ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهم ترین رویدادهای ICT در سال 93 از نگاه کاربران: ارائه اینترنت نسل های جدید موبایل و مسابقات برنامه نویسی بیان

در سال 1393 حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اتفاقات مهمی روبرو شد که بخش های موبایل، اینترنت و برنامه نویسی نقش قابل توجهی را در این رویدادها داشتند. از بین این اتفاقات مهم و تاثیر ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

در سال 1393 حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اتفاقات مهمی روبرو شد که بخش های موبایل، اینترنت و برنامه نویسی نقش قابل توجهی را در این رویدادها داشتند. از بین این اتفاقات مهم و تاثیر گذار بر ICT، ارائه اینترنت 3G و 4G موبایل و همچنین برگزاری مسابقات برنامه نویسی بیان، رخدادهای مهم تری از نظر کاربران به شمار می آیند.

یک هزار و پانصد و چهار نفر در نظرسنجی مهم ترین رویداد صنعت IT ایران در سال 93 سایت دیجیاتو، شرکت کردند و از بین گزینه های ارائه اینترنت 3G و 4G، اجرای طرح فیلترینگ هوشمند، رونمایی موتور جستجوی ملی، مسابقات برنامه نویسی بیان و برگزاری پنجشنبه بازار یک مورد را به سلیقه خود انتخاب نمودند.

طبق آرای شرکت کنندگان در این نظر سنجی، همانطور که پیش بینی می شد «ارائه اینترنت 3G و 4G» با اختلاف زیاد با کسب 66 درصد آرا، در صدر مهمترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 1393 جای گرفت. همچنین «مسابقه برنامه نویسی بین المللی بیان» که با توجه به برگزاری رویدادهای قبلی این شرکت، به جایگاه مناسبی در جامعه جهانی دست یافته است، در این نظر سنجی، با جلب نظر 22 درصد از رای دهندگان عنوان دومین رویداد مهم ICT در سال گذشته را از آن خود کرد.

پس از این دو رویداد مهم، «اجرای طرح فیلترینگ هوشمند»، «برگزاری پنجشنبه بازار» و «رونمایی موتور جستجوی ملی» توانستند به ترتیب با کسب 6، 4 و 2 درصد آرا در رتبه های بعدی قرار بگیرند.

اگر می خواهید درباره این 5 رویداد مهم ICT کشور در سال 93 اطلاعاتی کسب نمایید در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

 

۱) ارائه اینترنت ۳G و ۴G 

Samsung-Galaxy-Note-Internet-4g-Speed-Test

در سال ۹۳ سرانجام انحصار رایتل بر اینترنت پر سرعت موبایل شکسته شد و دیگر اپراتور ها نیز این فرصت را پیدا کردند تا خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهند. در این میان ایرانسل موفق شد از دیگر رقبای خود پیشی بگیرد و اینترنت ۴G را نیز در دسترس مشترکانش قرار دهد.

این روز ها دیگر چک کردن ایمیل و یا سر زدن به شبکه های اجتماعی در حال حرکت، شبیه به یک آرزو نیست و همه ما می توانیم دسترسی آسان تری را به اینترنت تجربه نماییم. در اختیار داشتن اینترنت پر سرعت موبایل، بی شک نحوه فعالیت کاربران را عوض می کند و رشد سرویس های جدیدی را با خود به همراه دارد.

از این رو، انتظار می رود که اپراتور ها در سال 94 کیفیت سرویس اینترنت خود را افزایش دهند و شهر های بیشتری را تحت پوشش خود درآورند.

2) برگزاری مسابقات بین المللی برنامه نویسی بیان

bayan

شرکت بیان در سال ۹۳، سومین دوره از مسابقات برنامه نویسی خود را برگزار کرد. سومین دوره این رویداد، که در سطح بین المللی اجرا می شود، با استقبال بالای شرکت کنندگان مواجه شد و برنامه نویسانی از ۱۰۳ کشور جهان در آن حضور پیدا کردند.

مرحله اول سومین دوره این رویداد در سال ۹۳ به پایان رسید، و در نهایت از جمع ۱۰۲۶۶ برنامه نویس شرکت کننده در مسابقه، ۶۰ نفر موفق شدند به مرحله پایانی راه پیدا کنند. این مرحله در اردبیهشت ۹۴ برگزار می گردد و ۲۰ نفر از برنامه نویسان برتر خارجی، جهت شرکت در آن به ایران خواهند آمد.

3) اجرای طرح فیلترینگ هوشمند 

filtering1

در سال ۹۳ وزارت ارتباطات و فناری اطلاعات تصمیم گرفت تا طرح فیلترینگ هوشمند را پیاده سازی کند. این طرح به دولت امکان می داد تا از فیلترینگ تمام و کمال سایت ها و شبکه های اجتماعی خودداری به عمل آورد و تنها صفحاتی که با قوانین مغایرت دارند را از دسترس خارج نماید.

فیلترینگ هوشمند هم اکنون روی سرویس هایی همچون اینستاگرام پیاده شده است، و با وجود تمام نقص هایی که دارد، راه حل خوبی جهت دسترسی به بخش های مفید سرویس های مختلف، به شمار می رود. حال باید ببینیم که دولت با استفاده از فیلترینگ هوشمند، چه آینده ای را برای سایت هایی که هم اکنون فیلتر هستند، در نظر دارد.

4) برگزاری پنجشنبه بازار

Screen-Shot-2015-01-24-at-1.18.13-PM-w600

کافه بازار به عنوان بزرگترین مارکت اندرویدی ایران، در سال گذشته رویدادی موسوم به پنجشنبه بازار را برگزار کرد. این رویداد ویژه توسعه دهندگان اندروید بود و در طول آن میزگرد ها و کلاس های آموزشی مفیدی برای شرکت کنندگان برگزار گردید.

برگزاری اولین دوره پنجشنبه بازار، نشان از افزایش گرایش کاربران به اپلیکیشن هادارد و خبر از اهمیت نقش توسعه دهندگان در آینده را می دهد.

5) رونمایی از موتورهای جستجوی ملی

1927411

یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم در حوزه IT، رونمایی از چند موتور جستجوی ملی بود. گرگر، یوز و پارسی جو از جمله سایت هایی هستند که هم اکنون جهت استفاده، در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

بودجه هنگفتی که جهت پیاده سازی این سرویس ها هزینه شد، انتقادات بسیاری را از سمت کاربران در بر داشت. این موتور های جستجو، هنوز عملکرد دقیقی ندارند و در مدتی که از معرفیشان می گذرد، نتوانسته اند توجه کاربران را به خود جلب نمایند.

به نظر شما این سرویس ها در سال ۹۴ میزبان تغییر و تحولاتی عظیم خواهند بود یا با همین کیفیت آرام آرام به دست فراموشی سپرده می شوند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ahmad
    ahmad | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    والا با این فیلترینگ هوشمندشون دارن به صورت هوشمند میری** رو نت

    سایتای خارجی به زور بالا میان ! اینستاگرام قطو وصل میشه
    کلا داغون ... ..

  • google_user_86
    google_user_86 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    کشورای دیگه با 3جی و 4جی تماس تصویری برقرار میکنن
    اونوقت واسه ما یه استیکر برنامه اجتماعی رو به زور بالا میاره...
    اسمشم گذاشتن 3جی...

  • Ho3ein
    Ho3ein | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    قطعا اگه گزینه ی هیچکدام وجود داشت نتیجه نظرسنجی عوض می شد.

  • Cerita
    Cerita | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    منظور من موارد اشتباه ملیگراییه، میگن آمریکایی هستیم و افتخار میکنن اما به اسم ملت که گوشی تولید نمیکنن
    ملیگرایی ماله منافع عمومیه، نه که ایران خودرو موتور ملی بسازه، ساختی برا خودت بساز با اسم ملی چکار داری
    شاید یه شرکت خوب بیاد موتور جست و جو بسازه در حد گوگل اما پول و بودجه کشور رو برای چنین چیزی به اسمه ملیگرایی خرج کردن کاملا اشتباه
    ملیگرایی اینه که زیر ساخت کشاورزی رو قوی کن فردا خشکسالی نشه گندم از چین بیاد، زیرساخت بهداشت رو قوی کن چهارتا بیمارستان تجهیز کن
    خیلی جاها هست که پول واجب واسشون، بیش از 50میلیون دلار بوده، ببین اونور با این پول چه جور تکنولوژی انقلابی میسازن

    • نيما
      نيما | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      اولا بودجه اي كه تايين شده خيلي كمتر ا اين حرف ها بوده و به يك مليون دلار هم نمي رسد
      دوما شما كه اطلاع نداري از موتور جست و جو چه قدر ميشه درآمدزايي كرد الكي حرف نزن
      پول خرج كردن براي موتور جست و جو هدر دادن منابع نيست بلكه يك نياز مبرم است اگه فردا گوگل كاربران ايراني و خط فارسي را تحريم كرد چه ميخواهي بكني؟ مطمين باش تحريم اينترنتي خيلي براي آمريكا ساده تر از تحريم نفتي است.
      2. هر چه قدر در حوزه آِي تي خرج شود چند برابرش سود باز مي گردد و در ضمن زمينه اشتغال زايي جوانان است و حوزه آِي تي هم با سلامت هم با كشاورزي و همه حوزه ها در ارتباط است و رشد ملي آن به رشد همه حوزه ها كمك مي كند
      3. شركت هاي آمريكايي كه محدوده توليد و مصرفشان و بازارشان آمريكا است از واژه ملي استفاده مي كنند
      ولي شركت هايي مثل گوگل كه بين المللي هستند از لفظ ملي استفاده نمي كنند اين يعني آمريكايي ها هم از واژه ملي استفاده مي كنند

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    از دیجیاتو که خبری نیست ، چند روزه معرفی شده / redesign شدن bing images ، حتمن حتمن ویدیو زیر رو نگاه کنید
    http://www.aparat.com/v/sYG5a
    نسخه موبایلش هم redesign شده

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

      اووووووونقدا هم ریدیزیان نشده بود.. یکم ریدیزاین شده بود.... ! .
      ویدبو خوب بود..

مطالب پیشنهادی