ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [ویژه GDC 2015]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدئوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

این هفته به سراغ GDC 2015 رفته ایم تا این رویداد بزرگ را با یکدیگر مروری کرده باشیم. در واقع، این مطلب، مروری بر اتفاقاتی است که طی هفته گذشته در سان فرانسیسکو رخ داده است و در کنار آن نگاهی به سایر ستون های خبری داریم.

اگر پوشش خبری دیجیاتو از GDC 2015 را از دست داده اید، با مطالعه این پست می توانید متوجه تمام اتفاقات مهم مراسم شوید.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بهترین بازی های سال 2014 از نگاه بازی سازان

GDC_Awards610

بازی Middle-earth: Shadow of Mordor توانست نظر بازی سازان و هیئت داوران Game Developers Choice Awards را جلب کند و بهترین بازی سال لقب گیرد. این در حالی است که پرافتخارترین بازی سال 2014، Dragon Age: Inquisition در این لیست غایب است.

فهرست کامل برندگان GDC Awards 2015 به شرح زیر است:

 

  • بازی سال: Middle-earth: Shadow of Mordor
  • جایزه نوآوری: Monument Valley
  • برترین شروع: (Stoic Studio (The Banner Saga
  • برترین طراحی:  Hearthstone: Heroes of Warcraft
  • برترین بازی موبایل/کنسول دستی: Monument Valley
  • برترین طراحی هنری: Monument Valley
  • برترین داستان سرایی: Kentucky Route Zero: Episode 3
  • برترین صداگذاری: Alien: Isolation
  • برترین تکنولوژی: Destiny

همزمان با این مراسم، فستیوال بازی های مستقل سال ۲۰۱۵ هم برگزار گردید که در آن عنوان Outer Wilds بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد. فهرست کامل برندگان این مراسم نیز به شرح زیر است:

 

  • برترین گرافیک: (Metamorphabet (Patrick Smith
  • برترین داستان سرایی: ۸۰Days by inkle Studios
  • برترین طراحی: (Outer Wilds (Team Outer Wilds
  • برترین صداگذاری: (Ephemerid: A Musical Adventure  (SuperChop
  • برترین استودیوی جدید: Tetrageddon Games
  •  جایزه بزرگ سوماس مک‌نالی: (Outer Wilds (Team Outer Wilds

HTC و Valve هدست واقعیت مجازی می سازند

valvehtcvive_610

استودیو بازی سازی والو حالا هیچ شباهتی به 10 یا حتی 5 سال گذشته اش ندارد. این کمپانی به قدری بزرگ شده که حالا نام مدیرعامل آن در لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار می گیرد.

Valve در حال توسعه تکنولوژی واقعیت مجازی است و این تکنولوژی را با دیگر شرکت ها به اشتراک می گذارد. همانند همکاری Oculus با دیگر شرکای تجاری مثل سامسونگ که منجر به تولید محصولی چون Gear VR می شود.

حالا اما Vive به وجود آمده که حاصل همکاری مشترک Valve و HTC است.

در زیر اطلاعاتی که پیشتر منتشر کرده بودیم را می خوانیم:

نرخ بروزرسانی برای وایو، ۹۰ هرتز بر ثانیه است و طبق ادعای HTC، تنها دستگاهی که می تواند به صورت ۳۶۰ درجه تصویر را در برابر چشم مخاطب قرار دهد همین Vive است. این دستگاه به قدری سبک طراحی شده که اگر برای چند ساعت بخواهید آن را روی سر خود بگذارید، با مشکلی مواجه نخواهید شد.

همچنین، کنترلرهای بدون سیم هم با این دستگاه تعامل برقرار می کنند تا اولین فعالیت این دستگاه، یعنی بازی های ویدیویی به خوبی انجام پذیر باشد. علاوه بر بازی، این دستگاه فعالیت های دیگری هم ارائه می دهد. برای مثال، HTC با لاینزگیت، گوگل و HBO وارد مذاکره شده تا محتوای بیشتری در اختیار مشتریان اش قرار دهد.

گفته شده که Valve بالاخره می خواهد از Half-Life 3 در کنار هدست واقعیت مجازی اش رونمایی کند. از سوی دیگر، مدیرعامل انویدیا وعده محصولی انقلابی داده است. محصولی که ۵ سال در دست تولید بوده و می خواهد شیوه بازی کردن را برای همیشه تغییر دهد.

کیت توسعه Vive از بهار ۲۰۱۵ در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت و دست آخر، کاربران می توانند محصول مشترک HTC و Valve را اواخر سال جاری تجربه کنند.

Nvidia از Titan X و Shield رونمایی کرد

shield610

و این هم یک شیلد دیگر. در واقع، در تصویر بالا دو شیلد را در کنار هم مشاهده می کنید، اولی یک ستاپ باکس یا شاید یک کنسول است و دیگر یک کنترلر. انویدیا تنوع بالایی در نام گذاری محصولات اش ندارد و شاید این در آینده به کمک اش آید.

شیلد از پردازنده تگرا اکس وان بهره می برد که جدیدترین تکنولوژی انویدیا در زمینه پردازنده های موبایل است. پورت های اچ دی ام آی، گیگابیت اترنت، میکرو اس دی و USB 3.0 در پشت دستگاه قرار گرفته اند، بنابراین شما می توانید تا صدها گیگابایت را به راحتی به دستگاه خود متصل کنید.

به نظر می رسد که شیلد قدرت بالایی دارد، چرا که عناوینی چون کرایسیس ۳، Borderlands: The Pre Sequels و چند عنوان دیگر را به حد قابل توجهی اجرا می کند.

شیلد صدای شما را تشخیص می دهد و می توانید از طریق میکروفون گیم پد شیلد یا ریموت کنترلری مخصوص با تلویزیون خود صحبت کنید. نام یک فیلم سینمایی را بگویید و در کسری از ثانیه، تمام محتوای مرتبط به آن در گوگل پلی را مشاهده خواهید کرد.

شیلد تنها یک ست-تاپ باکس خانگی برای استفاده عمومی نیست. انویدیا با تگرا اکس وان، گیمرها را هدف گرفته. هوآنگ می گوید این دستگاه، ۳۵ برابر از دیگر دستگاه های اندروید تی وی و ۲ برابر از اکس باکس ۳۶۰ قوی تر است. تا به حال، بیش از ۵۰ بازی برای شیلد ساخته شده و این رقم رو به افزایش است.

کنسول اندرویدی انویدیا در ماه می و با قیمت ۱۹۹ دلار، همراه با کنترلر شیلد به بازار عرضه خواهد شد.

محصول بعدی nVidia Grid نام دارد. هوآنگ می خواهد کاری که اسپاتیفای با موسیقی و نتفلیکس با فیلم و سریال کرد را با Grid برای دنیای بازی انجام دهد. حجم بازی های ویدیویی روز به روز افزایش می یابد و دانلود آن ها ساعت ها به طول می انجامد.

Grid می خواهد پروسه دانلود را از بین برده و پس از خرید، به یک باره ما را وارد بازی کند. مشابه همین تکنولوژی را سونی با سرویس PlayStation Now اخیرا اجرا کرده و Grid قرار است برای پی سی گیمینگ پلتفرم قدرتمندی باشد.

سرویس استریم بازی انویدیا همزمان با اندروید تی وی این شرکت در ماه می به بازار جهانی عرضه خواهد شد. البته، Grid ابتدا کار خود را از آمریکای شمالی شروع می کند و سپس به دیگر نقاط جهان می رسد.

در نهایت Nvidia از تایتان اکس پرده برداری کرد، کارت گرافیکی که ۱۲ گیگابایت رم و ۸ میلیارد ترانزیستور دارد! البته اگر مشتاقید که بیشتر در مورد این غول گرافیکی بدانید، باید تا چند روز دیگر منتظر بمانید. انویدیا قصد معرفی کامل این کارت را در همایش پیش رو دارد.

آنریل انجین 4 رایگان شد

UTLEA-610

اگر در روند ساخت بازی دخیل باشید، یا حتی بازی های ویدیویی را با دقت دنبال کنید، می دانید که آنریل انجین 4 یکی از مطرح ترین نرم افزارهایی است که بازی ها با آن طراحی و ساخته می شوند.

حالا سازنده این موتور بازی سازی، اپیک گیمز تصمیم گرفته که Unreal Engine 4 را به طور کامل رایگان کرده و ابزار را در اختیار همه قرار دهد.

مدیرعامل این شرکت در جریان اعلام این خبر گفت: "سال گذشته برای همه ما در اپیک گیمز توفانی بود. جامعه ما به شکلی فوق العاده رشد یافت. کیفیت و تنوع کارهای خلاقانه ای که انجام شد نفس گیر بود. وقتی که از مردم خواستیم پروژه های شان را ثبت کنند تا آن را در GDC امسال نمایش دهیم، ما این چالش را داشتیم که از میان ۱۰۰ فینالیست که همگی شان برای نمایش خوب بودند، فقط ۸ بازی را انتخاب کنیم."

اگر پروژه شما بیش از 3 هزار دلار درآمد داشته باشد، اپیک گیمز 5 درصد از کل مبلغ را طلب خواهد کرد. چه صد میلیون دلار بازگشت مالی وجود داشته باشد و چه 3001 دلار. در واقع، اپیک گیمز در هر پروژه به صورت مستقیم دخیل است.

هر یک از مشترکین کنونی آنریل انجین که برای داشتن آن هزینه کرده اند، مبالغ خود را پس خواهند گرفت. تمامی کسانی که از ابتدا تاکنون حق اشتراک پرداخت کرده اند نیز، می توانند مبلغ ۳۰ دلار به عنوان هدیه در فروشگاه دیجیتالی آنریل انجین خرج کنند.

Valve از سورس انجین 2، طراح نهایی استیم کنترلر و استیم ماشین ها رونمایی کرد

valve_610_logo

سورس انجین 2 را شاید بتوان مهم ترین خبر GDC 2015 در نظر گرفت. اگر با دقت بیشتری اخبار را دنبال کنید حتما می دانید که معرفی سورس انجین 2 تقریبا برابر است با معرفی Half-Life 3 و قدم بعدی والو در دنیای بازی. افرادی که HTC Vive را تست کرده اند می گویند دمویی از یک بازی را مشاهده کرده اند که شباهت بسیاری به پورتال داشته.

در مجموع، سورس انجین 2 یعنی ساخت بازی های بزرگ بعدی Valve که این خبر مسلما خوشایند است. در سوی دیگر، این انجین همانند Unreal Engine 4 و Unity جدید به رایگان عرضه خواهد شد. تنها شرط لازم برای استفاده از سورس 2، عرضه بازی روی شبکه استیم است. در واقع شما عملا نمی توانید انحصاری های کنسولی با این موتور بسازید.

خبر بعدی، عرضه محصولات سخت افزاری این شرکت است. استیم ماشین ها، استیم لینک (وسیله ای که با استفاده از آن می توان بازی ها را روی پلتفرم های مختلف استریم کرد) و استیم کنترلر، بالاخره با یک سال تاخیر در نوامبر 2015 به بازار عرضه خواهد شد. استیم ماشین ها قیمت های متنوعی دارند که پایین تر به طور کامل در موردشان صحبت شده اما استیم کنترلر و استیم لینک، هر کدام به صورت جداگانه، 50 دلار قیمت خواهند داشت.

در تصویر پایین، طرح نهایی استیم کنترلر را مشاهده می کنید.

dsc00501-1

قیمت استیم ماشین ها به شرح زیر است:

 

  • iBuyPower SBX $459.99
  • Alienware Steam Machine $479.99
  • Syber Steam Machine $499.99 – $1399.99
  • Gigabyte BRIX Pro $599.99
  • Asus ROG GR8S $699.99
  • Digital Storm Eclipse Steam Machine $699.99
  • Maingear DRIFT $849.99
  • Materiel.net Steam Machine $899.99
  • NextBox $799.99 – $1299.99
  • Webhallen S15-01 $949.99
  • ZOTAC Steam Machine SN970 $999.99
  • Scan 3XS ST Steam Machine $999.99 – $1299.99
  • Alternate Steam Machine $1099.99 – $1999.99
  • ORIGIN OMEGA Steam Machine $899.99 – $4999.99
  • Falcon Northwest Tiki Steam Machine $1999.99 – $4999.99

با مراجعه به فروشگاه استیم و بخش سخت افزار که اخیرا باز شده، می توانید اطلاعات بسیار مفیدی در ارتباط با استیم ماشین ها، استیم لینک و البته استیم کنترلر به دست آورید.

مایکروسافت و توضیحات اسپنسر در کنفرانس بازی سازان

PhilSpencerGC02-610

مایکروسافت سخت پشیمان است که چرا دنیای پی سی گیمینگ را سال ها پیش رها کرد تا صرفا در بازار کنسولی شرکت کند. اما اسپنسر ارتش مخفی خود را در دل ویندوز 10 گنجانده. وی می خواهد مایکروسافت دوباره به صدر بازگردد و در این راه قدم به قدم جلو می رود.

کنترلر بی سیم اکس باکس وان برای پی سی گیمرها خبر خوشایندی است. با وجود استیم کنترلر شاید توجه تمام اهالی دنیای بازی به سوی والو باشد اما کنترلر کم نقص اکس باکس وان چیزی است که شاید علاقه مندان بسیاری داشته باشد. مایکروسافت روی این مسئله کار کرده و می خواهد واحدی را عرضه کند تا کنترلر اکس باکس وان به صورت بی سیم روی پی سی قابل کنترل باشد.

اما خبر بزرگ مایکروسافت مرتبط با ارائه کیت های توسعه مخصوص برای ساخت اپلیکیشن روی اکس باکس وان است:

توسعه دهندگان قادرند تا به کمک پلتفرم اپلیکیشن های فراگیر ویندوز ۱۰، به ساخت اپلیکیشن برای پی سی، تبلت، موبایل و اکس باکس وان اقدام کنند. مایکروسافت نحوه اجرای چنین اپلیکیشن هایی را روی اکس باکس وان به نمایش گذاشت. از این نمایش به نظر می رسید که ساخت اپ برای کنسول، در کنار سایر دستگاه ها برای توسعه دهندگان کار بسیار آسانی خواهد بود.

مایکروسافت وعده داده که نقشه هایش برای اپ های فراگیر و اکس باکس وان را در کنفرانس بیلد ماه آینده به طور مفصل توضیح خواهد داد، اما در حال حاضر رسما تأیید شده که هر توسعه دهنده ای می تواند برای اکس باکس وان اپلیکیشن طراحی کند. طبق پیگیری های سایت ورج به نظر می رسد که اپلیکیشن های اکس باکس وان از ماه نوامبر برای این کنسول عرضه خواهند شد.

بنابر گفته مایکروسافت در حال حاضر یک کیت توسعه برای اکس باکس لایو نیز در اختیار شرکای این کمپانی قرار گرفته و دسترسی به آن به زودی برای طیف گسترده ای از توسعه دهندگان فراهم خواهد شد. با این کیت، توسعه دهنده می تواند به سرویس های اکس باکس لایو دسترسی داشته باشد، و مایکروسافت در حال خلق بخش ویژه ای برای اکس باکس لایو است تا ارتباط توسعه دهندگان با این شبکه را آسان تر نماید.

در کنار عرضه این کیت نرم افزاری، مایکروسافت در حال توسعه برنامه ID@Xbox خود هم هست. در حالی که این برنامه بیشتر توسعه دهندگان مستقل را برای تولید بازی های کنسولی هدف گرفته، مایکروسافت قصد دارد تا آن را به ویندوز ۱۰ گسترش دهد.

توسعه دهندگان مستقل از این به بعد می توانند به غیر از ساخت بازی برای پلتفرم های پی سی و اکس باکس وان، برای هدست هولو لنز جدید مایکروسافت هم اقدام به ساخت بازی کنند. فیل اسپنسر در این باره می گوید: “این بسیار مهم است که به گیمرها، در هر جایی که هستند دسترسی داشته باشیم”

اگر به هولولنز هم علاقه مند هستید اخباری برای شما داریم. اسپنسر و مایکروسافت در حال کار روی این هدست هستند و قرار است بازی های اکس باکس به وسیله این تکنولوژی قابل بازی باشد. شاید ماینکرفتی که در نمایش اولیه هولولنز دیدیم دور از واقعیت هم نباشد.

فروش پلی استیشن 4 از مرز 20 میلیون گذشت

ps4image610

پلی استیشن 4 با سرعتی باورنکردنی می فروشد و رقبایش را پشت سر می گذارد. طبق آمار NPD، این کنسول در آمریکای شمالی، 60 درصد سریع تر پلی استیشن 3 در حال فروش است و این امید می رود که حتی در پایان عمر کنسول، شاهد فروش رویایی بیش از 155 میلیون باشیم. رقمی که پلی استیشن 2 توانست به ثبت رسانده و موفق ترین و پر فروش ترین کنسول تاریخ باشد.

پلی استیشن 2 چندی پیش 15 ساله شد و شب گذشته مفصلا در این مورد نوشتیم.

خبر دیگر، اتمام ساخت پروژه مرفیوس است. این هدست واقعیت مجازی تقریبا کامل شده و آماده عرضه به بازار است اما هنوز به اندازه کافی از نرم افزارها و محتوای ساخته شده روی آن گفته نشده. البته قرار است در E3 2015 اخبار بیشتری از مرفیوس بشنویم ولی به هر حال در زیر می توانید مشخصات سخت افزاری آن را مشاهده کنید:

 

  • نمایشگر OLED
  • وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل به همراه پیکسل های فرعی RGB برای کاهش موشن بلر
  • قابلیت رندر کردن تا ۱۲۰ فریم در ثانیه
  • امکان رندر کردن ۶۰ فریم در ثانیه هم وجود دارد، و رساندن این نرخ فریم به ۱۲۰ با تکنیکی تحت عنوان Re-Projection ممکن خواهد شد.
  • سونی در مورد سرعت پاسخ دهی مرفیوس صحبت کرد، عاملی مهم برای مشاهده تصاویری روان در هدست های واقعیت مجازی. سرعت پاسخ دهی مرفیوس ۱۸ میلی ثانیه است.
  • سایز صفحه ۵٫۷ اینچ، با زاویه دید ۱۰۰ درجه
  • افزایش تعداد LED های دنبال کننده از ۶ به ۹ عدد
  • طراحی هدست دستخوش تغییراتی شده. برای راحتی در استفاده، سنگینی هدست را روی قسمت بالای سر احساس خواهید کرد.

Wolfenstein: The Old Blood معرفی شد

WolfOldBlood-610

Wolfenstein: The New Order یکی از جذاب ترین و بهترین شوترهای سال گذشته بود و توانست بار دیگر نام سری ولفنشتاین را بر سر زبان ها آورده و مخاطبین جدیدی را مشتاق آزمودن سری کند. اما بتسدا حالا با بسته الحاقی جدیدی آمده که The Old Blood نام دارد و ما را به دوران بازگشت به قلعه ولفنشتاین می برد.

البته برای بازی کردن این بسته الحاقی لازم نیست که حتما The New Order را داشته باشید و The Old Blood به صورت مستقل نیز قابل بازی است. این بسته در تاریخ 5 می برای کنسول ها و پی سی عرضه خواهد شد.

تاریخ عرضه Metal Gear IV: The Phantom Pain مشخص شد

mgspponline_610

کوجیما: "این آخرین «متال گیر»ی است که می سازم".

باز هم کوجیما این جمله تکراری را بیان کرد. وی چندی پیش اعلام کرد که آخرین متال گیر اش را در تاریخ 1 سپتامبر برای کنسول های نسل هفتم و هشتم عرضه خواهد کرد و با دو هفته تاخیر، نسخه پی سی روانه بازار خواهد شد.

همزمان با آخری ساخته کوجیما، عنوان Mad Max نیز در روز 1 سپتامبر عرضه خواهد شد، رقابتی که اصلا به نفع Mad Max نخواهد بود.

لئونارد نیموی درگذشت

LeonardNimoy-610

آقای اسپاک، مرد تاثیر گذار در سری استار ترک، هفته پیش در سن 83 سالگی درگذشت. وی علاوه بر بازی در سری فیلم های تخیلی استار ترک، نقش های تاثیر گذاری بازی کرده که یکی از آخرین آن ها، ویلیام بل سریال فرینج بود.

در سوی دیگر، وی صداگذاری چندین بازی ویدیویی را نیز انجام داده است.

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • امیر پارسا
    امیر پارسا | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    مشکل اینجاست که روی بعضیا به سنگ پای قز وین گفته زکی!

  • TROOL
    TROOL | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب خوبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی