ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت اشتباهات دوران اینترنت اکسپلورر را تکرار نخواهد کرد

اگرچه اینترنت اکسپلورر نرم افزاری کدباز نبود اما مایکروسافت تلاش دارد تا ضعف های پیرامون این مسئله را در ابزاری که قرار است جانشین مرورگر یاد شده گردد قدری برطرف نماید. غول دنیای نرم افزار هم ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

اگرچه اینترنت اکسپلورر نرم افزاری کدباز نبود اما مایکروسافت تلاش دارد تا ضعف های پیرامون این مسئله را در ابزاری که قرار است جانشین مرورگر یاد شده گردد قدری برطرف نماید.

غول دنیای نرم افزار هم اکنون مشغول توسعه ی مرورگر دیگری با اسم رمز پروژه ی اسپارتان بوده که گفته می شود به ابزاری پیش فرض برای گشت و گذار در دنیای وب توسط کاربران ویندوز ۱۰ بدل خواهد گشت.

در همین راستا مایکروسافت به سراغ نهادها، سازمان ها و حتی کمپانی های اثرگذار بر استانداردهای وب رفته و تلاش دارد طی همکاری با آنها پلتفرم مرورگر تازه اش را تا جای ممکن بهبود دهد. این اولین باری است که افرادی خارج از ردموند اجازه ی دسترسی به کدهای پروژه ای همانند اسپارتان را پیدا کرده و می توانند در توسعه و بازنویسی آنها مشارکت نمایند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت احتمالاً طی ماه های آینده جزئیات بیشتری از همکاری های پیش تر اشاره شده را با رسانه ها مطرح خواهد نمود و البته در هفته ی جاری این شرکت با صراحت از کمپانی ادوبی و یاری گرفتن از آنها سخن به میان آورد.

Bogdan Brinza، یکی از مدیران پروژه در شرکت ردموندی توضیح می دهد: "در گذشته دسترسی شرکت هایی مانند ادوبی به کدهای منبع اینترنت اکسپلورر تقریباً غیر ممکن بود. این سیاست منجر به این شد که کمپانی مذکور سبب بهبود و ارتقا بسیاری از مرورگرهای دیگر گشت ولی پلتفرم وب مایکروسافت پیشرفت چندانی به دست نیاورد."

مهندسین شرکتی که شاید بسیاری آن را از طریق نرم افزار فتوشاپ بشناسند، در حال حاضر به صورت مستقیم مشغول کار بر روی طراحی گرافیکی، تایپوگرافی و... پروژه اسپارتان هستند و البته نتیجه ی اولیه این تلاش ها را می توان به وضوح در موتور رندرینگ جدید موسوم به Edge، که در آخرین پیش نمایش منتشر شده از ویندوز ۱۰ نیز موجود است مشاهده کرد.

spartanwindows10.0

ادوبی در توسعه ی موتورهای مختلفی مانند WebKit، Blink و Gecko که در مرورگرهای مختلف به کار رفته اند نقشی بسیار موثر و پررنگ ایفا نموده است ولی تا پیش از این مایکروسافت روی خوشی به آنها نشان نمی داد.

حالا اهالی ردموند از گذشته درسی قابل توجه گرفته اند و اگر چه هنوز مرورگر جدید خود را به صورت کامل به حالت اوپن سورس در نیاورده اند ولی اجازه ی دسترسی سایر کمپانی های مهم به کدهای آن، می تواند نشان از برداشتن اولین قدمها در مسیر مذکور و منبع باز شدن پروژه ی اسپارتان داشته باشد.

حرکت های تازه مایکروسافت حکایت از تغییری بزرگ نسبت به قبل دارند و بیانگر این هستند که مدیران آن دیگر نمی خواهند در زمینه ی توسعه ی وب و پلتفرم های مرتبط، در پشت سر رقبا قرار گیرند. آنها آموخته اند برای محقق شدن این مهم لازم است عملکردی سریع و البته با مشارکت سایرین داشته باشند.

اگرچه پشتیبانی اینترنت اکسپلورر از استانداردهای جدید وب در نسخه های اخیر آن ارتقا یافته اما کمک گرفتن از توسعه دهندگان و شرکت های شخص ثالث به وضوح سبب خواهد شد چشم انداز پیش روی پروژه ی اسپارتان بسیار روشن تر از گذشته باشد.

مایکروسافت در حال حاضر مشغول توسعه پروژه ی اسپارتان بوده و هفته ی گذشته نیز رسماً تائید نمود برای آن عنوانی به غیر از اینترنت اکسپلورر را بر می‌گزیند، تا کاربران ویندوز ۱۰ خاطرات نه چندان خوش گذشته از مرورگر پیشین را برای همیشه به فراموشی بسپارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • Sohfalp560
    Sohfalp560 | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    ای کاش IE رو هم آزاد کنه!!! اونم قابلیتهایی رو داره که من طرفدارش هستم. شاید هم IE رو مثل کرومیوم و اسپارتان رو مثل کروم بده بیرون!

  • TROOL
    TROOL | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    کار خوبی میکنه

  • Alireza
    Alireza | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    اسپارتان هر چقدر هم خوب باشه ، زمان میبره کاربرها سمت اش برن ، یکی از دلایلی که من از کروم استفاده میکنم ، تنوع افزونه هاش هست ، تو این زمینه IE که افتضاح بود ، اسپارتان هم باید زمان زیادی ببره.

    یادمه اون اویل که کروم آمده بود ، من فایرفاکس رو ول نمیکردم دلیل ام وابستگی ام به افزونه های فایرفاکس بود که کروم اون موقع نداشت ، اما رفته رفته بخش افزونه های کروم اونقدر پیشرفت کرد ، الان با بخش افزونه های فایرفاکس مقایسه میکنم ، مثل مقایسه مارکت اندروید و ویندوز فون میمونه.
    خداییش گوگل تو بخش توسعه نرم افزاری کارش حرف نداره ، بلده چطوری کاری کنه همه توسعه دهنده ها بیان سمتش.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی