ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وقتی که طراحی یک پرچمدار تغییر نکند، تغییر دامان مدیرعامل را می گیرد

همانطور که امروز صبح در دیجیاتو خواندید، HTC در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد که خانم چر ونگ از امروز به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت خواهد کرد. پیتر چو، در حالی از سمت خود کنار گذاشته ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۷

همانطور که امروز صبح در دیجیاتو خواندید، HTC در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد که خانم چر ونگ از امروز به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت خواهد کرد.

پیتر چو، در حالی از سمت خود کنار گذاشته شد، که پیش از این و در سال ۲۰۰۵ هدایت HTC را بر عهده گرفته بود. چو در طول چند سال گذشته موفق شد با عرضه خانواده One، نام سازنده تایوانی را به عنوان یک تولید کننده درجه یک در سطوح جهانی مطرح نماید.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با نگاهی دقیق تر، تغییرات اخیر در HTC را مورد بررسی قرار دهیم.

فرآیند انتقال قدرت در لایه مدیریتی HTC از سال ۲۰۱۳ شروع شد. در آن زمان اعلام شد که چو به صورت موقت مقداری از مسئولیت های خود در زمینه های عملیاتی را بر عهده خانم ونگ خواهد گذاشت، و خود بیشتر بر روی توسعه محصول تمرکز خواهد کرد.

اکنون دو سال از آن ماجرا می گذرد و انتقال قدرت موقتی، حالتی دائم پیدا کرده است. ونگ خیلی سریع تبدیل به مرکز کانونی برای تصمیم گیری های HTC شده و مسئولیت کلیه استراتژی های شرکت را بر عهده گرفته است.

اما زمان بندی این اتفاق، حرف های بسیاری در دل خود دارد. حتی اگر فرض کنیم که تغییر مدیریت HTC، یک تصمیم کاملا برنامه ریزی شده بوده است، اعلام این موضوع تنها چند روز قبل از عرضه جهانی پرچمدار جدید شرکت، نشان می دهد که رویداد های اخیر، فرآیند تغییر مدیریت را شتاب داده اند.

One M9 چند هفته پیش و در حاشیه نمایشگاه MWC 2015 معرفی شد و ظاهر تکراری آن، خشم بسیاری از طرفداران برند تایوانی را بر انگیخت. HTC امیدوار بود تا با تکیه بر دوربین بهبود یافته این دستگاه، تا حدی نظر مخاطبان را جلب کند؛ اما انتشار نمونه عکس های اولیه، نا امیدی کامل کاربران را در پی داشت.

IMAG2000

واکنش منفی بازار به One M9، اچ تی سی را غافلگیر کرد و اکنون تایوانی ها شدید ترین راه ممکن برای تصحیح اشتباهات خود را انتخاب کرده اند. امروز برای تغییر دادن One M9 بسیار دیر است، اما تصحیح اشتباهاتی که این بازخورد منفی را با خود به همراه داشت، می تواند از ضرر های بیشتر جلوگیری کند.

فارغ از بحث طراحی تکراری، بازاریابی ضعیف همواره پاشنه آشیل HTC به شمار می رفته است. این شرکت ده ها میلیون دلار با Robert Downey Jr یا همان Iron Man برای تبلیغات خود قرارداد امضا کرد، اما هرگز نتوانست به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کند.

تایوانی ها با امید درخشش در بازار تبلیغات، بارها مدیر مارکتینگ خود را عوض کردند، اما هرگز نتوانستند مهر خود را دل کاربران جای کنند.

برای HTC همواره جادوی تبلیغات اپل جای سؤال داشته است. آن ها چگونه بدون کوچکترین تغییری، سال های پیاپی آیفون را به فروش می رسانند؟

برای HTC جادوی اپل همواره جای سؤال داشته است. تایوانی ها نمی توانستند درک کنند که اپل چگونه با تبلیغات مسحور کننده خود موفق می شود آیفون را سال های پیاپی بدون هیچ تغییر چشمگیری در طراحی ظاهری به بازار عرضه کند و باز هم میلیون ها دلار را روانه حساب خود نماید.

عدم درک ساز و کار تبلیغاتی اپل، در نهایت آشفتگی را به واحد بازاریابی HTC آورد و کنترل جریانی کلیدی را از دست آنان خارج کرد. واقعیت این است که ظاهر تکراری One M9 آنقدر موضوع مهمی به شمار نمی رود، اما مشکل اینجاست که این ظاهر تکراری خیلی سریع به عنوان نقط ضعف پرچمدار جدید فراگیر شد و HTC نیز نتوانست اقدامی را جهت توقف این باور، به انجام رساند.

IMAG2004

HTC نه تنها موفق نشد این جریان را متوقف کند، بلکه با عدم حفاظت صحیح اطلاعات، به دامن زدن آن نیز کمک کرد. در واقع مشکل از جایی شروع شد که پیش از عرضه رسمی محصول، تصاویر و اطلاعات مربوط به آن، به صورت کامل در اینترنت منتشر شد. این اتفاق به کاربران این فرصت را داد تا فارغ از هیجان های تبلیغاتی، در مورد محصول قضاوت کنند و از طراحی تکراری آن، گلایه نمایند.

شاید بد نباشد برای سال های بعدی، تایوانی ها تا حدی سامسونگ را برای این موضوع الگوی خود قرار دهند. کره ای ها با انتشار اطلاعات ضد و نقیض بسیار درباره گلکسی اس 6، به شدت کاربران را تشنه آن نمودند و موج تبلیغاتی ایده آلی را برای خود ایجاد کردند.

اما مشکلات HTC، محدود به پرچمدار اخیر این شرکت نمی شود. تایوانی ها در بحث تامین قطعات نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در واقع تامین کنندگان بزرگ هرگز به HTC به چشم یک بازیگر مهم نگاه نمی کنند و الویتی را برای آن قائل نمی شوند. همین موضوع باعث می شود که این شرکت بر روی زنجیره تامین قطعات مورد نیاز خود، کنترلی نداشته باشد.

تامین کنندگان قطعات به HTC به چشم یک بازیگر مهم نگاه نمی کنند و برای آن الویتی قائل نمی شوند

به تعویق افتادن تاریخ عرضه محصولات، یکی از عوارض رابطه تیره و تار HTC با تامین کنندگان قطعات است. تاخیراتی اینچنینی بی شک اعتبار یک شرکت بین المللی را زیر سؤال می برند و باعث به هم ریختگی، برنامه های تبلیغاتی می شوند.

حال HTC راه نجات خود را در ارائه محصولاتی فراتر از موبایل می داند. این شرکت چندی پیش دوربین Re را معرفی کرد و در MWC 2015 نیز از هدست واقعیت مجازی و دستبند سلامت خود پرده برداری نمود.

چر ونگ، مدیرعامل جدید HTC، در بیانیه خود چنین گفته است: «بازخورد بسیاری مثبتی که هدست واقعیت مجازی ما در اوایل ماه جاری دریافت کرد، اهمیت ابزارهای جدید را در آینده شرکت ما نشان می دهد». جالب اینکه ونگ در بیانیه خود به محصولی اشاره می کند که مدیرعامل قبلی، نقش مهمی را در توسعه آن داشته است.

IMAG2011

باید بگوییم که حداقل بر روی کاغذ، تغییرات مدیریتی HTC کاملا معقول به نظر می رسد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، ضعف های عملیاتی و تبلیغاتی همچون طاعون به پیکر HTC افتاده اند؛ و این دو موضوع هرگز از نقاط قوت پیتر چو در مدیریت به شمار نمی رفته اند.

چو در خلق محصولات مختلف ایده آل عمل می کند و اکنون که HTC قصد دارد تمرکز خود را بر روی توسعه سبد محصولاتش قرار دهد، انتقال او به واحد توسعه می تواند تصمیمی هوشمندانه باشد.

اما آیا ونگ می تواند طاعون را ریشه کن کند؟

اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را بنگریم، باید بگوییم که ونگ از سال ۲۰۱۳ نقش مستقیمی در تصمیمات چو داشته است. و در اینجا دقیقا از همان تصمیماتی سخن می گوییم که مشکلات کنونی را برای HTC رقم زده اند.

مشکلات عملیاتی و تبلیغاتی همچون طاعون به جان HTC افتاده اند

البته ونگ به شخصه معتقد است که می تواند از پس مسئولیتی که بر عهده وی گذاشته شده، بر بیاید. او در گفتگویی با Bloomberg چنین گفته است: «من شرکت و آدم ها را می شناسم و درک صحیح از آینده دارم. من بهترین گزینه برای این شغل بودم و خودم پیشنهاد تغییر مدیریت را مطرح نمودم.»

HTC تغییر مدیریت خود را یک تحول می داند، اما چیزی که از دور مشخص است،خبر از یک تکامل می دهد و نشانی از یک شروع جدید در دل خود ندارد.

به نظر شما HTC با رفع نقص ها و ادامه روند کنونی می تواند به موفقیت برسد و یا تایوانی ها نیازمند یک شروع تازه هستند؟ شروعی که یکبار با عرضه HTC One آن را تجربه نمودند...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • نا شناس
    نا شناس | ۶ فروردین ۱۳۹۴

    بنظر من طراحی m9 خیلی خوب و فشنگ هست و وقتی که به شرکت به طرح عالی رو میزنه که همه ازش راضی هستن و عنوان بهترین طراحی و ساخت رو دریافت میکنه دیگر نیازی به تغییر نیست تازه طراحی m9 ترکیبی از طراحی های m8 و m7 هست شرکتی مث سامسونگ که تو طراحی همیشه مشکل داشته معلوم هست که باید طراحیش رو عوض کنه چون هر سال از طراحی سامسونگ ایراد میگرفتن

  • aaunknow
    aaunknow | ۱ فروردین ۱۳۹۴

    از htc خوشم نمیاد اصلا به عنوان و در حد یک برند نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی