ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به اسپارتان؛ جایگزین مایکروسافت برای مرورگر اینترنت اکسپلورر

در میان تمام قابلیت هایی که انتظار می رود ویندوز 10 در ارائه آنها موفق تر از ویندوز 8 ظاهر شود، بسیاری به عملکرد پروژه اسپارتان چشم دوخته اند که جایگزین مایکروسافت برای مرورگر اینترنت اکسپلورر است. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

در میان تمام قابلیت هایی که انتظار می رود ویندوز 10 در ارائه آنها موفق تر از ویندوز 8 ظاهر شود، بسیاری به عملکرد پروژه اسپارتان چشم دوخته اند که جایگزین مایکروسافت برای مرورگر اینترنت اکسپلورر است.

پروژه اسپارتان برای تست روی نسخه بتای ویندوز 10، بالاخره امروز در اختیار عموم قرار گرفت و وبسایت The Next Web نگاه نزدیکی به عملکرد و قابلیت های این مرورگر تازه وارد داشته است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

قبل از خواندن متن، به یاد داشته باشید که این نسخه اولین نمایش عمومی مرورگر مذکور است و از این رو، احتمال دارد در آن باگ هایی را مشاهده کنید. مسلما این مشکلات در نسخه نهایی اسپارتان رفع خواهند شد.

طراحی

Spartan-2-730x487

اولین چیزی که در اسپارتان توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، رابط کاربری ساده آن است. مایکروسافت در این مورد گفته که می خواسته اپلیکیشن برای کاربر دست و پاگیر نشود؛ شاید به همین خاطر نام این مرورگر را "اسپارتان" یا بدون تجمل نهاده است.

اسپارتان دارای طراحی یکدستی است که مایکروسافت اخیرا به آن علاقه مند شده، و ضمنا هیچ رنگی را در آن مشاهده نمی کنید. دکمه های کنترلگر و بوکمارک هم برای استفاده آسان در صفحات لمسی، بزرگ تر از حد معمول طراحی شده اند.

اگر دکمه هایی همچون Reading View و Web Note را در نظر نگیریم می توان گفت که اسپارتان مرورگری با قالب کاملا سنتی است.

کار با مرورگر

هر چند که اسپارتان هنوز در مراحل ابتدایی توسعه به سر می برد، با این حال وبگردی با آن دلگرم کننده است. در تستی که روی یک سرفس پرو 3 با سی پی یوی Core i5 صورت گرفت، مرورگر صفحات را به سرعت باز کرد و به نرمی چندین تب را بارگزاری نمود.

اسکرول و زوم کردن لمسی با اسپارتان در قیاس با کروم و فایرفاکس سریع تر صورت می گیرد. بنابراین امید می رود که تبلت ها و موبایل های ویندوزی از اسپارتان به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده کنند.

البته باید منتظر ماند و دید که عملکرد اسپارتان، پس از بارگزاری افزونه ها روی آن چگونه خواهد بود. پیشتر چند مورد رندر ضعیف صفحات اینترنتی با اسپارتان مشاهده شد و باید بگوییم که یک سری از سایت ها سازگاری لازم با آن را ندارند و این در حالی است که چنین مشکلی در رابطه با IE وجود ندارد. مرورگر جدید گاهی اوقات هنگام سوئیچ کردن بین تب ها دچار افت سرعت می شود، با این حال این مساله همیشگی نیست.

حالت خواندن (Reading View)

Spartan-ception-730x570

در منوی مرورگر و قسمت تنظیمات قادرید حالت جدید مطالعه آن به نام Reading View را تغییر دهید. حالت پیش فرض، زمینه ای به رنگ کاغذ پوستی با نوشته های سیاه است، با این حال می توانید پس زمینه را به رنگ های سفید، خاکستری یا سیاه هم در بیاورید. همچنین امکان تنظیم اندازه قلم نیز در اختیار شما قرار گرفته.

تمام وبسایت ها از حالت خواندن پشتیبانی نمی کنند؛ با این وجود این قابلیت در خواندن مطالب وبلاگ ها یا صفحات دارای متن های حجیم (به عنوان مثال ویکی پدیا) بسیار مفید واقع می شود. صفحاتی که از حالت خواندن پشتیبانی نمی کنند، آیکن مود یاد شده در آنها به رنگ خاکستری کم رنگ در خواهد آمد.

هنگامی که صفحه ای را ذخیره می کنید، می توانید آن را در منوی علاقه مندی ها در فهرست خواندنی ها بیابید. همچنین قادرید صفحات موجود در فهرست خواندنی ها را به فرمت پی دی اف تبدیل نمایید.

Web Note

یکی دیگر از امکانات در نظر گرفته شده برای اسپارتان وان نوت است که، بیشتر کاربران تبلت را هدف گرفته. وقتی که روی دکمه Web Note کلیک می کنید، مرورگر به رنگ بنفش کم رنگ در آمده و ابزارهایی از قبیل نشانه گذار، هایلایت کننده و کادر نظرات را برای علامت گذاری روی صفحات اینترنت نمایش می دهد.

Spartan-Web-Note-730x487

حالا می توانید صفحات یادداشت گذاری شده را به فهرست خواندنی هایتان اضافه کنید یا یادداشت هایتان را از طریق اپلیکیشن هایی همچون فیسبوک، فلیپ بورد یا وان‌ نوت به اشتراک بگذارید. ضمنا قادرید بخشی از صفحه را برای کپی کردن، ذخیره یا به اشتراک گذاری جداسازی کنید.

سایر قابلیت ها

اسپارتان قابلیت های دیگری نیز دارد که البته همگی آنها هنوز در دسترس قرار نگرفته. امکان سوئیچ کردن میان موتورهای جستجو یکی از این موارد است که در حال حاضر تنظیمات آن غیر فعال بوده و بینگ، موتور جستجوی پیش فرض شماست. قابلیت دیگر که آن هم هنوز در دسترس نیست، امکان مشاهده آخرین تب ها در صفحه اول مرورگر به عنوان صفحه خانگی است.

همچنین گزینه ای برای غیر فعال کردن ادوبی فلش و همچنین فضایی خالی برای قرار گرفتن افزونه هایی در نظر گرفته شده که تاکنون به آن اضافه نشده اند.

گزینه ابزار توسعه دهندگان (developer tools) در منوی تنظیمات شما را قادر می سازد تا اطلاعاتی از قبیل سورس کد وبسایت ها، عملکرد و وضعیت حافظه را مشاهده کنید. هر چند که در این نسخه، با باز کردن آن شاهد کرش کردن مرورگر خواهید بود.

مهم ترین امکانی که نباید از آن غافل شد کورتاناست. مایکروسافت اعلام کرده بود که در بیلد کنونی، این دستیار مجازی در آمریکا در دسترس خواهد بود که هنوز این امر محقق نشده است.

اولین نگاه

با نگاهی کلی به اسپارتان آن را در سطح قابل قبولی می یابید. شاید اسپارتان هنوز هم برای استفاده روزمره کمی دارای باگ بوده و پشتیبانی از افزونه ها برای آن در نظر گرفته نشده باشد، اما می توان گفت که مایکروسافت مرورگری نسبتا ساده طراحی کرده که با قابلیت های خواندن و نت برداری، از سایر رقبا متمایز شده است.

با وجود آنکه اینترنت اکسپلورر، بر خلاف تصور برخی عملکرد چندان بدی را در سال های اخیر از خود به نمایش نگذاشته، به نظر می رسد که اسپارتان شروع خوبی داشته باشد. مایکروسافت اعلام نموده که در ماه های آینده، چندین بروزرسانی را برای این مرورگر جدید منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • elmira_abbasi
    elmira_abbasi | ۱ خرداد ۱۳۹۴

    خداوکیلی هیچ چیز گوگل کروم نمیشه

  • TROOL
    TROOL | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    دمش گرم

  • عیسی
    عیسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    عالیه دیگه مثل ie شلوغ پولوغ نیست :)

  • JimLi
    JimLi | ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    دکتر ظریف در حال کار با سرفیس پرو 3
    پوشش بدید: D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی