ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

راهنمای خدمات الکترونیک: 13 سامانه ای که در ایام عید به کار می آید

بوی بهار و نوروز در سراسر کشور پیچیده و همه برای آغاز سال نوی خورشیدی آماده می شوند. روزهایی که به ما گذر ایام را یاد آوری می کند تا در انجام امور روزمره خود، ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

بوی بهار و نوروز در سراسر کشور پیچیده و همه برای آغاز سال نوی خورشیدی آماده می شوند. روزهایی که به ما گذر ایام را یاد آوری می کند تا در انجام امور روزمره خود، کمتر وقتمان را تلف نماییم.

شاید در این روزها ارزش زمان برایمان نمایان تر شود وبیشتر دوست داریم از امکانات نوین برای کاهش اتلاف وقتمان بهره ببریم. امروزه اینترنت ارزشمندترین ابزاری است که با استفاده از آن و انجام خدمات مختلف توسط این فناوری، نه تنها به ما در حفظ زمان و تسریع امورمان کمک می کند، بلکه سبب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز می گردد.

ارائه خدمات الکترونیک در کشورمان رونق پیدا کرده و خدمات بسیاری توسط سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی ارائه می شود. ما نیز در دیجیاتو، سعی می کنیم شما را با این خدمات آشنا سازیم و تا به حال مقالات زیادی را در قالب «راهنمای خدمات الکترونیک» برای شما منتشر نموده ایم.

در بین مقالاتی که تا به امروز برای شما در  بخش مذکور سایت دیجیاتو معرفی شده است، خدماتی وجود دارد که در ایام نوروز کاربرد داشته و می توانند به شما در لذت بردن از عید، کمک کنند.

برای آشنایی با این خدمات در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

1

1- سفارش کارت پستال

خرید و ارسال کارت تبریک سال نو در ایام عید نوروز، وقت شما را برای انجام امور دیگر می گیرد. شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای راحتی در انتخاب، خرید و ارسال کارت پستال، سایتی را برای شهروندان ایرانی در نظر گرفته است که در مقاله نامبرده معرفی گردیده و نحوه کار با آن نیز توضیح داده شده است.

2

2- خرید بلیت موزه

تعطیلات عید زمان خوبی برای بازید از موزه ها و آثار باستانی شهرهای مختلف کشور است. تهیه بلیت این آثار تاریخی به صورت حضوری با دردسرهای خاص خود مواجه بوده و در برخی مواقع برنامه های تفریحی شما را به هم می ریزد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سایتی را برای خرید اینترنتی بلیت موزه ها و آثار تاریخی در نظر گرفته که در این مطلب با آن آشنا می گردید.

3

3- مسیریابی بین دو شهر همراه با نقشه، جدول و امکانات راه ها

قبل از مسافرت با اتومبیل باید از مسیری که برای سفر به مقصد پیش رو داریم با خبر شویم. در برخی مواقع پیدا کردن راه برای ما کار راحتی است اما اطلاع از مسیرهای مشابه می تواند در لذت بردن از سفر، کمک کند. چه بهتر که این مسیریابی بر روی نقشه بوده و با جدول راه ها و امکانات موجود در مسیر همراه باشد. برای اطلاع از این سامانه که توسط مرکز مدیریت راه های کشور تهیه شده می توانید این قسمت از راهنمای خدمات الکترونیک را دنبال کنید.

4

4- نقشه آنلاین ترافیک راه های کشور

اگر در مورد وضعیت ترافیک راه های بین شهرهای کشور با خبر باشید تا بتوانید به راحتی مسیر خود را قبل از سفر تغییر داده و یا زمان رسیدن به مقصد را دقیق تر پیش بینی کنیید. در مقاله مذکور با نقشه آنلاین ترافیک راه های کشور آشنا شده و نحوه کار با آن را فرا می گیرید.

5

5- وضعیت آب و هوای جاده ها و راه ها

هنگام سفر و طبیعت گردی، اطلاع از وضعیت آب و هوای راه ها و جاده هایی که عبور کرده یا در آنها توقف دارید بسیار مهم است و می تواند لیست موارد مورد نیاز سفرتان را تغییر دهد. مخصوصا اگر علاقه مند به حضور در حاشیه جاده ها و بنا کردن چادر مسافرتی باشید. برای این کار کافیست این مطلب را مطالعه کرده و از سامانه معرفی شده استفاده نمایید.

6

6- پرداخت الکترونیکی عوارضی

برای سفر در برخی محورهای کشور باید از آزادراه ها و بزرگراه هایی گذشت که عبور و مرور در آن ها شامل پرداخت مبلغی به باجه های عوارضی است. در ایام نوروز این عوارضی ها با صف های طولانی وسایل نقلیه روبرو هستند و تنها یک یا دو لاینی که مربوط به دارندگان تگ های پرداخت الکترونیکی عوارض است خلوت بوده و اتومبیل ها به سرعت ار آنها می گذرند. در این راهنمای خدمات الکترونیک نحوه دریافت اینترنتی این برچسب ها معرفی شده.

7

7- خرید ارز مسافرتی

در نوروز هر سال میزان سفرهای خارجی هم وطنان افزایش می یابد. این سفرها  اغلب به کشورهای همسایه، آسیای جنوب شرقی، اروپا، آمریکا و کانادا صورت می پذیرد. همیشه برای سفر به دیگر کشورها نیازمند خرید دلار یا ارز محلی هستیم. بنا به قوانین بانک مرکزی هر ایرانی با ارائه کد ملی خود می تواند سالانه تا سقف 300 دلار ارز مبادله ای با عنوان ارز مسافرتی دریافت نماید. بانک ملت برای راحتی مسافران و تسریع در دریافت این ارز مسافرتی، سامانه اینترنتی خرید ارز مسافرتی را ایجاد نموده که آن را در مطلبی برای شما معرفی نموده و نحوه کار با آن را توضیح داده ایم.

8

8- خرید اینترنتی بلیت قطار

سفر با قطار نه تنها یکی از امن ترین نوع حمل و نقل است بلکه از جذابیت ها و لذت های خاص خود را دارد. شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، برای خرید اینترنتی بلیت قطار در سراسر کشور، سیستمی را طراحی نموده است. اگر این مقاله را مطالعه نمایید می توانید به راحتی از این سامانه، بلیت مسیر مورد نظرتان را خریداری کنید.

9

9- رزرو بلیت چارتر در اینترنت و موبایل

برخی از شهروندان ایرانی دوست دارند از طریق هواپیما و با خرید بلیت چارترها به مقصد خود سفر کنند تا ضمن برخوردار بودن از امکانات پرواز با هواپیما، در هزینه های مسافرت خود صرفه جویی کنند. اگر شما هم دوست دارید در طی نوروز با هواپیما سفر کرده و بلیت های ارزان خرید نمایید، حتما به راهنمای خدمات الکترونیکی که در این زمینه تهیه شده است، مراجعه کنید.

10

10- شکایت از گرانفروشی

افراد سودجو در روزهای قبل از سال نو یا ایام نوروز، با توجه به افزایش خریدها و نیاز مردم به کالاهای مورد نیاز این ایام، اقدام به گرانفروشی کالا یا خدمات خود می کنند و بسیاری از آنها از دید قانون پنهان می مانند. برای معرفی این افراد و شکایت از گرانفروشی شان به لینک مقاله مذکور مراجعه کرده و این افراد به اصطلاح زرنگ را نقره داغ نمایید.

11

11- استعلام نمره منفی گواهینامه

اگر در ایام نوروز 94 در جاده های کشور یا در خیابان های شهر جریمه شدید و از نمره منفی آن اطلاع ندارید، می توانید به راحتی به سامانه ای که پلیس راهنمایی و رانندگی برای این کار در نظر گرفته مراجعه کنید و از نمره منفی گواهینامه خود با خبر شوید تا بر اساس انجام تخلفی دیگر، گواهینامه تان در ایام نوروز، توسط ماموران راهنمایی و رانندگی ضبط نگردد. مطلب عنوان شده شما را در این کار کمک می کند.

12

12- استعلام خلافی خودرو

برای اینکه خودروی شخصی تان این روزها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل نگردد و بتوانید به راحتی در ایام نوروز از تردد یا سفر با اتومبیلتان لذت ببرید بهتر است اطلاعی از خلافی خودروی خود باخبر شده و اگر می توانید آن را پرداخت کنید تا حساب شما صفر گردد. زیرا اگر با میزان خلافی پرداخت نشده در جاده، آزادراه، بزرگراه و خیابان خودروی شما توسط ماموران راهنمایی متوقف گردد، باید اتومبیلتان را به پارکینگ های این سازمان انتقال دهید و چند روزی را بدون آن سر کنید. برای استعلام از خلافی خودرو، از این مطلب بهره بگیرید.

13

13- ثبت تخلفات رانندگی

ایام نوروز، میزان تخلفات رانندگی بیش از دیگر روزهاست و تعداد قابل توجهی از رانندگان خودرو به خاطر سریع تر رسیدن به مقصد یا راحتی خود و خانوادشان در جاده ها، حقوق دیگران را تضییع کرده و دست به تخلف یا خطا می زنند. در صورت مواجهه با این افراد لازم نیست با آنها درگیر شده یا لذت سفر را برای خود و همراهان به تلخی تبدیل کنید. بهترین کار این است که از خودروی آنها در هنگام انجام تخلف عکس گرفته و در سامانه «ثبت تخلفات رانندگی توسط مردم» سایت پلیس راهنمایی و رانندگی، تخلف آنها را به همراه تصویر گزارش دهید. راهنمای خدمات الکترونیک مذکور، به شما در انجام این کار کمک می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی

  • امیر
    امیر | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    نوروز و سفره هفتسین چه ربطی به تخت جمشید گلابی داره

  • pars
    pars | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    اینقدر راه هاش شمال شلوغه که ما 3 شب راه می افتیم :)
    اینترنت سیمکارت بگیرم تا هم تو راه دیجیاتو اینا رو چک کنم و هم وایبر به همه تبریک بگیم :)
    ولی آخر یک برنامه ی درست و درمون اندروید که هواشناسیش دقیق باشه گیر نیاوردم و همون سایت accuweather رو کار میزنم

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    یاد کنکور افتادم که تو پیش دانشگاهی درسای همه سال هارو تکرار میکردن ، الانم آقای قاسمی نراقی کل پستای خدمات الکترونیک رو مخلوط کرده یه چیز توپ ساخته
    سپاس ژورنالیست عزیز

  • BOZORG#
    BOZORG# | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    سالانه 300 دلار رو با چه قیمتی میدن ؟ارز ازاد؟ یا دولتی؟

    • سوتابایت
      سوتابایت | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

      دولتی! بعد با این ارز دقیقا اون ور چی کار می شه کرد نمی دونم! 300 دلار؟!فقط!

      • BOZORG#
        BOZORG# | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

        والا من مجبور شدم سه میلیون و چهارصدو پنجاه هزار تومن بدم هزار دلار بگیرم
        قید اینارو زدم

مطالب پیشنهادی