ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خرید آلترا، گران ترین حربه اینتل برای باقی ماندن در میدان رقابت

براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، بزرگ ترین چیپ ساز دنیا در حال مذاکره با یک شرکت تولید کننده تراشه مستقر در سیلیکون ولی به نام Altera است تا آن را خریداری نماید و اگر چنین توافقی میان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، بزرگ ترین چیپ ساز دنیا در حال مذاکره با یک شرکت تولید کننده تراشه مستقر در سیلیکون ولی به نام Altera است تا آن را خریداری نماید و اگر چنین توافقی میان طرفین شکل بگیرد انتظار می رود که الترا بزرگ ترین خرید در تاریخ این شرکت باشد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته در خبری که توسط وال استریت ژورنال منتشر گشت به جزئیات زیادی در این رابطه اشاره نشد و علاوه بر این، منبع مشخصی هم برای آن ذکر نشد و آنطور که در محتوی مطلب آمده، هنوز مذاکرات طرفین در این رابطه تکمیل نگردیده است.

براساس گزارش مذکور :«مفاد هرگونه توافق احتمالی و زمانبندی آن را نمی توان مشخص نمود و پیش بینی می شود که در نهایت بیشتر از یک قرارداد میان طرفین به امضا برسد.»

با این همه، این خرید برای اینتل بسیار معنا پیدا می کند. الترا نام بزرگی نیست اما این کمپانی در حال حاضر در زمینه ساخت چیپ هایی فعالیت دارد که بیانگر آینده پایگاه های داده ای عظیم الجثه پشتیبانی کننده از اینترنت هستند.

جیسون مارس یکی از اساتید علم رایانه در دانشگاه میشیگان که تحقیقاتش روی سخت افزار به کار گرفته شده در دیتا سنترهای مدرن تمرکز دارد در رابطه با این قرارداد می گوید: «من به هیچ وجه از شنیدن این شایعه شگفت زده نشدم».

ناگفته نماند که الترا در زمینه ساخت FPGA یا صفحات میدانی قابل برنامه نویسی درگاهی فعالیت دارد. اینها چیپ هایی هستند که می توان برای انجام اموری بسیار مشخص، برنامه ریزی شان کرد و و همچون تراشه های سنتی به برق یا فضای زیادی نیاز ندارند.

altera-stratixivgx-fpga

افرادی مانند مارس بر این باورند که این چیپ ها می توانند در طیف گسترده ای از خدمات نظیر نسل تازه سرویس های هوش مصنوعی از قبیل سیری اپل و کورتانای مایکروسافت به کار گرفته شوند.

مارس که عضو یک تیم تحقیقاتی است و چندی پیش مقاله ای را در رابطه با مزایای FPGA در قیاس با چیپ های سنتی در زمان اجرای سرویس هایی نظیر کورتانا و سیری منتشر کرده بود در ادامه می گوید: این همان روندی است که هم اکنون شاهدش هستیم و اینتل نیز خود را با آن همگام نموده.

امروزه بخش اعظمی از چیپ هایی که استفاده ما از سرویس های اینترنتی را میسر می کنند از سوی اینتل تولید می گردند و متاسفانه باید بگوییم که چنین شرکتی هم اکنون توانایی ساخت FPGA را ندارد.

اینتل از هر گونه اظهار نظر در رابطه با گزارش وال استریت ژورنال خودداری کرده و الترا هم از هرگونه پاسخ به درخواست های مطرح شده برای اظهار نظر در این رابطه امتناع ورزیده.

در هر صورت، این دو کمپانی شریک های دیرینه هم هستند و حدودا دو سال پیش بود که طی توافقی قرار شد الترا چیپ های آتی را در کارخانجات اینتل بسازد؛ یعنی در همان تاسیسات گران قیمتی که اینتل از آن برای ساخت چیپ هایش استفاده می کند.

نکته مهم دیگر در این رابطه اینکه، هم اکنون شرکت های یاد شده برای ساخت یک مادربرد تجربی در حال همکاری با یکدیگرند که آن نیز شامل چیپ های سروری اینتل و FPGA التراست.

این پروژه HARP نام گرفته و به معنی پلتفرم تحقیقاتی معماری ناهمگون است و مارس و تیمش هم تلاش دارند که یکی از این بردها را دریافت نموده و مورد آزمایش قرار دهند.

هرچند که دنیای تکنولوژی مرتبا در حال پیشرفت است و روز به روز دستاوردهای تازه ای نظیر FPGA به آن ارائه می گردد اما چیپ های سروری سنتی هم همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت و این بردها راه را برای استفاده همزمان از این دو تراشه هموار خواهند کرد. مارس در صحبت هایش ساخت این برد را اقدامی مطلوب از سوی اینتل ارزیابی می کند.

بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از چیپ های کوچک تر، ساده تر، و کم مصرف تر برای ارائه برخی از سرویس های خاص خود استفاده می کنند. برای نمونه مایکروسافت از تراشه های FPGA برای موتور جستجوی بینگ استفاده می کند و گوگل و فیسبوک GPU یا پردازنده های گرافیکی را برای سرویس های «یادگیری ماشینی» خود ترجیح می دهند، همان هایی که می توانند چهره ها را در عکس ها تشخیص داده یا عباراتی که به صورت صوتی ادا می شوند را بفهمند.

برای مارس و دیگران این چیپ ها نقشی به مراتب پر رنگ تر را در دیتا سنترها ایفا خواهند کرد و با گذر زمان ممکن است که روزی شاهد استفاده از تراشه های به کار رفته در تلفن های هوشمند امروزی در سیستم های پایگاه های داده ای باشیم.

همه اینها تا حدودی باعث سردرگمی اینتل می شود. اما باید بگوییم که در حال حاضر این شرکت کلیه چیپ های جایگزین را در دست بررسی دارد و حتی ممکن است تصمیم بگیرد که شرکت سازنده آنها را خریداری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • My love Surface Pro 3
    My love Surface Pro 3 | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    رای بدید
    http://winphone.uservoice.com/forums/270276-%D9%88%DB%8C%D9%80%D9%80%D9%86%D9%80%D9%80%D9%81%D9%80%D9%80%D9%88%D9%86/suggestions/7350880-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C

  • TROOL
    TROOL | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    دمش گرم

  • Farhad
    Farhad | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    آلترا چیز همیچین کوچکی هم نیست ! به سایتش یک سر بزنید!
    همین طور محیط توسعه ی کوارتوس رو دارد که برای زبان وی اچ دی ال است که خیلی ها تو دنیا با آن سخت افزار طراحی می کنند.

  • steve
    steve | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    خوبه اميدوارم موفق بشه-------دوستان يه مشكلي درمورد بازي ماينكرفتم پيش امده اگه كسي ميتونه كمكم كنه لطفا ايميل بزنه،توروخدا جون سيو بازيم در خطره كلي زحمت كشيدم پاش

مطالب پیشنهادی