ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا و انتشار نرم افزاری رایگان برای کشف سیارک های جدید توسط عموم

همکنون شما نیز می توانید به ناسا کمک کنید تا سیارک هایی جدید را اکتشاف نماید. در همین راستا روز گذشته سازمان فضایی یاد شده با همراهی کمپانی Planetary Resources نرم افزاری با قابلیت نصب و اجرا ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

همکنون شما نیز می توانید به ناسا کمک کنید تا سیارک هایی جدید را اکتشاف نماید. در همین راستا روز گذشته سازمان فضایی یاد شده با همراهی کمپانی Planetary Resources نرم افزاری با قابلیت نصب و اجرا بر روی کامپیوترهای استاندارد PC و مک ارائه نموده اند.

سیستم کاربران بعد از نصب ابزار مذکور، تصاویر را از یک تلسکوپ دریافت نموده و سپس با بررسی آنها از طریق یک الگورتیم ویژه، تلاش می کند تشخیص دهد کدامیک از اجرام موجود در عکس ها با الگویی مشابه یک سیارک در حال حرکت هستند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

یکی از دستاوردهای بزرگ ارائه شده در نرم افزار تازه ی مورد بحث، الگورتیمی است که پیش تر نیز به آن اشاره گشت. بر اساس اطلاعات ارائه شده، این الگوریتم در رابطه با شناسایی سیارک ها در کمربند سیارک منظومه خورشیدی (که حدوداً در میان مدارهای مریخ و مشتری واقع شده)، ۱۵ درصد عملکرد بهتری را در قیاس با نمونه های پیشین ارائه می کند و بدین ترتیب شانس کشف موارد جدید را افزایش می دهد.

همچنین الگوریتم مذکور نه تنها قادر به شناسایی سیارک های تازه بوده، بلکه می تواند آنها را با اشیا کنونی شناخته شده ی نزدیک به زمین نیز مطابقت دهد. با این اپلیکیشن رایگان هر اخترشناس آماتوری قادر می گردد تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ خودش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنهایی که احتمال می رود شامل مورد جدیدی باشند را برای پایگاه داده ی ناسا ارسال نماید.

امید می رود راهکار تازه ی اتخاذ شده توان شناسایی سازمان فضایی مورد بحث را که در طی سال های اخیر به خاطر اشیا متعدد شناور نزدیک به زمین به چالش کشیده شده بود بهبود بخشد و بدین ترتیب ناسا بتواند، سیارک ها و همینطور اجرام و شهاب سنگ هایی که ممکن است برای زمین تهدیدی به حساب بیایند را شناخته و سبب گردد از قبل تدابیر لازم برایشان در نظر گرفته شود.

شریک آژانس فضایی یاد شده در این پروژه نیز، امید دارد روزی بر اساس داده های جمع آوری گشته بتواند از منابع معدنی و... موجود در سیارک ها بهره برداری نماید؛ هدفی بسیار بلند پروازانه که البته شاید در آینده ای دور یا نزدیک محقق گردد.

برای دانلود نرم افزار جدید ناسا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    دیگه چیزی برای ما نمونده که کشف کنیم ما از اوناییم که تو هفتا آسمون یه ستاره هم نداریم

  • Between the Rays
    Between the Rays | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    البته این سیارک های کوچک خودشون یک مجموعه یا منظومه کوچیک رو بالاخره تشکیل میدن. از این مهمتر منابع آلی و معدنی موجود در این سیارک‌ها میشه برای تأمین مواد و آب مورد نیاز جهت ساخت تجهیزات فضایی و مداری استفاده کرد. و حتی توی خود این سیارک ها چیز های جدید دیگه هم میشه کشف کرد.

  • بهزاد
    بهزاد | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    بریم سیاره کشف کنیم ؛ اسمشم به نام خودمون ثبت میشه دیگه ؛ من میذارم behzad093969078
    تو اسمونم دنبال شماره دادنیم :D

    • بهزاد
      بهزاد | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

      ادمین ورنداری بلاکمون کنی شماره رندومه مال من نیست
      ای بابا شماره کجا بود ادم نزدیکای ۳۰ که میرسه تازه میخواد شروع کنه گندای دهه قبل زندگیشو جبران کنه

  • SaEiD
    SaEiD | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    دمشـون گرم که به مردمم اینقد توجه دارن و بهشون بها میدن !

    مچکریمـ نـآســآ :)

مطالب پیشنهادی