ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپلیکیشن های محبوب اندروید، هر ۳ دقیقه موقعیت مکانی کاربر را می سنجند

کاربران، حال به خوبی به این موضوع واقف گشته اند که پیشرفت های حاصل شده در دنیای تکنولوژی، همگام با نقض حریم خصوصی پیش خواهند رفت. تلفن همراه هوشمند شما، اطلاعات بسیاری را در موردتان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

کاربران، حال به خوبی به این موضوع واقف گشته اند که پیشرفت های حاصل شده در دنیای تکنولوژی، همگام با نقض حریم خصوصی پیش خواهند رفت. تلفن همراه هوشمند شما، اطلاعات بسیاری را در موردتان می داند، نام، آدرس، مخاطبین و تاریخ تولدتان؛ همه جزیی از اطلاعات شخصیتان هستند که در اختیار موبایلتان قرار دارند.

اما احتمالا نکته ای که از آن خبر ندارید، این است که این اپلیکیشن هایی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل دائم، موقعیت و محل استقرار شما را پایش می کنند. بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه Carnegie Mellon، دوازده عدد از محبوب ترین اپلیکیشن های اندروید، هر ۳ دقیقه یک بار، موقعیت مکانی کاربر را می سنجند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

برای انجام آزمایشی کوچک، محققان از نرم افزاری استفاده نمودند که به لایه های درونی این اپ ها نفوذ کرده و می تواند فعالیت های آنها را مورد بازبینی قرار دهد. سپس از موبایل های هوشمند ۲۳ کاربر در مقطعی دو هفته ای برای انجام این آزمایش، استفاده شد.

در نتیجه ی این آزمایش مشخص گشت که اپلیکیشن های بسیار محبوبی نظیر فیسبوک، Groupon و Weather Channel در این دوره ی ۲ هفته ای، بالغ بر ۶.۲۰۰ بار موقعیت مکانی کاربران را مورد پایش قرار داده اند که می توان گفت این مقدار، برابر با هر سه دقیقه یک بار است که به نظر، بیش از اندازه می رسد.

Aaron Pressman،‌ یکی از خبرنگاران بخش تکنولوژی یاهو، بر این اعتقاد است که علت این موضوع، مربوط به بحث تبلیغات می گردد: «تبلیغات موبایلی که از طریق مکان یابی انجام می گیرند، قیمتی گزاف دارند و زمانی که کاربر در نزدیکی فروشگاهی قرار داشته باشد و تبلیغ آن نیز برایش در اپلیکیشن ها به نمایش کشیده شود، تاثیر این موضوع، بسیار زیاد خواهد بود.»

وی همچنین بر این باور است که جمع آوری داده های مربوط به موقعیت کاربران، در کنار مفید بودن برای تبلیغات، می تواند خطرناک نیز باشد: «این احتمال که از چنین داده هایی سوءاستفاده شود و یا شخصی بتواند از طریق هک، به آنها دست پیدا کند، وجود دارد. برای مثال اگر شما درگیر یک دعوی حقوقی شوید، یک وکیل به سادگی می تواند درخواست استفاده از موقعیت سنج اسمارت فون شما را به مقامات داده و از آن، بر علیه تان استفاده کند. »

Pressman البته در خصوص آیفون نیز نظر داده و می گوید که این اسمارت فون، برای افرادی که نگران حریم خصوصی خود هستند، انتخابی بهتر به شمار می رود. در آیفون، اپلیکیشن ها مجبور به درخواست اجازه از شما برای دسترسی به موقعیت مکانیتان خواهند بود؛ از سوی دیگر کنترل پنلی در موبایل ساخته شده توسط اپل وجود دارد که می توانید توسط آن، دسترسی اپلیکیشن ها به موقعیت مکانی خود را محدود سازید. در اندروید، دسترسی های هر اپ را می توان دید اما مدیریتی بر آنها وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۰ فروردین ۱۳۹۴

    شک نکنید اینها خودشون یعنی خود سازمان جاسوسویش گفت شما هر چوشی ای دستت باشه اندریود یا ای او اس روشن باشه یا خاموش ما میتونیم اطلاعات موقعیت مکانی رو ازش به دست بیاریم فقط در یک صورت نمیشه اونم اینه باطری گوشی رو کامل خارج کنید مه کسی هم گوشی رو نمیگره بر ای که ازش استفاده نکنه خلاصه هر کاری میکنیم برای دولتها قابلیت جاسوسی داره

  • 20gamer
    20gamer | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    همین کارم بازار با سرویس عدد انجام میده ولی در وسعت کمتر

  • Alireza Nadry
    Alireza Nadry | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    من نمی دونم اینا که این مقاله ها رو می نویسن چرا انقد دانششون کمه (یا از عمد این چیزا رو می نویسن)، به مترجم کاری ندارم. در این زمینه شما تو اندروید کافیه نرم افزاری مثل app ops رو بریزید تا متوجه شید کنترل اپلیکیشن رو موبایل یعنی چی. در زمینه مدیریت اپ هم که اندروید حرفی واسه گفتن باقی نمی ذاره.

  • TROOL
    TROOL | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    یعنی اینا اطلاعات ما رو میدزدن دیگه

  • poria
    poria | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    دوستانی که از وایبر استفاده میکنند کافیه تا در دانشنامه ویکی پدیا کلمه وایبر رو به فارسی سرچ کنید... بخونید... بعد میفهمید کار کثیف چیه... :)

    • اَلِــــــــکــــــس
      اَلِــــــــکــــــس | ۹ فروردین ۱۳۹۴

      خوندم. جاهای مهمش اینجا بودن. خیلی کثیفن اینا. واقعا یه لحظه فک کردم چه آدم نادونی هستم که وایبر نصب کردم :( البته من استفاده ای از وایبر نمیکنم شاید پاکش کردم.

      مشکلات حریم خصوصی

      نرم‌افزار وایبر به خاطر محافظت ضعیف از داده‌ها مورد انتقاد قرار گرفته‌است. وایبر داده‌ها را به طور گسترده جمع‌آوری می‌کند که بسیار بیشتر از مقدار دیگر نرم‌افزارهای مشابه (مانند اسکایپ) است؛ هم اطلاعات کاربران سرویس اسکایپ و هم غیر کاربران این سرویس (مانند اطلاعات شماره تلفن‌های گوشی کاربر، بیرون از وایبر). بسیاری از این داده‌ها بدون رضایت و اطلاع کاربران جمع‌آوری می‌شود، که «قوانین محافظت از داده» اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.[۲۸] همچنین شرکت وایبر مشخص نکرده‌است که چه هنگام و برای چه مقاصدی از داده‌های جمع‌آوری‌شده استفاده می‌کند، و این داده‌ها در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرند.[۲۸]

      نرم‌افزار وایبر همه اطلاعات موجود در دفتر تلفن را استخراج می‌کند،[۲۹] و بر روی سرورهای وایبر قرار می‌دهد.[۳۰] برای نمونه وایبر هنگام نصب درخواست می‌کند که به نرم‌افزار توانایی‌های گسترده شامل تغییر پرونده‌های روی دستگاه داده شود. آنچه موجب افزایش بدگمانی به این نرم‌افزار شده‌است، این است که سازنده نرم‌افزار چندین سال در ارتش اسرائیل خدمت کرده‌است.[۲۹] به علاوه مالک شرکت از افشاکردن منابع مالی شرکت و روش درآمدزایی آن امتناع کرده بود.[۲۹]
      مسأبه شنود و جاسوسی

      اخبار و گزارش‌هایی وجود دارد که نرم‌افزار به شماره تلفن‌ها، پیامک‌ها، شماره‌های تماس‌گرفتهٔ کاربر، حتی آنهایی که جزء نرم‌افزار نیستند، دسترسی پیدا می‌کند، و توانایی این را دارد که موقعیت جغرافیایی کاربران را تشخیص دهد، و به صوت‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های ضبط‌شدهٔ کاربر دسترسی پیدا کند. وایبر همچنین قادر است همه پرونده‌های روی گوشی تلفن، و حتی تنظیمات کاربر و برنامه‌های نصب شده او را ببیند.[۳۱][۳۲]

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی