ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کامپیوتری که کوچک تر از یک دانه برنج است

در زمان های دورتر، برای کارکرد صحیح کامپیوترها نیاز به استفاده و اشغال چند اتاق بود. مدتی بعد اما این محصولات، به خانه ها نیز رسیدند و در گوشه ای از اتاق می شد جایشان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

در زمان های دورتر، برای کارکرد صحیح کامپیوترها نیاز به استفاده و اشغال چند اتاق بود. مدتی بعد اما این محصولات، به خانه ها نیز رسیدند و در گوشه ای از اتاق می شد جایشان داد؛ حال ولی پیشرفت در ساخت کامپیوترها تا جایی بوده است که کوچکترین آنها، می تواند بر روی لبه یک سکه جای گیرد؛ Michigan Micro Mote یا (M^3) کوچکترین کامپیوتر یا بهتر است بگوییم میکروکامپیوتر مستقل جهان به شمار می رود.

از یک دهه پیش تا کنون اساتید و دانشجویان دانشگاه میشیگان در بخش علوم کامپیوتری، تلاش خود را برای توسعه ی M^3 معطوف ساخته اند؛ گسترش اینترنت اشیا روز به روز بیشتر شده و تیم دانشگاه میشیگان نیز به همین دلیل می کوشد تا کامپیوترهایی به مراتب کوچک تر بسازد؛ میکرو کامپیوترهایی که بتوان آنها را در همه ی لوازم خانگی جای داد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Dag Spicer که در موزه تاریخی کامپیوتر در شهر مانتین ویو فعالیت می کند می گوید: «اینترنت اشیا جهانی را تعریف می کند که در آن همه اشیایی که به شکل مرتب و روزانه مورد استفاده قرار می دهیم با هم ارتباطی هوشمند پیدا می کنند؛ همه لوازم خانگی و حتی دستگیره درها نیز در آینده شامل مدارهایی خواهند بود و می توانند با هم از طریق شبکه اینترنت صحبت کنند.»

جدا از اندازه بسیار کوچک، M^3 قابلیت عکس برداری و تشخیص درجه هوای اطراف خود را نیز دارد و سازندگانش امیدوارند بتوانند به زودی از آن در مصارف پزشکی نیز بهره گیرند. با توجه با سایز بسیار اندک، M^3 می تواند در بدن انسان نیز قرار گرفته و دمای آن را اندازه گیرد.

تیم سازنده امیدوار است مردم با خرید تعداد زیادی M^3، از گم شدن وسایلشان نیز جلوگیری به عمل آورند؛ برای مثال یک M^3 را در کیف پول خود قرار داده و یا بر روی دسته کلید خود چسبانده و پس از گم شدن، به سراغ مکان یاب رفته و جای آن را به سادگی بیابند.

با توجه به اینکه صنعت ابزارهای الکتریک به سوی اینترنت اشیا حرکت خود را آغاز نموده، کاهش سایز کامپیوترها و البته پرقدرت باقی ماندن آنها، امری حیاتیست. در حالی که جایی برای ماوس و کیبورد یا حتی نمایشگر وجود نداشت، تیم سازنده مجبور بود راه دیگری را برای برقراری ارتباط با آن بیابد؛ این میکروکامپیوتر از طریق نور برنامه ریزی و شارژ می گردد. با تغییر نور به شکل ناگهانی و غیرمعمول در فرکانس های بالا، اپراتور یا استفاده کننده از این کامپیوتر کوچک می تواند اطلاعاتی را نیز به آن بفرستد.

M^3 حال برای عرضه نیز آماده بوده و تیم سازنده معتقد است در آینده می تواند کامپیوتری با ابعاد کوچکتر نیز بسازد؛ محصولی که نامش «غبار هوشمند» خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • farhadas
    farhadas | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    من چند ساله پیش خونده بودم تا اندازه حپه قند میشه !!!!!!!!
    اینو کجا ی دلم بزارم؟!!!!!!

  • سمیه
    سمیه | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    یکی به من بگه که چطور باهاش کار میکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی