ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلفن های هوشمند، اسکنرهای سه بعدی آینده

فرض کنید که می خواهید شی ای را با پرینترهای سه بعدی چاپ کنید، نخستین گام برای این منظور گرفتن یک اسکن سه بعدی با تمام جزئیات از آن است؛ فرایندی که در حال حاضر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

فرض کنید که می خواهید شی ای را با پرینترهای سه بعدی چاپ کنید، نخستین گام برای این منظور گرفتن یک اسکن سه بعدی با تمام جزئیات از آن است؛ فرایندی که در حال حاضر با درجات مختلفی از دقت توسط اسکنرهای رومیزی یا دستگاه های الگوسازی پیشرفته و گران قیمت انجام می گیرد.

اما به لطف یک «حسگر دوربین» جدید که توسط پژوهشگران موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و تحت سرپرستی آقای علی حاجی میری (مهندس الکترونیک) طراحی و ساخته شده، ممکن است روزی فرا رسد که بتوانید با استفاده از تلفن هوشمند خود یک اسکن سه بعدی را انجام دهید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو  همراه باشید.

چیپ کوچک طراحی شده توسط این تیم که سیستم تصویربرداری یکپارچه نانوفوتونیک نام گرفته مجهز به فناوری LIDAR (تشخیص و تعیین برد نور) است که به لطف آن می تواند اطلاعات مربوط به ارتفاع، عرض و عمق هر پیکسل را مشخص نماید.

عملکرد این تکنولوژی هم به این نحو  است که یک پرتو لیزری را به سمت هدف خود تابانده و سپس امواج نوری که روی حسگرهای بازتاب می یابند را تحلیل می کند. ناگفته نماند که این فناوری همانی است که در سیستم های موشکی هدایت شونده و اتومبیل های خودران مورد استفاده قرار می گیرند.

LIDAR در نوع خود تازگی ندارد، اما آنطور که حاجی میری می گوید، با در اختیار داشتن صفحه ای از آنها روی سیستم تصویربرداری یکپارچه می توان به صورت همزمان تصویری از بخش های مختلف یک شی یا صحنه را بدون نیاز به هر نوع حرکت مکانیکی در داخل سیستم تهیه نمود.

به گفته وی، با استفاده از این حسگرها، تک تک پیکسل ها می توانند فاز، فرکانس و تراکم امواج منعکس شده را تحلیل نموده و داده ها را به صورت سه بعدی ارائه دهند.

در نهایت ترکیبی از داده های به دست آمده از تمامی پیکسل ها یک اسکن سه بعدی تمام و کمال را می سازد. علاوه بر این، به لطف کاری که توسط این گروه از پژوهشگران صورت پذیرفته، تهیه اسکن های سه بعدی از طریق دستگاه های کوچک و ارزان قیمتی چون موبایل ممکن می شود.

چیپ تولید شده توسط این آزمایشگاه در حال حاضر تنها 16 پیکسل دارد که نمی توان بدون حرکت دادن آن پس از گرفتن هر «عکس» یک اسکن سه بعدی از سوژه های خاص را تهیه نمود.

اما پژوهشگران اظهار داشته اند که می توانند مقیاس چیپ مورد بحث را به راحتی بالا برده و از آن برای اسکن مدلی با صدها هزار پیکسل استفاده نمایند و از این طریق روشی مقرون به صرفه را برای گرفتن تصاویر سه بعدی دقیق با استفاده از اسمارت فون ها، خودروی های بدون سرنشین و مواردی از این دست فراهم آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

    ایرانیه.. استاده.
    صنعتی شریف و استنفورد خونده
    تو آزمایشگاه بل هم بوده!!
    .
    دربارش گفته:
    http://goo.gl/ra67wP
    .
    ویکی پدیا:
    http://goo.gl/kNcaUy

    • YotaByte
      YotaByte | ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

      تو ایرانی دیدی که توی ایران بتونه کار خیلی بزرگی از لحاظ علمی انجام بده؟؟؟؟؟

  • اَلِــــــــکــــــس
    اَلِــــــــکــــــس | ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

    ایرانیه طرف؟ دمش گرم.

مطالب پیشنهادی