ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا آیفون و آیپد منبع الهام گیری برای ساخت مک بوک جدید بوده اند؟

[digisqoute person="Apple " image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2015/04/apple-logo3-300x300.jpg" ] معنای گجت های قابل حمل، بیش از هر زمان دیگری تغییر نموده و این امر، به دلیل عرضه محصولاتی نظیر آیفون و آیپد بوده است. یک بار دیگر خود را به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰
Apple

Apple

 معنای گجت های قابل حمل، بیش از هر زمان دیگری تغییر نموده و این امر، به دلیل عرضه محصولاتی نظیر آیفون و آیپد بوده است. یک بار دیگر خود را به چالش کشیدیم تا همه درس هایی را که از ارائه این دو محصول موفق فرا گرفته بودیم را در ساخته ی جدیدی، به همراه بلندپروازی هایمان به نمایش بگذاریم. خود را به چالشی دعوت کردیم که حاصلش نیز، از نو ابداع کردن «نوت بوک» بود.

نهم مارس، تیم کوک با چنین جملاتی از مک بوک جدید رونمایی به عمل آورد. این محصول،‌ باریک و سبک ترین نوت بوکی است که اپل تا کنون ساخته. سپس نوبت به فیل شیلر رسید تا بر روی صحنه قدم گذاشته و با چرب زبانی خاص خودش، از ویژگی های منحصر به فرد لپ تاپ جدید سخن سر دهد.

زمانی که به امضای پای طراحی جدیدترین مک بوک چشم بدوزید، بر خلاف گفته های مدیرعامل با ارزش ترین برند جهان، نه الهام گرفتن از آیفون به چشمتان خواهد آمد و نه آیپد. خصوصیات به کار رفته در طراحی مک بوک جدید، بیشتر از هر محصول دیگری،‌ آن را شبیه به یک «مک» می کنند.

اپل با معرفی این نوت بوک، فاصله چند کیلومتری اهداف خود را با هدف های مایکروسافت به نمایش گذاشت؛ ردموندی ها می خواهند شکاف میان لپ تاپ و تبلت ها را با استفاده از محصولات نوینی نظیر سرفس، برای کاربران مه آلود نمایند در حالی که اهالی کوپرتینو، به شکل تمام قد این دو دسته را از یک دیگر جدا نموده و در تلاشند از هر کدام نیز سودی قابل توجه به جیب بزنند. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تلاش اپل برای جدا کردن دو دسته ی لپ تاپ و تبلت ها در تمام اجزای ساختاری مک بوک و آیپدهای اپل نمایان است. پردازنده را در نظر بگیرید؛ مک بوک ها از پردازنده های ساخت بزرگ ترین چیپ ساز جهان به نام اینتل بهره می جویند در حالی که ایپد، از سیستم-بر-چیپ خانگی خود اپل و با معماری ARM که با کد سری A شناخته می شود،‌ استفاده می کند.

از سوی دیگر اپلیکیشن های تمام صفحه ی iPad از صفحه نمایش لمسی این گجت نهایت استفاده را می کنند؛ این در حالیست که نمایشگرهای تاچ جایی در مک بوک ها نداشته و کاربر می تواند از ترکپد بی نظیر و کیبورد ارگونومیک آن بهره جوید.

3044516-inline-macbookkeybard

اپل کیبوردی با سایز کامل را به همراه مکانیزم پروانه ای در نوت بوکی ۱۲ اینچی جای داده است.

در حقیقت اپل در ترکپد و کیبورد این محصول ابداعات بسیاری را به خرج داده و تجربه کاربری با آنها را ارتقا بخشیده است. در نهایت نیز موفق شده تا یک کیبورد سایز کامل را در تقابل با نمایشگری ۱۲ اینچی همراه کرده و مکانیزم جدید پرونه ای را نیز در آن جای دهد. هرچند طرفداران iPad اذعان می کنند که از تایپ کردن با آن و لمس شیشه شکایتی ندارند، اما ویژگی هایی که اپل در کیبورد این محصول ارائه کرده، آنطور که کوک ادعا می کند، به هیچ عنوان از آیپد الهام نگرفته اند.

ترکپد نوت بوک جدید نیز از قابلیت تازه ای به نام «taptic» بهره می برد؛ این ترکپد برخلاف نمونه بکار رفته در مک بوک Pro یا Air، قابلیت فشرده شدن و کلیک کردن در بخش انتهایی خود را از دست داده؛ در عوض taptic که در اصل بازخوردی ویبره ایست و به شما این احساس را می دهد که بخش انتهایی آن را کلیک کرده اید، در حالی که آن قسمت به پایین فشرده نمی شود. ویژگی Force Touch نیز در این بخش بکار رفته که میزان فشار وارده را اندازه می گیرد. هر دوی این قابلیت ها در اپل واچ نیز استفاده شده اند و انتظار می رود به زودی در آیپد و آیفون نیز مشاهده شوند.

پردازنده بدون فن به مک بوک کمک کرده تا رژیم دیجیتالی گرفته، کمرباریک شود و لباسی طلایی بر تن کند.

لپ تاپ باریک اپل از مادربردی استفاده می کند که اندازه اش صرفا یک سوم اندازه مادربرد مک بوک ایر است و از فن نیز در آن هیچ خبری نیست. پردازنده های بدون فن قطعا از محصولات همراه مانند موبایل و تبلت ها آمده اند و به مک بوک کمک می کنند تا با رژیمی دیجیتالی، لاغر تر از همیشه شده و لباسی با رنگ طلا نیز بر تن کند. اپل، کمرباریکی مک بوکش را مدیون پردازنده اتم M از اینتل است که اگرچه قدرت زیادی ندارد، اما در هر حال جوابگوی نیاز بسیاری از کاربران است؛ شکی نیست که حتی مایکروسافت هم در نسخه بعدی سرفس پرو (نسخه حرفه ای که مخصوص پردازش های سنگین است) از چنین پردازنده ای بهره خواهد برد. ناگفته نماند سرفس ۳ نیز که به تازگی معرفی شده و از پردازنده های اتم اینتل بهره برده فاقد فن خنک کننده است.

جریان برق کمتر؛ باتری بیشتر

همانگونه که گفتیم، برد اصلی مک بوک بسیار کوچک شده، اما اپل در ساخت باتری آن از مکانیزمی استفاده کرده که قادر شده تمام فضاهای خالی در شاسی نوت بوک را با باتری پر کند. پیشتر در یکی از موبایل ها، استفاده از این تکنولوژی را شاهد بودیم اما نکته اینجاست که این موبایل، آیفون نام نداشت؛ بلکه G2 از LG بود. شرکت کره ای در G2 موفق شده بود تا از تمام قسمت پشتی و خمیده موبایل بهره جسته، باتری را به شکل خمیده در آن جای داده و فضاهای خالی را پر نماید.

3044516-inline-lgg2back

باتری مک بوک هم مانند سایر گجت ها نیاز به شارژ شدن دارد اما اپل اتصالی بسیار آینده نگرانه را برایش در نظر گرفته است. در این کامپیوتر از استاندارد بسیار جدید USB-C استفاده شده در حالی که رقیبش، مایکروسافت، ترجیح داده تا در جدیدترین سرفس خود نیز از استاندارد همه جا حاضر Micro USB بهره گیرد. پورت جدید دوطرفه ای که در مک بوک استفاده شده، با هیچکدام از تبلت و اسمارت فون های امروزی همگرایی ندارد؛ پورت مورد بحث را حتی نمی توان با محصولات پیشین خود اپل استفاده کرد.

حال به قابلیت هایی از آیفون و آیپد می رسیم که اپل می توانست از آنها در مک بوک جدیدش بهره جوید اما این کار را نکرد: Touch ID و Apple Pay. سنسور به کار رفته در آیفون عملکردی بسیار عالی در خواندن رد اثر انگشت کاربران دارد و به آخرین نسخه آیپد نیز اضافه شده؛ دور از ذهن نیست اگر سنسور اثر انگشت در نسخه های جدید مک بوک لاغر اندام نیز ظاهر گردد، همچنین Apple Pay که در حال حاضر در برخی از کشورها موجود بوده و عملیات پرداخت را ساده تر از پیش کرده است.

مک بوک جدید همانند آیفون در سه رنگ عرضه می گردد و از نمایشگری رتینا نیز بهره می برد؛ هرچند این اولین بار نیست که شاهد استفاده از نمایشگرهای رتینا در خانواده مک بوک ها هستیم. این نوت بوک، بر خلاف ادعای تیم کوک، از آیفون و آیپد الهام نگرفته و صرفا نشانه هایی فلسفی از آنها را به ارث برده؛ از این نشانه ها می توان به باریکی، طراحی بدون فن و همینطور پورت اتصال مینیمال اشاره کرد. ویژگی های یاد شده همانند یک DNA هستند که حالا در خانواده محصولات اپل یافت می شوند؛ اما آیفون و آیپد را با مک بوک جدید برادر نمی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    عالی بود به سایت ما هم سری بزنید

  • بابک
    بابک | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    من موندم چرا باید apple pay روی مکبوک میزاشتن ؟؟؟ :)
    مثلا داری خرید میکنی لپ تاپ رو دربیاری که به پز وصل بشه پرداخت کنه ؟ میشه آیا ؟؟؟

    • ســـــــــپهــــــــر
      ســـــــــپهــــــــر | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

      خب برا پرداخت انلاینه دیگه

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسي
    طــــــــــــــــــــــــــــوسي | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    مهمترین نکته اینه که در نظر بگیریم این مکبوک نسل جدید ایر یا پرو نیست ...
    پورت و قدرت میخواین اون دو مدل دارن .

  • بهداد
    بهداد | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    آقا عذر خواهی از مطلب بی ارتباط :
    دعوت رزرو گلکسی S6 یا S6 edge از طرف سمسانگ برای دوم و سوم اردیبهشت برای کسی اومده ؟ الان برام اومد ....

  • Cerita
    Cerita | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    اونجا که گفته از هر محصول سودی به جیب بزنه جالب بود، به نظرم جابز به همین خاطر آیفون رو بزرگ نمیکرد که تبلت معنی داشته باشه و فروش کنه
    کل طراحی اپل رو بینظیر درنظر بگیریم، کوچک کردن یک محصول به قیمت حذف امکانات (اگه پورت لازم نیست چرا جدا میفروشش، حداقل رایگان میداد) شاهکار محسوب نمیشه فقط با یک تیر دو نشانه زد
    شرکت هایی مثل مایکروسافت به مراتب بیشتر به فکر مشتری هستند تا سود خالص

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی