیل همچنین می توان پی برد که دندان انسان ها، نسبت به گونه اولیه استرالوپیتکوس تکامل پیدا کرده است. می توانید متن کامل مقاله دانشمندان را درباره این فسیل، در مجله Science مطالعه کنید.

محققان گفته اند که صاحب این آرواره، دو پا بوده و در محیطی خشک و کم رطوبت زندگی می کرده است، اما درباره خوراک و استفاده او از ابزار اطلاعاتی ندارند. این ها سوالاتی هستند که دانشمندان قصد دارند پاسخشان را در سفر تحقیقاتی به شرق آفریقا بیابند.

علی رغم کند و کاو بسیار، دانشمندان توانسته اند تنها تعداد کمی فسیل انسان با عمر بیش از 2 میلیون سال کشف کنند. دکتر ویلمور می گوید: «داشتن یک دید کلی از مراحل اولیه سیر تکاملمان بسیار هیجان انگیز است»

فسیل هایی مربوط به بیش از 3 میلیون سال پیش نیز یافت شده اند که معروف ترین آن ها، اسکلت 3.2 میلیون ساله لوسی (Lucy)، یکی از استرالوپیتکوس ها است که در منطقه همین فسیل آرواره در سال 1974 یافت شد.

Chalachew Seyoum، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه Arizona State، که برای نقشه برداری از منطقه Ledi-Geraru به دره ریفت اتیوپی رفته بود، این استخوان را در دامنه دشت های آن جا یافت کرد. این منطقه بسیار غنی از فسیل های باستانی انسان است.

او گفت: «من تجربیات خوبی در زمینه نقشه برداری داشتم و می دانستم که رسوبات احتمالی کجا قرار دارند. کمی از سطح زمین بالاتر رفتم و این نمونه را درست روی لبه دامنه تپه پیدا کردم. دیدم که یک دندان از داخل رسوبات بیرون آمد و همان، توجه من را جلب کرد.»

تیم تحقیقاتی دانشگاه آریزونا طی 13 سال گذشته روی این منطقه تحقیق و از آن نقشه برداری می کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (72 مورد)
  • xpeltar iraian
    xpeltar iraian | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

    من به تکامل اعتقاد دارم زیرا اگه تکامل وجود نداره و همه ما از ادم و حوا هستیم پس چرا تمام طوایف مختلف انسانها دارای اخلاق رفتار قیافه های خاص خود هستن چرا عده ای سیاه پوست عده ای استخوان درشت و لب کوچک و بزرگ یا و و و و هستن این همون نشونده دهنده ی تکامل هست که طی میلیون ها سال اتفاق افتاده

  • feri m
    feri m | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

    آقا شما همتون اندازه داروین ای کیو ندارین اومدین اینجا نظر میدین - خیلی ها اعتقاد دارن بزرگترین دانشمندهایی که جهان به خودش دیده ، داروین و داوینچی بودن بعد شما اومدین اینجا با ضریب هوشی نود نظر هم میدین

  • رضت
    رضت | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    آقای TROON سلام
    شمایی که میگی توی شهاب سنگ میلیونها لیتر آب بوده
    چند تا سوال دارم.
    1. حجم میلیونها لیتر آب چقدره؟ شهاب سنگی به اون عظمت ؟ بهتره بگی سیاره ای به زمین خورده پس چرا طبق نظریات فیزیکیتون ما سالمیم؟
    2. طبق قوانین فیزیکیتون فلز با دم ای ذوب بالا توی سرعت بالا در لایه های بالای اتمسفر بر اثر افزایش دما بخار میشه بعد چطوری میلیونها لیتر آب منجمد سالم رسیده به زمین؟
    اون دوستی که میگه کوانتوم میگه از هیچ ماده به وجود میاد میشه دقیق بگه کوانتوم چیه؟ هر علمی الزاما تجربیه تا تحلیلی یعنی باید یک جا آزمایش شده باشه یا دیده شده باشه میشه لطف کنید بگید محیط هیچ رو کجا میشه دید؟ که ماده ازش بوجود بیاد

  • m.m
    m.m | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    همتون دارید رو یه موضوع چرت بحث میکنید

    • مهدی
      مهدی | ۱ بهمن ۱۳۹۴

      باشه دخترک قشنگم.
      اما شما چرا میای وقتتو رو برای بحث چرت ما تلف می کنی؟ شب بخیر.

  • مهدی
    مهدی | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    به نظر من به هیچ علمی نمیشه در مسائل فلسفی استناد کرد(که متاسفانه بعضیا هرجا به نفعشونه این کارو میکنن) چون با مطالعه تاریخچه ی ی فیزیک و شیمی می فهمید که یک نظریه نقض شده بعد یک نظریه تکمیل شده دوباره نقض شده و.... تا به اینجا رسیده و به شما قول میدم 2000 سال دیگه حداقل نصف قوانین فیزیک و شیمی موجود رد میشن.
    حال که چنین است پس نه میشه وجود خدا و برخی ایات رو با علم ثابت کرد(توجه کنید باعلم نمیشه،اما با براهین فلسفی وجود خدا اثبات می شود) و نه میشه از اکتشافات علمی چنین چیزی گفت که میمون جهش یافت و انسان شد پس قران اشتباه گفته.
    یک چیزی هم بگم که واقعا نبودش در میان بحث هایی که در مورد فرگشت مطرح میشه خالیه نظریه ای که برخی دانشمندان غربی به ان معتقدند:هوشی(قدرت،فکر هر چی اسمشو میذارین) که تعیین کرده فلان حیوان به فلان حیوان تبدیل میشه. و عقلانی هم هست .چون در هر جهشی که بررسی کنید دو فرض وجود داره: به دلیل نیاز و ...(طبق فرگشت) یا همان هوشی که عرض شد.(البته براش دلیل هم دارند این که در یک دوره(اگر اشتباه نکنم پرکامکبرین) تغییرات بسیار زیادی صورت گرفت برخلاف نظریه ی فرگشت که تغییرات بسیار کند هستند..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی