ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لپ تاپ های تولید شده با ویندوز ۱۰ شاید امکان نصب هیچ سیستم عامل دیگری را نداشته باشند

برای بسیاری از افراد و خصوصاً هواداران دنیای تکنولوژی های مایکروسافت، ویندوز ۱۰ همانند رویایی به نظر می رسد که قرار است به زودی بدل به واقعیت گردد. این نسخه از سیستم عامل ردموندی ها ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

برای بسیاری از افراد و خصوصاً هواداران دنیای تکنولوژی های مایکروسافت، ویندوز ۱۰ همانند رویایی به نظر می رسد که قرار است به زودی بدل به واقعیت گردد.

این نسخه از سیستم عامل ردموندی ها به کاربران خود وعده ی اپلیکیشن های فراگیر با قابلیت اجرا بر روی همه نوع از پلتفرم های سخت افزاری را داده؛ صحبت از ارتقا رایگان کامپیوترهای شخصی تحت نسخه های پیشین را به میان آورده و همه ی موبایل های مجهز به آخرین نسخه ی ویندوز فون قبلی نیز قرار است امکان ارتقا به ورژن تازه را دارا باشند.

اما امروز جزئیات جدیدی در مورد ویندوز ۱۰ منتشر شد که ممکن است برای بسیاری از افراد همانند خبرهای هیجان انگیز روزهای گذشته در مورد این سیستم عامل خوشایند نباشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اخبار تازه مرتبط می شوند به قابلیت “Secure Boot” یا "بوت ایمن" که با هدف جلوگیری از نصب سیستم عامل های غیر مجاز بر روی یک ابزار پیاده سازی شده است. این امکان قبلاً هم در ویندوز وجود داشت و حتی مایکروسافت از برخی تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی می خواست که به کاربران امکان فعال و غیر فعال کردن آن را از طریق راه انداز اولیه سیستم (UEFI) بدهند، ولی اکنون ظاهراً ویندوز ۱۰ قصد دارد در مورد آن بسیار سخت گیرانه عمل نماید.

در اصل مایکروسافت با ارائه ی نسل جدید سیستم عاملش دیگر تمایلی ندارد تا از فعال بودن دائمی و غیر قابل تغییر این قابلیت در تولیدات سازندگان کامپیوترهای شخصی جلوگیری نماید.

این تصمیم ممکن است سبب شود تا لپ تاپ و یا حتی کامپیوتر دسکتاپ بعدی که تحت ویندوز ۱۰ تهیه می کنید به شما اجازه ی نصب هیچ سیستم عاملی به جز نسخه ی یاد شده از ویندوز را ندهد.

ضمناً قابلیت های دیگری مانند بوت دوگانه، نصب لینوکس و یا بدل کردن سیستم به هکینتاش هم امکان پذیر نخواهند بود و به زبان ساده شما هیچ نوع آزادی در انتخاب سیستم عامل برای سخت افزاری که هزینه اش را پرداخت کرده اید نخواهید داشت.

gsmarena_002

مایکروسافت در مورد تلفن های هوشمند هم به سراغ سیاستی مشابه رفته و به تولید کنندگان دستور داده که باید بر روی موبایل ها و تبلت های ویندوزی خود به صورت پیش فرض قابلیت “Fast Boot” را فعال نمایند. تصمیمی که احتمالاً به مذاق بسیاری از توسعه دهندگان خوش نخواهد آمد و البته طبق آن انجام موارد متعددی از دستکاری های نرم افزاری بر روی سخت افزاری که هزینه اش توسط کاربر پرداخته شده غیر ممکن می گردد.

ناگفته نماند امکانی همانند Secure Boot در ابتدا با هدف جلوگیری از آلوده شدن سیستم ها به بدافزارهای سطح پایین که توانایی اجرای خود را در زمان بوت دارند عرضه شده بود و هنوز هم مشخص نیست تولید کنندگان گزینه ی مربوط به غیر فعال کردن آن را حذف نمایند یا خیر و باید منتظر بمانیم تا زمان این مسئله را مشخص کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • Sohfalp560
    Sohfalp560 | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    سالهاست که مایکروسافت میخواسته محدودیتهایی (و همینطور قابلیتهایی) درست کنه که شما فقط از ویندوز استفاده کنید>>> ولی این خبر ی شایعست و بیشتر از ی شایعه مثل این میمونه که انگار اگر این قابلیت رو اضافه کنه دیگه شما استعمار شدید و این حرفا!! نه مایکی این قابلیت رو گذاشته که سریعتر و بدون دردسرتر بوت بشه، نه اینکه استعمار کنه!!! من با توصیفاتی که خوندم دقیقن همین قابلیت الان نصبه و ی ساعت پیش تو اوبونتو بودم...(باید easyBCD زو نصب کنین تا ی منو بوت اسکرین اضافه کنه)
    (البته ناگفته نماند اگر مایکروسافت قدرت سابق رو داشت، دقیقن اجازه نمیداد هیچ سیستم‌عامل دیگه‌ای پابرجا بمونه!!! ولی روزگار همه‌چی رو عوض میکنه)

  • Alborz_Team
    Alborz_Team | ۴ فروردین ۱۳۹۴

    خداحافظ ماکروسافت .

  • همایون
    همایون | ۴ فروردین ۱۳۹۴

    این دوستانی که می‌گن به ما ربطی نداره، یاد داستان اون موش و مار و حیوانات مزرعه باشن.
    این که مشکل من نیست یعنی این که اگه حقوق بقیه ضایع بشه برای من اصلا مهم نیست.
    همیشه هم اینطور نمی‌مونه و اگه از حق آزادی خودمون دفاع نکنیم، محدودیت‌ها بیشتر هم خواهد شد و شاید جایی موردی برای خودشون مشکل ساز بشه.
    اون لحظه که مشکلی احساس کنید، میاین از بقیه کمک بخواین؟!

    این فقط بحث لپ‌تاپ و سیستم‌عامل نیست، بحث هر نوع آزادی هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی