ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل با نسخه دوم Glass چه مشتریانی را هدف قرار داده است؟

گوگل در ژانویه گذشته فروش «گلس» را به شکل بی سر و صدایی قطع نمود و این موضوع نیز باعث رنجش خاطر، نگرانی و یا تعجب هیچ کس نشد. ساده تر است اگر بگوییم: درصورتی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

گوگل در ژانویه گذشته فروش «گلس» را به شکل بی سر و صدایی قطع نمود و این موضوع نیز باعث رنجش خاطر، نگرانی و یا تعجب هیچ کس نشد. ساده تر است اگر بگوییم: درصورتی که کمپانی مورد علاقه تان برای محصولی آزمایشی که آن را با قیمتی گزاف ابتیاع کرده اید، دستورالعملی منتشر می کند که حاوی راهکار هایی برای «نترساندن» اطرافیان برای زمانی که از آن استفاده می کنید می شود، احتمالا مشکلی بسیار بزرگ و پایه ای در خصوص آن گجت وجود دارد.

گوگل البته در هنگام قطع فروش گلس و مختومه کردن پروژه اولیه آن، اعلام نمود که نسخه دوم آن در دست توسعه است و با تمرکز بر برنامه ی Glass At Work که در جولای گذشته معرفی شد، می آید تا توجهش را بر روی سازمان ها و استفاده در محل کار معطوف سازد.

اگرچه این سخنان زده شده و راه نسخه دوم از همین حالا تقریبا مشخص است، اما گوگل همواره شرکتی مشتری مدار بوده و دلش می خواسته برای کاربران محبوب باشد نه صرفا سازمان ها. از سوی دیگر همین مساله می تواند باعث نگرانی سازمان ها و ادارات شود، زیرا گوگل در زمینه همکاری با آنها تجربه بسیار پایینی داشته و سوال اینجاست که آیا می تواند به درستی از پس این کار بر آمده و آنها را همانند مایکروسافت پشتیبانی کند یا خیر.

گوگل برای ایجاد پلتفرمی مناسب جهت استفاده از گلس در سازمان ها، راهی بس طولانی در پیش دارد اما اگر بتواند این راه را میانبر زده و خود را به آنها بقوبلاند، تحقیقات بیانگر این موضوع هستند که آنها نیز آماده اند تا «پوشیدنی های تکنولوژیک» را به گرمی در آغوش کشند.

نظرسنجی اخیر Forrester حکایت از این موضوع دارد که به شکل جهانی و از میان ۳۰۰۰ تصمیم گیرنده در صنعت تکنولوژی، ۶۸ درصد آنها، فناوری های مذکور را برای شرکتشان یک اولویت می دانند؛ گزارشی که خبر از سود بسیار بالا و نهفته در این بازار دارد. اما با توجه به موانعی که بر سر راه قرار دارند، سطح انتظاراتی که بالاتر رفته اند و البته تجربه تلخ قبلی، چگونه گوگل می خواهد در این جاده به مقصد موفقیت رسد و انتظارات را برآورده سازد؟

در ادامه این مطلب تلاش داریم به بخش هایی اشاره کنیم که در صورت ارتقا از طرف گوگل در گلس ۲، غول جستجو می تواند به آینده ی این محصول امید بسیار بیشتری داشته باشد؛ با دیجیاتو همراه باشید.

نسخه اول عینک هوشمند گوگل، با توجه به تمام جذابیت ها و حس آینده نگرانه ای که به استفاده کنندگان می داد، تبدیل به شکستی تمام عیار شد. اگر گوگل می خواهد از شکستی دوباره جلوگیری کند، بهتر است به برخی بخش ها توجه بیشتری داشته باشد؛ امنیت دیجیتال در زمانه ی فعلی تبدیل به دغدغه ای برای کاربران دنیای تکنولوژی شده است.

امنیت دیجیتال در زمانه فعلی تبدیل به دغدغه ای برای کاربران دنیای تکنولوژی شده است.

گوگل باید درایت به خرج داده و «حس امنیت» را در گلس ۲ ارتقا بخشد، اگر می خواهد سازمان ها برای داشتن آن مشتاق شوند، باید به سراغ افزودن و بهینه سازی بسیاری از قابلیت های نسخه ی پیش رود؛ قیمت گلس، کم گزاف نیست و گوگل برای فروختن محصولی با این قیمت،‌ آن هم به شکل گسترده، راهی بس دشوار در پیش روی خود دارد.

عمر باتری بهتر

google-glass-blue-e1400196318869-520x290

در حالی که گوگل ادعا می کرد گلس تا ۱ روز با استفاده معمولی کاربر را همراهی خواهد کرد، افراد زیادی که نمونه های اولیه را دریافت کردند می گفتند که این محصول صرفا پس از ۴ الی ۶ ساعت خاموش شده و به گجتی بی مصرف تبدیل می شود، این مقدار زمان در صورتی که تصمیم به ضبط ویدیو می گرفتید، با کاهش نیز مواجه می شد.

اگر گوگل قصد دارد آن را به سازمان ها بفروشد، این محصول باید قادر شود تا دست کم با هر استفاده ای، یک روز کاری را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. مشخصا ضبط ویدیو و همینطور برقراری تماس های تصویری و ویدیو کنفرانس ها نیز جزئی از این نوع استفاده خواهند بود.

بهبود شرایط امنیتی

زمانی که در مورد گوگل گلس، سخن از امنیت به میان می آید، کاربران سریعا شخصی را متصور می شوند که به شکل پنهانی و صرفا با نگریستن به اطراف، در حال به ثبت رساندن فیلم و تصویر است. بله، این موضوع قابل قبول است اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که این محصول، از پسورد و یا PIN بی بهره بود. از سوی دیگر زمانی که با عینک مشغول فیلم یا عکس برداری می شدید، محتوا بلافاصله در اکانت گوگل پلاس قرار داده می شدند. گلس ۲ باید راه کارهایی برای این مشکلات پیدا کند.

فروختن عینک با اپلیکیشن بهینه شده ی Google Drive

google-drive-520x337

یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه شرکت ها و ادارات با آن مواجه هستند، به اشتراک گذاری فایل ها و سرویس های ذخیره سازی نه چندان مناسب است. سرویس هایی نظیر دراپ باکس صرفا برای مدت محدودی به لحاظ حجمی به شکل رایگان از شما پشتیبانی می کنند و برای یک سازمان، این میزان به سرعت به اتمام خواهد رسید. از همین رو مدیران مجبور می شوند به سراغ انتخاب های متعدد رفته و از میان آنها، با پرداخت هزینه ای، یک سرویس را برگزینند.

اگر عینک هوشمند گوگل می خواهد تبدیل به محصولی سازمانی گردد، باید هوشمندانه در این مسیر گام برداشته و به اپلیکیشنی بومی از Google Drive نیز مجهز شود تا بتواند همکاری گروهی و کارکرد بر روی یک پروژه و همینطور انتقال فایل را آسان تر سازد. در حال حاضر،‌ بهترین حالت گوگل درایو صرفا بر روی کامپیوترهای شخصی قابل دسترس است و می توان به آسانی با آن کار کرد؛ همین آسانی به شکلی هوشمندانه باید به گلس ۲ نیز منتقل گردد.

کاربران تجاری از گجت هایی که به چنین منظوری ساخته می شوند انتظار دارند تا در هر کجا و هر زمان، دسترسی آنها را به اسنادشان آسان سازند؛ دسترسی به فایل ها یکی از امور حیاتی در بهره وری سازمانیست که به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت.

نرم افزار دستورات صوتی ارتقا یافته

دستوراتی که با صدای کاربر داده می شوند، باید به شکلی دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وی را به این درجه از اطمینان خاطر برسانند که هر آنچه می گوید، به شکلی دقیق به ثبت رسیده و یا انجام خواهد شد.

حال چه این سخنان نوت برداری هایی باشند که از یک جلسه کاری برداشته شده اند و یا نوشتن یک ایمیل با فرامین دستوری صوتی و یا تهیه لیستی از خواسته های مشتریان. گوگل گلس باید بتواند بدون دخالت دست، تمام فرامین را به شکل صوتی دریافت نموده و با کاربر نیز ارتباط برقرار کند.

دوره ی دستورات صوتی که با Okay Google یا Okay Glass آغاز شده و نهایتا منجر به اجرا شدن یک اپلیکیشن و یا باعث به ثبت رسیدن یک تصویر می شوند، به سر آمده است.

رابط ایمیل بهینه شده

email-520x197

گلس برای مصرف کنندگان عادی طراحی گشته بود و به همین دلیل هم، اپلیکیشن ایمیل آن که از ظاهر و امکاناتی ساده بهره می برد، برای این دسته از کاربران کافی بود. گوگل اما با گلس ۲ اما سازمان ها را هدف گرفته و بهتر است قابلیت های جدید خود را نیز به آن بیاورد، برای مثال، Inbox for Work یکی از همین قابلیت هاست. این سرویس می تواند کاربردهای زیادی را در اختیار کارمندان قرار دهد.

قابلیت ارسال پیامک

گوگل گلس از طریق بلوتوث به اسمارت فون شما (آیفون/ اندروید) وصل می شد و سپس می توانستید نوتیفیکیشن های موبایل خود را در برابر چشمانتان داشته باشید؛ اگرچه دریافت پیامک به اطلاعتان می رسید اما نمی توانستید از طریق عینک آن را پاسخ دهید.

ارائه نسخه ای از گلس که صرفا به کاربران اجازه می دهد پیامک خود را بخوانند به هیچ عنوان کافی نیست؛ کاربران iOS و اندروید باید بتوانند از طریق خود گلس به پیامک های دریافتی پاسخ دهند. پیش نیاز این موضوع نیز اتکای کمتر به اپلیکیشن هایی نظیر My Glass برای کاربران اندروید است. عینک هوشمند گوگل در نهایت باید در نسخه ی دوم خود بتواند محصولی مستقل از موبایل کاربر شود.

تجربه کاربری بهتر

redesign_UI-UXbundle_MF-WinningUIDesign_0914-520x390

در حالی که مدیران شرکت ها نگران صفرهای زیاد بر روی برچسب قیمت گلس ۲ خواهند بود، در واقع کارمندان نگران نحوه استفاده از آن و اینکه عینک هوشمند تا چه حد ظاهر آنها را تغییر خواهد داد هستند. آنها به این موضوع فکر می کنند که آیا استفاده از گلس به شکل کلی تجربه ای ارزشمند خواهد بود؟ نسل دوم عینک هوشمند باید درک عمیقی از مشتریان و استفاده کنندگان خود داشته باشد.

درک صحیح از پوشیدنی های هوشمند امروزی

در نقطه ای از زمان که گلس ۱ شکست خورد، شاهد رشد فزاینده سایر پوشیدنی ها هستیم؛ اپل واچ، موتو ۳۶۰، Pebble، Samsung Gear و... گلس ۲ باید آگاهی و درک کافی از دنیای امروزی تکنولوژی های پوشیدنی داشته باشد و بتواند به شکلی صحیح با آنها به تعامل بپردازد.

کلام آخر

Google_Glass

اگر گوگل واقعا می خواهد پروژه گلس را به موفقیت برساند، باید قابلیت های هماهنگ شده و مکمل با سایر پوشیدنی ها و گجت هایی که تا سال آینده به بازار می آیند را فراهم سازد. اگر گلس دوباره بخواهد به موبایل متکی بوده و قابلیت های موجود در اسمارت فون ها را با کمک آنها تقلید کند، بار دیگر خود را محکوم به شکست خواهد دید و تبدیل به محصولی خواهد شد که درخواستی برایش صورت نگرفته بود؛ همین موضوع بار دیگر می تواند باعث ریختن عرق شرم از سوی مدیران مانتین ویو گردد.

اگر گوگل بتواند محصول خود را مطابق با نیاز و خواسته سازمان ها بسازد، بازار بسیار بزرگی در انتظارش خواهد بود؛ عینک هوشمند گوگل به شکل کامل پتانسیل بالابردن بهره وری در محیط های کاری را دارد، باید ببینیم این بار چه سناریویی پیاده خواهد شد و آیا گوگل می تواند محصول خود را به رهبر پوشیدنی های سازمانی بدل سازد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • A.R.T
    A.R.T | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    محصولى مثله هولو لنز خيلى قدرتمند تر، منطقى تر، كاربردى تر و بهتر نسبت به گلس هست. (البته اميدى ندارم مايكروسافت بتونه اونو موفق كنه. بازم توسط مايكروسافت به سرنوشت كينكت ميره: محصولى كه همگانى نميشه و كار باهاش سخته) اما ايده ى هولو لنز كاملتر و مطلقا بهتره. از لحاظ ابعاد بزرگ هست اما در اينده با كوچكتر شدن قطعات درست ميشه. و آينده ى هولو لنز هم لنز هاى چشمى هستن! فرض كنيد كل هولو لنز رو روى يه لايه نازكِ چسبيده روى تخم چشمتون داشته باشيد! فوق العادست.

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

      هولولنز خیلی طرحِ بزرگ و گرون تریه‌... زیر ساخت میخاد.. اما گلس خیلی کوچیکتر و قابل کاربرد تره.. هولولنز مال الان نیست..

    • عرفان
      عرفان | ۵ مرداد ۱۳۹۴

      گلس کاربرد عمومی و روز مره داره ولی هولو لنز اینطور نیست.
      برای مثال شما نمی تونی هولولنز بزنی به چشت رانندگی کنی. به دردت نمی خوره. ولی گلس کاربرد روز مره داره.

  • knight.bivatan
    knight.bivatan | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    به نظر من عینکای هوشمند می تونن از ساعتا بهتر باشن
    البته اگه اینقدر ظاهرشون دادنزنن من هوشمنم
    طرف جونیه مدس میکلسنه

  • MeysaM
    MeysaM | ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    منظور از دیجیاتو در ابرهاست اینه که دیجی هوا شده؟! :D
    چند دقیقه ای رو ابرا بودین ....

مطالب پیشنهادی