ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه در سال نو کنترل مدیریت زمان را در دست بگیریم؟

وقتی صحبت از مدیریت زمان به میان می آید، همه ما همواره خود را مظلومانی جلوه می دهیم که از همه سو، مورد هجوم انواع درخواست ها قرار گرفته ایم و در حقیقت نمی دانیم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

وقتی صحبت از مدیریت زمان به میان می آید، همه ما همواره خود را مظلومانی جلوه می دهیم که از همه سو، مورد هجوم انواع درخواست ها قرار گرفته ایم و در حقیقت نمی دانیم کدام را باید به سرانجام برسانیم؛ گاهی بهتر است واقعیت ها را پذیرفته و به جای گفتن عباراتی نظیر «همه فقط روی سر من کار می ریزند»، کنترل را در دست گرفته و زمان را به شکلی بهینه تر،‌ مدیریت کنیم.

افرادی که زمان کم می آورند،‌ معمولا می گویند که نه وقتی برای ورزش دارند و نه می توانند محل کارشان را سر وقت ترک کنند؛ در اصل، برای انجام هر کاری با مشکل مواجه بوده و به زمان بیشتری نیاز دارند.

گاهی می توان درک کرد موقعیت هایی وجود دارد که چنین اتفاقاتی نیز رخ می دهد، مانند زمانی که یک شخص دچار بیماری شود و کارهایش عقب بمانند؛ اما به طور کلی، تا زمانی که دیگران را مسئول کم آوردن زمان برای خود بدانیم، پیشرفت جایی در زندگی ما نخواهد داشت و گرایش به چنین برخورد و اخلاقی، در ما استوار تر شده و البته می تواند در بلند مدت آثار مخرب دیگری نیز از خود نشان دهد.

ورود به سال جدید، همواره فرصتی بوده تا در تصمیمات و عادت های پیشین خود تجدید نظر نماییم؛ اگر مایلید بر زمان، کنترلی بهتر بیابید، در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با هم راه هایی را مرور کنیم که به در دست گرفتن کنترل و مدیریت زمان،‌ کمک خواهند رساند.

وقتی که شخصی قربانی کنترل نداشتن بر زمان باشد، کارهایش نیز به شکلی درست انجام نخواهد گرفت و صرفا توده ی پرونده های انجام نشده بر روی میزش، روز به روز افزایش خواهند داشت. وقتی کارهای انجام نشده ی یک کارمند به حد زیادی برسد، تعهد کاری اش به جای مسئولیت پذیری، با خشم همراه خواهد شد. از این نقطه به بعد است که همه چیز بسیار مشکل تر نیز می شوند؛ شخص، متقاعد می شود که همه کارها را باید انجام دهد و در اصل نیز به انجام هیچ کاری نمی رسد. سپس، متاسفانه باور می کند که هر چقدر تلاش کند، در نهایت شکست می خورد.

new-years-resolutions

بارها شده که این افراد برای تغییر محیط اطراف و حتی نوع کارشان تلاش می کنند و در نهایت با شکست رو به رو می شوند، اما تجربه ثابت کرده صرفا زمانی می توان به موفقیت دست یافت و کنترل مدیریت زمان را در دست گرفت که تغییرات، در «شخصیت» فرد اعمال گردند.

همانگونه که اطلاع دارید در برخی کشورها، کمپانی های صادر کننده کارت های اعتباری به مشتریان اجازه می دهند بیش از حد موجودی خود، برداشت داشته باشد. برخی افراد پولهایی بیشتر از دارایی خود خرج می کنند و سپس هم کمپانی های صادر کننده کارت ها را مقصر جلوه می دهند. هر فرد، مسئول انتخاب های خود است. بهتر است به جای اینکه دیگران را مقصر کارهای زیاد و انجام نشده ی خود بدانیم، نوع نگرشمان را به مشکلاتمان تغییر دهیم.

بزرگترین راه برای جلوگیری از مقصر جلوه دادن سایرین، تغییر است. در این بخش قصد داریم به سه گام مهم، در راستای به دست گرفتن کنترل مدیریت زمان بپردازیم.

به واکنش های خود اهمیت بیشتری دهید

متوجه باشید در چه زمانی، اولویت بندی های شما، به دلیل کار زیاد به خطر می افتند. بهتر است لحظه ای وقت بگذارید و به انتظارات خود از محیط اطرافتان فکر کنید؛ سپس با توجه به موقعیت، عکس العمل نشان دهید.

نقش و مسئولیت های خود را بهتر بشناسید

به این نکته توجه داشته باشید که این شما هستید که برای زمانبندی، مدیریت می کنید. برخی مواقع البته حالتی فوق العاده هم پیش می آید و مجبور می شویم برای به سرانجام رساندن یک پروژه، دست به هر کاری بزنیم. برای مثال، زمانی که به یک مهلت نهایی برای تحویل یک طرح، نزدیک می شویم و یا هنگامی که در حال آماده سازی گزارش سالانه هستیم.

اما کارهای روی هم انباشه شده از این قضیه مستثنی هستند؛ اگر شما نمی توانید زمان را به درستی مدیریت کرده و کارهایتان را سر وقت انجام دهید، دیگران نباید مقصر جلوه داده شوند. به جای اینکه از این بابت احساس ناراحتی کنید و همین موضوع بر کارتان نیز اثری بسیار منفی داشته باشد، بهتر است صادقانه با مسئول خود به مذاکره پرداخته و او را از اوضاع فعلی مطلع سازید.

خود را به تغییر و در دست گرفتن مدیریت، متعهد کنید

New-Years-Resolution

مهم نیست در گذشته چگونه بوده اید، با افراد خاصی چطور برخورد کرده اید یا چه رفتاری در برخی مواقع از خود به نمایش گذاشته اید. انسان تا زمانی که زنده است، همواره می تواند آینده را به شکلی دیگر برای خود بسازد. به خود برای تغییر، تعهد بدهید؛ انتخاب کنید که چگونه آینده را بسازید و هر چه بر سر راهتان گذاشته شد را به راحتی قبول نکنید.

به جای نقش یک قربانی را بازی کردن، کنترل زمان را در دست بگیرید. زمانی که مسئولتان با یک بار جدید از پرونده های انجام نشده بالای سرتان ظاهر شد، به جای سر خم کردن و بله گفتن، بهتر است طوری برخورد کنید که شخص متوجه کار زیاد شما بشود. از سوی دیگر لیست پروژه ها و کارهای در دست اقدام را به روز، داشته باشید تا زمانی که پروژه ی جدیدی به شما پیشنهاد شد، بتوانید به راحتی تعهدات خود را ارزیابی نموده و آنها را اولویت بندی کنید.

در نهایت اگر احساس می کنید موقعیت شغلی شما به گونه ای پیش خواهد رفت که نه جای ارتقا دارد و نه می توان در آن، زمان را مدیریت کرد، بهتر است این موضوع را با خود در میان بگذارید که آیا به طور کلی، شغل مناسبی برای خود انتخاب کرده اید یا خیر. برخی مشاغل، برای انسان موقعیت هایی را فراهم می آورند که به طور کلی، شخص را از یک سبک زندگی عادی خارج می کنند، و مهم هم نیست شما چقدر تلاش کنید، در نهایت نخواهید توانست الگوهای مورد نظر مدیران را تغییر دهید. کناره گرفتن از چنین شغلی، هیچ اشکالی ندارد.

در مورد مدیریت زمان خود، مسئولیت پذیر باشید و سایرین را مقصر وقت نداشتن و کار زیاد خود ندانید. بهتر است در زندگی خود، بر روی موارد تمرکز کنید که بالاترین اهمیت را برایتان دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • م
    م | ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

    انرژی اقا. انرژی. من یکی شخصا انرژی کم میارم فقط! یکی بگه چطوری انرژی بدست بیاریم!

  • سعيد
    سعيد | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    ترجمه اين مقاله توي ايران كاربرد زيادي نداره ، اگر كارمند بخش دولتي باشي كه رئيس هيچ غلطي نميتونه بكنه و اگر كارمند بخش خصوصي باشي هم معمولاً حجم كار با خيلي چيزاي ديگه مرتبطه !

  • TROOL
    TROOL | ۱ فروردین ۱۳۹۴

    در سال جدید مدیرت پول کنید باقیش حله

  • Mohamad Ir@nI
    Mohamad Ir@nI | ۱ فروردین ۱۳۹۴

    یه بسته تخمه خوردم تا مقاله تموم شد

  • M. Ali
    M. Ali | ۱ فروردین ۱۳۹۴

    بگين چطور در سال جديد پول در بياريم

مطالب پیشنهادی